Kurzy

D 174 „Ostrůvky svobody“ - mladá generace v období 70. a 80. let v Československu.

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Dějepis
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz je určen vyučujícím zabývajícími se výukou soudobých dějin, v tomto případě je zaměřen na dějiny tzv. normalizace, především pak 80. léta v Československu. 
Kurz si všímá generačního aspektu a úsilí mladých lidí (narozených kolem roku 1968) nezávisle se sdružovat. Podrobně bude probrán fenomén aktivity „mládeže“, s prioritním zaměřením na jednotlivé skupiny mladých ekologů, ochránců přírody, příznivců různých hudebních proudů (rock, punk, folk), mírové aktivisty, příznivce skautingu a trampingu, religiózně zaměřených občanů, členy různých sportovních oddílů, spolků atd. 
Kurz se také zaměří na pohled na tyto aktivity očima represivních a politických složek bývalé ČSSR. Přednáška vychází z výsledků badatelských výzkumů přednášejícího, ze dvou publikací a desítek článků v odborných časopisech. 

 

  • Šedá zóna a Ostrůvky svobody
  • Ekologické aktivity mladých
  • Punk a rocková subkultura
  • Diskuse nad soudobými „Ostrůvky svobody“ – ano či ne?

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 08.10.2025, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

D 176 Poněmčit, vystěhovat, zastřelit!

Lektor/ka kurzu
PhDr. Tomáš Zouzal
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Dějepis
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

„Tento prostor se jednou musí stát německým a Čech tady už nemá koneckonců co pohledávat!“ /Reinhard Heydrich o protektorátu, 1941/
 

Tématem semináře je vrchol historického střetávání Čechů s Němci – doba Protektorátu Čechy a Morava a zejména jeho germanizace od teoretických plánů až po konkrétní kroky. Během setkání probereme, jaké byly vůdčí myšlenky okupační politiky, co z nacistických plánů bylo uskutečněno již během války a co mělo následovat po německém vítězství. Budeme hovořit o čistotě rasy, vysídlování českých vesnic, německých kolonistech a také o vytvoření obrovského cvičiště Waffen-SS jižně od Prahy, kde bylo vystěhováno 30 000 Čechů. Porovnáme přístup Hitlera, Neuratha, Heydricha a K. H. Franka k „řešení české otázky“ a zamyslíme se nad důvody, proč bylo s Čechy zacházeno lépe než s jinými národy.

Přednáška vychází z nejnovějších českých a německých výzkumů, na nichž se autor osobně podílel. Čerpá ze stovek dokumentů, nalezených v českých a německých archivech, součástí je také prezentace map a dobových fotografií. Pobavíme se rovněž o našich předchůdcích – učitelích v době nacismu, o tom, jak (ne)fungovalo školství v protektorátu a jak promyšlené tehdy bylo ideologické využití škol. Následná beseda se zaměří na výměnu zkušeností s výukou protektorátní doby.

 

  • Protektorát obecně, základní rysy (45 minut)
  • Germanizační teorie a praxe (60 minut)
  • Protektorát a školství (45 minut)
  • Otázky, diskuze, výměna zkušeností (30 minut)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 12.11.2025, 9:00–12:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 500 Kč

 objednat

D 177 ISLÁM A ISLÁMSKÝ FUNDAMENTALISMUS

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jan Dušek
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Dějepis
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Posluchači budou seznámeni s okolnostmi a klíčovými momenty vzniku a rozšíření islámu. Bude provedena komparace islámu s dalšími abrahámovskými náboženstvími. Ve stručném přehledu bude nastíněn vývoj islámu v kulturně civilizačních a globálních souvislostech. Ve druhé části semináře bude popsán kontext vzniku a vývoje islámské fundamentalismu a jeho konkrétní projevy a působení ve světě od r. 1979.

Lektor k téma probere prostřednictvím prezentace s využitím audiovizuálních materiálů a ukázek.

Účastníci budou seznámeni s kulturně-historickým pozadím vzniku islámu (myšlenkové a kulturní pozadí vzniku Koránu, život a působení proroka Mohameda) dále se základní     myšlenkovou strukturou tohoto náboženství (signifikantní témata: kosmologie, vztah člověk - Bůh, eschatologie, právo, sociální aspekty, vztah k dalším náboženstvím atd.) včetně komparace s judaismem a křesťanstvím. Výklad dále zahrne historický nástin šíření islámu ve světě v průběhu dějin a kulturně-civilizační aspekty islámu. Dále se výklad bude zabývat     detailní analýzou práva šaría a jeho srovnáním s právem v euroamerickém civilizačním            okruhu. Dalším z dílčích témat budou projevy islámu v současném světě včetně problematiky islámu v rámci EU (realita - statistiky, mýty a předsudky). (5 hodin).

V další části přejdeme k vysvětlení okolností vzniku militantního islámského fundamentalismu, popíšeme jeho historický vývoj a vysvětlíme jeho ideologii včetně vysvětlení negativního vztahu islamistů k naší civilizaci. (3 hodiny)

Lektor bude výklad doplňovat multimediálními prezentacemi k dané problematice a posluchači si odnesou řadu odkazů ke stažení zajímavých a přínosných materiálů na webu lektora.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 08.12.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

D 173 Od projektu „Sta studentských revolucí“ k „Vítězům a Poraženým“. Od „Obyčejných lidí ke covidu. Porozumění soudobým dějinám na příkladu orální historie.

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Dějepis
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz přináší vyučujícím ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ praktické i teoretické poznatky z celé řady vedených projektů lektora. Zaměřuje se na konkrétní osudy a životní dráhy různých společenských skupin (VŠ studenti, disent, funkcionáři KSČ, dělníci, inteligence, manažerské elity, „obyčejní lidé“). Kurz přináší podrobné informace o všech peripetiích, které výzkumy v určitých obdobích provázely, včetně ohlasů na jednotlivé knižní výstupy. Využito budou video a audio materiály vzniklé v jednotlivých projektech, které budou doplněny o různé dokumentární materiály ČT, Prima ad. Velký prostor bude věnován diskusím, jak vést obdobné projekty, jaké jsou limity, resp. jaké přednosti takto koncipované projekty v dnešní době mají.

  • Studenti z roku 1989: první projekt OH v české historiografii.
  • Jak zkoumat vítěze a poražené? KSČ x disent; ekonomické elity x akumulátoři majetku.
  • Výzkum tzv. obyčejných lidí.
  • Výzkum covidu - deníky a strukturované časosběrné rozhovory.
  • Jak vést školní projekty: historie školy, obce, organizace, podniku, známých lidí.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 09.12.2025, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

D 178 KŘESŤANSTVÍ V PROMĚNÁCH 2000 LET

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jan Dušek
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Dějepis
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Posluchači budou seznámeni s okolnostmi vzniku křesťanství. Následně bude v mnoha souvislostech (dějinných, mocenskopolitických, filosofických, kulturně-civilizačních, uměleckých, vědeckých, ekonomických) popsán vnitřní vývoj a globální rozšiřování křesťanství včetně jeho současné podoby. Lektor k téma probere prostřednictvím prezentace s využitím audiovizuálních materiálů a ukázek.

Posluchači budou seznámeni s kulturně-historickým pozadím vzniku křesťanství, s cestou malé sekty v rámci judaismu k nejrozšířenějšímu náboženství světa. Bude osvětlen proces formování Nového zákona a jeho vztahu se Starým zákonem, popsána základní světonázorová struktura křesťanství včetně základních oblastí fundamentální teologie (ekleziologie, pneumatologie, eschatologie atd.) (3h)

Kromě výkladu stěžejních myšlenek, pojmů a výkladu procesu formování dogmat na (ekumenických) koncilech se budeme zabývat vnitřní diferenciací a postupným vznikem jednotlivých významných duchovních proudů v rámci křesťanství. (3h)

Dále bude pospán základní přehled dějin katolické církve s přihlédnutím k jejímu kulturně-civilizační vlivu na evropské i světové dějiny. Bude přiblížena základní osnova liturgického roku a osvětlen význam základních svátků a rituálů. (2h)

