PP 270 Jak na inkluzi prostřednictvím diferenciace a individualizace výuky?

Předmět
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Lektor(-ka)
Akreditace
27664/2017-2- 1065

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Každý účastník by měl umět:

  • vlastními slovy definovat pojmy inkluze, diferenciace a individualizace ve vzdělávání
  • popsat proč je dobré inkluzi zavádět
  • rozlišit vnější a vnitřní diferenciaci
  • pojmenovat, co by měl učitel umět a znát, aby diferencoval výuku
  • analyzovat své vzdělávací potřeby směrem k inkluzi

 

Metody práce v semináři

  • evokační metody
  • modelové lekce
  • metody aktivního učení – brainstorming, řeka, třídění výroků, myšlenkové mapy, Vennovy diagramy, čtení s předvídáním, postupné čtení, podvojný deník, skládankové učení, galerie, veletrh, aj.
  • výklad lektora, prezentace
  • individuální a skupinová práce, práce ve dvojicích
  • diskuse
  • reflexe prožitková
  • reflexe pedagogická
  • plánovací metody přenosu poznatků do praxe
  • evaluační metody

Charakteristika

Prostřednictvím metod a forem aktivního učení se seznámíme se strategiemi výuky, které umožňují respektovat individuální možnosti, tempo a odlišnosti (sociální, kulturní, zdravotní, náboženské apod.) každého žáka. Budeme analyzovat své vzdělávací potřeby směrem k inkluzi. Společně rozebereme konkrétní příležitosti k aplikaci vnější i vnitřní diferenciace na škole.


Obsah akce

Přehled témat aneb co by měl učitel umět a znát

1. vědět PROČ je dobré výuku měnit

2. znát a umět poznávat své žáky.

3. vytvářet/zajistit podnětný prostor pro učení a pestré materiálně technické zázemí

4. vytvářet/zajistit podnětné a bezpečné sociálně komunikativní prostředí

5. znát metody aktivního učení a jejich používání v rámci modelu třífázového učení E-U-R

6. umět efektivně plánovat a řídit skupinové a kooperativní vyučování

7. umět formulovat funkční cíle

8. znát různé typy projektů a specifické způsoby jejich přípravy a realizace

9. efektivně hodnotit žáky a jejich práci (procesy a produkty) a vést žáky k sebehodnocení

10. vyhodnocovat úspěšnost vlastní práce a výuky

 

Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:

  1. představení tématu a cílů semináře
  2. představení lektora a účastníků
  3. snos myšlenek na téma: Co umíme?
  4. pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
  5. diferenciace x individualizace, inkluze x integrace
  6. prezentace s ukázkami a příklady
  7. analýza ukázek
  8. plánování dle potřeb účastníků
  9. společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace