PP 452
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
Posílení osobních i pracovních kompetencí účastníků/účastnic se zaměřením na prevenci tzv. ´syndromu vyhoření´.
Charakteristika
Vícedenní interaktivní a nácvikový seminář založený na pochopení a aplikaci neuropsychologických principů vedoucích k optimalizaci mechanismů zvládání pracovní
i osobní zátěže (tzv. stress-management). Seminář je postaven na diskuzi, sebereflexi, nácviku koncentrativních a relaxačních technik či poskytování přímé zpětné vazby. Obsah i forma semináře vychází z konkrétních potřeb přítomných v průběhu výuky.
Obsah akce
Vícedenní interaktivní a nácvikový seminář založený na pochopení a aplikaci neuropsychologických principů vedoucích k optimalizaci mechanismů zvládání pracovní
i osobní zátěže (tzv. stress-management). Seminář je postaven na diskuzi, sebereflexi, nácviku koncentrativních a relaxačních technik či poskytování přímé zpětné vazby. Obsah i forma semináře vychází z konkrétních potřeb přítomných v průběhu výuky.
- Úvod do neuropsychologie (stavba a funkce mozku). Interaktivní rozbor a diskuze základních principů efektivního fungování člověka/mozku (těla a mysli). Mimo jiných budou osvětleny tyto pojmy: neuroplasticita, generalizace, habituace, představivost, imaginace, biologické markery, sebe/reflexe a ´feed-back´.
- Stres a jeho vliv na soukromý i pracovní život (Work-Life Balance). Stres jako přirozená a nezbytná součást žité reality, stres a jeho psychofyziologické
a psychosomatické souvislosti, stres a jeho vliv na mezilidské vztahy (soc. vnímání, soc. interakce, komunikace, interpretace soc. reality, chyby ve vnímání a hodnocení ad.).
- Praktický nácvik základních strategií a technik (vč. fyzických cvičení) směřující
k efektivnímu využívání copingových schopností a dovedností s ohledem
na individuální potřeby všech přítomných i specifika školního vzdělávání
a pedagogické profese.
- Praktický nácvik základních strategií a technik směřující k efektivnímu využívání copingových schopností a dovedností – jako například: Autogenní trénink, Jacobsonova progresivní svalová relaxace, koncentrativní techniky a postupy
(např. 5P) ad.
- Průběžná interaktivní diskuze témat souvisejících s psychosomatickým zdravím, duševní hygienou, zvládáním osobní/pracovní zátěže, syndromem vyhoření
(,burn-out‘) a podobně – a to primárně se zaměřením na prevenci (příp. řešení) psychosomatických vlivů stresu (obecně i specificky) a k aplikaci efektivních strategií tzv. ,stress-managementu‘.
- Specifika tzv. syndromu vyhoření, jeho rozpoznání (u sebe i u druhých), možnosti
a meze nápravy či prevence.
- Individualizace a interaktivita, tedy zaměření na konkrétní zadání získaná
od přítomných v průběhu semináře provázaná s doporučeními vycházejícími
z dlouholetých praktických zkušeností lektora.
- Závěrečná diskuze – témata dle zájmu a potřeb přítomných.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
pohodlný oděv