Lektor bude výklad doplňovat multimediálními prezentacemi k dané problematice a posluchači si odnesou řadu odkazů ke stažení zajímavých a přínosných materiálů na webu lektora.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 12.01.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 373 Literatura renesance

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, asistenti pedagoga
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Workshop se snaží přiblížit literaturu v kontextu jednotlivých kultur: italská, španělská, francouzská, i česká. Každá z těchto kultur má svá specifika, každá má i svá literární specifika. Zájem je kladen na analýzu kulturně-historickou i jazykovou tak, aby zdůraznila specifika jednotlivých kulturních kontextů. Druhá rovina je historická: srovnáním, ve které se renesanční literatura vyvíjela. Pokusíme se zodpovědět otázky po relevanci odrazu společnosti v literatuře na straně jedné a na straně druhé, zda je možné charakterizovat kulturu na základě renesanční literatury. Jinými slovy, kde autor vzal inspiraci, co kromě hlavních motivů, chronicky známých chtěl také svými díly říci. Do jaké míry a s jakými konkrétními rysy se držel kulturních rysů dané společnosti.

  • Renesanční literatura: kulturně-historické členění; vlivy, motivy, inspirace - 1 hodina
  • Literatura rané renesance – Itálie a směs křesťansko-antických rysů – 1 hodiny
  • Španělská renesanční literatura: hrdina a jeho činy – 1 hodina
  • Francouzská renesanční literatura – 1 hodina
  • Shakespeare netradiční pohled na motivy a kulturní kontext – 2 hodina
  • Jak k renesanci přispívá česká literatura – 2 hodina

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 10.10.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Z 133 Kulturní krajina Evropy očima náboženských tradic

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Zeměpis
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vzdělávací seminář představí propojení náboženství, krajiny a kulturní identity v evropském prostoru. Účastníci se seznámí s tím, jak náboženské tradice formovaly podobu krajiny, urbanismus, časovou strukturu společnosti (svátky, rytmus roku) a jakým způsobem se náboženské prvky propisují do každodenního života. Důraz bude kladen i na současný význam náboženského dědictví a na to, jak s ním pracovat při výuce. Pracovat budeme s mapami, příklady z různých regionů Evropy, fotografiemi a video ukázkami. V části semináře bude prostor pro sdílení pedagogických zkušeností a diskusi nad konkrétními situacemi ze školní praxe.

  • Úvod: náboženství a krajina – co vše může víra ovlivnit? (45 min)
  • Poutní místa a jejich vliv na kulturní krajinu a mobilitu (45 min)
  • Geografie konfesí v Evropě: kde se jak věří a proč? (45 min)
  • Posvátný prostor: hory, řeky, jeskyně, lesy v náboženské tradici (45 min)
  • Náboženské svátky a jejich geografické rozložení – význam v běžném životě (45 min)
  • Urbanismus a architektura: města založená kolem chrámů, poutní trasy a posvátné topografie (45 min)
  • Náboženství v každodennosti: kulturní krajina, rituály a symbolika (45 min)
  • Současná Evropa: sekularizace, nové formy víry a zacházení s náboženským dědictvím (45 min)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 13.10.2025, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

VV 124 Příběh moderního umění I.

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Předmět
Výtvarná výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Moderní umění často zůstává, a to i po více než stoletém období své existence, pro širokou veřejnost významově nepřístupné a špatně pochopitelné. Kurz mapující vývoj této scény do konce první poloviny 20. století dovede posluchače k lepšímu propojení myšlenkového, sociálně-politického, i vědecko-technologického podhoubí s obsahovými i formálními východisky stěžejních reprezentativních proudů. Na konkrétních názorných příkladech si ukážeme vzájemnou vývojovou kontinuitu vycházející z klasických forem po vzoru hesla, že „nic nevzniklo na zelené louce“.

  • Impresionisté: revoluce začíná. Nové požadavky na pravdivost umění (45 min)
  • Kulturní zámořské objevy. Umění divochů, dětí a bláznů (45 min)
  • Osvobození barvy a živelná síla fauvismu (45 min)
  • Vzpoura i apokalypsa: německý expresionismus (45 min)
  • Rozklad tvaru: kubismus a čtvrtý rozměr (45 min)
  • Volání po budoucnosti: italský futurismus (45 min)
  • Cesty k abstrakci (45 min)
  • Umění a život jedno jsou: dada a surrealismus (45 min)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 31.10.2025, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ČJ 374 Ústní lidová slovesnost a literatura

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Český jazyk
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Co je folklor a jaké jsou jeho podoby: rozdělení folkloru pod literárních útvarů (pohádka, bajka, říkanky, humorky, legendy, pověstí, rozdělení folkloru podle žánrů. Folklor evropský a mimoevropský.

                 I folklor podléhá módě. Charakteristika evropského folkloru. Jak se proměňují prvky od minulosti po současnost. A do jaké míry podléhá módě i mimoevrospké mytologie? Nebo je to vše již pasé.

            V dalším horizontu se kurz snaží analýzou některých rysů ústní lidové slovesnosti srovnat folklorní útvary evropské a mimoevropské. Poukážeme i na specifika jednotlivých rysů a daných kulturách. A vysvětlíme, jak souvisí mýtus s uspořádáním společnosti.

  • Co je ústní lidová slovesnost (dále je ULS) a jak souvisí s folklorem (kdo je nositelem, jaké jdou evidence, a co je poté)
  • Česká a evropská ULS: rysy, charakter, náměty, jazyk, kde se všude objevuje
  • Mimoevropská ULS: pohádky nebo mytologie?

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 14.11.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ZSV 102 Anglosaský progresivismus a kulturní dynamika Západu: Ideologické trendy, hnutí a koncepty a jejich vliv na současnou společnost

Lektor/ka kurzu
PhDr. Jan Čapek, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Základy společenských věd
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Abstrakt:

Přednáška se zaměřuje na fenomén anglosaského progresivismu a jeho dopad na současnou společnost, kulturu a veřejný diskurz. Analyzuje hlavní ideologické směry a hnutí, která formují moderní západní myšlení, a sleduje jejich vývoj, cíle a kontroverze. Pozornost je věnována otázkám diverzity, inkluze, rovnosti, identitární politiky a sociálních hnutí, která ovlivňují legislativu, média, vzdělávací instituce i firemní strategie. Významná část přednášky se zaměřuje na otázku genderově neutrálního jazyka jako jednoho z klíčových projevů progresivních ideologických změn s analýzou některých požadavků na jazykovou inkluzivitu ve veřejné a profesní komunikaci, ve vzdělávání a legislativě, ve firmách a institucích. Přednáška rovněž reflektuje veřejné diskuse a kontroverze i postupné a nenápadné pronikání těchto trendů do společnosti v České republice.

I. Informativní část - prezentace

  1. Politická korektnost – základní koncept, který propojuje většinu dalších témat.
  2. Genderově neutrální jazyk – jako konkrétní projev politické korektnosti v jazykové rovině.
  3. Cancel culture – jako mechanismus vynucování politické korektnosti a sociálních sankcí.
  4. MeToo – významný milník v boji proti sexismu a zneužívání moci.
  5. Sexismus – širší téma, do kterého MeToo zapadá.
  6. LGBTQ+ aktivismus & nebinární identita – otázky genderové identity a legislativní důsledky.
  7. Safe spaces & trigger warnings – univerzitní fenomén spojený s ochranou citlivých skupin.
  8. Black Lives Matter – klíčové antirasistické hnutí.
  9. Antirasismus & antikolonialismus – historické a současné snahy o odstranění diskriminace.
  10. Black-washing (blinde color casting) & black-facing – problematika reprezentace ras v médiích a kultuře.
  11. Kulturní osvojování – související s otázkou rasové a kulturní identity.
  12. Affirmative action – legislativní opatření na podporu marginalizovaných skupin.
  13. DEI – principy diverzity, rovnosti a inkluze – širší rámec firemních a institucionálních strategií.
  14. ESG (Environment, Social, Governance) – rozšíření DEI na environmentální a správní dimenzi.
  15. Hnutí woke – souhrnný termín zastřešující mnoho předchozích témat.

