Kurzy

MŠ 3 HRAJEME SI S PŘÍBĚHEM: Dramatická výchova a čtenářská gramotnost (pro učitele MŠ a 1. stupně ZŠ).

Lektor/ka kurzu
Alžběta Ferklová
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Předmět
Mateřská škola
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vzdělávací seminář se zaměřuje na rozvoj čtenářské gramotnosti v oblasti porozumění textu u dětí předškolního věku a mladšího školního věku (1.-3.třída ZŠ) prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Účastníci si vyzkouší různé lekce dramatické výchovy, které propojují práci s jazykem, pohybem, rytmem a vyjadřováním. Budou pracovat s různými typy textů – říkadly, klasickými pohádkami, obrázkovými knížkami a příběhy s dětskými hrdiny. Seminář bude veden interaktivně, účastníci se aktivně zapojí do jednotlivých aktivit a projdou si různé stupně obtížnosti dramatických lekcí – od jednoduchých metod pro nejmladší děti až po komplexnější techniky vhodné pro heterogenní skupiny. Součástí budou i ukázky přizpůsobení metod různým věkovým kategoriím a skupinové dynamice v mateřských školách.

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)

  • Úvod do dramatické výchovy a její propojení s čtenářskou pregramotností
  • Různé typy dramatických aktivit podle věkových kategorií a složení skupin:
  • 1) Práce s říkadlem a poezií - využití pro rozvoj jazyka, rytmu a porozumění textu
  • 2) Klasická pohádka - struktura příběhu, práce s postavami a prostředím
  • 3) Obrázková knížka jako nástroj pro podporu porozumění textu
  • Reflexe a přenos získaných zkušeností do praxe

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 26.01.2026, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

EV 46 Udržitelnost ve výuce: cesta k odpovědné budoucnosti

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Environmentální výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz seznámí účastníky se základními principy společenské odpovědnost a udržitelnosti. Toto téma v současnosti nabírá na významnosti a je důležité, aby jak učitelé, tak jejich žáci/studenti byli schopni této problematice porozumět. Díky absolvování tohoto kurzu budou účastnici schopni pochopit, jak se společenská odpovědnost a udržitelnost ve společnosti vyvíjely, jaké jsou současné trendy a zejména proč jsou tato témata pro naši společnost a budoucnost tak důležitá. Je důležité uvědomit si vzájemné souvislosti mezi studijními disciplínami a touto problematikou. Kurz pomůže účastníkům nahlížet na jejich předměty z pohledu společenské odpovědnosti a udržitelnosti a ukáže jim, jak lze toto téma zábavnou formou začlenit do jejich vlastní výuky. V rámci kurzu budou využity prezentace, které účastníci posléze dostanou k dispozici, dále interaktivní metody výuky.

V případě fyzické formy semináře jsou do programu zahrnuty interaktivity formou řešení případových studií, diskuze, hry, týmová práce. V případě webináře je výklad doplněn o diskuzi s účastníky.

1. Úvod (45 minut)

  • Představení kurzu a jeho cílů
  • Krátké seznámení lektorky s účastníky
  • Úvod do tématu společenské odpovědnosti a udržitelnosti

2. Proč je důležité věnovat pozornost společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)

  • Důvody, proč je toto téma aktuální a důležité
  • Fakta o dopady na společnost, ekonomiku a životní prostředí
  • Diskuze s účastníky o jejich pohledu na význam těchto témat

3. Historie a vývoj společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)

  • Historický přehled vývoje společenské odpovědnosti a udržitelnosti
  • Klíčové milníky a významné události

4. Základní principy a oblasti společenské odpovědnosti a udržitelnosti (135 minut)

  • Definice a základní principy společenské odpovědnosti
  • Oblasti udržitelnosti (ekonomická, sociální, environmentální)
  • Aktuální trendy a příklady z praxe
  • Interaktivní aktivity a diskuze

5. Implementace do výuky různých předmětů (135 minut)

  • Praktické způsoby, jak začlenit společenskou odpovědnost a udržitelnost do výuky
  • Příklady z různých předmětů
  • Vytváření výukových plánů a materiálů
  • Diskuze a sdílení nápadů mezi účastníky

6. Závěr a shrnutí (45 minut)

  • Shrnutí klíčových bodů kurzu
  • Otázky a odpovědi
  • Závěrečná diskuze a zpětná vazba od účastníků

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 21.11.2025, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

ZŠ 147 Zábavné činnosti pro děti předškolního a mladšího školního věku

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Základní škola I
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Interaktivní seminář, který účastníkům prezentuje nejrůznější zábavné činnosti, které lze provádět s dětmi předškolního a mladšího školního věku. Seminář nabízí činnosti pro děti z oblasti výtvarné a pracovní výchovy, badatelských a experimentálních činností, a také několik „kouzel“. Dítě si těmito činnostmi osvojuje nové znalosti a dovednosti, rozvíjí jemnou motoriku a také Tyto činnosti rozvíjí kognitivní funkce. Seminář je interaktivní a počítá s participací všech zúčastněných. Je určen pro předškolní pedagogy, učitele prvních stupňů základních škol, asistenty pedagoga, vychovatele školních družin a pedagogy volného času.

  • Teoretický úvod
  • Praktická prezentace činností s participací všech účastníků

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 10.12.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 748 Vědomé hodnoty a vnitřní zdroje: objev, co tě pohání

Lektor/ka kurzu
Mgr. Helena Macková
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Předmět
Osobnostní rozvoj
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento sebezkušenostní kurz je zaměřen na práci s vlastními hodnotami a vnitřními zdroji – těmi silami, které nás podpírají, směrují a dodávají energii. Účastníci si ujasní, co je pro ně skutečně důležité, jak jejich hodnoty ovlivňují každodenní rozhodování, vztahy a osobní pohodu. Naučí se rozpoznávat vlastní vnitřní zdroje (jako jsou odolnost, kreativita, víra v sebe, laskavost) a pracovat s nimi v těžších životních situacích. Kurz je určen všem, kteří chtějí lépe porozumět sobě i ostatním, vést smysluplnější život a být oporou i druhým.

1. Úvod do tématu (30 min)

  • Co jsou hodnoty? Jak vznikají?
  • Rozdíl mezi vnitřními hodnotami a naučenými normami
  • Proč je důležité znát své vnitřní zdroje

2. Hodnoty jako kompas (90 min)

  • Individuální cvičení: Můj žebříček hodnot
  • Práce s kartami hodnot / pojmovou mapou
  • Diskuze: Které hodnoty mě vedou v těžkých chvílích?
  • Konflikt hodnot – jak poznám, že nejsem v souladu sám se sebou?

3. Vnitřní zdroje – kde bereme sílu? (90 min)

  • Co jsou vnitřní zdroje? Rozdíl mezi „zdrojem“ a „spotřebičem“
  • Mapování vlastních zdrojů (bezpečí, vztahy, víra, přijetí, kreativita...)
  • Skupinová reflexe: Kdy jsem v životě zvládl něco těžkého – co mi pomohlo?

4. Vědomá práce s energií a motivací (60 min)

  • Co mě dobíjí a co mě vysává?
  • Doplňování „vnitřních baterek“
  • Techniky mikronabití během dne

5. Podpora pro sebe i druhé (60 min)

  • Jak podporovat sám sebe – zdravé sebepovzbuzení
  • Jak mluvit podpůrně k druhému (bez zachraňování)
  • Praktický trénink: podpora skrze otázky, zrcadlení a uznání

6. Praktická aplikace hodnot a zdrojů v každodenním životě (60 min)

  • Kdy jsem „ve svém středu“ – a kdy ne?
  • Jak rozpoznat signály vnitřního nesouladu
  • Vytvoření osobního plánu: Jak posiluji své hodnoty a zdroje v běžném dni?

7. Závěr a integrace (30 min)

  • Sdílení uvědomění z kurzu
  • Psaní závěrečného poselství sám sobě

Co si odnáším? (do života, do práce, do vztahů)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 12.12.2025, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes