Kurzy
MŠ 3 HRAJEME SI S PŘÍBĚHEM: Dramatická výchova a čtenářská gramotnost (pro učitele MŠ a 1. stupně ZŠ).
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
Mateřská škola
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací seminář se zaměřuje na rozvoj čtenářské gramotnosti v oblasti porozumění textu u dětí předškolního věku a mladšího školního věku (1.-3.třída ZŠ) prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Účastníci si vyzkouší různé lekce dramatické výchovy, které propojují práci s jazykem, pohybem, rytmem a vyjadřováním. Budou pracovat s různými typy textů – říkadly, klasickými pohádkami, obrázkovými knížkami a příběhy s dětskými hrdiny. Seminář bude veden interaktivně, účastníci se aktivně zapojí do jednotlivých aktivit a projdou si různé stupně obtížnosti dramatických lekcí – od jednoduchých metod pro nejmladší děti až po komplexnější techniky vhodné pro heterogenní skupiny. Součástí budou i ukázky přizpůsobení metod různým věkovým kategoriím a skupinové dynamice v mateřských školách.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- Úvod do dramatické výchovy a její propojení s čtenářskou pregramotností
- Různé typy dramatických aktivit podle věkových kategorií a složení skupin:
- 1) Práce s říkadlem a poezií - využití pro rozvoj jazyka, rytmu a porozumění textu
- 2) Klasická pohádka - struktura příběhu, práce s postavami a prostředím
- 3) Obrázková knížka jako nástroj pro podporu porozumění textu
- Reflexe a přenos získaných zkušeností do praxe
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
EV 46 Udržitelnost ve výuce: cesta k odpovědné budoucnosti
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Environmentální výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz seznámí účastníky se základními principy společenské odpovědnost a udržitelnosti. Toto téma v současnosti nabírá na významnosti a je důležité, aby jak učitelé, tak jejich žáci/studenti byli schopni této problematice porozumět. Díky absolvování tohoto kurzu budou účastnici schopni pochopit, jak se společenská odpovědnost a udržitelnost ve společnosti vyvíjely, jaké jsou současné trendy a zejména proč jsou tato témata pro naši společnost a budoucnost tak důležitá. Je důležité uvědomit si vzájemné souvislosti mezi studijními disciplínami a touto problematikou. Kurz pomůže účastníkům nahlížet na jejich předměty z pohledu společenské odpovědnosti a udržitelnosti a ukáže jim, jak lze toto téma zábavnou formou začlenit do jejich vlastní výuky. V rámci kurzu budou využity prezentace, které účastníci posléze dostanou k dispozici, dále interaktivní metody výuky.
V případě fyzické formy semináře jsou do programu zahrnuty interaktivity formou řešení případových studií, diskuze, hry, týmová práce. V případě webináře je výklad doplněn o diskuzi s účastníky.
1. Úvod (45 minut)
- Představení kurzu a jeho cílů
- Krátké seznámení lektorky s účastníky
- Úvod do tématu společenské odpovědnosti a udržitelnosti
2. Proč je důležité věnovat pozornost společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)
- Důvody, proč je toto téma aktuální a důležité
- Fakta o dopady na společnost, ekonomiku a životní prostředí
- Diskuze s účastníky o jejich pohledu na význam těchto témat
3. Historie a vývoj společenské odpovědnosti a udržitelnosti (45 minut)
- Historický přehled vývoje společenské odpovědnosti a udržitelnosti
- Klíčové milníky a významné události
4. Základní principy a oblasti společenské odpovědnosti a udržitelnosti (135 minut)
- Definice a základní principy společenské odpovědnosti
- Oblasti udržitelnosti (ekonomická, sociální, environmentální)
- Aktuální trendy a příklady z praxe
- Interaktivní aktivity a diskuze
5. Implementace do výuky různých předmětů (135 minut)
- Praktické způsoby, jak začlenit společenskou odpovědnost a udržitelnost do výuky
- Příklady z různých předmětů
- Vytváření výukových plánů a materiálů
- Diskuze a sdílení nápadů mezi účastníky
6. Závěr a shrnutí (45 minut)
- Shrnutí klíčových bodů kurzu
- Otázky a odpovědi
- Závěrečná diskuze a zpětná vazba od účastníků
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZŠ 147 Zábavné činnosti pro děti předškolního a mladšího školního věku
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Základní škola I
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Interaktivní seminář, který účastníkům prezentuje nejrůznější zábavné činnosti, které lze provádět s dětmi předškolního a mladšího školního věku. Seminář nabízí činnosti pro děti z oblasti výtvarné a pracovní výchovy, badatelských a experimentálních činností, a také několik „kouzel“. Dítě si těmito činnostmi osvojuje nové znalosti a dovednosti, rozvíjí jemnou motoriku a také Tyto činnosti rozvíjí kognitivní funkce. Seminář je interaktivní a počítá s participací všech zúčastněných. Je určen pro předškolní pedagogy, učitele prvních stupňů základních škol, asistenty pedagoga, vychovatele školních družin a pedagogy volného času.
- Teoretický úvod
- Praktická prezentace činností s participací všech účastníků
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 748 Vědomé hodnoty a vnitřní zdroje: objev, co tě pohání
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Osobnostní rozvoj
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento sebezkušenostní kurz je zaměřen na práci s vlastními hodnotami a vnitřními zdroji – těmi silami, které nás podpírají, směrují a dodávají energii. Účastníci si ujasní, co je pro ně skutečně důležité, jak jejich hodnoty ovlivňují každodenní rozhodování, vztahy a osobní pohodu. Naučí se rozpoznávat vlastní vnitřní zdroje (jako jsou odolnost, kreativita, víra v sebe, laskavost) a pracovat s nimi v těžších životních situacích. Kurz je určen všem, kteří chtějí lépe porozumět sobě i ostatním, vést smysluplnější život a být oporou i druhým.
1. Úvod do tématu (30 min)
- Co jsou hodnoty? Jak vznikají?
- Rozdíl mezi vnitřními hodnotami a naučenými normami
- Proč je důležité znát své vnitřní zdroje
2. Hodnoty jako kompas (90 min)
- Individuální cvičení: Můj žebříček hodnot
- Práce s kartami hodnot / pojmovou mapou
- Diskuze: Které hodnoty mě vedou v těžkých chvílích?
- Konflikt hodnot – jak poznám, že nejsem v souladu sám se sebou?
3. Vnitřní zdroje – kde bereme sílu? (90 min)
- Co jsou vnitřní zdroje? Rozdíl mezi „zdrojem“ a „spotřebičem“
- Mapování vlastních zdrojů (bezpečí, vztahy, víra, přijetí, kreativita...)
- Skupinová reflexe: Kdy jsem v životě zvládl něco těžkého – co mi pomohlo?
4. Vědomá práce s energií a motivací (60 min)
- Co mě dobíjí a co mě vysává?
- Doplňování „vnitřních baterek“
- Techniky mikronabití během dne
5. Podpora pro sebe i druhé (60 min)
- Jak podporovat sám sebe – zdravé sebepovzbuzení
- Jak mluvit podpůrně k druhému (bez zachraňování)
- Praktický trénink: podpora skrze otázky, zrcadlení a uznání
6. Praktická aplikace hodnot a zdrojů v každodenním životě (60 min)
- Kdy jsem „ve svém středu“ – a kdy ne?
- Jak rozpoznat signály vnitřního nesouladu
- Vytvoření osobního plánu: Jak posiluji své hodnoty a zdroje v běžném dni?
7. Závěr a integrace (30 min)
- Sdílení uvědomění z kurzu
- Psaní závěrečného poselství sám sobě
Co si odnáším? (do života, do práce, do vztahů)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.