Kurzy
ČJ 371 Jazykové hry v hodinách češtiny
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Na semináři si ukážeme dlouhodobé jazykové hry i hry krátké, jen na pár minut, které můžeme využívat v různých fázích vyučovacího procesu, budou to tedy hry motivační, hry, které je možné použít během výkladu, při procvičování či prověřování učiva nebo jako domácí úkoly.
Některé hry si také zahrajeme.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 378 Inspirace pro rozvíjení čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka a literatury
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Obsah semináře vychází z požadavků nového RVP na rozvíjení klíčových kompetencí a základních gramotností. Zohledňuje různé učební strategie žáků, využívá mezipředmětové vztahy, prolínání vzdělávacích oblastí a průřezových témat s předmětem ČJL. Je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, příspěvků z vědeckých konferencí a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, dovést je k porozumění textu, naučit je pracovat s krásnou literaturou, s odborným a publicistickým textem (lineárním i nelineárním), vyhledávat klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s textem a seznámí se s některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti.
- Seznámení s teoretickými poznatky výzkumů zaměřených na čtenářství, osobnost učitele, význam motivace, aktivizace žáků, kreativita při práci s textem. Tradiční a netradiční hodiny literární výchovy.
- Vytváření čtenářského vkusu, rozlišování hodnotné literatury od literatury triviální a manipulační, smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání, význam regionální literatury, literární soutěže, spolupráce s knihovnami, besedy s autory. Tvořivý přístup ke čtení a psaní. Čtenářské strategie, čtenářské dílny.
- Praktická cvičení s vybranými texty:
- Práce s nelineárním textem, čtení s otázkami, čtení s předvídáním
- Práce s populárně naučným textem, s žurnalistickým textem atd.
- Podvojný deník – žákovské reflexe na četbu, literární dopisy, řízené čtení, skládankové čtení, pětilístek, diamant, grafické organizéry atd.
- Vyhledávání klíčových slov (filtr) a podružných informací (cenzura), metoda INSERT, myšlenkové mapy, učíme se navzájem atd.
- V závěru proběhne evaluace, diskuse a sdílení zkušeností z praxe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 357 Klasická literatura neklasicky
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Praktická ukázka čtenářských lekcí, které pracují s texty klasické literatury. Formou čtenářských lekcí se žáci seznámí s klasickými díly literatury a to pomocí metod, jež současně vedou k prohloubení čtenářských strategií. Žáci zábavnou formou analyzují texty a současně si osvojují základy naratologického zkoumání textů.
Použité techniky:
Čtenářské lekce – literární kroužky, Véénův diagram, dílny psaní, naratologické lekce
- Jáma a kyvadlo – prostor příběhu, hororový žánr, dílna psaní – 45 minut
- Bylo nás pět – shrnování příběhu – 45 minut
- Kniha džunglí – postavení postavy v příběhu – 45 minut
- Robinson Crusoe – analýza textu v literárních skupinkách, srovnání textů pomocí Véénova diagramu – 90 minut
- Tom Sawyer – forma vyprávění, deníky – 45 minut
- Dekameron – postava příběhu z pohledu naratologie – 90 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 377 Netradiční hodiny českého jazyka a literatury
učitelé 2. stupně ZŠ
Český jazyk
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář ve shodě s novým RVP nabídne pedagogům rozmanité aktivity pro práci v mluvnici, slohu, komunikaci i v literární výchově. Jedná se o didaktické hry, postupy a aktivity, jimiž je možno podpořit čtenářskou gramotnost, rozvíjet slovní zásobu a komunikační dovednosti, zpestřit vyučování ČJL, motivovat žáky k práci, vést je k samostatnosti, k tvořivosti a k lásce k mateřskému jazyku.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 397 Literatura: Co bych měl učit? Pojďme diskutovat o nejoblíbenějších knihách, nejoblíbenějších knihách a neznámých knihách, které můžeme začlenit do výuky.
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V semináři se zaměříme na výběr a metodiku výuky anglické literatury pro české studenty, zejména na gymnáziích a středních školách, ale s přihlédnutím i k mladším žákům. Prozkoumáme, jak vybrat texty, které jsou relevantní, poutavé a přístupné pro různé úrovně studentů. Budeme diskutovat o různých žánrech, autorech a tématech a o tom, jak je efektivně integrovat do výuky anglického jazyka. Lektor bude používat ukázky z textů, audio a video materiály, a fotografie k inspiraci a diskuzi. Účastníci se zapojí do praktických aktivit a sdílení osvědčených postupů.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat):
- Úvod: Proč učit literaturu a jak překlenout propast (90 min)
- Výběr vhodných textů pro různé úrovně a věkové skupiny (90 min)
- Integrace literatury s výukou jazyka: Aktivity a strategie (90 min)
- Hodnocení a kreativní projekty v literární výuce (90 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
