Kurzy
D 178 KŘESŤANSTVÍ V PROMĚNÁCH 2000 LET
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Dějepis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Posluchači budou seznámeni s okolnostmi vzniku křesťanství. Následně bude v mnoha souvislostech (dějinných, mocenskopolitických, filosofických, kulturně-civilizačních, uměleckých, vědeckých, ekonomických) popsán vnitřní vývoj a globální rozšiřování křesťanství včetně jeho současné podoby. Lektor k téma probere prostřednictvím prezentace s využitím audiovizuálních materiálů a ukázek.
Posluchači budou seznámeni s kulturně-historickým pozadím vzniku křesťanství, s cestou malé sekty v rámci judaismu k nejrozšířenějšímu náboženství světa. Bude osvětlen proces formování Nového zákona a jeho vztahu se Starým zákonem, popsána základní světonázorová struktura křesťanství včetně základních oblastí fundamentální teologie (ekleziologie, pneumatologie, eschatologie atd.) (3h)
Kromě výkladu stěžejních myšlenek, pojmů a výkladu procesu formování dogmat na (ekumenických) koncilech se budeme zabývat vnitřní diferenciací a postupným vznikem jednotlivých významných duchovních proudů v rámci křesťanství. (3h)
Dále bude pospán základní přehled dějin katolické církve s přihlédnutím k jejímu kulturně-civilizační vlivu na evropské i světové dějiny. Bude přiblížena základní osnova liturgického roku a osvětlen význam základních svátků a rituálů. (2h)
Lektor bude výklad doplňovat multimediálními prezentacemi k dané problematice a posluchači si odnesou řadu odkazů ke stažení zajímavých a přínosných materiálů na webu lektora.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
D 183 Žena v době předmoderní: tělo, víra a každodennost
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času
Dějepis
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář se věnuje postavení žen od antiky po počátky moderní doby. Ukazuje, jak se měnil obraz ženy v náboženství, medicíně, filozofii i každodenním životě, a jak skutečně vypadala realita ženského života – od dětství přes manželství a mateřství až po stáří či řeholní dráhu.
Kurz odhaluje, že největší zlom pro ženy nepřinesla politika ani revoluce, ale pokrok v medicíně, hygiena, anestezie či antikoncepce. Zabývá se také genderovými stereotypy, představou ženského těla, sexualitou a otázkou moci.
Seminář kombinuje výklad s diskusí, analýzou historických pramenů, ukázkami textů a praktickými tipy, jak tato témata začlenit do výuky dějepisu či občanské nauky.
|
Téma |
Časová dotace |
Obsah |
|---|---|---|
|
1. Úvod: žena v dějinách a v učebnicích |
45 min |
Kde ženy v dějinách chybí a proč; jak přemýšlet o dějinách žen a každodennosti |
|
2. Žena v antice |
45 min |
Postavení ženy v antické společnosti: vlastnictví, manželství, ideál ctnosti, vdovství |
|
3. Středověká žena v teorii i praxi |
60 min |
Ženská role podle náboženství a filozofie, život na vesnici, ve městě a v klášteře |
|
4. Náboženská reformace a proměna ženských rolí |
45 min |
Zánik klášterů, důraz na mateřství, výchovu a vzdělávání; nové představy o ženství |
|
5. Tělo, porod a medicína |
60 min |
Ženské zdraví v předmoderní době: porodnictví bez anestezie, infekce, vysoká úmrtnost, “hysterie” |
|
6. Od osvícenství k modernitě |
45 min |
Žena jako emocionální bytost, výchova, vzdělání a první kroky k emancipaci |
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz je možné absolvovat i bez předchozí účasti na 1. části.
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Z 134 ZDRAVÁ KRAJINA
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Zeměpis
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
|
Téma |
Hodiny |
|
Jak to bylo v době našich předků, jak se vyvíjela česká krajina |
2 |
|
Péče o krajinu – památné stromy, stromořadí, remízky a další |
1 |
|
Sucho a naopak povodně v krajině a jejich zvládání |
2 |
|
Agrolesnictví jako moderní cesta na starobylých základech |
1 |
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Z 135 VZÁCNÁ ZEMĚ, NEOBYČEJNÉ KLIMA
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Zeměpis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Přednáška s následnou diskusí, ukázka mobilních aplikací k tématu
|
Téma |
Hodiny |
|
Vzácnost Země a jejího klimatu, vhodného pro život, počátky života a vývoj klimatu až k dnešku |
2 |
|
Velká vymírání a otázka, zda k jednomu z nich směřujeme |
1 |
|
Předpovídání počasí a dnešní chod klimatu |
2 |
|
Jak přiblížit studentům cesty ke zmírnění ekologické zátěže, uhlíkové stopy, klimatických změn |
1 |
|
Předpovědi počasí. Využití technologií ( v podstatě využití mobilních aplikací pro rozšíření znalostí studentů, využití internetu k obohacení vědomostí – simulace, umělá inteligence atd.) |
1 |
|
Praktické ukázky související s počasím a klimatem, které lze realizovat v prostředí základních škol i středních škol a které lze z dostupných prostředků škol lehce připravit do vyučování |
1 |
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ZSV 107 Dějiny novověké a současné filozofie
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Základy společenských věd
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem kurzu je představit dějiny novověké a současné filozofie tak, aby v ní byly zdůrazněny ty rysy a tendence, které byly relevantní pro utváření humanitních a společenských věd a pro pochopení jejich metodologie. Kurz je rozdělen do čtyř tematických bloků, v nichž bude postupně probráno dvanáct základních témat. Bloky zahrnují úvod do filozofie včetně nástinu základní terminologie a témat, dále raně novověkou filozofii, filozofii 19. století a konečně filozofii 20. století.
Osnova:
- Úvod do filozofie, základní pojmy (2 h)
- Raně novověká filozofie (2 h)
- Filozofie 19. století (2 h)
- Současná filozofie (2 h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
VV 127 Příběh moderního umění II.
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Výtvarná výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Moderní umění často zůstává, a to i po více než stoletém období své existence, pro širokou veřejnost významově nepřístupné a špatně pochopitelné. Kurz mapující vývoj této scény v druhé polovině 20. století dovede posluchače k lepšímu propojení myšlenkového, sociálně-politického, i vědecko-technologického podhoubí s obsahovými i formálními východisky stěžejních reprezentativních proudů. Na konkrétních názorných příkladech si ukážeme vzájemnou vývojovou kontinuitu vycházející z klasických forem po vzoru hesla, že „nic nevzniklo na zelené louce“.
1) Dědictví dadaismu a surrealismu; válečná vřava a pokračování na novém kontinentu (45 min)
2) Podoby poválečné abstrakce; abstraktní expresionismus, color field painting, informel (45 min)
3) Výpočetní optikou: minimalismus, op art a kinetické umění (45 min)
4) Pop art a Noví realisté: reflexe konzumní společnosti; komplexní dílo a multimédia (45 min)
5) Vítězství myšlenky nad hmotou: průkopníci a ohniska konceptuálního umění (45 min)
6) Tělesné a performativní formy uměleckého projevu; prolomení hranic mezi výtvarnými a dalšími uměleckými disciplínami (45 min)
7) Umění a vývoj architektury od druhé poloviny 20. století (45 min)
8) Proměny definice umění a role umělce v průběhu 20. století (forma diskuze - 45 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 785 Propaganda 2.0. Algoritmy, konspirace, dezinformace a umělá inteligence v éře digitální manipulace.
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář se zaměřuje na to, kdo a co formuje svět, ve který věříme, a jaké mechanismy stojí v zákulisí moderních technologií, politických kampaní, dezinformačních aktérů i lidské psychiky. Popisuje, jak fungují algoritmy sociálních sítí (doporučovací systémy, personalizace, metriky engagementu). Vysvětluje, proč algoritmy neukazují „pravdu”, ale to, co nás udrží online a jak se algoritmická logika podílí na formování veřejného mínění, vytváření informačních bublin a polarizaci společnosti. Příklady z praxe (TikTok, YouTube, Instagram, X/Twitter). Naznačuje, proč se ztrácí společenský konsenzus na tom, co je realita, proč dochází k erozi důvěry ve veřejné instituce a tradiční média.
Zkoumá evoluce propagandy: od jejích počátků až k dnešní datové analytice, mikrotargetingu a psychografii.
Zabývá se psychosociálními aspekty fungování lidské mysli v éře dezinformací, deepfake videí, generativní AI jako nástroje manipulace (automatizované účty, syntetické obličeje, generování textů). Analyzuje, jak fungují digitální manipulace a představuje typologii manipulativních obsahů (hoaxy, clickbait, pseudověda, esoterika a alternativní medicína). Zabývá se psychologií konspirací (proč lidé věří jednoduchým vysvětlením složitého světa a jak konspirační teorie naplňují emocionální i identitární potřeby jednotlivce) a uvádí příklady nejsilnějších konspirací posledních let (QAnon, pandemické mýty apod.)
Informační války (státní a nestátní aktéři). Politické a komerční zájmy sledující manipulaci veřejného prostoru. Uvádí příklady koordinovaných kampaní, botnetů a trollích farem (ovlivňování veřejného mínění a voleb). Zkoumá úlohu médií, fact-checkerů, občanské společnosti a vzdělávání.
Ve světle současných výzkumů se zabývá hrozbou algoritmů sociálních sítí s důrazem na děti a teenagary (duševní zdraví, extremismus a polarizace).
Na praktických příkladech rozkrývá dezinformační scénu a poukazuje manipulativní praktiky.
Dále se detailněji zabývá kognitivními biasy, braiwashingem, skupinovým myšlením a tématy jako digitální detox, osobní informační hygiena a nástrojům imunizace žáků před manipulativními technikami (jak pracovat se zdroji, ověřovat fakta, rozvíjet kritické myšlení).
Argumentační fauly. Memetika a šíření narativů.
Seminář bude pracovat s mnoha ukázkami výše naznačených témat v praxi (volební kampaně USA, EU, ČR; dezinformační kampaně kolem covid-19, války na Ukrajině, migrace, energetiky apod.
Osnova semináře:
Algoritmy, bubliny a digitální krajina: Kdo formuje náš svět? (1/2h )
Propaganda 2.0: evoluce a proměny propagandy od počátků do současnosti. (2h)
Emoce, identita a lidská mysl v éře informačního chaosu. (2h)
Umělá inteligence jako nástroj manipulace. (2h)
Obrana, imunizace a kritické myšlení v 21. století. (1,5h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
