Kurzy
DV 18 Techniky totální divadelní improvizace
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Dramatická výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V rámci semináře nahlédneme do technik totální improvizace. Vystoupíme z komfortní zóny, budeme pracovat na zvědomení těla, vyzkoušíme si práci ve dvojicích. Improvizace jako přítomný okamžik, práce s imaginací, koncentrací, všímavostí.
Co si z kurzu Totální improvizace jako učitel odnesete?
Život ve škole je improvizace, ať chceme, nebo ne. Tak proč se v ní nezdokonalit? Kurz Totální improvizace Vám dá do rukou tyto trumfy:
- Odvahu hlavního hrdiny: Naučíte se reagovat pohotově i v nečekaných situacích a těch je ve třídě každý den dost.
- Imunitu vůči strachu z chyby nebo trapnosti: Naučíte se vnímat chyby a přešlapy jako příležitosti k učení a růstu, ne jako selhání. Je skvělé to umět jako učitel a předávat tuto dovednost dětem.
- Slovní žonglérství s 5 míčky: Zvládnete každou konverzační přestřelku. Pokud budete učit dospívající, oceníte.
- XXL balení sebedůvěry: Získáte odvahu opouštět svou komfortní zónu, důvěřovat svým instinktům a čelit novým výzvám s větší jistotou. Ve třídě se bez sebedůvěry neobejdete.
- Mentální strečing: Zlepšíte svou schopnost plně se soustředit na to, co se děje tady a teď, a být míň ve stresu.
- Boost kreativity: Získáte schopnost vidět příležitosti tam, kde ostatní vidí překážky. Natrénujete svůj mozek reagovat na výzvy s dávkou kreativity.
- Lepidlo na mezilidské vztahy: Zažijete kouzlo spontánní synergie s ostatními. Improvizace je skvělé síto na lidi. Buď se chytáte, anebo ne.
- Seznámení s lektorkou a účastníky
- Definice bezpečného prostoru
- Praktická cvičení plus teoretická opora
- Trénink improvizace
- Cvičení na koncentraci
- Závěrečná reflexe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
MŠ 3 HRAJEME SI S PŘÍBĚHEM: Dramatická výchova a čtenářská pregramotnost
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Mateřská škola
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací seminář se zaměřuje na rozvoj čtenářské pregramotnosti v oblasti porozumění textu u dětí předškolního věku prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Účastníci si vyzkouší různé lekce dramatické výchovy, které propojují práci s jazykem, pohybem, rytmem a vyjadřováním. Budou pracovat s různými typy textů – říkadly, klasickými pohádkami, obrázkovými knížkami a příběhy s dětskými hrdiny. Seminář bude veden interaktivně, účastníci se aktivně zapojí do jednotlivých aktivit a projdou si různé stupně obtížnosti dramatických lekcí – od jednoduchých metod pro nejmladší děti až po komplexnější techniky vhodné pro heterogenní skupiny. Součástí budou i ukázky přizpůsobení metod různým věkovým kategoriím a skupinové dynamice v mateřských školách.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- Úvod do dramatické výchovy a její propojení s čtenářskou pregramotností
- Různé typy dramatických aktivit podle věkových kategorií a složení skupin:
- 1) Práce s říkadlem a poezií - využití pro rozvoj jazyka, rytmu a porozumění textu
- 2) Klasická pohádka - struktura příběhu, práce s postavami a prostředím
- 3) Obrázková knížka jako nástroj pro podporu porozumění textu
- Reflexe a přenos získaných zkušeností do praxe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 374 Ústní lidová slovesnost a literatura
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Co je folklor a jaké jsou jeho podoby: rozdělení folkloru pod literárních útvarů (pohádka, bajka, říkanky, humorky, legendy, pověstí, rozdělení folkloru podle žánrů. Folklor evropský a mimoevropský.
I folklor podléhá módě. Charakteristika evropského folkloru. Jak se proměňují prvky od minulosti po současnost. A do jaké míry podléhá módě i mimoevrospké mytologie? Nebo je to vše již pasé.
V dalším horizontu se kurz snaží analýzou některých rysů ústní lidové slovesnosti srovnat folklorní útvary evropské a mimoevropské. Poukážeme i na specifika jednotlivých rysů a daných kulturách. A vysvětlíme, jak souvisí mýtus s uspořádáním společnosti.
- Co je ústní lidová slovesnost (dále je ULS) a jak souvisí s folklorem (kdo je nositelem, jaké jdou evidence, a co je poté)
- Česká a evropská ULS: rysy, charakter, náměty, jazyk, kde se všude objevuje
- Mimoevropská ULS: pohádky nebo mytologie?
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.