ČJ 218 Jak na čtenářské dílny?

Předmět
Český jazyk
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Lektor(-ka)
Akreditace
27664/2017-2- 1065

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Každý účastník by měl umět:

  • vyjmenovat příležitosti, jak čtenářské dílny přispívají k inkluzi
  • vlastními slovy popsat, jak by měla probíhat čtenářská dílna a proč
  • pojmenovat alespoň 5 metod vhodných do čtenářských dílen s ohledem na to, jaké čtenářské dovednosti se přitom rozvíjejí
  • naplánovat konkrétní čtenářskou dílnu
  • pojmenovat další příležitosti směřující k rozvoji čtenářství

Metody práce v semináři

  • evokační metody
  • modelové lekce
  • metody aktivního učení – brainstorming, řeka, třídění výroků, myšlenkové mapy, Vennovy diagramy, čtení s předvídáním, postupné čtení, podvojný deník, skládankové učení, galerie, veletrh, pětilístek, I.N.S.E.R.T aj.
  • výklad lektora, prezentace
  • individuální a skupinová práce, práce ve dvojicích
  • diskuse
  • reflexe prožitková
  • reflexe pedagogická
  • plánovací metody přenosu poznatků do praxe
  • evaluační metody

Charakteristika

Cílem čtenářských dílen je přivést žáky ke čtení, aby se čtení stalo nedílnou součástí jejich volného času. Společně se podíváme na to, jak by taková dílna čtení mohla vypadat, a alespoň jednu dílnu zkusíme naplánovat, Také budeme analyzovat, jak jinak by ještě šlo žáky podpořit, aby se z nich stali čtenáři. Toto téma úzce souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.


Obsah akce

Přehled témat:

  • čtenářská gramotnost a čtenářské dovednosti
  • metody práce s texty a konstruktivismus
  • příklady / ukázky čtenářských dílen
  • cíle a kritéria hodnocení
  • efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení a čtení

Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:

  1. představení tématu a cílů semináře
  2. představení lektora a účastníků
  3. snos myšlenek na téma: Co umíme?
  4. pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
  5. praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
  6. analýza ukázek
  7. plánování dle potřeb účastníků
  8. společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace