PP 341 „I Když se nikdo nedívá.“ Pedagogické formování charakteru dle J. A. Komenského

Předmět
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, , vychovatelé školských zařízení, , učitelé VOŠ
Lektor(-ka)
Akreditace
396/2018-2-35

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Cílem vzdělávací akce je zodpovědět otázku, zda je možné naučit dobru, resp. ctnosti. Cílem není pouze informovat, ale též formovat. 


Charakteristika

Člověk nějak jest a nějak být má. Ale jak? „Nůž má být ostrý, provaz pevný, les voňavý, řeka má být čirá“, říká mudrc (Aristoteles). Ale kdo má být člověk? Jedná se o etickou otázku. A nesnadnou otázku. Otázku charakteru, otázku dobra a zla, lidskosti, morálky. Hlas, který říká „měl bych“, provází člověka v každé roli a situaci – ať už jsem rodič, byznysmen, zaměstnanec, politik či prezident. Náš učitel národů, J. A. Komenský, kdysi vznesl tuto otázku: „Kterak učiniti, aby člověk nejen věděl, co je dobré, ale též chtěl dobré, a také činil dobré, a to i když se nikdo nedívá?“ Vědět, chtít, činit – poznání, vůle, jednání. Nejen na oko, nejen před lidmi, ale před sebou, i když se nikdo nedívá, tj. být dobrý ze své podstaty. Je to vůbec možné? Je to reálné? Je to něco, co potřebujeme? Co je to vůbec dobro? Zlo? Morálno? Je možné naučit (se) dobru? Seminář reflektuje, ujasňuje a aplikuje tyto otázky.


Obsah akce

Náš učitel národů, J. A. Komenský, kdysi vznesl tuto otázku: „Kterak učiniti, aby člověk nejen věděl, co je dobré, ale též chtěl dobré, a také činil dobré, a to i když se nikdo nedívá?“ Vědět, chtít, činit – poznání, vůle, jednání. Nejen na oko, nejen před lidmi, ale před sebou, i když se nikdo nedívá, tj. být dobrý ze své podstaty. Je to vůbec možné? Je to reálné? Je to něco, co potřebujeme? Co je to vůbec dobro? Zlo? Morálno? Je možné naučit (se) dobru? Seminář reflektuje, ujasňuje a aplikuje tyto otázky.

  • „Měl bych“: člověk jako morální bytost (45 min.)
  • „Měl bys“: koho se týká dobro a zlo? (45 min.)
  • „Tak slibujeme“: vnější a vnitřní morální „policajt“, aneb co očekávat od etických kodexů? (45 min.)
  • Dobro-dinec: individuální aspekty etiky (dobrý k sobě) (45 min.)
  • Dobro-družnost: sociální aspekty etiky (dobrý k druhým) (45 min.)
  • Dobro-(v)zdání: metaetické aspekty (dobrý život „o sobě“) (45 min.)
  • Zlo-myslnost: kognitivní aspekt etického jednání (30 min.)
  • Zlo-volnost: volní aspekt etického jednání (30 min.)
  • Zlo-činnost: konativní aspekt etického jednání (30 min.)
  • Je možné naučit (se) dobru? Komenský a formování charakteru (90 min.)
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace