Kurzy

MŠ 3 HRAJEME SI S PŘÍBĚHEM: Dramatická výchova a čtenářská pregramotnost

Lektor/ka kurzu
Alžběta Ferklová
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Předmět
Mateřská škola
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vzdělávací seminář se zaměřuje na rozvoj čtenářské pregramotnosti v oblasti porozumění textu u dětí předškolního věku prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Účastníci si vyzkouší různé lekce dramatické výchovy, které propojují práci s jazykem, pohybem, rytmem a vyjadřováním. Budou pracovat s různými typy textů – říkadly, klasickými pohádkami, obrázkovými knížkami a příběhy s dětskými hrdiny. Seminář bude veden interaktivně, účastníci se aktivně zapojí do jednotlivých aktivit a projdou si různé stupně obtížnosti dramatických lekcí – od jednoduchých metod pro nejmladší děti až po komplexnější techniky vhodné pro heterogenní skupiny. Součástí budou i ukázky přizpůsobení metod různým věkovým kategoriím a skupinové dynamice v mateřských školách.

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)

  • Úvod do dramatické výchovy a její propojení s čtenářskou pregramotností
  • Různé typy dramatických aktivit podle věkových kategorií a složení skupin:
  • 1) Práce s říkadlem a poezií - využití pro rozvoj jazyka, rytmu a porozumění textu
  • 2) Klasická pohádka - struktura příběhu, práce s postavami a prostředím
  • 3) Obrázková knížka jako nástroj pro podporu porozumění textu
  • Reflexe a přenos získaných zkušeností do praxe

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 9.10.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 737 Jak pečovat o své duševní zdraví

Lektor/ka kurzu
Mgr. Janka Křížová
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V rámci vzdělávací akce se účastníci seznámí s významem péče o duševní zdraví, získají informace o oblastech, které duševní zdraví ovlivňují a o nástrojích, kterými lze realizovat potřebné změny. Každý účastník si bude moct prakticky vyzkoušet minimálně jednu techniku a zapojit se do společné diskuse nad jednotlivými tématy.

  • Vliv životosprávy na duševní zdraví (1h)
  • Vliv hodnot a postojů jedince na zvládání zátěže.(1h)
  • Vliv prostředí na naše duševní zdraví.  (1h)
  • Vliv osobních vztahů na naše duševní zdraví (1h)
  • Hospodaření s časem a naše duševní zdraví. (1h)
  • Únava a možnosti relaxace.(1h)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 01.10.2025, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

PP 745 Dětská kresba vypráví příběh

Lektor/ka kurzu
PhDr. Eliška Halaszová
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kresba vypráví příběh, můžeme ji chápat jako nevědomé písmo. Dětská kresba napomáhá poznání osobnosti dítěte, otevírá bránu do dětské duše. Vnáší vhled do svérázného dětského myšlení a vnímání reality, za občasného přispění nedostatku grafomotorických dovedností. Postupně si dítě osvojuje základní grafomotorické dovednosti, začíná vytvářet „základní“ tvary, ze kterých, díky své fantazii vznikají nové celky nebo napodobuje jiné obrázky. Prostřednictvím kresby dítě komunikuje se svým okolím, nevědomě sděluje informace o svých vztazích k sobě a k druhým. Dítě často nedokáže verbalizovat své emoce, ale pomocí neverbální a symbolické řeči kresby vyjadřuje své vnitřní niterné pocity, přání, obavy a představy. Kresba vypovídá i o náladách, vnitřním napětí či prožitých traumatech dítěte, avšak slouží pouze jako doplňkový diagnostický materiál. Vždy je nutné znát i další informace ohledně dítěte (sociální a kulturní zázemí apod.).

Seminář je určen jak rodičům, tak učitelům, všem, kteří se snaží porozumět dětem a přiblížit se jejich úhlu pohledu vnímání světa. Účastníci jsou aktivně zapojováni jak do diskuze nad kresbami, tak sami tyto kresby vytvářejí.

  • Vývoj dětské kresby
  • Uspořádání kresby v prostoru - velikost kresby a její umístění
  • Dětská kresba jako forma komunikace - základní témata kresby (kresba domu, zvířat, stromu, postav, rodiny, začarované rodiny, kresba na volné téma)
  • Specifické znaky dětské kresby – co je běžným jevem, co si naopak zaslouží zvýšenou pozornost
  • Varovné znaky v kresbě:

--- např. dítě „v problémech“ nebo „problémové dítě“

            --- depresivní znaky

            --- psychické trauma

            --- výchovné potíže

  • Dětský rukopis
  • Interpretace dětské kresby a písma
  • Diskuze nad ukázkami kreseb

V průběhu výkladu budou přiměřené přestávky.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 09.10.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

VV 125 ŠATY DĚLAJÍ ČLOVĚKA – ODĚV JAKO KOMUNIKAČNÍ NÁSTROJ V PROFESI PEDAGOGA

Lektor/ka kurzu
MgA. Dominika Majerová
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Výtvarná výchova
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

  • aktivizační otázky, brainstorming, diskuze
  • názorná prezentace a výklad
  • nácvik praktických dovedností

Osnova akce 

  • význam odívání, potřeby spojené s odíváním, faktory ovlivňující výběr oděvu (45min)
  • úvod do problematiky barev (45min)
  • úvod do problematiky tvarů (45min)
  • úvod do problematiky stylu (45min)
  • jak barvy, tvar a styl oděvu vzájemně souvisí (45min)
  • jak oděvem podpořit komunikační cíle a jak číst oděv svého protějšku (45min)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 17.10.2025, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

PP 725 Mezikulturní povědomí u Ukrajinců žijících v ČR - webinář

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Stále četnější pobyt Ukrajinců v České republice, a zejména jejich působení na českém trhu práce, je jevem, se kterým se česká společnost musí dlouhodobě vyrovnávat. Jedná se například o specifika mezikulturního vědomí a interkulturní komunikační kompetence u Ukrajinců, kteří dlouhodobě pracují nebo žijí v ČR, dále o jejich kulturní hodnoty včetně právního povědomí, tj. jejich názory na právo a jejich konkrétní práva a povinnosti. Cílem je prezentovat základní kulturní rozdíly mezi Ukrajinci, Rusy a Čechy, pracující či žijící na území ČR. Přednášky budou kladeny do souvislosti s krátkými testy, ověřujícími osvojené znalosti interkulturních dimenzí (vzdálenost mocenských pozic, kolektivismus, pojetí času, apod.)

1.Úvod: Základní charakteristiky Ukrajinců, žijících na území ČR (45 min)

2.Chápání rodiny a domova u Ukrajinců (45 min)

3.Význam národní identity a občanství pro Ukrajince (45 min)

4.Význam komunikace, sociálních vztahů a sítí pro Ukrajince (45min)

5.Chápání moci a individualismu (45 min)

6.Hodnoty a hodnotové orientace u Ukrajinců (45 min)

7.Akulturace u Ukrajinců (45 min)

8.Interkulturní sensitivita u Ukrajinců (45 min)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 31.10.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

EV 46 Udržitelnost ve výuce: cesta k odpovědné budoucnosti

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Environmentální výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz seznámí účastníky se základními principy společenské odpovědnost a udržitelnosti. Toto téma v současnosti nabírá na významnosti a je důležité, aby jak učitelé, tak jejich žáci/studenti byli schopni této problematice porozumět. Díky absolvování tohoto kurzu budou účastnici schopni pochopit, jak se společenská odpovědnost a udržitelnost ve společnosti vyvíjely, jaké jsou současné trendy a zejména proč jsou tato témata pro naši společnost a budoucnost tak důležitá. Je důležité uvědomit si vzájemné souvislosti mezi studijními disciplínami a touto problematikou. Kurz pomůže účastníkům nahlížet na jejich předměty z pohledu společenské odpovědnosti a udržitelnosti a ukáže jim, jak lze toto téma zábavnou formou začlenit do jejich vlastní výuky. V rámci kurzu budou využity prezentace, které účastníci posléze dostanou k dispozici, dále interaktivní metody výuky.

V případě fyzické formy semináře jsou do programu zahrnuty interaktivity formou řešení případových studií, diskuze, hry, týmová práce. V případě webináře je výklad doplněn o diskuzi s účastníky.

1. Úvod (45 minut)

  • Představení kurzu a jeho cílů
  • Krátké seznámení lektorky s účastníky
  • Úvod do tématu společenské odpovědnosti a udržitelnosti

2. Proč je důležité věnovat pozornost společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)

  • Důvody, proč je toto téma aktuální a důležité
  • Fakta o dopady na společnost, ekonomiku a životní prostředí
  • Diskuze s účastníky o jejich pohledu na význam těchto témat

3. Historie a vývoj společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)

  • Historický přehled vývoje společenské odpovědnosti a udržitelnosti
  • Klíčové milníky a významné události

4. Základní principy a oblasti společenské odpovědnosti a udržitelnosti (135 minut)

  • Definice a základní principy společenské odpovědnosti
  • Oblasti udržitelnosti (ekonomická, sociální, environmentální)
  • Aktuální trendy a příklady z praxe
  • Interaktivní aktivity a diskuze

5. Implementace do výuky různých předmětů (135 minut)

  • Praktické způsoby, jak začlenit společenskou odpovědnost a udržitelnost do výuky
  • Příklady z různých předmětů
  • Vytváření výukových plánů a materiálů
  • Diskuze a sdílení nápadů mezi účastníky

6. Závěr a shrnutí (45 minut)

  • Shrnutí klíčových bodů kurzu
  • Otázky a odpovědi
  • Závěrečná diskuze a zpětná vazba od účastníků

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 21.11.2025, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ZŠ 147 Zábavné činnosti pro děti předškolního a mladšího školního věku

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Základní škola I
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Interaktivní seminář, který účastníkům prezentuje nejrůznější zábavné činnosti, které lze provádět s dětmi předškolního a mladšího školního věku. Seminář nabízí činnosti pro děti z oblasti výtvarné a pracovní výchovy, badatelských a experimentálních činností, a také několik „kouzel“. Dítě si těmito činnostmi osvojuje nové znalosti a dovednosti, rozvíjí jemnou motoriku a také Tyto činnosti rozvíjí kognitivní funkce. Seminář je interaktivní a počítá s participací všech zúčastněných. Je určen pro předškolní pedagogy, učitele prvních stupňů základních škol, asistenty pedagoga, vychovatele školních družin a pedagogy volného času.

  • Teoretický úvod
  • Praktická prezentace činností s participací všech účastníků

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 10.12.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 748 Vědomé hodnoty a vnitřní zdroje: objev, co tě pohání

Lektor/ka kurzu
Mgr. Helena Macková
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento sebezkušenostní kurz je zaměřen na práci s vlastními hodnotami a vnitřními zdroji – těmi silami, které nás podpírají, směrují a dodávají energii. Účastníci si ujasní, co je pro ně skutečně důležité, jak jejich hodnoty ovlivňují každodenní rozhodování, vztahy a osobní pohodu. Naučí se rozpoznávat vlastní vnitřní zdroje (jako jsou odolnost, kreativita, víra v sebe, laskavost) a pracovat s nimi v těžších životních situacích. Kurz je určen všem, kteří chtějí lépe porozumět sobě i ostatním, vést smysluplnější život a být oporou i druhým.

1. Úvod do tématu (30 min)

  • Co jsou hodnoty? Jak vznikají?
  • Rozdíl mezi vnitřními hodnotami a naučenými normami
  • Proč je důležité znát své vnitřní zdroje

2. Hodnoty jako kompas (90 min)

  • Individuální cvičení: Můj žebříček hodnot
  • Práce s kartami hodnot / pojmovou mapou
  • Diskuze: Které hodnoty mě vedou v těžkých chvílích?
  • Konflikt hodnot – jak poznám, že nejsem v souladu sám se sebou?

3. Vnitřní zdroje – kde bereme sílu? (90 min)

  • Co jsou vnitřní zdroje? Rozdíl mezi „zdrojem“ a „spotřebičem“
  • Mapování vlastních zdrojů (bezpečí, vztahy, víra, přijetí, kreativita...)
  • Skupinová reflexe: Kdy jsem v životě zvládl něco těžkého – co mi pomohlo?

4. Vědomá práce s energií a motivací (60 min)

  • Co mě dobíjí a co mě vysává?
  • Doplňování „vnitřních baterek“
  • Techniky mikronabití během dne

5. Podpora pro sebe i druhé (60 min)

  • Jak podporovat sám sebe – zdravé sebepovzbuzení
  • Jak mluvit podpůrně k druhému (bez zachraňování)
  • Praktický trénink: podpora skrze otázky, zrcadlení a uznání

6. Praktická aplikace hodnot a zdrojů v každodenním životě (60 min)

  • Kdy jsem „ve svém středu“ – a kdy ne?
  • Jak rozpoznat signály vnitřního nesouladu
  • Vytvoření osobního plánu: Jak posiluji své hodnoty a zdroje v běžném dni?

7. Závěr a integrace (30 min)

  • Sdílení uvědomění z kurzu
  • Psaní závěrečného poselství sám sobě

Co si odnáším? (do života, do práce, do vztahů)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 12.12.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes