DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Cílem semináře je, aby si pedagogové osvojili základní versologické znalosti a především dovednosti pro rozbor básnického textu.
V hodině vykládáte např. Kollárovu Slávy dceru a sami si nejste jisti, co to přesně je časomíra, kterou je sepsán Předzpěv, či jakými pravidly se řídila? – Rozbor básně a zvláště její metrické stránky (tedy metra, rytmu, rýmu, strofiky) patří ve výuce často k rozpačitým momentům. Cílem nabízeného semináře je tyto případné rozpaky odstranit. Seminář je koncipován jako uvedení dodo versologie (tj. teorie a historie verše), jeho absolventi se seznámení se základní terminologií a především se ji naučí využívat při rozboru konkrétního básnického textu. Výuka je zaměřena prakticky a výklad se opírá o řadu příkladů z poezie 19. a 20. století. Seminář je určen všem pedagogům, kteří by chtěli versologický rozbor zapojit do výuky a/nebo chtějí získat jistotu v dané problematice.
Seminář je koncipován jako uvedení do versologie (tj. teorie a historie verše), jeho absolventi se seznámení se základní terminologií a především se ji naučí využívat při rozboru konkrétního básnického textu. Výuka je zaměřena prakticky a výklad se opírá o řadu příkladů z poezie 19. a 20. století. Seminář je určen všem pedagogům, kteří by chtěli versologický rozbor zapojit do výuky a/nebo chtějí získat jistotu v dané problematice.
1. Základní pojmy versologie (verš, metrum, rytmus)
2. Základy fonetiky a fonologie češtiny (slabika, přízvuk, přízvukový takt)
3. Versifikační systém v českém verši
3.1 Sylabismus
3.2 Časomíra
3.3 Sylabotónismus
3.4 Volný verš
4. Strofika a rým