BI 124
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
Vysvětlit obsah pojmů genová regulace, řízení vývoje plodu, základní mechanismy citlivosti k teratogenům v těhotenství
Demonstrovat pluralitu názorů na podíl genů x vlivů prostředí na různé znaky a porovnat ji se soudobými vědeckými poznatky, ukázat současný stav poznání v této oblasti
Představit obor epigenetika a s ním spjatý posun náhledu na dědičnost
Obsah akce
Seminář je zaměřen na měnící se pohledy na podíl genetické/vrozené predispozice a vlivu prostředí na formování fenotypových znaků, představuje řadu konkrétních příkladů. Zahrnuje anketu a rozbor jejích výsledků, samostatnou práci s analýzou konkrétní kasuistiky a diskusí.
- Základní genetická terminologie )
- Základy vývojové biologie, obecné mechanismy teratogenního působení v těhotenství a v perinatálním období – přednáška
- Anketa mezi účastníky – názory na podíl genetických/vrozených/environmentálních faktorů u vybraných vzhledových a osobnostních znaků
- Porovnání výsledků ankety se soudobými vědeckými poznatky a diskuse nad shodou/rozdíly )
- Příklady konkrétních vzhledových znaků, nemocí a osobnostních rysů se známým podílem genetiky x prostředí - přednáška
- Samostatná analýza kasuistiky s rozhodnutím o podílu jednotlivých vlivů, následovaná diskusí o rozdílnostech názorů účastníků a jejich příčinách
- Epigenetika a její vliv na posun názorů na dědičnost
- Genetika behaviorálních znaků v úvahách o vině a trestu
- Závěrečná diskuse