DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Kurz zaměřený na vytváření návyku správného čtení, od anglického hláskování až po vnímání souvislého textu. Činnosti k procvičování čtenářských technik poskytují přehledné a srozumitelné členění textu s následnými aktivitami k uvědomění a zapamatování si obsahu. Ukázky použitých technik budou prezentovány na základě běžně používaných textů klasických i moderních pohádek a příběhů, zjednodušená četba z nabídky různých nakladatelství apod.)
Cílem kurzu je naučit učitele připravovat vlastní aktivity a pracovní listy, založené na obsahu textu, vyzkoušet si důležitost vizualizace obsahu textu a způsoby, jak poskytovat vhodné činnosti pro všechny učební styly svých žáků (vizuální, poslechové a pohybové).
Praktické vyzkoušení použitých metod práce poskytuje možnost promyšlení vlastních námětů, zařazení prvků tvořivé dramatiky a tipů jak uplatnit nabízené techniky a nástroje ve vlastní praxi.
Kurz nabízí bohaté náměty k využití v praxi ve školách.
JEDNÁ SE O BLOK DVOU SEMINÁŘŮ PO 8 VYUČOVACÍCH HODINÁCH VE DVOU DNECH (CELKOVÁ HODINOVÁ DOTACE JE 16 VYUČOVACÍCH HODIN)
Aktivity zaměřené na nácvik správného čtení, od anglického hláskování až po vnímání souvislého textu. Procvičíme si používání čtenářských technik, které umožňují přehledné a srozumitelné členění textu s následnými aktivitami k uvědomění si a zapamatování obsahu. Ukázky použitých technik budou prezentovány na základě běžně používaných textů klasických i moderních pohádek a příběhů, zjednodušená četba z nabídky různých nakladatelství apod.)
1. blok
Přípravná fáze (90 min)
Poslechová analýza, práce s hláskami a klíčovými slovy (techniky práce s flashcards)
Práce s příběhem (90 min)
Poslech příběhů, veršů – porozumění na základě slyšeného textu,
stanovení klíčových slov a práce s nimi, otázky k textu
(vybarvované čtení, obrázkové čtení, práce s obrázkovou knihou)
Technika čtení (90 min)
Abeceda – osvojování, skládání a kombinace (kartičková technika)
Word recognition – upevňování rozlišení skupin hlásek, které jsou typické pro angličtinu – usnadnění vnímání textu (blends and clusters, rime and onset, písmenkové loto, bingo, letter wheels)
Systém pojmového chápaní věcí a souvislostí (mind maps)
Techniky ke zvyšování čtenářské výkonnosti (90 min)
Struktura textu, osnova, ověřovací otázky (Concept Check Questions - CCQs Paměťová cvičení
2. blok
Práce s textem (90 min)
Členění a struktura textu, fráze typické pro začátek a konec
Využívání autentických textů (90 min)
Práce s články, písničkami, nursery rhymes (rekonstrukce textu)
odhadování textu podle názvu, po odstavci, konec příběhu – jak to dopadne, podle obrázků a ilustrací, podle postav (vyrobení autobiografické knížky postavy, obrázkové slovníky - glosáře)
Non-fiction aneb literatura faktu (90 min)
Jak z textu využít vše, co je užitečné – technika zápisků a poznámek z textu, shrnutí obsahu, interpretace, cvičení vybavování posloupnosti
dramatizace textu
Specifika práce se žáky se SPU (jejich možnosti, jaké požadavky na ně klademe, jak jim pomoci vnímat text - prezentace a demonstrace podpůrných pomůcek)