Kurzy

ČJ 166 Kreativní práce se současnou českou poezií

Kurz akreditován MŠMT pod číslem
16616/2016-2-448
Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií

Kreativní interpretace vybraných básní tří současných českých autorů (P. Kolmačky. K. Rudčenkové a M. Děžinského), včetně seznámení s metodami tvůrčího psaní určenými k jejich intertextuální interpretaci (například: analogramy, clustering, mentální mapování, vnitřní monology, paralelní texty aj.). Doplňkem skupinové a individuální práce bude přehled doporučené literatury k dílčím tématům, která budou v rámci tvořivého a interpretačního procesu průběžně reflektována s ohledem na níže uvedené cíle. 

další informace

Brno 20.10.2017, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

ČJ 156 Plavba po moři knih aneb Česká próza po roce 1989

Kurz akreditován MŠMT pod číslem
12475/2017-2-556
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií

Seminář bude zaměřen na vývoj české prózy po listopadu 1989, kdy se otevřel široký prostor pro uměleckou tvorbu nejrůznějšího druhu. Účastníci semináře se seznámí s hlavními vývojovými tendencemi prózy uplynulých pětadvaceti let (např. autenticitní a postmodernistická literatura, historický román, próza s náboženskými a duchovními motivy, ženy v literatuře, konfrontace s „cizími“ etniky a kulturami apod.), bude informován o důležitých autorech tohoto období a nejvýznamnějších dílech. Výklad bude doplněn ukázkami z vybraných próz.

 

Vývojové fáze prózy po r. 1989

Postmodernismus

Autenticitní tendence

„Umění“ versus „komerce“

Náboženské a spirituální motivy

Historický román

Reflexe současných společenských problémů a „nová angažovanost“

Feminita a feminismus

Konfrontace s „cizím“

Čeští autoři v cizině

další informace

Brno 17.1.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 154 Literatura a film

Kurz akreditován MŠMT pod číslem
5969/2017-3-299
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií

Obsah
1. Vztah literatury a filmu, důvody vzniku adaptací
2. Adaptace - vymezení pojmu a klasifikace
3. Adaptační proces a jeho problémy
4. Specifika literárního a filmového vyjadřování
5. Úvod do filmového hodnocení
6. Česká filmová pohádka
7. Současná filmová produkce pro dospívající

V seminářích jsou podrobovány analýze a konfrontaci vybrané adaptace literárních děl české a světové literatury. 

další informace

Brno 24.11.2017, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

ČJ 157 Současná česká literatura

Kurz akreditován MŠMT pod číslem
12475/2017-2-556
Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií

Budete schopni:

vytvořit typologii současné české prózy, poezie a dramatu;
generační proudy a významnější autorská seskupení současné české prózy a poezie;
orientovat se v estetických a poetických tendencích, inspiračních zdrojích, tématech současné české prózy, poezie a dramatu.

Získáte:

vhled do vnímání světa současné české poezie, prózy a dramatu;
předpoklady k literárněkritickému hodnocení současné české knižní produkce;
přehled o literárních autorských seskupeních podle generačního, poetologického a regionálního (ve smyslu původu a aktivity v prostoru) pohledu;
představu o tvárných, ale i netvárných liniích současné české knižní produkce;
obraz moderně a postmoderně orientované současné české literatury.

další informace

Brno 03.11.2017, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 158 Jak ověřovat osvojení čtenářských dovedností žáků na 2. stupni ZŠ

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Kurz akreditován MŠMT pod číslem
5969/2017-3-299
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2

Seminář zaměřený na získání praktických dovedností v oblasti vývoje nástrojů k rozvíjení a ověřování čtenářských dovedností žáků druhého stupně základních škol. Účastníci semináře se naučí tvořit některé typy úloh ověřujících jednotlivé dovednosti, kterými je tvořena čtenářská gramotnost obecně (budou např. vytvářet úlohy na porozumění textu i jeho částem, nalezení informace v textu, určení či odvození významu slov i větších celků v daném kontextu, využití jednoho textu v jiném textu, interpretace různých druhů textu, interdisciplinární vztahy apod.). Předmětem práce v semináři bude rovněž analýza běžných konstrukčních vad úloh. Zvláštní pozornost bude věnována specifickým rysům práce s uměleckými texty.

a) Základní zásady tvorby úloh – 3 hodiny

c) Analýza typických a běžných konstrukčních vad úloh ověřujících čtenářské dovednosti žáků (práce s autentickými příklady úloh) – 1 hodina

d) Praktická cvičení - řízená tvorba úloh k ověření vybraných čtenářských dovedností (pro každou dovednost samostatný blok) s využitím uměleckých textů – 4 hodiny

Rozvíjené dovednosti:
- porozumění textu i jeho částem
- nalezení informací v textu
- textová návaznost
- rozeznání vypravěče, autora, postav
- určení či odvození významu slov i větších celků v daném kontextu
- rozeznání vyjádření faktu a domněnky
- porovnání informací v různých typech textů
- interpretace textu
- využití mezipředmětových vazeb

další informace

Brno 19.10.2017, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 160 Labyrintem interpretace aneb vztah autora, textu, čtenáře a kontextu

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jan Huleja
Kurz akreditován MŠMT pod číslem
5969/2017-3-299
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií

 

8hodinový plán

1. Dílo jako historický pramen.

2. Nová kritika a „smrt autora“.

3. Hermeneutika a její horizonty očekávání.

4. Recepční teorie – místa „nedourčenosti“.

5. Čtenářsky orientovaná literární teorie

6. Sémiotická teorie – labyrint interpretace.

7. Český strukturalismus aneb „všechno je struktura“.

8. Poststrukturalistické tázání „Co je autor?“.

další informace

Brno 09.11.2017, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 161 Čtou? A mají co? O současné literatuře pro děti a mládež.

Lektor/ka kurzu
Mgr. Marcela Hrdličková
Kurz akreditován MŠMT pod číslem
5969/2017-3-299
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, všichni pedagogičtí pracovníci

Budeme se zabývat dětským čtenářstvím obecně, zaměříme se na nové výzkumy a jejich reflexi, aktuální trendy i problematické otázky dětského čtenářství. Seminář Vám nabídne i přehled oblíbených žánrů, jejich variant, zajímavých autorů a děl, a to jak české, tak světové literatury. Zaměříme se rovněž na možnosti využití děl v prostředí ZŠ a SŠ.

 

další informace

Brno 03.11.2017, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 162 Podoby současné světové literatury

Kurz akreditován MŠMT pod číslem
12475/2017-2-556
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií

Kurz obsahuje část teoretickou (seznámení s vývojem současné světové literatury se zaměřením na prózu, představení významných autorů překládaných do češtiny) a praktickou (práce s vybranými texty a otázkami).

Budeme se věnovat dílu vlivných současných světových autorů, jež zasadíme do širšího společenského kontextu a do vztahu k české literatuře. Zaměříme se na v současnosti silné tendence překračování žánrových omezení a zpochybňování hranic mezi vysokým a nízkým v umění, na reinterpretaci mýtu v literatuře a na práci s fantastickým a iluzivním v současných vysoce ceněných textech.

Výběrový okruh autorů: David Mitchell, Markus Zusak, Timur Vermes, Margaret Atwoodová, Michel Faber, Salman Rushie, Edice Mýty, Johanna Sinisalo, Vladimir Sorokin, Haruki Murakami, Rjú Murakami, Kazuo Ishiguro, Jasutaka Cucui, Jü Chua, Mo Jen a další.

další informace

Brno 04.12.2017, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 164 Jazykové hry v hodinách češtiny

Kurz akreditován MŠMT pod číslem
5969/2017-3-299
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé víceletých gymnázií, vychovatelé ve školních družinách

  • úvodní hra
  • hry dlouhodobé
  • hry krátkodobé
  • hravá cvičení, jazykové hlavolamy, jazyková nej,...
  • hravé diktáty a zajímavé domácí úkoly
  • společenské jazykové hry a jejich úpravy
  • závěr

další informace

Brno 16.10.2017, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

volných míst: 2
 objednat

ČJ 167 Literatura a hudba

Kurz akreditován MŠMT pod číslem
158/2016-3-32
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií

Témata budou pojata interdisciplinárně i kontextově – v rámci vývoje české a evropské hudby, hledat se budou spojnice a kontexty. Důraz je kladen především na ty žánrové mody a vidy vážné hudby, kde je zastoupena textová složka (hudba vokální, vokálně-instrumentální, případně hudba programní), naopak v přehledu děl evropských skladatelů nejsou uváděna díla hudby absolutní, instrumentální skladby atd., jelikož ty netvoří součást obsahové náplně předmětu,  pokud nebyla přímo inspirována litraturou. Specifická problematika hudby v literatuře je nazírána z hlediska interdisciplinární komparatistiky. Témata skýtají řadu námětů, které poslouží k diskusi při setkáních nebo při konzultacích se školitelem.

další informace

Brno 06.10.2017, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace