Kurzy
ČJ 362 Výuka českého jazyka a literatury s využitím formativního hodnocení
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, učitel - metodik prevence, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz aplikuje poznatky formativního hodnocení na výuku českého jazyka a literatury. V první části kurzu se účastníci seznámí se základními prvky formativního hodnocení (zjistíme především, že formativní hodnocení není jen hodnocení, ale je to přístup k výuce). Dále si vybereme zajímavé aktivity, které lze aplikovat ve výuce českého jazyka, a to jak v mluvnici, stylistice, tak literatuře. V semináři si účastníci na vlastní kůži vyzkouší množství aktivit, které budou moci následně využít ve svých hodinách. Cílem je pomoci účastníkům se zaváděním formativního hodnocení do výuky češtiny, ale také ukázat, že mnoho učitelů již techniky formativního hodnocení využívá, aniž by to sami věděli.
- Přivítání, představení konceptu semináře, úvod o formativním hodnocení (1 h)
- Představení konkrétních metod formativního hodnocení, které lze využít ve výuce (2,5 h)
- Ukázka různých vyzkoušených aktivit do hodin mluvnice, stylistiky a literatury. (4 h)
- Závěrečná diskuze, sdílení dobré praxe, dotazy, ujasňování metodiky jednotlivých aktivit (1 h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 361 Vztah ke čtení, budování čtenářské nezávislosti a dílny čtení jako podpora wellbeingu ve škole
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Praktický seminář zaměřený na aktivní práci s knihou a čtení s prožitkem. V kurzu se účastníci zaměří na koncept pravidelných i nepravidelných dílen čtení, možnosti interpretace textů a práci s knihou ve všech fázích čtení. Účastníci si sami vyzkouší množství inovativních metod, aktivit a her, které mohou žakům četbu výrazně zatraktivnit. Kurz předkládá soubor aktivit, které vybízejí ke sdílení postřehů a zážitků z četby, a které lze ihned aplikovat do praxe. Zvolené metody práce prohlubují u žáků jejich čtenářskou gramotnost, ale neopomíjí ani komunikační a argumentační dovednosti, vybízejí k tvořivému psaní, pracují s jejich kreativitou.
- Čtenářská anketa do krabiček – zjistěte, jaké čtenáře máte ve třídě (45 min.)
- Čtenářská gramotnost není jen práce s informacemi, dílny čtení a jejich organizace (45 min.)
- Spolupráce s knihovnami, možnosti čtení společné knihy vs. knihy vlastního výběru (30 min.)
- Začínáme číst – práce s ilustrací, smyslový organizér, věštecká koule, první věta, čtení s předvídáním, … (2h)
- Sdílíme postřehy z četby – poslední slovo patří mě, obrázkové karty, autorova knihovna, různé srovnávací metody, … (2 h)
- Dílčí úkoly a uzavření četby – kapsa, jeden den v životě, pizza organizér, … (2 h)
- Diskuze, sdílení zkušeností
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 357 Klasická literatura neklasicky
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Praktická ukázka čtenářských lekcí, které pracují s texty klasické literatury. Formou čtenářských lekcí se žáci seznámí s klasickými díly literatury a to pomocí metod, jež současně vedou k prohloubení čtenářských strategií. Žáci zábavnou formou analyzují texty a současně si osvojují základy naratologického zkoumání textů.
Použité techniky:
Čtenářské lekce – literární kroužky, Véénův diagram, dílny psaní, naratologické lekce
- Jáma a kyvadlo – prostor příběhu, hororový žánr, dílna psaní – 45 minut
- Bylo nás pět – shrnování příběhu – 45 minut
- Kniha džunglí – postavení postavy v příběhu – 45 minut
- Robinson Crusoe – analýza textu v literárních skupinkách, srovnání textů pomocí Véénova diagramu – 90 minut
- Tom Sawyer – forma vyprávění, deníky – 45 minut
- Dekameron – postava příběhu z pohledu naratologie – 90 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 366 Slohová práce jako součást maturitní zkoušky
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, asistenti pedagoga
Český jazyk
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací akce je zaměřena na problematiku slohové práce jako nedílné součásti výuky českého jazyka a literatury. Obsahem vzdělávací akce je téma přípravy zadání slohové práce, hodnocení slohové práce (možné přístupy) i ve vztahu k hodnocení písemné práce jako součásti maturitní zkoušky. Na konkrétních příkladech budou prezentovány principy hodnocení slohové práce. V semináři bude akcentována metoda práce s chybou a poskytování zpětné vazby žákům. Dále budou použity prezentace lektorky, které vycházejí z její dlouholeté praxe. Dále pak publikace, které se tématu věnují.
- Slohová práce a její postavení v předmětu český jazyk a literatura, tvorba zadání písemné práce, četnost a forma (45 minut)
- Slohový útvar a komunikační situace jako východisko slohové práce (45 minut)
- Hodnocení slohové práce, různé přístupy, klady a zápory. Hodnocení slohové práce jako profilové části maturitní zkoušky – legislativní rámec (90 minut)
- Ukázky slohových prací, jejich analýza vzhledem k zadanému tématu a komunikační situaci, principy hodnocení, zpětná vazba žákům (90 minut).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.