Kurzy

VV 124 Příběh moderního umění I.

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Předmět
Výtvarná výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Moderní umění často zůstává, a to i po více než stoletém období své existence, pro širokou veřejnost významově nepřístupné a špatně pochopitelné. Kurz mapující vývoj této scény do konce první poloviny 20. století dovede posluchače k lepšímu propojení myšlenkového, sociálně-politického, i vědecko-technologického podhoubí s obsahovými i formálními východisky stěžejních reprezentativních proudů. Na konkrétních názorných příkladech si ukážeme vzájemnou vývojovou kontinuitu vycházející z klasických forem po vzoru hesla, že „nic nevzniklo na zelené louce“.

  • Impresionisté: revoluce začíná. Nové požadavky na pravdivost umění (45 min)
  • Kulturní zámořské objevy. Umění divochů, dětí a bláznů (45 min)
  • Osvobození barvy a živelná síla fauvismu (45 min)
  • Vzpoura i apokalypsa: německý expresionismus (45 min)
  • Rozklad tvaru: kubismus a čtvrtý rozměr (45 min)
  • Volání po budoucnosti: italský futurismus (45 min)
  • Cesty k abstrakci (45 min)
  • Umění a život jedno jsou: dada a surrealismus (45 min)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 09.01.2026, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Brno 23.01.2026, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

VV 128 Možnosti (auto)portrétu

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Předmět
Výtvarná výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Jak tradiční výtvarný námět pojmout různými technikami v kresbě, grafice, fotografii i v nových médiích? A navíc tak, aby žáci zažili v tvorbě úspěch? Ukážeme si v pestrém náhledu, jak se s tímto náročným, a přesto lákavým tématem dá pracovat.

Osnova:

  • Práce s uměleckými díly – 30 min
  • Kánon zobrazení – kresebná cvičení  - 60 min
  • Práce s fotokopií jako podkladem pro kombinovanou techniku – 120 min
  • Práce s fotokopií jako podkladem pro grafiku - 120 min
  • Další jednoduché možnosti práce s fotokopií – 30 min
  • Pop artový portrét – 60 min
  • Možnosti nových médií  60 min

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 03.03.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

3 150 Kč

 objednat

VV 127 Příběh moderního umění II.

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Výtvarná výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Moderní umění často zůstává, a to i po více než stoletém období své existence, pro širokou veřejnost významově nepřístupné a špatně pochopitelné. Kurz mapující vývoj této scény v druhé polovině 20. století dovede posluchače k lepšímu propojení myšlenkového, sociálně-politického, i vědecko-technologického podhoubí s obsahovými i formálními východisky stěžejních reprezentativních proudů. Na konkrétních názorných příkladech si ukážeme vzájemnou vývojovou kontinuitu vycházející z klasických forem po vzoru hesla, že „nic nevzniklo na zelené louce“.

1) Dědictví dadaismu a surrealismu; válečná vřava a pokračování na novém kontinentu (45 min)

2) Podoby poválečné abstrakce; abstraktní expresionismus, color field painting, informel (45 min)

3) Výpočetní optikou: minimalismus, op art a kinetické umění (45 min)

4) Pop art a Noví realisté: reflexe konzumní společnosti; komplexní dílo a multimédia (45 min)

5) Vítězství myšlenky nad hmotou: průkopníci a ohniska konceptuálního umění (45 min)

6) Tělesné a performativní formy uměleckého projevu; prolomení hranic mezi výtvarnými a dalšími uměleckými disciplínami (45 min)

7) Umění a vývoj architektury od druhé poloviny 20. století (45 min)

8) Proměny definice umění a role umělce v průběhu 20. století (forma diskuze - 45 minut)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 13.03.2026, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Olomouc 10.04.2026, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Brno 15.05.2026, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

VV 130 Základy drátování – poctivé řemeslo

Lektor/ka kurzu
Karla Hátleová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Výtvarná výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Účastníci si osvojí techniku drátování při výrobě hned několika projektů. Naučí se základy práce dráty při zvládnutí dvou základních technik drátování. První technikou bude šestiúhelníkový výplet a díky němu si každý vyrobí košík na ovoce. Další technikou bude šitá krajka, kterou lze oplétat nádoby, kamínky, vajíčka, nebo vytvářet ozdobné výplety. Obě techniky jsou jednoduché na zvládnutí a zároveň se jedná o skutečnou drátenickou dovednost.. V teoretické části semináře se účastníci dozvědí mnoho o druzích drátů a jejich vhodnosti použití, o technikách drátování vycházejících z tradičních postupů, o ošetření hotových výrobků a nebudou opomenuty ani informace o možnostech zajištění cenově dostupných materiálů v odpovídající kvalitě.. V praktické části si každý z účastníků vyrobí několik projektů dle podrobných instrukcí – krok za krokem s použitím nářadí a pomůcek. Hotové výrobky si účastníci mohou odnést domů. Technika drátování je vhodná k rozvíjení manuálních dovedností dětí, je cenově dostupná a výrobky zhotovené touto technikou jsou využitelné nejen jako dekorace a drobné dárky, ale mají i praktické využití.

  • Teorie – Seznámení s historií drátenictví, seznámení s materiály a pomůckami, vhodnosti jejich používání s ohledem na věkovou kategorii dětí a informace o možnosti zajištění materiálů pro práci s dětmi.
  • Teorie – seznámení s technikami drátování a postupy výroby jednotlivých projektů
  • Praktická část – výroba několika projektů krok za krokem. Zvládnutí přípravy drátů k práci, tvarování drátů pomocí nástrojů, techniky spojovací a výpletové.
  • Závěr – odpovědi na otázky, zhodnocení akce a sdílení nabytých zkušeností

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 24.03.2026, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

3 350 Kč

 objednat

VV 129 Výtvarné hry pro děti od dvou do sta let

Lektor/ka kurzu
Karla Hátleová
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Výtvarná výchova
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Na tomto semináři se  účastníci dozvědí o způsobech vnímání dětí (i dospělých);  jakým způsobem lze výtvarnou činností vytvořit artefileticky zaměřený program, kterým lze rozvíjet vztahy v kolektivu, pomáhat dětem s překonáváním obtíží a positivně je motivovat.  V teoretické části budou účastníci seznámeni s principy sestavování výtvarných her, s vhodností činností pro děti různých věkových kategorií a to i smíšených kolektivů  a bude jim představeno několik tzv. art game. V praktické části se každý z účastníků bude moci aktivně zapojit do art game vyzkoušet si tak několik her  mnohdy doslova na vlastní kůži .  Nakonec bude dán dostatečný prostor k případným dotazům.

Osnova:

  • Teorie – seznámeni  s principy vnímání skrze naše smysly , seznámení  s technikami art game a principy využití těchto výtvarných her při sestavování artefileticky zaměřených programů pro skupiny dětí
  • Praktická část – možnost zapojit se do několika art game aktivně
  • Závěr – odpovědi na otázky, zhodnocení akce a sdílení nabytých zkušeností

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 28.04.2026, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 950 Kč

 objednat

PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II

Lektor/ka kurzu
Mgr. Lukáš Javorek
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Pedagogika a psychologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento kurz je možné absolvovat i bez předchozí účasti na 1. části.

Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Online webináře 6.1. a 13.1.2026, 14:00–17:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Brno 28.01.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes