ČJ 199
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, , učitelé VOŠ
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
Cílem je především ukázat chybný a zkreslený způsob popisu toho, jak vypadá české slovo, se kterým se učitelé setkávají v nejužívanějších učebnicích českého jazyka. Tyto popisy pak vedou i k nepochopení základních funkcí českého slova ve větě a v komunikaci vůbec. Na základě konkrétních ukázek se účastníci semináře naučí identifikovat části slova, poznají jeho stavbu a funkci jeho částí, a to tak, aby poté mohli tvůrčím způsobem tyto poznatky využít ve vlastní výuce.
Obsah akce
- Seminář se zabývá učebnicemi českého jazyka na základních školách, především tím, jak je žákům vysvětlována stavba českého slova, ohýbání slova a tvoření slov. Prezentace s mnoha ukázkami využívá i dostupných internetových zdrojů, jež vytvořili učitelé v rámci grantů ESF. Seminář je doplněn i praktickým cvičením.
- Seminář má podobu pracovní přednášky (s prezentací v PowerPointu) i interaktivních praktických cvičení (doplněných ukázkou jazykových her).
- Seminář je primárně určen učitelům základních škol a nižších tříd gymnázií, ale mohou jej navštěvovat i učitelé ze škol středních.
- Přednášející využije i svých zkušeností, jichž nabyla při dlouholeté výuce učitelů, např. v dalším vzdělávání učitelů (na FF UP), na Letní škole bohemistiky a na přednáškách pro Asociaci učitelů českého jazyka.
Osnova semináře:
- Jak se Anička učí o stavbě slova
- Posedlost kořenem slova
- Jak funguje jazyk a jak nefungují jeho popisy v učebnicích
- Co nám na sebe prozradí PAKŮŇ
- „Sobí sekaná“ aneb co nám řekne kuchařská kniha, ale zamlčí učebnice českého jazyka
- Trochu teorie: o syntagmatické stavbě slova
- Trochu praxe: co je vlastně „uvnitř“ slova a jak to poznat
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
učebnice (pracovní listy apod.), jež využívají ve svých hodinách českého jazyka, zadání školních testů a domácích úkolů, jež se týkají tvarosloví či slovotvorby