PP 359
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, , učitelé VOŠ
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
Každý účastník by měl umět:
- vyjmenovat příležitosti, třídní pravidla přispívají k inkluzi
- vlastními slovy popsat, jakou podobu má mít funkční třídní pravidlo
- pojmenovat, jaký je rozdíl mezi školním řádem a třídními pravidly
- nastavit kritéria pro posuzování třídních pravidel
- analyzovat navržený postup vedoucí k sestavení třídních pravidel
- popsat, co může učitel udělat pro to, aby se třídní pravidla stala nedílnou součástí komunity třídy
- popsat, jak žákům poskytovat zpětnou vazbu směrem k dodržování třídních pravidel
- navrhnout, jak dlouhodobě pracovat s třídními pravidly
Metody práce v semináři
- evokační metody
- modelové lekce
- metody aktivního učení – brainstorming, řeka, třídění výroků, myšlenkové mapy, výběr priorit, Vennovy diagramy, skládankové učení, galerie, I.N.S.E.R.T aj.
- výklad lektora, prezentace
- individuální a skupinová práce, práce ve dvojicích
- diskuse
- reflexe prožitková
- reflexe pedagogická
- plánovací metody přenosu poznatků do praxe
- evaluační metody
Charakteristika
Tvorba třídních pravidel probíhá na většině našich škol. Ne vždy jsou však tato pravidla funkční. Na tomto setkání si společně ukážeme, jak vést žáky k tomu, aby si nastavili svá třídní pravidla, která jim mají pomáhat k tomu, aby se ve třídě cítili bezpečně a v pohodě. Také si ukážeme, jak s těmito pravidly průběžně pracovat, aby si žáci osvojovali životně a společensky důležité kompetence. S pomocí takto nastavených pravidel se žáci učí společenskému chování a respektování pravidel dané komunity nikoliv teoreticky, ale přirozeně a prakticky, a to přímo v komunitě třídy. Toto téma významně souvisí se zaváděním inkluzivního vzdělávání do praxe škol.
Obsah akce
Přehled témat:
- co je to funkční třídní pravidlo?
- třídní pravidla x školní řád
- význam funkčně sestavených třídních pravidel
- cíle a kritéria hodnocení
- efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- praktická ukázka postupu vedoucího k sestavení třídních pravidel – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
- analýza ukázek
- plánování dle potřeb účastníků
- společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám
Pro účastníky
Vzkaz účastníkům
všechny tištěné materiály budou účastníkům dodány i v elektronické podobě