Kurzy
AJ 396 Angličtina od 1. třídy
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, asistenti pedagoga
Anglický jazyk
12 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Metodický kurz výuky angličtiny pro učitele v 1. a 2. třídě, s minimální zkušeností
V reakci na aktuální změny v jazykovém vzdělávání jsme pro vás připravili intenzivní metodický kurz, zaměřený na efektivní výuku angličtiny v 1. a 2. ročníku základní školy. Kurz poskytne přehled klíčových metod a strategií pro práci s nejmladšími žáky, naučí učitele postupovat tak, aby všechny děti zvládly nástup cizího jazyka přirozeně a bez stresu.
Kurz je určen zejména:
- učitelům 1. stupně ZŠ, kteří převzali výuku angličtiny v 1. a 2. ročníku,
- pedagogům 1. stupně s minimální nebo dokonce s nulovou zkušeností s výukou angličtiny,
- zároveň je skvělou inspirací i pro zkušené angličtináře, kteří chtějí lépe porozumět specifikům výuky nejmladších žáků a naučit se adekvátní metodické přístupy.
Obsah kurzu:
- Jak sestavit, připravit i organizovat vyučovací hodiny s ohledem na věková i vývojová specifika žáků
- Jak děti přirozeně vtáhnout do učení, motivovat je k používání jazyka, podpořit je v porozumění i mluvení a zároveň jim přirozeně vštěpovat gramatiku i základy výslovnosti
- Praktické ukázky využití her, příběhů a pohybových aktivit v hodinách angličtiny, efektivní využití vizuálních a audiovizuálních pomůcek (flash karty, video, storytelling)
- Strategie motivace žáků, jak hodnotit a poskytovat zpětnou vazbu tak, aby děti měly radost z pokroku
Lektorkou kurzu je Mgr. Sylvie Doláková, mezinárodně uznávaná odbornice na metodiku rané výuky angličtiny, se zkušenostmi s výukou metodiky v 15 zemích i v projektu Erasmus+, autorka podpůrných výukových materiálů pro učitele, a také mnoha článků ve světových odborných publikacích.
Kurz a metodika pro učitele angličtiny dětí v první třídě by měly zahrnovat klíčové oblastí, aby učitelé získali komplexní znalosti a dovednosti potřebné
k efektivnímu učení dětí mladšího školního věku.
Návrh obsahu kurzu a nástin metodiky:
- Úvod do výuky angličtiny dětí:
- Specifika výuky jazyků u dětí
- Vývojové fáze dětského učení
- Základní jazykové činnosti: recepce, produkce, interakce a mediace
- Motivace a zapojení dětí
- Pravidla používání jazyka v lekcích
- Význam neverbálních prostředků komunikace a jejich použití
- Metodika výuky:
- Vhodný obsah lekcí, vhodná forma
- Písničky, říkadla, storytelling a použití příběhů ve výuce
- Pohyb, Total Physical Response (TPR), pohybové hry, rozcvičky
- Komunikativní aktivity
- Hra a učení prostřednictvím hry
- Práce s výslovností, povědomí o gramatice, rozvíjení slovní zásoby
- Plánování lekcí:
- Struktura efektivní lekce
- Jazyk instrukce (classroom language)
- Příprava aktivit a materiálů pro jednotlivé lekce
Propojení s učivem 1. třídy, prolínání obsahu (matematika, témata)
- Výukové materiály:
- Vhodné materiály, pozitiva a negativa učebnic, alternativní zdroje
- Vytváření vlastních materiálů, pomůcky, tvořené samotnými žáky,
- Řízení třídy a pedagogické dovednosti:
- Techniky řízení třídy,
- Budování pozitivního a podporujícího učebního prostředí
- Vytváření vztahu k jazyku i kultuře cizojazyčného prostředí
- Hodnocení a zpětná vazba:
- Způsoby hodnocení, accuracy vs. fluency, autonomie žáka
- Podporující prostředí, podnětné reakce
- Žákovská portfolia
- Spolupráce s rodinou a kmenovými učiteli:
- Základní informace pro rodiče, zapojení - ukázkové lekce, vystoupení
- Spolupráce s kmenovými učiteli, pokud neučí ve své třídě
- Úzká vazba na ostatní učitele jazyka – součinnost
Krátká anotace:
Kurz metodiky výuky angličtiny pro nejmenší žáky 1. a 2. tříd je určen pro
- učitele angličtiny, kteří chtějí získání přesného povědomí o specifikách rané výuky
- učitele bez zkušeností s výukou angličtiny a minimální znalostí jazyka, k získání odborného přehledu a sebejistoty v tomto oboru
Kurz nabídne praktické dovednosti, naučí, jak vést hodiny efektivně a přirozeně, představí praktické strategie pro organizaci hodin, motivaci dětí i využití her, příběhů a audiovizuálních pomůcek. Je určen učitelům s minimální zkušeností i těm, kteří učí starší žáky a chtějí prohloubit své znalosti.
Pokud si nejste jistí, jak vést hodiny angličtiny u nejmenších žáků zábavně, efektivně a přirozeně, se zaručeným dopadem na všechny žáky, tento kurz vám dodá jistotu, inspiraci i konkrétní metodické nástroje, naučí vás získat jistotu i záruku kvalitní výuky podle nejmodernějších principů a výrazně pozvedne prestiž vaší školy.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 394 Using Principles of Drama and Performance in Teaching
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
In this course, we'll look at how principles of drama, theater and film can help you as a teacher, as well as help your students with their creative drive!
We'll cover:
Improvisation Principles
Presentation and Blocking
Understand the "Character"
Performance and Direction
... and much more!
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 398 Intercultural Communication in Practice Theory and Applications for Educators.
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Při komunikaci v angličtině, která se stala základním prostředkem mezinárodní komunikace, dochází k výměně informací mezi lidmi z různých kulturních prostředí. Jsou tedy kladeny požadavky na porozumění a respektování kulturních rozdílů, což může zahrnovat jazyk, zvyky, hodnoty a normy chování. V dnešním globálním světě se pedagogové na všech stupních vzdělávání mohou setkávat se studenty z různých kulturních prostředí. Cílem kurzu je seznámit účastníky se základními teoretickými koncepty interkulturní komunikace a zjistit jaké jsou praktické dopady a aplikace těcho konceptů v každodenních situacích. Kurz vychází z principů zážitkové pedagogiky a zahrnuje praktická cvičení i teoretický výklad.
- Defining culture (45 min)
- Cultural value Dimensions (45 min)
- Stereoptypes Prejudice and Discrimination (45 min)
- Dignity, honor and face cultures (45 mins)
- Verbal and Nonverbal Communication (45 mins)
- Direct and Indirect Communication (45 mins)
- Teaching and Learning styles across Cultures (90 mins)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 391 Zábavná cesta k jazykům
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je určen pro pedagogické pracovníky základních a středních škol. Získané znalosti lze přizpůsobit pro výuku ve všech typech a stupních škol a vzdělávacích institucí.
Prakticky zaměřený seminář se věnuje gamifikaci neboli využívání herních principů ve výuce především románských jazyků, nicméně jednotlivé aktivity lze adaptovat i na jiné vyučované jazyky. Důraz je také kladen na wellbeing studentů a navazování pozitivní atmosféry v hodinách.
Seminář představí škálu aktivit a her, od klasických, jako jsou práce s “kartičkami” a “infografikou” až po méně obvyklé, které zapojují pohyb.
Aktivity si účastníci budou moci osobně vyzkoušet. V průběžné diskuzi se budeme věnovat možnostem úprav, aby byly aktivity využitelné v různých podmínkách a jazycích.
- Wellbeing studentů, zahřívací aktivity
- Hry zaměřené na aktivaci
- Výuka jazyka s využitím pohybových aktivit
- Interaktivní aplikace při skupinovém výukovém procesu
- Centra aktivit
- Závěrečné zhodnocení, diskuze
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 382 Practical use of A.I. in the classroom
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento seminář zkoumá transformační potenciál nástrojů a technologií AI ve výuce anglického jazyka pro dospívající a dospělé. Jak se AI rychle vyvíjí, její aplikace ve vzdělávání se stávají stále dostupnějšími a nabízejí učitelům inovativní způsoby, jak obohatit vzdělávací zkušenosti. Seminář klade důraz na praktické a hands-on přístupy, které ukazují, jak lze AI plynule integrovat do každodenních lekcí s cílem zvýšit zapojení studentů, personalizovat učební cesty a zlepšit jazykové dovednosti v oblasti čtení, psaní, mluvení a poslechu.
Účastníci získají přehled o tom, jak efektivně používat AI nástroje ve třídě, nejen jako samostatné zdroje, ale jako dynamické, interaktivní prvky výukového procesu. Během semináře se pedagogové seznámí s AI technologiemi, zažijí je z pohledu studentů a procvičí si navrhování aktivit obohacených o AI, které odpovídají různorodým vzdělávacím potřebám.
●1. Úvod do AI ve vzdělávání 45 min
Tato část poskytuje přehled o umělé inteligenci a její roli ve vzdělávání, zdůrazňuje, jak transformuje výuku jazyků. Účastníci se seznámí s tím, co AI je, včetně základů jako strojové učení a zpracování přirozeného jazyka, a prozkoumají klíčové AI nástroje dostupné pro výuku angličtiny. Tato část pokrývá adaptivní výukové platformy, asistenty při psaní, nástroje na rozpoznávání řeči, gamifikované aplikace a nástroje na generování obsahu, které ukazují jejich praktické využití ve třídě.
●2. Asistenti psaní využívající AI 45 min
Zaměřeno na zlepšení dovedností v psaní, tato část pokrývá AI nástroje jako Grammarly a Quillbot, které poskytují návrhy na psaní v reálném čase. Učitelé si vyzkoušejí používání těchto nástrojů, aby pomohli studentům s vlastní úpravou jejich práce, zlepšením gramatiky, stylu a slovní zásoby. Součástí je i praktické cvičení na používání AI pro efektivní hodnocení a zpětnou vazbu k esejím, což snižuje zátěž učitelů a zároveň zvyšuje úroveň učení studentů.
●3. Zlepšení dovedností v mluvení a výslovnosti 45 min
Účastníci objeví aplikace AI pro procvičování mluvení a výslovnosti, jako jsou ELSA Speak a Google Speech-to-Text. Tyto nástroje analyzují vzorce řeči a poskytují okamžitou zpětnou vazbu, což je ideální pro mluvní aktivity ve třídě. Učitelé se zapojí do praktického procvičování, kde nastaví interaktivní cvičení na mluvení, která budují sebevědomí a zlepšují plynulost.
●4. Poslech a čtení s porozuměním s využitím AI 45 min
Tato část ukazuje, jak AI může generovat personalizované úkoly na poslech a čtení s porozuměním. Nástroje jako ChatGPT mohou rychle vytvořit otázky přizpůsobené úrovni, zatímco platformy řízené AI přizpůsobují zvukový obsah úrovni znalostí studentů. Učitelé se naučí navrhovat cvičení na porozumění, která cílí na klíčové dovednosti a zlepšují jejich schopnost poskytovat poutavá a přístupná cvičení na čtení a poslech.
●5. Gamifikace učení s využitím AI 45 min
Platformy pro kvízy s podporou AI, jako jsou Kahoot, Quizlet a Blooket, přinášejí do učení prvky hry, čímž dělají lekce interaktivnějšími a zábavnějšími. Účastníci se naučí vytvářet adaptivní kvízy a hry, které udržují studenty v zapojení a poskytují hodnotnou praxi. Tato část zahrnuje praktickou tvorbu her s vylepšením AI a použití AI analytiky pro informování o výukových strategiích.
●6. Řízení třídy a hodnocení 45 min
Tato část se zaměřuje na využití AI pro efektivní řízení třídy a hodnocení. Učitelé prozkoumají nástroje, které automatizují hodnocení a poskytují zpětnou vazbu v reálném čase, jako například AI vylepšenou analytiku Google Classroom. Účastníci si vyzkouší navrhování rychlých automatizovaných hodnocení a použití dat z AI pro sledování pokroku studentů, což jim pomůže přizpůsobit lekce a zaměřit se na nedostatky.
●7. Tvorba interaktivních lekcí s AI 45 min
Účastníci se naučí, jak využít AI k vytvoření dynamického a interaktivního obsahu lekcí, jako jsou dialogy, čtecí pasáže a seznamy slovní zásoby. Tato část zahrnuje využití AI generovaných obrázků, textu a zvuku v prezentacích, čímž se lekce stávají poutavějšími a přizpůsobitelnějšími. Učitelé si vyzkouší navrhování lekcí s AI generovanými materiály, které zvyšují zájem a zapojení studentů.
●8. Scénáře z reálného světa a řešení problémů 45 min
V této závěrečné části účastníci aplikují své poznatky navržením a vedením mini-lekcí s využitím AI nástrojů. Důraz je kladen na reálné scénáře ve třídě, včetně řízení AI aktivit a řešení běžných problémů. Sezení končí skupinovou diskusí o strategiích pro hladkou implementaci, což zajišťuje, že si pedagogové odnesou praktická řešení pro zavedení AI do své výuky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 729 CLIL?? To chce CLID!
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář seznámí účastníky s fenoménem CLIL (Content and Language Integrated Learning neboli Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka) a možnostmi jeho využití ve výuce přírodovědných a technických předmětů. Pomůže rozptýlit obavy z jeho zavádění a ukázat jeho potenciál v obohacení portfolia předmětů, smysluplné tandemové výuky či jazykového vzdělávání pedagogů. Chybět nebudou tipy a zkušenosti z praxe.
- Úvod – představení lektora a pojmu CLIL - co je a co není, historie, příklady ze zahraničí (1 hod.)
- Zavádění CLIL v ČR - specifika, překážky, možnosti řešení, příklady zajímavých projektů (1 hod.)
- Příklady materiálů, didaktických postupů plánů výuky apod. - aktivita (1 hod.)
- Představení projektů lektora a sdílení jeho zkušeností, diskuse (2 hod.)
- Přestávka (30 min.)
- Možnosti tandemové výuky a mezipředmětových vztahů - skupinová aktivita: Tvorba didaktických materiálů (2 hod.)
- Závěrečná reflexe, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz je možné absolvovat i bez předchozí účasti na 1. části.
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.