WEB 157
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
Vysvětlit obsah pojmů dědičnost, dědivost (heritabilita), genová regulace, řízení vývoje plodu, základní mechanismy citlivosti k teratogenům v těhotenství, interakce genů a prostředí
Demonstrovat pluralitu názorů na podíl genů x vlivů prostředí na různé znaky a porovnat ji se soudobými vědeckými poznatky, ukázat současný stav poznání v této oblasti
Představit obor epigenetika a s ním spjatý posun náhledu na dědičnost
Obsah akce
Seminář je zaměřen na měnící se pohledy na podíl genetické/vrozené predispozice a vlivu prostředí na formování fenotypových znaků, představuje řadu konkrétních příkladů a novodobé poznatky v této oblasti, včetně epigenetiky. Zahrnuje individuální zamyšlení účastníků a jejich porovnání se soudobým stavem poznání, samostatnou práci s analýzou konkrétní kasuistiky a průběžné i shrnující diskuse.
- Úvod a obecné základy (3,5 hod)
- Základní genetická terminologie
- Přestávka 30 minut
- Základy vývojové biologie, obecné mechanismy teratogenního působení v těhotenství a v perinatálním období
- Přestávka 30 minut
- Individuální zamyšlení účastníků – názory na podíl genetických/vrozených/environmentálních faktorů u vybraných vzhledových a osobnostních znaků; porovnání osobních pohledů se soudobými vědeckými poznatky a diskuse nad shodou/rozdíly (0,5 hod)
- Heritabilita, interakce genů a prostředí, epigenetika, nature x nurture koncept a jeho limity (4 hod)
- Historie vývoje filosofického pohledu na vliv genů a prostředí
- Současný obecný pohled na formování fenotypu
- Příklady konkrétních vzhledových znaků, nemocí a osobnostních rysů se známým podílem genetiky x prostředí
- Přestávka 30 minut
- Samostatná analýza kasuistiky s rozhodnutím o podílu jednotlivých vlivů, následovaná diskusí o rozdílnostech názorů účastníků a jejich příčinách
- Epigenetika a její vliv na posun názorů na dědičnost
- Genetika behaviorálních znaků v úvahách o vině a trestu
- Závěrečná diskuse
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři, mikrofon pro případné dotazy (alternativně lze použít chat)