Kurzy
BI 162 Jak se k nám dostanou nové léky. Mýty a fakta.
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Série přednášek a diskusí o cestě nového léčiva na trh. Krátce o preklinickém vývoji léků, podrobně pak o jednotlivých čtyřech fázích klinického hodnocení a jeho výsledku. Jak probíhá a co je k němu potřeba. Co není pravda o klinickém hodnocení léků.
- Vývoj molekul a preklinické hodnocení - 20 min
- Jsou lidé pokusnými králíky? Diskuse o veřejně dostupných informacích – 25 min
- Co všechno potřebujeme před klinickým hodnocením a kdo to zařídí – 30 min
- První fáze klinického hodnocení – 15 min
- Druhá a třetí fáze klinického hodnocení – 45 min
- Logistika: proč je to všechno tak drahé – 15 min
- Co je to audit? Potřebujeme auditory? - 30 min
- Čtvrtá fáze klinického hodnocení – 15 min
- Co je a co není etické. Zásady GDPR u pacientů. Diskuse, příklady – 30 min
- Další vývoj klinického hodnocení: telemedicína a cesta léku přímo do bydliště pacienta. Prostor pro dotazy – 45 min
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 165 Hledej, šmudlo aneb badatelsky orientovaná výuka v biologii
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář seznámí účastníky s pojmem Badatelsky orientovaná výuka a jejím uplatněním ve výuce biologie na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Na konkrétních příkladech z praxe si účastníci udělají ucelený obrázek o tématu a odnesou si řadu nápadů pro svoji vlastní výuku. Nebudou chybět ani skupinové aktivity k hlubšímu pochopení problematiky.
- Úvod – představení lektora a tématu, definice BOV, různé úrovně a příklady (1 hod.)
- Využití BOV v biologii, výhody a nevýhody, náročnost pro učitele – sdílení zkušeností účastníků (1 hod.)
- Skupinová aktivita – rychlá didaktická rozcvička, debata (1 hod.)
- Příklady BOV z praxe ZŠ a SŠ – zoologie, botanika, geologie, antropologie, etologie a další (2 hod.)
- Přestávka (30 min.)
- Další náměty na BOV, komplexnější projekty (především na SŠ) (1 hod.)
- Odkazy, tipy a triky, výhled do budoucna, workshop (1 hod.)
- Závěrečná reflexe, diskuse, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 166 ZOO v akvarijním filtru a jeho využití ve výuce
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento seminář seznámí účastníky s obrovským potenciálem mikrofauny i mikroflóry obývající běžné akvarijní filtry pro praktickou výuku biologie. Uvede několik základních zásad pro udržení správné populace mikroorganismů v akvarijním filtru a také vytváření mikroskopických preparátů. Poskytne i základní přehled těch nejběžnějších druhů, se kterými se lze v akvarijních filtrech setkat.
- Úvod – představení lektora a tématu, teoretická východiska - princip činnosti akvarijního filtru a proč poskytuje tak dobré podmínky pro výskyt mikroorganismů (1 hod.)
- Aktivita - kvíz - jednoduchá poznávačka (1 hod.)
- Přehled a systematika nejběžnějších druhů mikroorganismů, které se mohou ve filtrech najít (2 hod.)
- Praktické ukázky možností, jak s preparáty z akvarijního filtru pracovat na různých úrovních ZŠ a SŠ (1 hod.)
- Závěrečná reflexe, diskuse, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 164 Mikroorganismy a jejich role v našem životě
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V rámci workshopu se ponoříme do fascinujícího světa mikroorganismů, které hrají klíčovou roli jak v přírodě, tak v lidském těle. Kurz nabídne pedagogům ucelený pohled na mikroorganismy, jejich neuvěřitelnou schopnost adaptace i význam mikrobiomu pro lidské zdraví. Součástí bude také diskuze o aktuálních výzvách, například o problému antibiotické rezistence. Díky workshopu si účastníci prohloubí nejen teoretické znalosti, ale také získají praktické tipy a inspiraci, jak tyto poznatky zapojit do výuky biologie na základních a středních školách.
Workshop bude veden interaktivní formou s důrazem na diskuzi a aktivní zapojení účastníků. Výklad bude doplněn vizuálními pomůckami a konkrétními příklady z praxe.
- Mikroorganizmy a jejich unikátní schopnost přežití (90 min)
- Úvod do studia mikrobiomu a jeho význam pro zdraví člověka (90 min)
- Antibiotická rezistence a nové přístupy v léčbě rezistentních infekcí (90 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 163 Na jeden den embryologem
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V současné době se s neplodností potýká každý pátý pár. Neplodnost představuje komplexní problém, který má nejen medicínské rozměry, ale zatěžuje pacienty i v oblasti psycho-sociální a finanční. Existuje mnoho možností, jak neplodnost řešit. Náš intenzivní workshop nabídne účastníkům detailní pohled do prostředí klinik pro léčbu neplodnosti, konkrétně do prostředí embryologických a andrologických laboratoří.
Účastníci se v teoretické části seznámí s klíčovými postupy léčby neplodnosti, od analýzy spermatu a manipulace s vajíčky po kultivaci a výběr embryí. V praktické části skrze analýzu fotografií reálných buněk a embryí společně nahlédneme do unikátních procesů in vitro fertilizace, jejichž výsledkem jsou tzv. „děti ze zkumavky“. Kurz tak představí každodenní pracovní život embryologa a andrologického laboranta, jejich rozhodovací procesy a způsoby, jakými přistupují k řešení problémů. Porozumění napomohou i modelové případové studie pacientů, které budeme řešit a objevovat tak individuální přístupy ke každému léčenému páru.
Získané znalosti a dovednosti jsou cenné pro (budoucí) lékaře, embryology, genetiky, zdravotnické laboranty, biology a biochemiky, veterináře, veterinární asistenty a v neposlední řadě učitele, kteří mohou profesní směřování a formování studentů významně ovlivnit.
- Neplodnost (definice, možnosti léčby a klíčové postupy, související aspekty) - 3 h
- Každodenní činnosti embryologů a andrologických laborantů (od analýzy spermatu po kultivaci a výběr embryí, analýza fotografií gamet a embryí, řešení případových studií) - 3 h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
- Žák a motivace k výuce (45 minut)
- Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
- Seznámení s aplikací
- Ukázka vzorové lekce
- Popis funkcí
- Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
- Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
- Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
- Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
- Seznámení s funkcí Reports
- Nearpod a Google Slides (45 minut)
- Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
- Virtuální tabule a její využití (30 minut)
- Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
FY 149 Biofyzika lékařských přístrojů
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Fyzika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz poskytne účastníkům ucelený pohled na biofyzikální principy, které stojí za fungováním lékařských přístrojů, a jejich aplikaci v klinické praxi.
- Úvod – stavba hmoty, síly v přírodě (1 hodiny)
- Elektrický proud, zvuk a teplota (2 hodiny)
- Biomechanika a ionizující záření (2 hodiny)
- Fyzikální základy fyziologických dějů v organismu (1 hodina)
- Přístrojová technika v medicíně (2 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 729 CLIL?? To chce CLID!
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář seznámí účastníky s fenoménem CLIL (Content and Language Integrated Learning neboli Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka) a možnostmi jeho využití ve výuce přírodovědných a technických předmětů. Pomůže rozptýlit obavy z jeho zavádění a ukázat jeho potenciál v obohacení portfolia předmětů, smysluplné tandemové výuky či jazykového vzdělávání pedagogů. Chybět nebudou tipy a zkušenosti z praxe.
- Úvod – představení lektora a pojmu CLIL - co je a co není, historie, příklady ze zahraničí (1 hod.)
- Zavádění CLIL v ČR - specifika, překážky, možnosti řešení, příklady zajímavých projektů (1 hod.)
- Příklady materiálů, didaktických postupů plánů výuky apod. - aktivita (1 hod.)
- Představení projektů lektora a sdílení jeho zkušeností, diskuse (2 hod.)
- Přestávka (30 min.)
- Možnosti tandemové výuky a mezipředmětových vztahů - skupinová aktivita: Tvorba didaktických materiálů (2 hod.)
- Závěrečná reflexe, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
TV 98 PRINCIPY ZDRAVÉHO POHYBU A DRŽENÍ TĚLA
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Tělesná výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Teorie a praxe obecně platných základních pravidel pohybu a držení těla, které je potřeba znát a umět využívat nejen v běžném životě, ale i při sportu, fitness a jiných pohybových aktivitách. Výuka těchto pravidel je zásadní v prevenci problémů s pohybovým aparátem a v kompenzaci současného převažujícího životního stylu – což je převaha sezení, nedostatek přirozeného pohybu a tlak na výkon.
Od základní posturální motoriky se navíc odvíjí i „vnitřní pohyb“, tedy dech a funkce vnitřních orgánů, a o to víc jsou tyto znalosti důležité pro celkové zdraví.
Teoretickou základnou jsou poznatky vývojové kineziologie a tzv. integrální anatomie (tělo jako jedna 3D myofasciální síť). Základem pro praxi je jógový přístup, tedy snaha o hlubší propojení těla, dechu a vnímání.
Dalšími tématy semináře jsou důležité složky pohybové praxe a základní kompenzační cvičení pro problematické části pohybového aparátu.
- Teoretická část 2x45 minut
- Integrální anatomie – nový pohled na propojenost těla, šlachosvalové dráhy a souvislosti mezi stabilitou, mobilitou a elasticitou
- „Tělo jako pumpa“ – závislost dechu a motility na držení těla
- Principy pohybu a základní vzorce pohybu
- Složky pohybové praxe
- Praktická část 6x45 minut
- rozhýbání pomocí cvičení tzv. fascia fitness
- základní vzorce pohybu v ontogenetických pozicích
- kompenzační cvičení pro jednotlivé části těla
- příklady relaxace
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
FY 150 Zdravotnické přístroje fyzikální principy a aplikace
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Fyzika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz poskytne účastníkům ucelený přehled o moderních zdravotnických technologiích s důrazem na jejich fyzikální základy a praktické využití v lékařství.
- Základy a opakování fyziky a biologie (2 hodiny)
- Diagnostické zdravotnické prostředky (2 hodiny)
- Terapeutické zdravotnické prostředky (2 hodiny)
- Zobrazovací systémy v medicíně (2 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
EV 47 Kůrovci a ochrana lesa: Prakticky do výuky
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Environmentální výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací akce se zaměřuje na komplexní pochopení problematiky kůrovců, jejich životního cyklu, ekologickém významu a dopadů na lesní ekosystémy. Účastníci získají hlubší vhled do důvodů úspěšnosti těchto škůdců, seznámí se s principy feromonové komunikace a praktickými metodami jejich monitoringu a regulace. Součástí programu jsou ukázky požerků a kůrovců v různých vývojových stadiích, doplněné bionomickými aspekty a videomateriály. Důležitou součástí je také ochrana lesa – od legislativního rámce po konkrétní strategie, včetně chemických a biologických opatření, a jejich využití v praktické výuce.
Kurz kombinuje teoretické přednášky s praktickými aktivitami, jako je příprava vlastního feromonového lapače, analýza požerků a rozpoznávání kůrovců. Účastníci si také osvojí práci s mobilními aplikacemi a online databázemi, které lze využít při výuce i v terénních aktivitách. Vzdělávací akce je interaktivní a klade důraz na zapojení učitelů do diskuzí, skupinových úkolů a tvorby výukových materiálů. Cílem je poskytnout účastníkům nejen odborné znalosti, ale také praktické nástroje pro efektivní a atraktivní výuku problematiky kůrovců i ochrany lesa ve školním prostředí.
- Kůrovci, proč jsou tak úspěšní? (45 min.)
- Feromonová komunikace, ukázky zařízení, příprava vlastního lapače (45 min.)
- Praktické ukázky požerků a kůrovců, bionomie, video (90 min.)
- Ochrana lesa, cíle, postupy, definice (90 min.)
- Chemická a biologická ochrana lesa, principy, náměty do výuky (45 min.)
- Mobilní aplikace a online databáze na rozpoznávání škůdců (45 min.).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
EV 46 Udržitelnost ve výuce: cesta k odpovědné budoucnosti
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Environmentální výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz seznámí účastníky se základními principy společenské odpovědnost a udržitelnosti. Toto téma v současnosti nabírá na významnosti a je důležité, aby jak učitelé, tak jejich žáci/studenti byli schopni této problematice porozumět. Díky absolvování tohoto kurzu budou účastnici schopni pochopit, jak se společenská odpovědnost a udržitelnost ve společnosti vyvíjely, jaké jsou současné trendy a zejména proč jsou tato témata pro naši společnost a budoucnost tak důležitá. Je důležité uvědomit si vzájemné souvislosti mezi studijními disciplínami a touto problematikou. Kurz pomůže účastníkům nahlížet na jejich předměty z pohledu společenské odpovědnosti a udržitelnosti a ukáže jim, jak lze toto téma zábavnou formou začlenit do jejich vlastní výuky. V rámci kurzu budou využity prezentace, které účastníci posléze dostanou k dispozici, dále interaktivní metody výuky.
V případě fyzické formy semináře jsou do programu zahrnuty interaktivity formou řešení případových studií, diskuze, hry, týmová práce. V případě webináře je výklad doplněn o diskuzi s účastníky.
1. Úvod (45 minut)
- Představení kurzu a jeho cílů
- Krátké seznámení lektorky s účastníky
- Úvod do tématu společenské odpovědnosti a udržitelnosti
2. Proč je důležité věnovat pozornost společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)
- Důvody, proč je toto téma aktuální a důležité
- Fakta o dopady na společnost, ekonomiku a životní prostředí
- Diskuze s účastníky o jejich pohledu na význam těchto témat
3. Historie a vývoj společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)
- Historický přehled vývoje společenské odpovědnosti a udržitelnosti
- Klíčové milníky a významné události
4. Základní principy a oblasti společenské odpovědnosti a udržitelnosti (135 minut)
- Definice a základní principy společenské odpovědnosti
- Oblasti udržitelnosti (ekonomická, sociální, environmentální)
- Aktuální trendy a příklady z praxe
- Interaktivní aktivity a diskuze
5. Implementace do výuky různých předmětů (135 minut)
- Praktické způsoby, jak začlenit společenskou odpovědnost a udržitelnost do výuky
- Příklady z různých předmětů
- Vytváření výukových plánů a materiálů
- Diskuze a sdílení nápadů mezi účastníky
6. Závěr a shrnutí (45 minut)
- Shrnutí klíčových bodů kurzu
- Otázky a odpovědi
- Závěrečná diskuze a zpětná vazba od účastníků
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZŠ 148 VZÁCNÁ ZEMĚ, NEOBYČEJNÉ KLIMA pro MŠ a ZŠ 1
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Základní škola I
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednáška s následnou diskusí, ukázka mobilních aplikací k tématu
Téma |
Hodiny |
Vzácnost Země a jejího klimatu, vhodného pro život, počátky života a vývoj klimatu až k dnešku |
1 |
Velká vymírání aneb kdepak jsou dinosauři? |
1 |
Hrajeme si na předpovídání počasí |
1 |
Simulace, obrázky, vhodné dokumenty pro děti. Praktické ukázky související s počasím a klimatem, které lze realizovat pro menší děti a které lze z dostupných prostředků škol lehce připravit do vyučování |
1 |
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 747 Mluvme jazykem čísel: Úvod do datové gramotnosti
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz poskytuje srozumitelný a praktický úvod do datové gramotnosti a základních principů práce s daty. Účastníci se naučí, jak se v datech orientovat, jak je připravit k analýze a jak z nich získat smysluplné závěry. Klíčovým tématem je průzkumová analýza dat (EDA – Exploratory Data Analysis), která pomáhá nahlédnout do struktury dat pomocí číselných a grafických ukazatelů. Účastníce a účastníci dále pochopí, jak správně interpretovat vztahy mezi proměnnými, především prostřednictvím korelace a kontingenčních tabulek.
Kurz zahrnuje kombinaci výkladu, praktických ukázek a řízené práce s datovými soubory, vždy s důrazem na porozumění základním principům a na rozvoj kritického myšlení. Výuka je vedena interaktivní formou, která podporuje diskuzi a propojení statistického uvažování s výukovou praxí účastníků.
- Úvod do datové analytiky – proč a jak přemýšlet o datech
- Technické seznámení s daty – typy proměnných, chybějící hodnoty, datové typy
- Průzkumová analýza dat (EDA): číselné charakteristiky, práce s jednotlivými typy proměnných
- Průzkumová analýza dat (EDA): grafické techniky – histogramy, krabicové grafy, sloupcové a koláčové grafy
- Analýza vztahů mezi proměnnými – korelace, kontingenční tabulky, souvislosti mezi kategoriálními a spojitými proměnnými
- Vizualizace vztahů mezi proměnnými
- Základy práce s daty v softwaru (přednostně R, případně Excel)
- Závěrečná reflexe a diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 64 Nebojte se Rka: Praktická statistika a základy programování v R pro učitele
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je určen pro učitele středních škol, kteří si chtějí osvojit základy práce ve statistickém software R. Účastníci se naučí základy programování v R a získají praktické dovednosti v oblasti analýzy dat. Výuka probíhá formou interaktivního praktického semináře. Účastníci si přinesou vlastní laptopy (Před kurzem prosím nainstalovat R a R Studio: 1. https://cran.r-project.org ; 2. https://posit.co/download/rstudio-desktop/ ). Lekce jsou vedeny s důrazem na porozumění základním principům skriptování, ovládání prostředí RStudia a práci s datovými soubory.
Kurz využívá výhradně otevřený (neplacený) software a je vhodný i pro úplné začátečníky bez předchozí zkušenosti s programováním.
- Úvod do prostředí R a RStudio – orientace v prostředí, nastavení adresářů, skripty vs. Konzole
- Základy programování v R – objekty, proměnné, práce s „kalkulačkou“, typy statistických proměnných
- Logické operace, práce s chybějícími hodnotami, grafy funkcí
- Datové tabulky (data.frame) – jejich vytváření, pojmenovávání proměnných, přehled funkcí pro explorativní analýzu dat
- Seznamy (listy) a jejich využití v analýze dat, práce s balíčky (knihovnami)
- Import a export dat – načítání a ukládání objektů, práce s clipboardem, základy editace dat v R
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.