BI 124 Podíl genetických faktorů a vlivu prostředí na formování zdraví, vzhledu a osobnosti člověka

Předmět
Biologie
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Akreditace
40993/2019-4-38

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Vysvětlit obsah pojmů genová regulace, řízení vývoje plodu, základní mechanismy citlivosti k teratogenům v těhotenství

Demonstrovat pluralitu názorů na podíl genů x vlivů prostředí na různé znaky a porovnat ji se soudobými vědeckými poznatky, ukázat současný stav poznání v této oblasti

Představit obor epigenetika a s ním spjatý posun náhledu na dědičnost


Obsah akce

Seminář je zaměřen na měnící se pohledy na podíl genetické/vrozené predispozice a vlivu prostředí na formování fenotypových znaků, představuje řadu konkrétních příkladů. Zahrnuje anketu a rozbor jejích výsledků, samostatnou práci s analýzou konkrétní kasuistiky a diskusí.

 

  • Základní genetická terminologie )
  • Základy vývojové biologie, obecné mechanismy teratogenního působení v těhotenství a v perinatálním období – přednáška
  • Anketa mezi účastníky – názory na podíl genetických/vrozených/environmentálních faktorů u vybraných vzhledových a osobnostních znaků
  • Porovnání výsledků ankety se soudobými vědeckými poznatky a diskuse nad shodou/rozdíly )
  • Příklady konkrétních vzhledových znaků, nemocí a osobnostních rysů se známým podílem genetiky x prostředí  - přednáška
  • Samostatná analýza kasuistiky s rozhodnutím o podílu jednotlivých vlivů, následovaná diskusí o rozdílnostech názorů účastníků a jejich příčinách
  • Epigenetika a její vliv na posun názorů na dědičnost
  • Genetika behaviorálních znaků v úvahách o vině a trestu
  • Závěrečná diskuse
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace