ČJ 323 Komiks a ilustrace ve výuce ČJL

Předmět
Český jazyk
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Akreditace
15063/2022-4-472

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Cílem semináře je seznámit učitele s metodami a postupy, jak je možno ve výuce využít komiks a ilustrace k podpoře čtenářské gramotnosti, k rozvíjení kritického myšlení a k vytváření kladného vztahu ke čtení. Ukázat komiks jako intersémiotický žánr propojující prostředky literatury, výtvarného umění, filmu a dramatu. Inspirovat účastníky k tomu, jak žáky motivovat a naučit je hledat vazby mezi jednotlivými druhy umění, rozvíjet jejich estetické vnímání a podporovat je při vlastní tvorbě komiksu.


Charakteristika

Účastníci se seznámí s metodami a postupy, jak je možno ve výuce využít komiks a ilustrace k podpoře čtenářské gramotnosti, k rozvíjení kritického myšlení a k vytváření kladného vztahu ke čtení. Komiks bude prezentován jako intersémiotický žánr propojující prostředky literatury, výtvarného umění, filmu a dramatu. Cílem je inspirovat učitele k tomu, jak žáky motivovat a naučit je hledat vazby mezi jednotlivými druhy umění, rozvíjet jejich estetické vnímání a podporovat je při vlastní tvorbě komiksu. Zaměříme se na možnosti využití komiksu ve všech složkách ČJL, popř. v ostatních předmětech. Vybrané aktivity si účastníci prakticky vyzkoušejí.


Obsah akce

Obsah semináře vychází z požadavků na humanizaci vyučování a na rozvíjení klíčových kompetencí. Zohledňuje různé učební strategie žáků. Pozornost bude věnována i potřebám znevýhodněných žáků (dyslektiků, cizinců). Seminář je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, na stážích ve Francii a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak je možno pracovat s komiksem v mluvnici, ve slohu, literární výchově a v dalších předmětech. Ukáže, jak motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, naučit je pracovat s komiksovou literaturou beletristickou i s populárně naučným textem, hledat a nalézat vazby mezi jednotlivými druhy umění a podporovat tvořivost. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s komiksem a ilustracemi.

Rozpis obsahu:

Seznámení s historií komiksu a s teoretickými poznatky. Možnosti využití komiksu ve vzdělávání. Komparace různých ztvárnění téhož námětu v literárním, výtvarném, dramatickém, filmovém a komiksovém zpracování.  Motivace prostřednictvím komiksu a ilustrace, aktivizace žáků.                                                                   

Charakteristika komiksu – textová a obrazová složka, kreslené romány. Identifikace hodnotné literatury a literatury triviální. Rozvíjení estetického cítění. Formování názoru na umělecké dílo. Úloha ilustrace v knihách a učebnicích.

Výběr nejlepších komiksů zaměřených na různé žánry a témata (vzdělávání, historie, významné osobnosti, dobrodružství, humor, pohádky atd.)        

Komiksové adaptace vybraných literárních děl českých i zahraničních – jejich analýza a komparace.                                                                               

Praktická cvičení s vybranými komiksy a ilustracemi. Tvořivý přístup ke čtení a psaní. Kreativita při práci s textem. Rozvíjení schopnosti nonverbálního vyjadřování. Postupy, jak vytvořit vlastní komiks.                                                                                                                       

Evaluace, diskuse                                                                          


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

psací potřeby

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace