Kurzy
ZSV 101 VEŘEJNÁ SPRÁVA – JAK SE V NÍ VYZNAT
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Základy společenských věd
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem vzdělávací akce je jednoduchým způsobem přiblížit veřejnou správu, její organizovanost, její dvě základní linie - státní správa a samospráva a naučit se vnímat rozdíly mezi nimi. Účastníci se dozví, jaké kompetence má územní samospráva (obce, města a kraje) a státní správa. Dále se seznámí s významnými zákony, které veřejnou správy definují a s objekty reálného světa a se zjednodušenými vztahy mezi nimi, které veřejná správa účelově ovlivňuje. Bez povšimnutí nezůstanou ani interakce mezi soukromoprávními a veřejnosprávními subjekty ve veřejném i soukromém sektoru. Na závěr se podíváme na současné trendy ve veřejné správě – orientaci na klienta, eGovernment a řízení procesů a informací (informační management). Kurz využívá systémový přístup ve veřejné správě.
- Co to je veřejná správa – různé definice, pojetí 45 min
- Státní správa – definice, působnost 45 min
- Územní samospráva – definice, působnost 45 min
- Organizovanost veřejné správy 45 min
- Objekty reálného světa a vazby mezi nimi 45 min
- Soukromý a veřejný sektor 45 min
- eGovernment a digitální transformace, klientsky orientovaná veřejná správy 70 min
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZSV 100 Zapojování občanů do lokální politiky aneb politika není sprosté slovo.
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Základy společenských věd
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednáška/seminář založeny na dialogické metodě výuky s využitím ilustrací v PowerPointu.
- Politická participace občanů jako podstata demokracie (2 hodiny)
- Možnosti zapojení občanů do veřejného dění (2 hodiny)
- Principy tvorby lokálních informačních kampaní (4 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
D 174 „Ostrůvky svobody“ - mladá generace v období 70. a 80. let v Československu.
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Dějepis
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je určen vyučujícím zabývajícími se výukou soudobých dějin, v tomto případě je zaměřen na dějiny tzv. normalizace, především pak 80. léta v Československu.
Kurz si všímá generačního aspektu a úsilí mladých lidí (narozených kolem roku 1968) nezávisle se sdružovat. Podrobně bude probrán fenomén aktivity „mládeže“, s prioritním zaměřením na jednotlivé skupiny mladých ekologů, ochránců přírody, příznivců různých hudebních proudů (rock, punk, folk), mírové aktivisty, příznivce skautingu a trampingu, religiózně zaměřených občanů, členy různých sportovních oddílů, spolků atd.
Kurz se také zaměří na pohled na tyto aktivity očima represivních a politických složek bývalé ČSSR. Přednáška vychází z výsledků badatelských výzkumů přednášejícího, ze dvou publikací a desítek článků v odborných časopisech.
- Šedá zóna a Ostrůvky svobody
- Ekologické aktivity mladých
- Punk a rocková subkultura
- Diskuse nad soudobými „Ostrůvky svobody“ – ano či ne?
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 373 Literatura renesance
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Workshop se snaží přiblížit literaturu v kontextu jednotlivých kultur: italská, španělská, francouzská, i česká. Každá z těchto kultur má svá specifika, každá má i svá literární specifika. Zájem je kladen na analýzu kulturně-historickou i jazykovou tak, aby zdůraznila specifika jednotlivých kulturních kontextů. Druhá rovina je historická: srovnáním, ve které se renesanční literatura vyvíjela. Pokusíme se zodpovědět otázky po relevanci odrazu společnosti v literatuře na straně jedné a na straně druhé, zda je možné charakterizovat kulturu na základě renesanční literatury. Jinými slovy, kde autor vzal inspiraci, co kromě hlavních motivů, chronicky známých chtěl také svými díly říci. Do jaké míry a s jakými konkrétními rysy se držel kulturních rysů dané společnosti.
- Renesanční literatura: kulturně-historické členění; vlivy, motivy, inspirace - 1 hodina
- Literatura rané renesance – Itálie a směs křesťansko-antických rysů – 1 hodiny
- Španělská renesanční literatura: hrdina a jeho činy – 1 hodina
- Francouzská renesanční literatura – 1 hodina
- Shakespeare netradiční pohled na motivy a kulturní kontext – 2 hodina
- Jak k renesanci přispívá česká literatura – 2 hodina
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 398 Intercultural Communication in Practice Theory and Applications for Educators.
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Při komunikaci v angličtině, která se stala základním prostředkem mezinárodní komunikace, dochází k výměně informací mezi lidmi z různých kulturních prostředí. Jsou tedy kladeny požadavky na porozumění a respektování kulturních rozdílů, což může zahrnovat jazyk, zvyky, hodnoty a normy chování. V dnešním globálním světě se pedagogové na všech stupních vzdělávání mohou setkávat se studenty z různých kulturních prostředí. Cílem kurzu je seznámit účastníky se základními teoretickými koncepty interkulturní komunikace a zjistit jaké jsou praktické dopady a aplikace těcho konceptů v každodenních situacích. Kurz vychází z principů zážitkové pedagogiky a zahrnuje praktická cvičení i teoretický výklad.
- Defining culture (45 min)
- Cultural value Dimensions (45 min)
- Stereoptypes Prejudice and Discrimination (45 min)
- Dignity, honor and face cultures (45 mins)
- Verbal and Nonverbal Communication (45 mins)
- Direct and Indirect Communication (45 mins)
- Teaching and Learning styles across Cultures (90 mins)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Z 133 Kulturní krajina Evropy očima náboženských tradic
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Zeměpis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací seminář představí propojení náboženství, krajiny a kulturní identity v evropském prostoru. Účastníci se seznámí s tím, jak náboženské tradice formovaly podobu krajiny, urbanismus, časovou strukturu společnosti (svátky, rytmus roku) a jakým způsobem se náboženské prvky propisují do každodenního života. Důraz bude kladen i na současný význam náboženského dědictví a na to, jak s ním pracovat při výuce. Pracovat budeme s mapami, příklady z různých regionů Evropy, fotografiemi a video ukázkami. V části semináře bude prostor pro sdílení pedagogických zkušeností a diskusi nad konkrétními situacemi ze školní praxe.
- Úvod: náboženství a krajina – co vše může víra ovlivnit? (45 min)
- Poutní místa a jejich vliv na kulturní krajinu a mobilitu (45 min)
- Geografie konfesí v Evropě: kde se jak věří a proč? (45 min)
- Posvátný prostor: hory, řeky, jeskyně, lesy v náboženské tradici (45 min)
- Náboženské svátky a jejich geografické rozložení – význam v běžném životě (45 min)
- Urbanismus a architektura: města založená kolem chrámů, poutní trasy a posvátné topografie (45 min)
- Náboženství v každodennosti: kulturní krajina, rituály a symbolika (45 min)
- Současná Evropa: sekularizace, nové formy víry a zacházení s náboženským dědictvím (45 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 744 Nadužívání digitálních technologií a jeho dopady
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář o příčinách, rizicích a dopadech nadměrného využívání internetu, mobilních telefonů a sociální sítí. Seminář bude veden kombinací výkladu a dialogické metody výuky s využitím prezentací.
- Využívání digitálních technologií a internetu - pozitivní dopady (1 hodina)
- Negativní dopady využívání internetu a sociálních sítí (2 hodiny)
- Závislost digitálních technologiích/internetu a její projevy (2 hodiny)
- Možnosti prevence závislosti na internetu a sociálních sítích (1 hodina)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 725 Mezikulturní povědomí u Ukrajinců žijících v ČR - webinář
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Stále četnější pobyt Ukrajinců v České republice, a zejména jejich působení na českém trhu práce, je jevem, se kterým se česká společnost musí dlouhodobě vyrovnávat. Jedná se například o specifika mezikulturního vědomí a interkulturní komunikační kompetence u Ukrajinců, kteří dlouhodobě pracují nebo žijí v ČR, dále o jejich kulturní hodnoty včetně právního povědomí, tj. jejich názory na právo a jejich konkrétní práva a povinnosti. Cílem je prezentovat základní kulturní rozdíly mezi Ukrajinci, Rusy a Čechy, pracující či žijící na území ČR. Přednášky budou kladeny do souvislosti s krátkými testy, ověřujícími osvojené znalosti interkulturních dimenzí (vzdálenost mocenských pozic, kolektivismus, pojetí času, apod.)
1.Úvod: Základní charakteristiky Ukrajinců, žijících na území ČR (45 min)
2.Chápání rodiny a domova u Ukrajinců (45 min)
3.Význam národní identity a občanství pro Ukrajince (45 min)
4.Význam komunikace, sociálních vztahů a sítí pro Ukrajince (45min)
5.Chápání moci a individualismu (45 min)
6.Hodnoty a hodnotové orientace u Ukrajinců (45 min)
7.Akulturace u Ukrajinců (45 min)
8.Interkulturní sensitivita u Ukrajinců (45 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
D 177 ISLÁM A ISLÁMSKÝ FUNDAMENTALISMUS
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Dějepis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Posluchači budou seznámeni s okolnostmi a klíčovými momenty vzniku a rozšíření islámu. Bude provedena komparace islámu s dalšími abrahámovskými náboženstvími. Ve stručném přehledu bude nastíněn vývoj islámu v kulturně civilizačních a globálních souvislostech. Ve druhé části semináře bude popsán kontext vzniku a vývoje islámské fundamentalismu a jeho konkrétní projevy a působení ve světě od r. 1979.
Lektor k téma probere prostřednictvím prezentace s využitím audiovizuálních materiálů a ukázek.
Účastníci budou seznámeni s kulturně-historickým pozadím vzniku islámu (myšlenkové a kulturní pozadí vzniku Koránu, život a působení proroka Mohameda) dále se základní myšlenkovou strukturou tohoto náboženství (signifikantní témata: kosmologie, vztah člověk - Bůh, eschatologie, právo, sociální aspekty, vztah k dalším náboženstvím atd.) včetně komparace s judaismem a křesťanstvím. Výklad dále zahrne historický nástin šíření islámu ve světě v průběhu dějin a kulturně-civilizační aspekty islámu. Dále se výklad bude zabývat detailní analýzou práva šaría a jeho srovnáním s právem v euroamerickém civilizačním okruhu. Dalším z dílčích témat budou projevy islámu v současném světě včetně problematiky islámu v rámci EU (realita - statistiky, mýty a předsudky). (5 hodin).
V další části přejdeme k vysvětlení okolností vzniku militantního islámského fundamentalismu, popíšeme jeho historický vývoj a vysvětlíme jeho ideologii včetně vysvětlení negativního vztahu islamistů k naší civilizaci. (3 hodiny)
Lektor bude výklad doplňovat multimediálními prezentacemi k dané problematice a posluchači si odnesou řadu odkazů ke stažení zajímavých a přínosných materiálů na webu lektora.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 374 Ústní lidová slovesnost a literatura
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Co je folklor a jaké jsou jeho podoby: rozdělení folkloru pod literárních útvarů (pohádka, bajka, říkanky, humorky, legendy, pověstí, rozdělení folkloru podle žánrů. Folklor evropský a mimoevropský.
I folklor podléhá módě. Charakteristika evropského folkloru. Jak se proměňují prvky od minulosti po současnost. A do jaké míry podléhá módě i mimoevrospké mytologie? Nebo je to vše již pasé.
V dalším horizontu se kurz snaží analýzou některých rysů ústní lidové slovesnosti srovnat folklorní útvary evropské a mimoevropské. Poukážeme i na specifika jednotlivých rysů a daných kulturách. A vysvětlíme, jak souvisí mýtus s uspořádáním společnosti.
- Co je ústní lidová slovesnost (dále je ULS) a jak souvisí s folklorem (kdo je nositelem, jaké jdou evidence, a co je poté)
- Česká a evropská ULS: rysy, charakter, náměty, jazyk, kde se všude objevuje
- Mimoevropská ULS: pohádky nebo mytologie?
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
D 173 Od projektu „Sta studentských revolucí“ k „Vítězům a Poraženým“. Od „Obyčejných lidí ke covidu. Porozumění soudobým dějinám na příkladu orální historie.
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Dějepis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz přináší vyučujícím ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ praktické i teoretické poznatky z celé řady vedených projektů lektora. Zaměřuje se na konkrétní osudy a životní dráhy různých společenských skupin (VŠ studenti, disent, funkcionáři KSČ, dělníci, inteligence, manažerské elity, „obyčejní lidé“). Kurz přináší podrobné informace o všech peripetiích, které výzkumy v určitých obdobích provázely, včetně ohlasů na jednotlivé knižní výstupy. Využito budou video a audio materiály vzniklé v jednotlivých projektech, které budou doplněny o různé dokumentární materiály ČT, Prima ad. Velký prostor bude věnován diskusím, jak vést obdobné projekty, jaké jsou limity, resp. jaké přednosti takto koncipované projekty v dnešní době mají.
- Studenti z roku 1989: první projekt OH v české historiografii.
- Jak zkoumat vítěze a poražené? KSČ x disent; ekonomické elity x akumulátoři majetku.
- Výzkum tzv. obyčejných lidí.
- Výzkum covidu - deníky a strukturované časosběrné rozhovory.
- Jak vést školní projekty: historie školy, obce, organizace, podniku, známých lidí.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
VV 124 Příběh moderního umění I.
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Výtvarná výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Moderní umění často zůstává, a to i po více než stoletém období své existence, pro širokou veřejnost významově nepřístupné a špatně pochopitelné. Kurz mapující vývoj této scény do konce první poloviny 20. století dovede posluchače k lepšímu propojení myšlenkového, sociálně-politického, i vědecko-technologického podhoubí s obsahovými i formálními východisky stěžejních reprezentativních proudů. Na konkrétních názorných příkladech si ukážeme vzájemnou vývojovou kontinuitu vycházející z klasických forem po vzoru hesla, že „nic nevzniklo na zelené louce“.
- Impresionisté: revoluce začíná. Nové požadavky na pravdivost umění (45 min)
- Kulturní zámořské objevy. Umění divochů, dětí a bláznů (45 min)
- Osvobození barvy a živelná síla fauvismu (45 min)
- Vzpoura i apokalypsa: německý expresionismus (45 min)
- Rozklad tvaru: kubismus a čtvrtý rozměr (45 min)
- Volání po budoucnosti: italský futurismus (45 min)
- Cesty k abstrakci (45 min)
- Umění a život jedno jsou: dada a surrealismus (45 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Z 132 Cestopisy a vše z cest
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Zeměpis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Všichni, kdo cestovali a snad i cestují daleko mino naši společnost mají nutkavou potřebu zanechat o tom jakoukoli zprávu. Od nepaměti se cestovatelé, obchodníci, misionáři, jacíkoli šiřitelé své vlastní kultury snaží dostat co nejdále a přinést odtamtud cokoli z materiální i duchovní kultury. Všech z cest lze členit na cestopisy, jazykové práce, zprávy, kroniky, cestovatelské počiny stejně jako články, vyprávění, obrazy, filmy. Za první cestopis považujeme Milion Marka Póla.
Součástí kurzu je přiblížení podob jednotlivých skupiny dokumentů, srovnat jak v rámci skupiny dokumentů diachronicky, synchronicky, také porovnat jednotlivé dokumenty mezi sebou a poukázat na některé zajímavé a jejich kulturní přesah.
- Jsou cestopisy literatura? – 1 hodina
- Jaké známe cesty a kam – 1 hodina
- Prvotní dokumenty s s tematikou mimo vlastní kulturu – 1 hodina
- Klasifikace dokumentů – 1 hodina
- Jazykové dokumenty – 1 hodina
- Obrazy a jejich tvůrci – 1 hodina
- Literatura a cestopisy – 1 hodina
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
D 178 KŘESŤANSTVÍ V PROMĚNÁCH 2000 LET
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Dějepis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Posluchači budou seznámeni s okolnostmi vzniku křesťanství. Následně bude v mnoha souvislostech (dějinných, mocenskopolitických, filosofických, kulturně-civilizačních, uměleckých, vědeckých, ekonomických) popsán vnitřní vývoj a globální rozšiřování křesťanství včetně jeho současné podoby. Lektor k téma probere prostřednictvím prezentace s využitím audiovizuálních materiálů a ukázek.
Posluchači budou seznámeni s kulturně-historickým pozadím vzniku křesťanství, s cestou malé sekty v rámci judaismu k nejrozšířenějšímu náboženství světa. Bude osvětlen proces formování Nového zákona a jeho vztahu se Starým zákonem, popsána základní světonázorová struktura křesťanství včetně základních oblastí fundamentální teologie (ekleziologie, pneumatologie, eschatologie atd.) (3h)
Kromě výkladu stěžejních myšlenek, pojmů a výkladu procesu formování dogmat na (ekumenických) koncilech se budeme zabývat vnitřní diferenciací a postupným vznikem jednotlivých významných duchovních proudů v rámci křesťanství. (3h)
Dále bude pospán základní přehled dějin katolické církve s přihlédnutím k jejímu kulturně-civilizační vlivu na evropské i světové dějiny. Bude přiblížena základní osnova liturgického roku a osvětlen význam základních svátků a rituálů. (2h)
Lektor bude výklad doplňovat multimediálními prezentacemi k dané problematice a posluchači si odnesou řadu odkazů ke stažení zajímavých a přínosných materiálů na webu lektora.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.