II. Workshop

PowerPointPrezentace v první části a workshop s individuálními nebo skupinovými aktivitami. Přístup na internet, samostatné rešerše pomocí individuální techniky.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 20.11.2025, 09:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

ZSV 99 Základní pojmy genderové problematiky a význam žen ve vzdorování totalitárním a nedemokratickým režimům ve střední a východní Evropě

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Cílem kurzu je seznámit účastníky kurzu s genderovou problematikou, např. rozdílem mezi pojmem pohlaví (anglicky sex), vyjadřujícím výhradně biologickou, genetickou, anatomickou a fyziologickou odlišnost mezi ženami a muži a konceptem gender, odkazujícím k sociálním a kulturním konstrukcím ženskosti a mužskosti. Na základě relevantní terminologie budou prezentovány různé podoby vzdorování žen totalitárním a nedemokratickým režimům ve střední a východní Evropě včetně začlenění významu jejich protestování do současné kolektivní paměti. Bude objasňován význam žen s ohledem na uměleckou kritiku, budování alternativních struktur veřejnosti či jejich význam na nelegálních demonstracích, proběhnuvších v nacistickém Německu, bývalých komunistických režimech a v současnosti uskutečňovaných v Putinově Rusku. Důraz kladený na gender bude také kladen do souvislosti s odlišným charakterem protestování žen v konkrétních zemích a odlišnými represivními praktikami, uplatňovanými vůči mužům a ženám ze strany státní policie. Vysvětlování strukturálních podobností protestování žen v konkrétních totalitárních nebo nedemokratických režimech bude doplněno o kazuistiku; například význam Jeleny Bonnerové v bývalém Sovětském svazu, Agnes Hellerové v Maďarsku, Anny Walentynowiczové v Polsku,  Anny Šabatové v bývalém Československu, ruské feministické punk rockové protestní skupiny Pussy Riot v současné Ruské federaci, apod.

1)Úvod a základní terminologie (45 minut).

2)Omezené zplnomocnění žen v meziválečném Československu a jejich význam při vzdorování nacismu (45 minut).

3)Vliv komunistické ideologie na postavení žen v prvních desetiletích totalitarismu: proces s Miladou Horákovou (45 minut).

4)Význam Anny Šabatové, Evy Kantůrkové a Lenky Reinerové v bývalém Československu (45 minut).

5)Význam Eleny Bonnerové v bývalém Sovětském svazu (45 minut).

6)Význam Agnes Hellerové v Maďarsku (45 minut).

7)Význam Anny Walentynowiczové v Polsku (45 minut).

8) Význam Pussy Riot v současném Rusku (45 minut).

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 20.11.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 27.11.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Z 132 Cestopisy a vše z cest

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Zeměpis
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Všichni, kdo cestovali a snad i cestují daleko mino naši společnost mají nutkavou potřebu zanechat o tom jakoukoli zprávu. Od nepaměti se cestovatelé, obchodníci, misionáři, jacíkoli šiřitelé své vlastní kultury snaží dostat co nejdále a přinést odtamtud cokoli z materiální i duchovní kultury. Všech z cest lze členit na cestopisy, jazykové práce, zprávy, kroniky, cestovatelské počiny stejně jako články, vyprávění, obrazy, filmy. Za první cestopis považujeme Milion Marka Póla.

Součástí kurzu je přiblížení podob jednotlivých skupiny dokumentů, srovnat jak v rámci skupiny dokumentů diachronicky, synchronicky, také porovnat jednotlivé dokumenty mezi sebou a poukázat na některé zajímavé a jejich kulturní přesah.

  • Jsou cestopisy literatura? – 1 hodina
  • Jaké známe cesty a kam – 1 hodina
  • Prvotní dokumenty s s tematikou mimo vlastní kulturu – 1 hodina
  • Klasifikace dokumentů – 1 hodina
  • Jazykové dokumenty – 1 hodina
  • Obrazy a jejich tvůrci – 1 hodina
  • Literatura a cestopisy – 1 hodina

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Brno 12.12.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes