WEB 92
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
Cílem je porozumět tomu, co integrace vzdělávacího obsahu je a co integrací vzdělávacího obsahu není, získat, rozšířit repertoár metod a technik integrace vzdělávacího obsahu na 1. stupni základní školy jako určité filozofie práce s obsahem a dokázat s ním smysluplně aktivně pracovat podle potřeb svých žáků.
Obsah akce
Integrace obsahu učiva v základní škole. Česká tradice a moderní přístupy uspořádání učiva na 1. stupni základní školy. Specifika, přínosy a rizika, připravenost pedagogů, metody práce s obsahem jako výzva profesního rozvoje.
Seminář nabídne účastníkům využití motivačních netradičních aktivit, různé metody integrace obsahu učiva. Budou představeny různé typy integrace obsahu a prezentován jejich vlivu na motivaci různých žáků. Účastníci budou seznámeni s různými kritérii výběru úloh pro zvýšení motivace žáků v učení.
- seznámení s účastníky (5 min.)
- seznámení s programem, použitá literatura, koncepce textů úloh (10 min.)
- komasace a koncentrace v české škole, seznámení s druhy integrace v současném, novém pojetí. Různá uspořádání učiva komasací a koncentrací celku. Různé typy hodnotících vztahů žáků k učivu (10 min.)
- koordinace obsahu učiv na 1. stupni základní školy – jak na ni. Malý pohled do minulosti a současné pojetí, netradiční pohledy na integraci obsahu učiva. (10 min.)
- úloha jako nositelka učiva a cíl žákovského učení (10 min.)
- integrované úlohy jako metoda práce učitele s obsahem, ukázky, způsob práce s nimi, různé další metody a hry, které mají integrující funkci (30 min.)
- různé další techniky a strategie práce s učivem (20 min.)
- sekvence zadávání úloh, jejich frekvence a kontrasty, proměnné, které intervenují do motivace žáků (obsah a počet cílů, které úloha integruje). (20 min.)
- hodnotící vztahy a názory žáků 1. stupně ZŠ k řešení úloh a některým jevům školské reality. Způsoby, jak přispět k tomu, aby žáci vnímali školní vzdělávání jako smysluplné a užitečné a jak eliminovat případnou úzkost některých žáků z řešení některých typů úloh, další přístupy, náměty a praktické zkušenosti i postřehy z dlouhodobého výzkumného šetření na větším počtu žáků (20 min.)
- práce s obsahem a jeho transformace do textu pro žáky v souvislosti s utvářením vztahů (postojů) žáků k řešení problémových úloh a učení vůbec. (10 min.)
- praktické aktivity formou aktivizujících činností do hodin vyučovacích předmětů na 1. stupni ZŠ, řešení jednotlivých úloh, práce s cíli různých typů úloh, možnosti vhodného začlenění do tematických projektů, jejich třídění a využití v různých vyučovacích předmětech, ukázky, vytvořit úlohu jako projekt učitele „na míru“ své třídě a podle potřeb žáků daného ročníku (20 min.).
shrnutí, zhodnocení, závěrečná reflexe a sdílení zkušeností účastníků (15 min.)
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři, mikrofon pro případné dotazy (alternativně lze použít chat)