Z 93 O planetě Zemi z pohledu geologie

Předmět
Zeměpis
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Lektor(-ka)
Akreditace
1385/2019-2-31

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Cílem vzdělávací akce je představit účastníkům moderní náhled na planetu Zemi z hlediska geologie jako na „tepelný stroj“, který je neustále v pohybu a umožňuje nám tak život a rozvoj naší civilizace. Vzdělávací akce by měla účastníkům poskytnout možnost oživit, ujasnit a rozšířit si okruh informací o naší planetě jako geologickém tělese a měla by přispět k tomu, aby učitelé jednotlivá témata o neživé přírodě pojímali nikoliv mimo kontext, ale ve vzájemných souvislostech. Metodicky má seminář formu výkladu s obrazovým doprovodem a ukázkami základních hornin zemského tělesa. Významnou složkou vzdělávacího programu je prostor pro diskusi o geologických tématech, která učitele ve výuce zajímají či trápí. Seminář tedy směřuje ke zkvalitnění a zatraktivnění výuky geologických témat v rámci přírodovědy, přírodopisu či třeba zeměpisu na základních a středních školách. V širším smyslu je pak cílem vzdělávacího programu přispět k posílení pozice věd o neživé přírodě ve školní výuce v souladu s deklarovaným směřováním našeho školství k praktickým aspektům života – význam geologického prostředí pro naši civilizaci je zcela zásadní. Účastník by si měl odnést základní orientaci v tématu, kterou si může podle svých potřeb a zájmu doplňovat třeba na internetu.


Charakteristika

Vzdělávací akce je zaměřena na moderní teorii planety Země – deskovou tektoniku. Jak naše planeta vznikla a vyvíjí se, co je uvnitř zemského tělesa a jak funguje zemská kůra? Samozřejmostí je snaha o co nejlepší srozumitelnost a co nejmenší používání záhadné geologické terminologie, která většinu zájemců hned v zárodku odrazuje. Nepřetěžovat účastníky podružnými detaily a vždy vše vysvětlit srozumitelnou formou z několika stran. Též přehledně geologická stavba a vývoj území ČR. Velký prostor pro dotazy účastníků a vedení semináře (hlavně v druhé polovině) podle zájmu účastníků. Cílem je představit účastníkům moderní náhled na planetu Zemi z hlediska geologie jako na „tepelný stroj“, který je neustále v pohybu a umožňuje nám tak život a rozvoj naší civilizace.


Obsah akce

Vzdělávací akce je zaměřena na seznámení (případně rekapitulaci a rozšíření poznatků) účastníků s moderní teorií planety Země – deskovou tektoniku. Jak naše planeta vznikla a jak se vyvíjí? Co je uvnitř zemského tělesa a jak to víme? Jak funguje zemská kůra a jak se to projevuje na zemském povrchu, kde žijeme? Jak souvisejí geologické procesy s utvářením krajin na Zemi? A jakou to má souvislost s životem člověka a naší civilizací? Formou jde o výklad/vyprávění s obrázky doplněný prezentací menšího množství geologických vzorků (nejrozšířenějších hornin zemského tělesa). Velký důraz je kladen na co nejlepší srozumitelnost výkladu a co nejmenší používání bohužel značně rozšířené „záhadné“ geologické terminologie, která obyčejně většinu zájemců hned v zárodku odrazuje a činí z geologie zdánlivě nedostupný a nezáživný obor – pravý opak je přitom pravdou. Snahou je vybrat to podstatné, tj. nepřetěžovat účastníky podružnými detaily, a vždy vše vysvětlit srozumitelně z několika stran. Též vybavit účastníky různými zajímavostmi z oboru, které by mohli použít ve výuce a obohatit jimi svůj výklad žákům. Velký prostor je věnován dotazům, připomínkám a komentářům účastníků a hlavně v druhé polovině může být seminář směřován podle jejich zájmu, takže účastníci si mohou doplnit či ujasnit ty pasáže, které je zajímají nebo jim činí potíže.

  • Co je uvnitř Země a jak to víme? Jak se hlubiny Země studují? Slupkovitá stavba Země a kde se vzala. 0,5 h
  • Zemské jádro, jeho složení a stavba. Co nám říkají meteority? Magnetické pole Země. 1 h
  • Zemský plášť, jeho složení a stavba. Proudění plášťových hornin. 0,5 h
  • Zemská kůra a procesy deskové tektoniky. Kontinentální drift. Desková tektonika: desky a jejich posouvání, rozhraní sbíhavá a rozbíhavá, jevy na rozhraních (středooceánské hřbety, hlubokomořské příkopy, ostrovní oblouky a aktivní okraje kontinentů, pásemná pohoří), horké skvrny. Modelování povrchu vnitřními geologickými silami. Sopečná činnost, zemětřesení, tsunami. Jak je desková tektonika potvrzena a jaké jsou proti ní námitky? 4 hod.
  • Modelování povrchu vnějšími geologickými silami, jejich protichůdnost a spolupůsobení s vnitřními procesy. Země jako „organismus“. Srovnání s Venuší a Marsem. 1 h
  • Přehledně geologická stavba a vývoj území České republiky. 1 h
  • Případně lze na vhodných místech začlenit další témata podle zájmu účastníků (v minulosti byl zájem třeba o vltavíny, ropu, podzemní vodu, skalní města, zkameněliny, vznik a vývoj života na Zemi, mimozemský život…)

Doporučená literatura: Chvátal, M.: Geologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2014.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace