PP 379
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, , vychovatelé školských zařízení, , učitelé VOŠ,
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
Účastníci se seznámí s pravidly efektivní pochvaly, a kdy je vhodné ji použít, jak odmítat bez pocitů viny, kdy je vhodné se omluvit, jak dávat a přijímat konstruktivní kritiku a jak ji využít. Dále se naučí, jak sdělovat informace efektivně, aby nemuseli opakovaně vynakládat svůj čas a energii. Na modelových situacích si vyzkouší žádoucí pedagogické rozhovory a řešení konkrétních situací.
Komu určeno: Ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU,VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ.
Charakteristika
- Uvedení do tématu - jak chválit a jak pochvalu přijmout
- Proč, za co a kdy chválit - principy efektivní pochvaly (kolegy, žáka, rodiče)
- Neefektivní pochvala aneb čeho se při pochvale vyvarovat
- Místo pochvaly v pedagogické praxi
- Jak efektivně sdělit kritiku a omluvu a jak je přijímat
- Principy efektivní kritiky (kolegy, žáka, rodiče) – kritika vedoucí k pozitivní změně chování
- Neefektivní kritika aneb čeho se při kritice vyvarovat
- Kdy a za co se omlouvat – formy omluvy
- Jak odmítat a říkat ne bez pocitů viny
- Jak umět stát za svým názorem
- Využití asertivních technik
- Identifikace konkrétních situací z praxe účastníků
- Návody na řešení konkrétních situací
Obsah akce
1. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Uvedení do tématu - jak chválit a jak pochvalu přijmout
- Proč, za co a kdy chválit?
- Principy efektivní pochvaly (kolegy, žáka, rodiče)
- Neefektivní pochvala aneb čeho se při pochvale vyvarovat
- Místo pochvaly v pedagogické praxi
- Základní rozdíly mezi pochvalou žáka a kolegy
2. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Jak efektivně sdělit kritiku a omluvu a jak je přijímat
- Principy efektivní kritiky (kolegy, žáka, rodiče) – kritika vedoucí k pozitivní změně chování
- Neefektivní kritika aneb čeho se při kritice vyvarovat
- Základní rozdíly mezi kritikou žáka a kolegy
3. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Kdy a za co se omlouvat – formy omluvy
- Jak odmítat a říkat ne bez pocitů viny
- Jak umět stát za svým názorem
- Využití asertivních technik
4. Blok (2x45 min – 2 vyučovací hodiny):
- Identifikace konkrétních situací z praxe účastníků
- Návody na řešení konkrétních situací
- Předvedení jednotlivých modelových rozhovorů a jejich možných řešení
Shrnutí, závěrečné dotazy a zpětná vazba od lektora i účastníků