M 228 Didaktické situace ve vyučování matematice

Předmět
Matematika
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Akreditace
33609/2019-4-998

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Seznámit účastníky se základy teorie didaktických situací ve vyučování matematice a s možnostmi aplikací této teorie v praxi.


Charakteristika

Jedním z hlavních témat, která jsou diskutována v souvislosti se změnami v českém školství, jsou aktivity, které nabídnou žákovi možnost autonomního rozvoje jeho schopností a dovedností a současně budou dostatečně motivující. Realizace takových aktivit ve vyučování staví učitele před nové výzvy vycházející z potřeby dobře porozumět jevům doprovázejícím takové aktivity. V semináři budou na konkrétních ukázkách rozvedeny základní jevy a  jejich charakteristiky včetně jejich možných modifikací pro různý věk žáků.


Obsah akce

Seminář zaměřený na přípravu vhodných didaktických situací pro vyučování matematice. Situací rozumíme soubor okolností, v nichž se nachází nějaká osoba, a vztahů, které ji spojují s prostředím, ve kterém je. Studium okolností, které řídí šíření a osvojování si znalostí, proto vede k zabývání se situacemi. V didaktické situaci vystupují: 1)aktér – ten, kdo něco koná, 2) prostředí – vše, co působí na žáka, a vše, na co žák působí, 3) pravidla, 4) omezení, …

Všechny pojmy budou ilustrovány a studovány na konkrétních příkladech ze školní praxe.

  1. část

Pojem didaktické situace bude vysvětlen na konkrétních případech situací ve třídě při vyučování matematice. Na konkrétních ukázkách budou přiblíženy i některé další základní pojmy z teorie didaktických situací. Různé role učitele a žáka ve třídě. Vyučování matematice jako hra (příklady). Analýza a priori didaktické situace s ilustracemi z oblasti slovních úloh . Strategie řešení slovních úloh o dělení celku na nestejné části. Diagnostika znalostí žáků podle jejich chování v didaktické situaci (příklady).

2.část

Chyby, překážky a výuka matematiky. Test pro odhalení chybných představ (příprava testu, výsledky žáků, analýza možností nápravy chybných představ). Na řešení slovních úloh budou navrhovány a analyzovány didaktické postupy, kterými se chyby (ať už způsobené věkem žáků nebo špatným fungováním známých postupů v nových situacích) dají odstranit. Analýza proměnných didaktické situace (příklady).

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace