Kurzy

Che 65 Nová podoba periodické soustavy prvků a nové objevy ve světě elementárních části

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář pojednává o nové podobě PSP a perspektivách jejího rozšiřování v budoucnu,
o metodách syntéz nových supertěžkých prvků a jejich izotopů, o nových objevech ve světě elementárních a složených částic hmoty a polí a o perspektivách zkoumání a objevování částic v budoucnu.

  1. Nová podoba periodické soustavy prvků (PSP) a její budoucnost.
  2. Historie vývoje podob PSP (tabulky), historie objevů chemických prvků, chemické názvosloví. Periodické soustavy prvků na Internetu.
  3. Ostrov stability, magická čísla, tabulka izotopů.
  4. Supertěžké prvky a jejich příprava od roku 1940, centra výzkumu, moderní metody
    a budoucnost v objevování nových prvků.
  5. Nové objevy ve světě elementárních částic – Higgsovy bosony, neutrina. Centra výzkumu, moderní metody zkoumání, budoucnost v objevování částic
  6. Historie objevování částic: elektron, proton, antihmota, neutrino, neutron, pozitron, mezon, mion, kvarky atd.
  7. Současný stav rozdělení částic a jejich počet: kvanta polí, leptony, kvarky, fermiony, bosony, hadrony, baryony, mezony, nukleony, hyperony, piony, kaony, antičástice.
  8. Standardní model – rodiny elementárních částic, jádro atomu, elektronový obal, gravitace, elektřina, magnetismus, slabé interakce, silné interakce, Higgsův boson, Einsteinův životní sen – teorie všeho, Teorie strun (superstrun).

další informace

Olomouc 25.4.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 169 Vybraní autoři současné světové literatury

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Primárním obsahem semináře je seznámení účastníků s vybranými autory a jejich některými literárními díly, která v posledním dvacetiletí upoutala pozornost kritiků i čtenářů, nicméně seminář není zaměřen na prezentaci komplexních přehledových informací o současném vývoji jednotlivých světových literatur. Předmětem práce v semináři budou vybraná díla autorů jako V. Sorokin, I. Falcones, C. McCarthy, I. Pears, A. Pérez-Reverte, J. Wintersonová, M. Cunningham a další. Účastníci semináře dostanou listy s ukázkami z vybraných děl s náměty na práci s těmito listy v hodinách literatury. U některých děl si účastníci semináře zkusí tvorbu pracovních listů k použití ve výuce. Absolvování semináře tedy přinese jeho účastníkům nejen dílčí poznatky o vybraných dílech současné světové literatury, ale také náměty k využití daných děl v hodinách českého jazyka a literatury na středních školách. 

program:

Vybraní autoři současné světové literatury s akcentem na španělskou, ruskou, americkou a anglickou s přesahy do dalších národních literatur (přednáška s prezentací) - účastníci získají vhled do předmětné problematiky

Práce s texty vybraných autorů (Sorokin, Falcones, McCarthy aj.) ve formě pracovních listů s náměty do výuky (seminární formy práce)

- účastníci se seznámí s možnými postupy práce ve výuce na základě konkrétních ukázek z textu vybraných autorů

Vývoj pracovních listů účastníky semináře (samostatná práce s vedením lektora)

- účastníci si osvojí principy vývoje pracovních listů směřujících k rozvoji čtenářských dovedností žáků

další informace

Olomouc 05.04.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 172 Netradiční hodiny českého jazyka a literatury

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5969/2017-3-299
Počet vyučovacích hodin
4

Seminář nabídne pedagogům rozmanité aktivity pro práci s textem v mluvnici, ve slohu i v literatuře. Jedná se o didaktické hry, jimiž je možno zpestřit vyučování ČJL, motivovat žáky k práci, vést je k samostatnosti, k tvořivosti, ke správné komunikaci a k lásce k mateřskému jazyku. Zohledněn je i požadavek na rozvíjení komunikačních dovedností a podporu čtenářské gramotnosti.

Účastníci získají inspiraci k tomu, jak je možno netradičně pracovat s jazykem a jak využít hravé formy k osvojování vědomostí a dovedností v ČJL. Některé aktivity jsou zaměřeny na vytváření správných sociálních vazeb v třídním kolektivu. Zohledněny jsou mezipředmětové vztahy a průřezová témata.  Zvýšená pozornost je věnována možnostem rozvíjení komunikačních dovedností a čtenářské gramotnosti. 

další informace

Olomouc 13.04.2018, 9:00–12:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

volných míst: 1
 objednat

ČJ 173 Práce s chybou v českém jazyce

Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Úmyslná chyba, oprava žákovské chyby, taháky, text učící, mnemotechnické pomůcky a legrace, to jsou možnosti, které dětem češtinu přiblíží. Budeme mluvit o nezvyklých způsobech opravování chyb, o vytváření korektur i o tom, co může chyba způsobit.

další informace

Olomouc 14.05.2018, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

Che 67 Výpočty koncentrací, jejich vzájemné přepočty a smíchávání látek

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
36082/2015-2-841
Počet vyučovacích hodin
6

Seminář pojednává o:

–správném psaní chemických textů

–základních chemických pojmech vztahujících se k chemickým výpočtům

–rozdělení vyjadřování koncentrace látky, resp. obsahu látky

–rozdělení způsobů ředění a smíchávání látek.

Součástí semináře je praktická výuka výpočtů z jednotlivých kapitol.

1.Úvod do problematiky chemických výpočtů.

2.Pravidla psaní chemických textů (26 základních pravidel).

3.Základní chemické pojmy vztahující se k chemickým výpočtům (látkové množství, hmotnost, atomová a molekulová hmotnost, molární hmotnost, hustota).

4.Vyjadřování koncentrace látky, resp. obsahu látky – rozdělení:

I.„Dynamické“

A.Celková (analytická) koncentrace

B.Rovnovážná koncentrace

II.„Statické“

A.Látková koncentrace

B.Hmotnostní koncentrace

C.Zlomek, procentuální koncentrace (obsah látky v procentech)

a)Látkový

b)Hmotnostní

c)Objemový

D.Objemová koncentrace

5.Ředění a smíchávání látek – rozdělení

I.Ředění látky vodou

II.Smíchávání téže látky o různých koncentracích

III.Smíchávání různých látek, které spolu nereagují

IV.Smíchávání různých látek, které spolu reagují

6.Ukázky příkladů z jednotlivých kapitol a jejich řešení.

další informace

Olomouc 28.2.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

NJ 102 COMIKS ve službách učitele němčiny

Lektor/ka kurzu
Mgr. Marek Bohuš, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Účastníci si rozšíří obzor v oblasti, která dnes představuje součást německé výtvarné a literární kultury. Seznámí se s autory, díly a styly, které jsou přitažlivé pro věkovou kategorii jejich žáků a představují tak motivační prvek a možnost obohatit výuku. Naučí se zpracovat komiksový strip do podoby pracovních listů. Na konci semináře dokážou vytvořit vlastní komiksový strip pomocí webové aplikace.

další informace

Olomouc 19.03.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 170 Objevujeme v matematice

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Ve školní matematice je stále větší pozornost věnována přístupům, které zahrnují experimentování, záznam dat, pozorování, odhalování zákonitostí, zobecňování a ověřování hypotéz. Takové přístupy současně podporují individualizaci vyučovacího procesu a zohlednění různých učebních stylů žáků.

Jednou z možných vyučovacích metod, která splňuje tyto požadavky, je matematické objevování založené na řešení úloh. Objevování problému nebo situace zahrnuje takové procesy, jako je např. spontánní objevování, interpretování, formulování úloh, systematické objevování, získávání a záznam dat, formulování a testování hypotéz, odůvodňování, komunikace. 

další informace

Olomouc 28.2.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 171 Práce s chybou ve vyučování matematice

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Práce učitele s chybou je jedním z důležitých témat souvisejících se změnami v českém školství. Seminář o nezdaru, chybě a překážkách ve vyučování matematice seznamuje se základními pohledy na tyto pojmy důležitými jak pro školu, tak i v běžném životě. Kromě charakteristik a klasifikace jednotlivých pojmů je velká pozornost věnována také práci učitele s chybou a překážkou a možnostem jejich odstraňování. Seminář obsahuje řadu ilustrujících příkladů, které si kladou za cíl usnadnit účastníkům porozumění myšlenkám, které jsou v semináři diskutovány. Příklady jsou voleny hlavně z oblasti matematiky pro 2. stupeň ZŠ.

další informace

Olomouc 25.4.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

D 84 Československo a naše země ve 20. století. Jak a co učit o tomto období

Lektor/ka kurzu
PhDr. Michal Pehr, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář bude rozdělen na dva dílčí bloky:

I. blok – období 1900 – 1945 (4 vyučovací hodiny)

II. blok – období 1945 – 2000 (4 vyučovací hodiny)

I. blok

První blok bude zaměřen na problematiku našich dějin v 1. polovině 20 století. Zásadní pozornost bude věnována dvěma tématům. Nejprve otázce rozpadu habsburské monarchie (2014 –100 let od vypuknutí Velké války) a vzniku Československa (1918-1920). Druhým okruhem bude popis moderní prvorepublikové demokracie s jejími přednostmi i zápory. S účastníky se budeme také zabývat příčinami krize demokracie. Závěrečná část je následně věnována druhé světové válce. S účastníky akce bude probírat příčiny, její průběh a význam pro budoucí vývoj Československa.

II. blok

Druhý blok bude zaměřen na problematiku našich dějin ve 2. polovině 20 století. Zásadní pozornost bude věnována dvěma tématům. Nejprve otázce vyrovnávání se naší společnosti s obdobím nacistické okupace a protektorátu (odsun Německého obyvatelstva, snaha o potrestání kolaborace atd.). Pozornost bude věnována také období budování socializující demokracie, která se měla stát alternativou politického vývoje v rámci počínající studené války. Druhým tématem bude nástup komunistické totality (únor 1948, podoby nově budovaného totalitního systému až do roku 1989, kdy došlo k pádu komunismu). Dále se zaměříme na vznik samostatné České republiky.

další informace

Olomouc 10.04.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

RJ 22 Móda? Móda … Móda! (Мода? Мода… Мода!)

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

V teoretické části semináře bude pojednáno o historii módy, jejím vývoji, budou probrány historické i současné reálie související s tímto tématem. Materiály jsou  doplněny novou lexikou, frazeologizmy, příslovími, aforismy, okřídlenými slovy a výrazy o módě, oděvů a obuvi.

Do praktické části semináře budou zařazeny zajímavé texty a různé druhy cvičení vycházející z uvedeného tématu: módní styly, oblečení, oblékání (hity každé sezóny), pokrývky hlavy, obuv, šperky, kosmetika, módní doplňky, tetování, barvy a odstíny  atd.

Budou použita různé druhy cvičení: fonetická cvičená, doplňování různých druhů slov ve větach, tvoření různých druhů slov, cvičení na výběr synonym a antonym, cvičení na rusko-českou homonymii, cvičení na tvoření stupňů srovnání přídavný jmen, tvoření druhů sloves, cvičení na tvoření přídavných jmen slovesných, cvičení na použiti různých předpon v slovesech, cvičení na výrazné čtení textu a básníček, překladatelská cvičení. 

další informace

Olomouc 13.4.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 175 KOMBINATORIKA JAK JI MOŽNÁ NEZNÁME

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2
Kurz akreditován MŠMT pod č.
12475/2017-2-556
Počet vyučovacích hodin
8

Obsah akce: Kombinatorika hraje v rozvoji matematického myšlení výraznou roli. Její význam je zejména v rozvoji logického myšlení a obecných kombinačních schopností, v neposlední řadě ji lze považovat za základ pro řešení různých pravděpodobnostních problémů. Kombinatorické úlohy se často vyskytují v různých matematických soutěžích již na nižším stupni základních škol, následně pak v matematických olympiádách. Na druhém stupni nespecializovaných základních škol se kombinatorické úlohy řeší pouze intuitivně, úsudkem nebo dosazováním hodnot bez použití vzorců a obecných kombinatorických pravidel.

Kombinatorických metod se používá při řešení celé řady reálných problémů (např. při sestavování jízdního řádu, při vypracování plánu výroby a realizace produkce). Existuje řada spojení mezi kombinatorikou a úlohami lineárního programování, statistiky atd. Kombinatoriky se používá při sestavování a luštění šifer a pro řešení dalších problémů teorie informace.

Seminář je zaměřen na rozvoj schopností žáků řešit kombinatorické problémy. Cílem je přiblížení problematiky široké veřejnosti, zejména pak učitelům, aby mohli systematicky rozvíjet kombinatorické myšlení žáků. Snahou je řešit úlohy bez využití základních kombinatorických vztahů pomocí různých řešitelských strategií.

Seminář je rozdělen do následujících částí:

  1. Úvod - KOMBINATORIKA v historických souvislostech.
  2. Kategorizace kombinatorických úloh/problémů.
  3. Rozdělení řešitelských strategií vhodných pro řešení kombinatorických problémů.
  4. Vzorová řešení zadaných problémů.
  5. Ukázka elektronického zpracování úloh s využitím SMART Board a využití při výuce.
  6. Předložení souboru aktivizujících činností a her - praktická realizace účastníky kurzu.
  7. Závěr.

další informace

Olomouc 20.02.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

VV 79 Co dělat, když mám jít učit výtvarku a nejsem výtvarník aneb výtvarno pro každého

Lektor/ka kurzu
Květuše Belanová
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, vychovatelé ve školních družinách, vychovatelé v domovech mládeže
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Cílem tohoto semináře je pomoc učitelům, kteří výtvarnou výchovu přímo nevyučují, a přesto se někdy této povinnosti nemohou vyhnout. Seminář je určen i pro ostatní pedagogické pracovníky domů dětí, domovů mládeže, pro všechny ty, kdo se nějakým způsobem setkávají s výtvarnou výchovou. Aby výuka byla zajímavá, jsou volena témata, která jsou jednoduchá, rozvíjejí tvořivost a učí děti pracovat s různými výtvarnými prostředky. A mimo to nejsou časově náročná.

Pedagogičtí pracovníci si každou z výše uvedených technik vyzkoušejí sami, tak aby byly pak v daném okamžiku schopni dětem vysvětlit danou techniku a dobře se v ní orientovali. Zhotovené obrázky budou sloužit jako pomůcka při následné vlastní tvorbě s dětmi ve třídě. Mimo to je cílem i zlepšení vztahů mezi vyučujícím a dětmi. Učitel bude znát problematiku dané techniky a bude se v ní dobře orientovat se schopností dítěti poradit a odborně jej vést, což je důležité pro zdárný průběh vyučování. 

Součástí semináře je i prezentace jednoduché metodiky práce ve výtvarné výchově: Zadání úkolu, ukázka techniky, příprava výtvarných prostředků, vlastní práce, úklid po dokončené práci a závěrečné zhodnocení vytvořených obrázků dětmi a vyučujícím. 

další informace

Olomouc 14.03.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ČJ 177 Česká literatura aktuálně

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Cyklus přednášek seznámí s nejnovějším děním v české literatuře, a to analyticko-interpretačním představením tvorby vybraných osobností (např. Z. Brabcové, T. Boučkové, J. Rudiše, M. Kozelky, R. Malého ad.), přičemž budou identifikována specifika a kvalitativní přínos oněch autorských osobností. Přehledně budou rovněž prezentováni nově objevení talentovaní tvůrci. Ve výkladu bude akcentován inspirační a motivační aspekt pro poznání pozoruhodných děl současných českých spisovatelů.

další informace

Olomouc 28.03.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Z 71 Zeměpisné hry a jejich využití ve výuce

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jaroslav Tomeš
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Nejde o „klasický“ seminář, kde se frontálně dozvíte fůru obsahu, ale spíše o dílnu, kde si ukážeme, že část geografického vzdělávání lze provést hravou formou. Studium určitých jevů, procvičování znalostí, testování, rozvíjení některých kompetencí je možné uskutečnit hravě nebo soutěživě. Hry/aktivity si přímo vyzkoušíme, ukážeme si jejich možné využití pro různá témata a různý věk studentů. Předlohy ke hrám a podpůrné materiály si budete moci odnést papírově/elektronicky.

Hry budeme prokládat několika zamyšleními: Jaká jsou didaktická východiska pro hry? Jak hru použít/zařadit v hodině? Jak hru využít jako formu práce/jako úkol a jak ji hodnotit? Jak geografické hry/aktivity propojit s jinými předměty? Jak s hrou pracovat poté/jak ji vytěžit a reflektovat?

Obsah: 1) Východiska, hra jako nástroj. 2) Aktivity pro jednotlivce. 3) Aktivity pro skupiny. 4) Aktivity mimo třídu. 5) Existující deskové a jiné hry. 6) Modifikace her/aktivit. 7) Hodnocení, reflexe. 8) Mezipředmětové vztahy a průřezová témata.

další informace

Olomouc 14.03.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

TV 55 Pohybové programy v tělesné výchově jako prevence civilizačních onemocnění

Lektor/ka kurzu
Mgr. Sabina Kopčáková
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
4

I. Cvičení určené na prevenci vertebrogenních potíží a některých patologických změn na hybném systému. Odstranění negativních vlivů provokující vertebrogenní poruchy, odchylky, které vedou k oslabení hybného systému. Využití cvičební gumy a overballu.

II. Speciální cvičení pro nápravu skolióz, kyfóz, astmatu, kardiaku, rostroušená skleróza a jiná civilizační onemocnění. Náprava oslabení hybného systému a vytvoření dostatečného svalového korzetu, který snižuje riziko svalového přetížení. Kompenzační cvičení na st atické přetěžování, vytváření kladného vztahu k pohybu. Využití cvičební gumy.

další informace

Olomouc 10.4.2018, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

volných míst: 0
 objednat

PP 292 ŠIKANA JINAK

Lektor/ka kurzu
PhDr. Lenka Svobodová
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář seznámí účastníky s problematikou kyberšikany a sociálních sítí. Komplexním způsobem odpovídá na otázky, které s problematikou šikany prostřednictvím komunikačních technologií souvisejí. Podrobně rozkrývá motivy, které ke kyberšikaně vedou a prostředí, ve kterých se odehrává. Všímá si specifik důvodů k šikanování v jednotlivých vývojových obdobích. Největší důraz je kladen na pochopení závažnosti tohoto jevu a správnému nastavení preventivních opatření.

Osnova semináře:

1. Kyberšikana – definice, pojetí, příbuzné pojmy, výskyt.

2. Znaky kyberšikany – jak ji rozpoznat, signály, podobnosti a odlišnosti od šikany „klasické“, jejich specifika, rizikové chování.

3. Techniky kyberšikany – prostředí, ve kterém probíhá, druhy a formy, projevy.

4. Pachatel kyberšikany a jeho oběti – jak je rozpoznat, vlastnosti, důvody, motivace, rodinné zázemí.

5. Důsledky kyberšikany – psychické, psychosomatické, sociální, primární a sekundární účinky, sebevražda.

6. Sociální sítě – jejich pozitiva a negativa, konkrétní rizika sdělování informací, bezpečné chování.

7. Obrana proti kyberšikaně – prevence, bezpečné klima, metody a strategie řešení, co brání odhalení, právní opora, s kým spolupracovat, kde hledat pomoc, jak může pomoci škola a jak rodina.

Použité techniky a aktivity:

Výklad – prezentace v MS Power Point, individuální práce, sebezkušenostní techniky, práce ve skupinách, hraní rolí, zpětná vazba, reflexe provedených aktivit, diskuze, příklady z praxe, kazuistiky.

další informace

Olomouc 20.04.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

PP 293 Jak efektivně používat metody aktivního učení?

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jiří Hruška
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Společně vytvoříme přehled nejčastěji používaných metod aktivního učení – tedy učení, při kterém je žák aktivní. Na praktickém příkladu si ukážeme, jak lze tyto metody v rámci výuky řadit do funkční vyučovací jednotky, při které se žák učí nejen daný obsah, ale i důležité životní dovednosti. Východiskem tohoto tématu je konstruktivistická pedagogika, která vychází z předpokladu, že si žák svoje vlastní poznání buduje (konstruuje) sám na základě svých praktických zkušeností. Základem je model třífázového učení: evokace – uvědomění si významu – reflexe (dále jen E-U-R). Na základě sdílených zkušenosti a s podporou vytvořeného zásobníku metod si vytvoříte prvotní nástřel aplikace modelu E-U-R do svého předmětu. Každý účastník obdrží přehled vybraných metod vč. jejich popisu v elektronické podobě. 

Přehled témat:

  • metody aktivního učení a konstruktivismus
  • ukázky výukových jednotek založených na principu třífázového učení E-U-R
  • cíle a kritéria hodnocení a hodnocení výukových jednotek
  • plánování výukových jednotek

 

 

Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:

  1. představení tématu a cílů semináře
  2. představení lektora a účastníků
  3. snos myšlenek na téma: Co umíme v oblasti používaní metod aktivního učení?
  4. pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
  5. praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků, ev. kombinovaná s pozorováním videí zaměřených na:
  • metody práce s textem
  • komunikační a diskusní metody
  • metody objevování a řešení problémů
  • simulace a simulační hry.
  1. analýza ukázek
  2. plánování nástřelu, přípravy výukové jednotky založené na aktivním učení – aneb co v nejbližší době použijeme v praxi
  3. společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám

další informace

Olomouc 05.04.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

PP 294 Jak rozvíjet čtenářskou gramotnost v různých předmětech?

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jiří Hruška
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Klíčovým tématem tohoto setkání je rozvoj čtenářské gramotnosti a čtení s porozuměním. Společně se podíváme na to, jaké dovednosti má mít osvojené dobrý čtenář. Na ukázkách konkrétních výukových programů či metod aktivního učení zaměřených na práci s texty budeme tyto dovednosti analyzovat a navrhovat, jak je hodnotit a vyhodnocovat. Každý účastník obdrží sadu vyzkoušených metod práce s texty v elektronické podobě. Každý účastník bude mít příležitost si naplánovat, jaké nejbližší kroky podnikne ve své praxi. Vytvoří si nástřel konkrétní vyučovací jednotky. Každý účastník bude mít možnost svůj nástřel sdílet s ostatními účastníky i možnost přijímat a poskytovat zpětnou vazbu. Tato témata úzce souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.

Podrobný přehled témat výuky (obsah), anotace kurzu

Přehled témat:

  • čtenářská gramotnost a čtenářské dovednosti
  • metody práce s texty a konstruktivismus
  • výukové programy s využitím metod práce s texty
  • cíle a kritéria hodnocení
  • efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení a čtení

 

Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:

  1. představení tématu a cílů semináře
  2. představení lektora a účastníků
  3. snos myšlenek na téma: Co umíme?
  4. pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
  5. praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
  6. analýza ukázek
  7. plánování dle potřeb účastníků
  8. společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám

další informace

Olomouc 26.02.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

PP 295 Efektivní učení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Žák se speciálními vzdělávacími potřebami. O kom vlastně hovoříme? Integrace nebo inkluze? Změnila nová legislativa přístup učitele ke vzdělávání všech žáků? Jak můžeme dosáhnout toho, že se všichni žáci mohou učit a naučit? Jak může učitel vytvářet podmínky pro učení všech žáků? Seminář nabízí odpovědi na tyto i další otázky.

V semináři budou předvedeny originálně zpracované didaktické zkušenosti pedagogů z praxe, zaměřené zejména na vzdělávací potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Lektorka zároveň představí vlastní nové a obecně málo známé a frekventované formy a metody vyučování. V první části se lektorka zaměří na obecnější principy metodiky a didaktiky (na praktických příkladech), na využití inovativních, aktivizujících metod, v druhé části pak na ukázky konkrétních možností, jak výuku vést a obohacovat o zajímavé prvky a činnosti, které vedou u žáků se speciálními potřebami k rozvoji pozornosti, vnímání, k rozvoji pravolevé orientace i ke čtení s porozuměním.

Témata:

A – O kom hovoříme? (podmínky vzdělávání stanovené RVP) – 45 min

B - Didaktické zásady a efektivní učení (45 min)

C - Rozvoj paměti (90 min)

D – Bloomova taxonomie (45 min)

E – Žáci se sociálním znevýhodněním – metody a formy práce vedoucí k inkluzivnímu a efektivnímu vzdělávání (třífázový rozhovor, soustředné kruhy, metoda barevných papírů, otázky a odpovědi, překřížené skupiny) – 60 min

F – Žáci se SPUCH, LMP – metody a formy čtení a psaní (rozvoj sluchového a zrakového vnímání, pravolevá a prostorová orientace, rozvoj jemné motoriky, knoflíky ve výuce, pětilístek, I.N.S.E.R.T., myšlenková mapa, principy tvorby pracovních listů pro žáky s SPUCH, LMP  (75 min) 

další informace

Olomouc 21.03.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

PP 309 Projektová výuka v praxi

Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2
Kurz akreditován MŠMT pod č.
22820/2017-3-829
Počet vyučovacích hodin
8

Praktická dílna, která poskytne účastníkům základní materiál pro projektovou výuku v ZŠ i ve volnočasovém prostoru. Seminář je především zaměřen na principy realizace projektové výuky ve školní praxi, upozorňuje na přednosti a úskalí projektů, nabízí i náměty na konkrétní projektové činnosti s žáky. Účastníci získají povědomí o typologii školních projektů i o integrované výuce. Uvědomí si, jak je důležité vhodně vybrat téma projektu, co je to gradace práce na projektu, zvolení závěrečného výstupu. V souvislosti s kariérním řádem je také důležité „prodat to, co děláme“.

Všechny ukázkové projekty byly realizovány v praxi, lze na nich detailně rozebrat klady a zápory. Součástí semináře je i řízená výměna zkušeností a závěrečná diskuze.

  1. Seznámení s projektovou výukou obecně, rozdíl mezi klasickou výukou, integrovanou tematickou výukou a projektovou výukou (odkazy na historii a literaturu), komunitní škola (škola otevřená veřejnosti).
  2. Proč zařazovat projektovou výuku do vyučování – její přednosti i negativa, typy projektů, cíle, kompetence, mezipředmětové vztahy, obohacené prostředí, partnerské organizace, závěrečné výstupy.
  3. Ukázky projektů – prezentace vybraných projektů (ukázky z praxe), pomůcky, výstupy.
  4. Hodnocení (práce třídy na projektu žáky), sebehodnocení (žáků), propagace a „jak je dobré umět prodat to, co děláme“.

další informace

Olomouc 22.2.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

PP 318 ŠKOLNÍ (NE)ÚSPĚŠNOST A MOŽNOSTI JEJÍHO OVLIVŇOVÁNÍ

Lektor/ka kurzu
PhDr. Lenka Svobodová
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
16616/2016-2-448
Počet vyučovacích hodin
6

Ne každému žákovi se daří být ve škole stoprocentně úspěšný a mít jen samé jedničky či dvojky. Někdy děti zase tráví nad učebnicemi velké množství času a dobré známky stojí hodně úsilí, ale výsledný efekt tomu neodpovídá. Potíže s učením jsou častým problémem dětí během školní docházky, nikoliv však neřešitelným. Seminář odpovídá na otázky, které s odhalováním příčin a řešením souvisejí. Součástí semináře jsou i příklady a kazuistiky, což účastníkům umožní nezbytné propojení teoretických poznatků s praxí.

další informace

Olomouc 23.3.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

PP 314 Manipulace v jednání – aneb jak se nenechat zatlačit do kouta

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jana Prošvicová
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Jak poznat manipulativní jednání, jednotlivé fáze manipulace a typologie manipulátorů. Obranný mechanismus nebo agresivita?  Techniky a prostředky manipulace a obrana proti nim. Role manipulace v mezilidských vztazích. Jsme manipulátory, aniž si to uvědomujeme? Manipulace v zaměstnání, v rodině. Manipulace škodí všem. Prostor a jeho zvládání. Účinná argumentace, umění vyjít z konfliktu se ctí. První pomoc proti hloupým narážkám – instantní věty. Kde jste nejzranitelnější. Chraňte svou čest. Odhalte jízlivé komplimenty. Zvládání kritických situací. Jak reagovat, když vám někdo něco podsouvá. Praktická cvičení.

další informace

Olomouc 16.3.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

volných míst: 0
 objednat

FJ 19 Francouzština p(r)ožitkem (aneb Jak dostat francouzštinu pod kůži)

Lektor/ka kurzu
Mgr. Anna Třesohlavá
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář se soustředí na možnosti aktivizace studentů a metod umožňujících efektivnější osvojování francouzštiny a propojení jazykových kompetencí s osobnostním rozvojem a psychohygienou. Seminář probíhá ve francouzštině. Jeho náplní je přehled možností přirozeného osvojování cizího jazyka, na základě jeho reálného použití, pasivního (poslechem) a aktivního (komunikací) zejména v zájmových aktivitách. Zaměříme svoji pozornost na aktivity, které umožňují práci s tělem (aktivity sportovní, relaxační, na propojení mozkových hemisfér) a kreativní (výtvarná tvorba, hudební a hlasové aktivity atd). Zmíněné možnosti budou nastíněny jak formou přednášky, tak i konkrétního vyzkoušení prožitkovou formou.

další informace

Olomouc 03.05.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

PP 316 Deskové hry a rozvoj klíčových kompetencí

Lektor/ka kurzu
Bc. Jan Burda
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Seznamte se s celou řadou moderních deskových her a jejich využití k rozvoji klíčových kompetencí žáků a při výuce průřezových témat. Kromě výkladu si řadu her a metod vyzkoušíte přímo na semináři.

V rámci semináře se účastníci seznámí s celou řadou moderních deskových her a jejich využití ve vyučování. Většina těchto her se dá velmi dobře využít k rozvoji klíčových kompetencí a výuce průřezových témat v řadě předmětů. Seminář je z velké části zaměřen na praktické vyzkoušení samotných her a příslušným výkladem a vysvětlením. Na semináři bude možno některé z her přímo nakoupit nebo objednat.

Osnova:

TÉMA

OBSAH

ČAS. DOTACE

1.

Úvod do metodiky deskových her

Základy metodiky využití deskových her a teoretické principy a východiska jejich začlenění do výuky

1 hodina

2.

Představení konkrétních her a jejich možností

Praktické vyzkoušení jednotlivých her a jejich možností začlenění do výuky v návaznosti na jednotlivé kompetence a průřezová témata.

Představení variant a obměn jednotlivých her.

V rámci semináře budeme pracovat s těmito hrami:

  • TIC-TAC BUM
  • Times up
  • Aktivity
  • sada her Smart games
  • Krycí jména

 

6 hodin

3.

Závěrečná diskuse

Diskuse účastníků nad získanými poznatky a teoretické závěry semináře

1 hodina

další informace

Olomouc 25.04.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Bi 71 Bakterie kolem nás

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář je zaměřen na rozšíření kompetencí učitelů biologie v oblasti výuky mikrobiologických témat. Bakterie a archea jsou nenápadné mikroorganismy, které jsou ve výuce často opomíjeny, protože je můžeme zobrazit jen při velkém zvětšení mikroskopem. Přesto jsou všudypřítomné a stály u zrodu života na Zemi. Během semináře se seznámíme s jejich výskytem významem pro člověka i další organismy. Bakterie jsou důležitou součastí každodenního života člověka - jsou původci nebezpečných chorob, jiné cíleně pěstované využíváme k výrobě potravin, léčbě nemocí, jako probiotika. Bakterie najdeme ve všech prostředích – v půdě, vodě, vzduchu, na/v těle rostlin a živočichů, na předmětech, oblečení, v potravinách… Existuje řada způsobů, jak přiblížit toto zajímavé téma žákům a studentům.

Seminář bude zahrnovat teoretický úvod, diskusi s účastníky, praktické vyučování, ukázky nových metod výuky, seznámení se zdroji pro přípravu výukových materiálů (literatura, webové stránky, výuková videa), zpětnou vazbu od účastníků

další informace

Olomouc 28.3.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

AJ 190 Internet ve výuce angličtiny

Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář pro učitele angličtiny, v němž učitelé získají teoretické znalosti i množství praktických dovedností. Seznámení s webovými stránkami, které nabízejí množství materiálů pro výuku angličtiny, tvorba vlastních prezentací i interaktivních cvičení, která studenty zaujmou a motivují.

Účastníci budou seznámeni nejen s nejrůznějšími stránkami, kde najdou materiály vhodné pro výuku angličtiny, ale naučí se i vytvářet interaktivní cvičení a prezentace, aby tak mohli oživit a obohatit svou výuku a mohli studentům zadávat domácí úkoly, které se samy vyhodnotí, tudíž šetří práci učitelů. Účastníci budou pracovat s programy, které mohou pomoci ve výuce angličtiny a v motivování studentů k samostudiu.

Představení online platformy, kde budou mít účastníci uloženy všechny odkazy i ukázky cvičení, práce s online slovníky a webovým korpusem, web 2.0, seznámení s užitečnými stránkami pro výuku angličtiny, programy pro vlastní tvorbu cvičení, seznámení se stránkami určenými pro vlastní práci učitele a sebevzdělávání. Ukázky různých způsobů prezentace nového učiva.

V praktické části se účastníci naučí vytvářet testy, které se samy vyhodnocují, interaktivní cvičení k opakování slovní zásoby i gramatiky, ukážeme si též, jak upravovat pro vlastní potřeby cvičení vytvořená jinými učiteli, podíváme se na zdroje vhodné k aktivizaci a motivaci studentů, ale i určené pro vlastní práci a další sebevzdělávání učitelů, jako jsou speciální online slovníky a jazykový korpus. Vytvoření vlastního blogu a práce s ním, použití blogu ve výuce.

Seminář je rozdělen do pěti bloků, v první části je lektorka pomocí PPT provede výhodami a nevýhodami použití ICT ve výuce, účastníci se zapojí do diskuse a vysvětlí, jak oni sami ICT používají. Dále jsou účastníci seznámeni s platformou vytvořenou lektorkou, v níž je množství odkazů na programy a nástroje, které mohou použít ve výuce i mimo ni. Lektorka vyzdvihne některé z nich a doporučí způsob jejich využití.

Ve druhém bloku se účastníci naučí pracovat s Quizletem, programem na výuku a procvičování slovní zásoby.

Ve třetím bloku pracujeme s Learning Apps, programem, v němž se dají vytvářet interaktivní cvičení pro procvičování gramatiky, slovní zásoby, poslechu, reálií, literatury, historie, atd.

Ve čtvrtém bloku si vytvoříme blog, kam umístíme odkazy na doposud vytvořená interaktivní cvičení.

V závěrečném bloku pracujeme s Edmodem – účastníci si nejdříve vytvoří účet jako studenti, aby se s programem seznámili z pohledu studenta, pak si vytvoří učitelský účet a naučíme se vytvářet kvizy a vše další, co Edmodo umožňuje.

další informace

Olomouc 12.03.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

volných míst: 0
 objednat

Olomouc 26.3.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

volných míst: 3
 objednat

TV 56 Správné dýchání jako nástroj zdraví

Lektor/ka kurzu
Ing. Miroslav Kunt, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
36082/2015-2-841
Počet vyučovacích hodin
8

Na semináři budou účastníkům vysvětleny základní principy správného dýchání vycházejícího z tisíciletých zkušeností jógy a jeho vliv na zdraví člověka. Prakticky budou představeny různé druhy dýchání a bude představena technika pránájámy a vysvětleno její správné provedení, které je velmi důležité pro pevné zdraví.

další informace

Olomouc 18.04.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

AJ 191 Holidays and festivals – why and how they are celebrated

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Počet vyučovacích hodin
8

Přehled nejdůležitějších svátků Velké Británie a USA. Historické pozadí některých svátků a jejich zasazení do současného kontextu. Ukázka aktivit, které mohou zpestřit hodinu nebo posloužit jako vhodný materiál pro procvičení gramatiky či poslechu, a zároveň pomohou rozšířit obzor studentů. Seminář seznámí účastníky s některými svátky, např. Independence Day, Columbus Day, Halloween, Bonfire Night, St Valentine's Day, May Day, St. Patrick's Day, Thanksgiving, April Fool's day, Remembrance Day,  Martin Luther King Day, a dalšími.

další informace

Olomouc 09.04.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace