Kurzy

Fy 91 Organická elektronika a Bioelektronika jako nové vědní obory

Lektor/ka kurzu
Doc. Ing. Ota Salyk, CSc.
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Významnou skupinou organických látek jsou látky, v nichž se v organickém řetězci střídají jednoduché a dvojné vazby, tzv. látky s konjugovanými vazbami. Jedná se o lineární i aromatické systémy, molekulární i polymerní, často s heteroatomy. Podél konjugovaných řetězců se mohou pohybovat nosiče nábojů – elektrony nebo díry, mohou taktéž přeskakovat na sousední řetězec v případě významného překryvu vlnových funkcí vazebných elektronů. Nosiče mohou být excitovány do vyšších orbitalů fotony a separovány, nastává tak vnitřní fotoelektrický jev, nebo mohou zpět rekombinovat, nastává luminiscence.  Tyto vlastnosti jsou využívány ve fotovoltaice a displejích, dnes již komerčně vyráběných jako OLED, QLED i LCD obrazovky. Vhodné mechanické a povrchové vlastnosti, charakterizované jako biokompatibilita pak umožňují kontakt s mikroorganismy nebo živými tkáněmi a sledovat jejich životní funkce pomocí snímání vnitřního potenciálu buněk, zvláště u tzv. elektrogenních buněk, což jsou myocyty, kardiomyocyty  a neurony. Lze rovněž tyto buňky elektricky stimulovat nebo řízeně diferencovat kmenové buňky.

Základními prvky vyrobenými na bázi organických polovodičů jsou elektroluminiscenční dioda (LED), fotovoltaický článek a organický elektrochemický tranzistor (OECT) jako senzor. Vyrábějí se tiskovými metodami jako vícevrstvé struktury na skleněné nebo polymerní folie PET, PEN nebo kapton. 

Obsah přednášek.

1. Organické polovodiče, princip, funkce a aplikace

2. Emise záření z organických polovodičů a její aplikace ve světelných zdrojích a ektroluminiscenčních displejích.

3. Vnitřní fotoektrický jev v organických polovodičích a jeho aplikace ve fotovoltaice

4. Elektronika a senzorika na bázi organických polovodičů pro biomedicínské aplikace.

5. Technologie tisku organické elektroniky 

další informace

Brno 23.10.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 24.10.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Praha 25.10.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Fy 92 Měření neviditelného – jak měříme částice v mikrosvětě a na co je to dobré.

Lektor/ka kurzu
RNDr. Peter Kodyš, CSc.
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Obeznámit učitele s nejmodernějšími přístupy k detekci částic v mikrosvětě a ukázat užitečnost a důležitost těchto měření, na která ČR jen do CERNu přispívá už 15 let cca 80 milionů Kč ročně. Přiblížit důvody, proč se musí budovat tak drahá a náročná měřící zařízení, jak fungují, co měří a co je tím demonstrováno. (1h)

Ukázat, proč je důležité žákům a studentům tyto věci předkládat a jejich návaznost na celkové představy o uspořádání mikro- a makrosvěta. Přiblížit a zpřístupnit dobrou argumentaci a faktografii nejen učitelům fyziky, ukázat vědeckou metodu práce a rozlišit to od různých jiných přístupů nevědeckých a tzv „meta-fyzikálních“. Nejedná se jen o samotná výsledná měřící zařízení, ale o vědeckou metodologii v praxi a o důležitost ukázat sepětí vědy s její metodami. (6h)

Diskuse nad částicemi, jejich měřitelností, nad tím, co pro nás jejich existence znamená, a zda a jak je možné toto téma přiblížit žákům a studentům (1h).

Obsah:

1. Zlehka úvodem: částice, proč o nich vědět

2. Tvrdě na věc: pokud jsou, měřme je!

3. Ještě tvrději na věc: měříme!

4. Relaxace: hlavní části detektoru

5. Do hloubky: co všechno se řeší pro dráhový detektor

6. Závěrečná exkurze: po některých experimentech

7. Závěr

další informace

Olomouc 05.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Brno 06.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Praha 12.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Fy 93 Slunce jako hvězda. Sluneční aktivita a její projevy i vliv na Zemi.

Lektor/ka kurzu
RNDr. Pavel Kotrč, CSc.
Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Historické i současné představy o Slunci. Slunce, jeho charakteristiky, složení a struktura.  Chod teploty a hustoty, chemické složení.  Termonukleární reakce, sluneční neutrina. Přenos záření, radiace, konvekce.  Slunce jako zdroj téměř veškeré energie na Zemi. Časový vývoj a budoucnost Slunce.

Slunce a Země jako nebeská tělesa, pozemské denní a roční rytmy vyplývající z pohybů Země, Měsíce, a Slunce, slapové jevy, soumrak,  atmosférická refrakce, zářící noční oblaka.  Přísloví a pověry  spojené s pohybem nebeských těles. Časová rovnice, sestrojení slunečních hodin a analemy.

Polarizace slunečního záření, vlastnosti polarizovaného světla, měření magnetického pole plazmatu, využití polarizace v pradávné navigaci na moři, v mořském rybolovu, měření koncentrace cukerného roztoku.

Sluneční aktivita a její vliv na Zemi. Sluneční magnetismus, sluneční dynamo.  Sluneční skvrny, erupce, protuberance, výrony koronální hmoty, geomagnetické bouře. Cykly sluneční aktivity. Zakládání slunečních observatoří v době 2. světové války. Vlivy na ionosféru. Monitorování a předpovědi sluneční a geomagnetické aktivity. Super erupce na magnetických hvězdách červení trpaslíci 3000 K  dalekohledem Kepler. 104 mohutnější než na Slunci, 1036 erg. Erupce tvoří až 8 procent jasu hvězdy. Rizika sluneční aktivity pro člověka a technickou civilizaci.

Pozorování Slunce pozemskými i kosmickými přístroji v různých spektrálních oborech. Vyzařovací funkce Slunce. Radiové, mikrovlnné, infračervené, optické, ultrafialové, rentgenové pozorování Slunce.  Dalekohledy, spektrografy, interferometry, sluneční seismologie. Mezinárodní spolupráce a projekty. Účast a výsledky vědců z ČR při výzkumu Slunce. Zakreslování slunečních skvrn, camera obscura,  duha a atmosférické  lomové a ohybové jevy. Jednoduchý spektrograf z CD.

Proměnlivý tvar sluneční korony. Přirozená i „umělá“ zatmění slunečního disku. Pozemské expedice, PROBA 3 -experiment pro stálé monitorování sluneční koróny při umělém zatmění. Let dvou satelitů v přesné formaci. Vzdálenost satelitů 150 m, přesnost na dráze plus/minus 5 mm.  Rozptýlené světlo 2 x 10-4. Slunce jako inspirátor ve vědě, technice i v kultuře. Možnosti pozorování Slunce při školní výuce, bezpečnost při pozorování.

Každému tématu věnovat jednu až dvě vyučovací hodiny s maximálním zapojením posluchačů v diskusi.

další informace

Brno 11.10.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 06.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Praha 27.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Fy 94 Temná hmota, temná energie a Lambda-CDM model vývoje vesmíru

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Přednášky úvodem podávají historický přehled teoretické předpovědi a observačního objevu rozpínání vesmíru, následně podpořeného klíčovou detekcí mikrovlnného kosmického záření a později teorií tzv. nukleosyntézy Velkého třesku. Pokračují prezentací tzv. Lambda-CDM modelu, v současnosti privilegovaného scénáře vývoje vesmíru, v němž dominují dvě hypotetické složky, temné hmota a temná energie.

V závěrečné části je podán vývoj kosmické struktury od fluktuací mikrovlnného záření po dnešní rozložení galaxií, jejich kup, superkup a stěn v tzv. kosmické pavučině.

 

Kapitoly:

1. Kosmologický princip

2. Rozpínání vesmíru – Friedmannova a Lemaîtrova předpověď

3. Rozpínání vesmíru – Hubbleův objev; Hubbleův zákon

4. Velký třesk

5. Mikrovlnné záření jako potvrzení Velkého třesku

6. Primordiální nukleosyntéza

7. Temná hmota

8. Temná energie a zrychlená expanze

9. Lambda-CDM model

10. Anizotropie mikrovlnného záření

11. Kosmická struktura a její vývoj, budoucnost vesmíru

další informace

Praha 08.10.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Brno 10.12.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 15.10.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Fy 95 Jaderná energetika – Quo vadis ? (aneb: 32 let od Černobylu)

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8

Bodový scénář:

  • Možnosti získávání energie dnes a v budoucnu
  • Princip řetězové reakce, jaderný reaktor, atomové elektrárny
  • Rizika/havárie JE, Černobyl, Fukušima
  • Klady a zápory jaderné energetiky, závěry

další informace

Brno 12.10.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Praha 19.10.2018, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 26.10.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Che 69 Vědecká gramotnost – role vědy ve 21. století

Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Stručný úvod do současné metodologie vědy (2 h)

vědecká metoda – hypotéza a její testování; nejistota poznání jako základní nástroj při získávání vědeckého poznání; vědecké poznání jako systematické rozvíjení intuitivního poznání; kognitivní omezení v procesu získávání poznání

Věda a společnost – nový druh gramotnosti (2 h)

vědecká gramotnost – zásadní vliv vědeckých poznatků a jejich povahy na běžný život každého z nás – co je škodlivé a co není, a proč tomu tak je; vztah vědy a vzdělávání; osobní postoje k vědeckým poznatkům jako společenskotvorným činitelům (odpíračtví HIV-AIDS, očkování, fluoridace vody, GMO, atp.)

Jak skloubit klasickou znalostní výuku a výuku vědecké gramotnosti (3 h)

využití konkrétních příkladů z životní praxe a z historie získávání vědeckých poznatků v kombinaci s probíraným učivem –  vybrané příklady z fyziky (např. vývoj modelu Sluneční soustavy), chemie (např. vývoj modelu atomu) i biologie (např. vývoj modelu vzniku života); povědomí o tom, jak je poznatek získán, zvyšuje jeho společenskou i osobní přijatelnost i přes jeho obtížnou srozumitelnost

další informace

Praha 19.11.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Olomouc 02.11.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Brno 30.11.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Che 70 Jak vypadají pevné látky „zevnitř“ aneb stavba pevných látek

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
6

Způsoby uspořádání stavebních částic v pevných látkách (krystaly, kvazikrystaly, nanokrystaly, látky parakrystalické, látky amorfní, skla)

Ideální krystal (mříže, mřížové vektory, základní buňky, krystalové soustavy)

Symetrie (prvky a operace symetrie, bodové grupy symetrie, prostorové grupy symetrie)

Jak získat informaci o struktuře krystalických látek?  (Interakce Rentgenova ráření s hmotou, Ewaldova konstrukce, difrakční metody)

další informace

Praha 10.10.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

Brno 07.11.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

Olomouc 05.12.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace