Fy 100 Řízený experiment, důležitá součást polytechnického vzdělávání na ZŠ a SŠ

Předmět
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, , učitelé VOŠ
Lektor(-ka)
Akreditace
396/2018-2-35

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Cílem vzdělávacího programu je rozvoj praktických dovedností pedagogických pracovníků pro motivaci žáků a studentů v oblasti obnovitelných energií a jejich převodů. Vzdělávací program představuje jednu z možností, jak prohloubit u žáků a studentů informace o obnovitelných energiích. Účastníci si prakticky prováděnými činnostmi a aktivitami upevní a rozšíří kompetence pro výuku obnovitelných energií ve fyzice, chemii a dalších přírodovědných předmětech.


Charakteristika

Využití experimentu při polytechnickém vzdělávání a ZŠ a SŠ se zaměřením na obnovitelné zdroje energie.


Obsah akce

Vzdělávací program je zaměřen na rozvoj polytechnického vzdělávání na ZŠ a SŠ s využitím moderních metod měření při výuce přírodovědných předmětů.

Obsahově navazuje na vzdělávací program „Přírodovědné experimenty podporované počítačem“. Na základě praktických ukázek seznámí účastníky kursu s metodami začlenění praktických činnosti (systematické a objektivní pozorování – měření - experimentování) žáků a studentů do výuky s obsahovou integrací přírodovědného, technického a environmentálního vzdělávání.

Součástí vzdělávacího programu  je i praktické využívání racionálních metod a postupů (formulace závěrů na základě analýzy, zpracování a vyhodnocování získaných dat, vyvozování závěrů z hypotéz, či modelů, řešení problémových situací formou technického a přírodovědného zkoumání).

Větrná a sluneční energie. Jak přesně tyto technologie fungují. Jaké další možnosti produkce energie existují ?

(3 hodiny)

Cílem první části s ukázkami je motivace k rozvoji zájmu žáků a studentů o obnovitelné energie a jejich převody. Systémově se zabývá začleněním technologií OZE do moderní výuky přírodovědných předmětů.

Budou předvedeny a vysvětleny experimenty na základní témata:

  • Fotovoltaika
  • Větrná energie
  • Palivové články
  • Využití biomasy
  • Teplo
  • Ukládání obnovitelných zdrojů
  • Inteligentní sítě
  • Úspora energie
  • Inteligentní ovládání

Workshop pro účastníky vzdělávacího programu.

(5 hodin)

Ve druhé části si účastníci vzdělávacího programu jednotlivé experimenty vyzkoušejí prakticky.

Ve 2-3 členných skupinkách budou účastníci kursu prakticky sestavovat a měřit experimenty, se kterými se seznámili v první části semináře. Součástí WS budou i konkrétní metodické poznámky k zařazení těchto experimentů do vzdělávacích programů přírodovědných předmětů.

Realizace experimentů k jednotlivým tématům bude provedena s použitím modulárních měřicích zařízení a speciálních souprav v učebně.

Ke všem experimentům budou k dispozici manuály, popisující jak konkrétní měřící postupy, tak metodiku začlenění do výuky.

Pozn. Seminář navazuje na kurz Přírodovědné experimenty podporované počítačem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace