Kurzy
BI 165 Hledej, šmudlo aneb badatelsky orientovaná výuka v biologii
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář seznámí účastníky s pojmem Badatelsky orientovaná výuka a jejím uplatněním ve výuce biologie na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Na konkrétních příkladech z praxe si účastníci udělají ucelený obrázek o tématu a odnesou si řadu nápadů pro svoji vlastní výuku. Nebudou chybět ani skupinové aktivity k hlubšímu pochopení problematiky.
- Úvod – představení lektora a tématu, definice BOV, různé úrovně a příklady (1 hod.)
- Využití BOV v biologii, výhody a nevýhody, náročnost pro učitele – sdílení zkušeností účastníků (1 hod.)
- Skupinová aktivita – rychlá didaktická rozcvička, debata (1 hod.)
- Příklady BOV z praxe ZŠ a SŠ – zoologie, botanika, geologie, antropologie, etologie a další (2 hod.)
- Přestávka (30 min.)
- Další náměty na BOV, komplexnější projekty (především na SŠ) (1 hod.)
- Odkazy, tipy a triky, výhled do budoucna, workshop (1 hod.)
- Závěrečná reflexe, diskuse, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 163 Na jeden den embryologem
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V současné době se s neplodností potýká každý pátý pár. Neplodnost představuje komplexní problém, který má nejen medicínské rozměry, ale zatěžuje pacienty i v oblasti psycho-sociální a finanční. Existuje mnoho možností, jak neplodnost řešit. Náš intenzivní workshop nabídne účastníkům detailní pohled do prostředí klinik pro léčbu neplodnosti, konkrétně do prostředí embryologických a andrologických laboratoří.
Účastníci se v teoretické části seznámí s klíčovými postupy léčby neplodnosti, od analýzy spermatu a manipulace s vajíčky po kultivaci a výběr embryí. V praktické části skrze analýzu fotografií reálných buněk a embryí společně nahlédneme do unikátních procesů in vitro fertilizace, jejichž výsledkem jsou tzv. „děti ze zkumavky“. Kurz tak představí každodenní pracovní život embryologa a andrologického laboranta, jejich rozhodovací procesy a způsoby, jakými přistupují k řešení problémů. Porozumění napomohou i modelové případové studie pacientů, které budeme řešit a objevovat tak individuální přístupy ke každému léčenému páru.
Získané znalosti a dovednosti jsou cenné pro (budoucí) lékaře, embryology, genetiky, zdravotnické laboranty, biology a biochemiky, veterináře, veterinární asistenty a v neposlední řadě učitele, kteří mohou profesní směřování a formování studentů významně ovlivnit.
- Neplodnost (definice, možnosti léčby a klíčové postupy, související aspekty) - 3 h
- Každodenní činnosti embryologů a andrologických laborantů (od analýzy spermatu po kultivaci a výběr embryí, analýza fotografií gamet a embryí, řešení případových studií) - 3 h
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 170 Buňka: Stavební kámen života pod mikroskopem
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Osnova:
- Buněčná teorie, prokaryotická vs. eukaryotická buňka 1 hodina
- Struktura buňky, organely a jejich funkce 2 hodiny
- Buněčné dělení: mitóza a meióza 2 hodiny
- Buněčný cyklus a jeho regulace 1 hodina
- Diferenciace a specializace buněk 2 hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 174 Od gamet k organizmům: Praktické tipy do výuky
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Teoretickým základem tohoto kurzu je shrnutí ontogenetického vývoje savců, ptáků a ryb od vzniku gamet po narození, s důrazem na klíčové okamžiky vývoje a jejich mezidruhové srovnání. Součástí kurzu je však nejen vysvětlení teorie, ale důraz bude kladem i na praktické ukázky snadno zhotovitelných pracovních materiálů a tipy, jak je využít ve výuce. Účastníci získají návody a triky pro živou a poutavou výuku. Návody lze po úpravách obsahu uplatit i ve výuce jiných témat a předmětů. Účastníkům věnujeme sadu histologických preparátů embryí, kterou mohou ve výuce využít.
- Gametogeneze s přesahem do do oblasti léčby neplodnosti a řízené reprodukce zvířat. (2 vyučovací hodiny)
- Od zygoty po neurulaci – mezidruhové srovnání (2 vyučovací hodiny)
- Vývoj nejdůležitějších orgánů (3 vyučovací hodiny)
- Procesy, kterými se tvoří tkáně – molekulární základy (1 vyučovací hodina)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 169 Skalpel a špendlík, prosím! aneb nebojte se pitev bezobratlých
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Saminář částečně navazuje na seminář o badatelsky orientované výuce biologie. Tentokrát se zaměříme na realizaci pitev především bezobratlých živočichů ve školních podmínkách. Účastníci se dozví množství praktických informací a tipů pro provádění pitev a podobných aktivit. Seznámí se s možnými postupy, přínosy ale i úskalími pitev ve školních podmínkách, nahlédnou do výstupů pitev provedených pod vedením lektora. Konkrétně se zaměří na pitvu plže, žížaly a členovce. Chybět nebude ani didaktická opora.
Osnova:
- Úvod – představení lektora a tématu, diskuse a zjištění dosavadních zkušeností účastníků (1 hod.)
- Didaktické aspekty pitev bezobratlých jako aktivity pro praktickou výuku biologie (1 hod.)
- Pitva plže - východiska, pomůcky, postupy, ukázky výstupů (1 hod.)
- Pitva žížaly - východiska, pomůcky, postupy, ukázky výstupů (1 hod.)
- Pitva členovce (šváb) - východiska, pomůcky, postupy, ukázky výstupů (1 hod.)
- Závěrečná reflexe, diskuse, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 173 Sinice a řasy - od vrcholků hor po nejsušší pouště
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Sinice a řasy jsou široká skupina fotosyntetických organismů, které tvoří důležitou a nedílnou součást pozemských ekosystémů, ale mají také obrovský potenciál pro biotechnologii a udržitelnost životního prostředí. Mikroskopické sinice a řasy nejsou jen vodní organismy, ale přežívají a prosperují v široké škále prostředí, od suchých pouští, přes horké prameny až po Antarktické ledovce. V průběhu kurzu získají účastníci vhled do jejich ekologických rolí, taxonomické klasifikace a nejmodernějších metod používaných k jejich studiu, a seznámí se také se zajímavými zástupci sinic a řas České přírody. Tento seminář propojuje teoretické základy s praktickými náhledy do současných výzkumných technik, s cílem přiblížit účastníkům fascinující svět mikroskopických řas.
Blok 1 (3 vyučovací hodiny)
- Co jsou to sinice a řasy
- Klasifikace sinic a řas
- Historie a evoluce sinic a řas
Blok 2 (3 vyučovací hodiny)
- Role sinic a řas v ekosystémech
- Extremofilní organismy
- Nejdůležitější sinice a řasy našich ekosystémů
Blok 3 (2 vyučovací hodiny)
- Moderní metody ve studiu sinic a řas
- Biotechnologie a bioprospekting
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 172 Paraziti lidí: přátelé i nepřátelé, mýty a fakta.
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Obsah: 1. Desinformace o vzrůstajícím množství lidských parazitů v naší populaci a o nejrůznějších „následcích“ parazitárních infekcí: příčiny a účel podvodů. 1 hod
2. Skutečná rizika parazitárních onemocnění, která hrozí lidem (zvláště dětem) na našem území v současné době. 2 hod
3. Poruchy imunity: Oportunní parazitózy a jejich vzrůstající význam. 2 hod
4. Paraziti, kteří nás ohrožují při cestách do tropů a subtropů (importované parazitózy). 2 hod
5. Kladné působení parazitických infekcí, pokusy léčit některá (autoimunní, alergická) onemocnění pomocí kontrolovaných infekcí parazity. 1 hod
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 171 Metabolismus a tělesná hmotnost: Co je obezita a kdy začíná být hmotnost skutečně nebezpečná
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Biologie
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
- Tento seminář nabídne komplexní pohled na metabolismus a ukládání sacharidů. Zatímco se zaměříme na základní mechanismy, které regulují příjem potravy a její energetický výdej, prozkoumáme také příčiny obezity, diagnostiku, rizikové faktory a moderní způsoby léčby.
● V první části si osvětlíme, co se děje po požití potravy v našem těle, jak se nutrienty zpracovávají, vstřebávají a ukládají. Povíme si, jak tělo reguluje příjem potravy a co všechno vstupuje do rovnice při rozhodování, kolik toho sníme a kdy máme pocit nasycením.
● Ve druhé části se podíváme na definici obezity, její diagnostiku a na to, jaké jsou hlavní rizikové faktory pro vznik tohoto moderního onemocnění. Dále se zaměříme na důsledky obezity pro naše zdraví. Projdeme si i možnosti léčby, a to jak nefarmakologické (úprava životního stylu), tak farmakologické (léky, chirurgické zákroky).
● Workshop bude zahrnovat teoretické přednášky, interaktivní diskuse a případové studie.
Osnova:
- Energetický metabolismus: Jak tělo zpracovává energii 1,5 hodina
- Regulace příjmu potravy: Jak tělo řídí chuť k jídlu a pocit sytosti 0,5 hodiny
- Definice obezity, diagnostika a rizikové faktory 2,0 hodiny
- Důsledky obezity: Jak ovlivňuje zdraví 0,5 hodiny
- Léčba obezity: Nefarmakologické a farmakologické přístupy 1,5 hodiny
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
BI 168 Rostliny pod drobnohledem – anatomie a morfologie rostlin
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Biologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem kurzu je posluchače (především učitelé SŠ) seznámit se základními informacemi o anatomické a morfologické stavbě rostlinného těla. Teoretická část kurzu bude doplněna praktickou částí. Posluchači si tak nejen osvojí základní mikroskopické techniky (stavba, vlastnosti a obsluha mikroskopu), ale i základní techniky přípravy mikroskopických preparátů, správného zakreslení a popsání pozorovaných objektů. Může to být dobrým podnětem pro častější začlenění mikroskopování do výuky biologie na SŠ.
- cytologie: popis a struktura rostlinné buňky, organely, mitóza, meióza: 1 vyučovací hodina
- histologie: popis a klasifikace rostlinných pletiv: 1 vyučovací hodina
- organologie: anatomická a morfologická stavba vegetativních (kořen, stonek, list) a generativních (květ) orgánů rostlin: 4 vyučovací hodiny
- reprodukce rostlin: vegetativní a generativní rozmnožování rostlin, opylení, oplození, vznik semene a plodu u krytosemenných rostlin: 2 vyučovací hodina
- bloky budou doplněny praktickými úlohami na mikroskopu (základy mikroskopování, příprava mikroskopických preparátů, správné zakreslení a popsání pozorovaných objektů)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 747 Mluvme jazykem čísel: Úvod do datové gramotnosti
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz poskytuje srozumitelný a praktický úvod do datové gramotnosti a základních principů práce s daty. Účastníci se naučí, jak se v datech orientovat, jak je připravit k analýze a jak z nich získat smysluplné závěry. Klíčovým tématem je průzkumová analýza dat (EDA – Exploratory Data Analysis), která pomáhá nahlédnout do struktury dat pomocí číselných a grafických ukazatelů. Účastníce a účastníci dále pochopí, jak správně interpretovat vztahy mezi proměnnými, především prostřednictvím korelace a kontingenčních tabulek.
Kurz zahrnuje kombinaci výkladu, praktických ukázek a řízené práce s datovými soubory, vždy s důrazem na porozumění základním principům a na rozvoj kritického myšlení. Výuka je vedena interaktivní formou, která podporuje diskuzi a propojení statistického uvažování s výukovou praxí účastníků.
- Úvod do datové analytiky – proč a jak přemýšlet o datech
- Technické seznámení s daty – typy proměnných, chybějící hodnoty, datové typy
- Průzkumová analýza dat (EDA): číselné charakteristiky, práce s jednotlivými typy proměnných
- Průzkumová analýza dat (EDA): grafické techniky – histogramy, krabicové grafy, sloupcové a koláčové grafy
- Analýza vztahů mezi proměnnými – korelace, kontingenční tabulky, souvislosti mezi kategoriálními a spojitými proměnnými
- Vizualizace vztahů mezi proměnnými
- Základy práce s daty v softwaru (přednostně R, případně Excel)
- Závěrečná reflexe a diskuse
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
- Žák a motivace k výuce (45 minut)
- Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
- Seznámení s aplikací
- Ukázka vzorové lekce
- Popis funkcí
- Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
- Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
- Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
- Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
- Seznámení s funkcí Reports
- Nearpod a Google Slides (45 minut)
- Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
- Virtuální tabule a její využití (30 minut)
- Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento kurz je možné absolvovat i bez předchozí účasti na 1. části.
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
FY 150 Zdravotnické přístroje fyzikální principy a aplikace
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Fyzika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz poskytne účastníkům ucelený přehled o moderních zdravotnických technologiích s důrazem na jejich fyzikální základy a praktické využití v lékařství.
- Základy a opakování fyziky a biologie (2 hodiny)
- Diagnostické zdravotnické prostředky (2 hodiny)
- Terapeutické zdravotnické prostředky (2 hodiny)
- Zobrazovací systémy v medicíně (2 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 729 CLIL?? To chce CLID!
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář seznámí účastníky s fenoménem CLIL (Content and Language Integrated Learning neboli Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka) a možnostmi jeho využití ve výuce přírodovědných a technických předmětů. Pomůže rozptýlit obavy z jeho zavádění a ukázat jeho potenciál v obohacení portfolia předmětů, smysluplné tandemové výuky či jazykového vzdělávání pedagogů. Chybět nebudou tipy a zkušenosti z praxe.
- Úvod – představení lektora a pojmu CLIL - co je a co není, historie, příklady ze zahraničí (1 hod.)
- Zavádění CLIL v ČR - specifika, překážky, možnosti řešení, příklady zajímavých projektů (1 hod.)
- Příklady materiálů, didaktických postupů plánů výuky apod. - aktivita (1 hod.)
- Představení projektů lektora a sdílení jeho zkušeností, diskuse (2 hod.)
- Přestávka (30 min.)
- Možnosti tandemové výuky a mezipředmětových vztahů - skupinová aktivita: Tvorba didaktických materiálů (2 hod.)
- Závěrečná reflexe, zpětná vazba (1 hod.)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
CHE 127 Jak porozumět dnešnímu světu – vědecká gramotnost ve 21. století
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Chemie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Život v dnešní společnosti je nepředstavitelný bez vlivu vědy a jejích poznatků. S tím, jak se vzdalují vědecké myšlení a praxe osobní praxi širší populace, rostou společenská rizika nepochopení vědy a jejích poznatků, což může vrcholit až tzv. odpíračstvím (denialism). Na druhé straně, porozumění základním principům vědecké práce by mělo umožnit orientovat se snadněji ve složitém světě současnosti, ve kterém rozhodnutí nejen profesionální, ale i ta v osobním životě mohou být na tomto porozumění závislá. Středoškolské studium je vhodným obdobím, kdy studenty s tímto tématem seznamovat. Vědecká gramotnost, tj. nejen znát, ale i chápat, umožní se snadněji pohybovat v prostředí, které je netriviálními vědeckými poznatky přímo utvářeno. Vyučování spojením faktu/poznatku se způsobem, jakým byl tento získán, posiluje schopnost porozumět širším souvislostem a důsledkům dopadu složitého vědeckého poznání na život jednotlivce i společnosti.
Kurz se bude sestávat z interaktivního výkladu za pomocí prezentace a diskuze s účastníky nad předloženými tématy týkajícími se vědecké gramotnosti. Akce předpokládá aktivní účast a osobní zapojení se. Účelem je přímé zprostředkování vhledu do nejednoduché tématiky a pochopení základních principů vědecké metodiky a jejich aspektů pro jejich následnou aplikaci ve výuce.
Osnova:
- Jak věda funguje a proč je vůbec úspěšná (3 h)
: vědecké poznání jako metodické a systematické rozvíjení přirozeného způsobu získávání poznání; kritické pochybnosti jako základní nástroje vědeckého poznání (testování hypotéz); naše mysl a přirozená omezení při získávání poznání (tzv. kognitivní předpojatosti – ukotvení, rámování, potvrzování apod.)
- Věda jako nový druh gramotnosti (2 h)
: vědecká gramotnost a zásadní vliv vědeckých poznatků a jejich povahy na běžný život každého z nás; jak poznáme, co je škodlivé a co není, a proč tomu tak je; vztah vědy a přírodovědného vzdělávání; osobní postoje k vědeckým poznatkům výrazně ovlivňují společnost (odpíračtví HIV-AIDS, očkování, fluoridace vody, GMO, atp.)
- Jak skloubit klasickou znalostní výuku s výukou vědecké gramotnosti (3 h)
: využití historie získávání vědeckých poznatků v kombinaci s probíraným učivem přírodovědných oborů – vybrané příklady z fyziky (např. vývoj modelu Sluneční soustavy), chemie (např. vývoj organické syntézy) i biologie (např. vývoj mikrobiologie); uvěřitelnost i obtížně srozumitelného vědeckého poznatku je vyšší, víme-li, jak byl poznatek prakticky získán.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
EV 49 Ekologie v souvislostech – současná environmentální témata
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Environmentální výchova
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tento webinář nabízí komplexní průřez aktuálními ekologickými tématy s cílem rozšířit povědomí o dopadech každodenních rozhodnutí jednotlivce na životní prostředí. Účastníci se seznámí nejen s vědeckými základy klimatické změny, ale i s konkrétními možnostmi, jak mohou přispět k ochraně planety prostřednictvím praktických kroků.
Program se zaměřuje na oblasti, jako je třídění a recyklace odpadu, minimalizace spotřeby plastů, omezení vzniku odpadu a koncepty jako zero-waste a minimalismus. Dále se věnuje etickému a ekologickému výběru výrobků – od oblečení přes kosmetiku a drogerii až po orientaci v certifikacích.
Součástí webináře je také pohled na udržitelné investování, elektromobilitu, a stravování z hlediska ekologického dopadu. Nechybí ani méně známá, ale závažná témata, jako je vliv hormonální antikoncepce na kvalitu vody, azbest v kosmetice nebo dopad ohňostrojů na zvířata.
Cílem webináře je poskytnout nejen informace, ale také konkrétní a udržitelné strategie, které mohou účastníci okamžitě začlenit do svého života. Závěrečná část nabídne doporučení ověřených ekologických zdrojů informací pro další samostudium a orientaci v oblasti životního prostředí.
Osnova:
- Úvod, třídění odpadu, recyklace, omezení vzniku odpadu, zero-waste, minimalismus, mikroplasty (1. vyuč hodina)
- Etický a ekologický výběr výrobků – od oblečení přes kosmetiku a drogerii až po orientaci v certifikacích. (1. vyuč. hodina)
- Klimatická změna (1 vyuč. hodina)
- Elektromobilita (1. vyuč. hodina)
- Další témata: udržitelné investování, stravování z hlediska ekologického dopadu, vliv hormonální antikoncepce na kvalitu vody, azbest v kosmetice, dopad ohňostrojů na zvířata (1 vyuč. hodina)
- Diskuse, ekologické zdroje informací (1. vyuč. hodina)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
FY 151 Zdravotnická technika fyzikální principy a aplikace se zaměřením na zobrazovací systémy
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Fyzika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz poskytne úvod do fyzikálních principů zdravotnické zobrazovací techniky, zahrnující rentgenové zobrazování, ultrazvuk, magnetickou rezonanci a výpočetní tomografii, se zaměřením na jejich technologii, aplikace a bezpečnostní aspekty.
- Základy fyziky a principy zobrazování (2 hodiny)
- Ionizující zobrazovací systémy (2 hodiny)
- Neionizující zobrazovací systémy (2 hodiny)
- Aplikace zobrazovacích metod v medicíně (2 hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
CHE 126 Jedy kolem nás: Jak číst informace o nich
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Chemie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Toxické látky přitahují lidskou pozornost od nepaměti. Záznamy o tom lze najít již ve starověkých dokumentech. V současnosti jsou toxické látky, které kontaminují vodu, vzduch, půdu a potravu předmětem intenzivního zájmu odborné i laické veřejnosti. Informace o nich jsou dnes díky internetu snadno dostupné, ale je těžké se v jejich záplavě orientovat, vyhodnotit jejich spolehlivost a odlišit je od desinformací. Není proto příliš překvapivé, že laická veřejnost má často zkreslené představy o rizikách spojených s toxickými látkami kolem nás. Média některá rizika často zveličují a jiná ignorují.
Porozumět správně informacím rizikům spojeným s toxickými látkami není možné bez pochopení způsobů, jak odborníci tato rizika hodnotí a jak se stanovují bezpečné dávkové či expoziční limity. Proto se v rácmi tohoto kurzu účastníci seznámí se základními koncepty analýzy rizika spojeného s expozicí škodlivým látkám. Budou ukázány příklady nebezpečných kontaminantů životního prostředí, vody a potravy s poukazem na rizika pro lidské zdraví a také některé typické příklady "informačních posunů," které se objevují v médiích a někdy i v oficiálních autoritativních zdrojích. Pozornost bude věnována také diskusím s účastníky.
Osnova:
- Od Paracelsa k dnešku a zpět k Paracelsovi: pohled na jedy v toku staletí (1h)
- Jak se odhaduje zdravotní riziko spojené s toxicitou a karcinogenitou. Limitní hodnoty škodlivých látek, jejich význam a způsob odvození (přípustný expoziční limit, přípustná/tolerovatelná denní dávka, referenční dávka, maximální limit pro residua pesticidů) (2 h)
- Persistentní látky v životním prostředí a lidské zdraví, aneb časovaná bomba (1 h)
- Toxické látky (včetně karcinogenů) v potravě. Jsou „éčka“ tím nejhorším, co jíme? (1 h)
- Příklady mediálního zkreslení: čím byl otráven Alexander Veliký; pesticidy v čaji, dvojí mýtus o železe ve špenátu a další (2 h)
- Nové psychoaktivní látky („designer drugs“): Co mohou a co nemohou způsobit (1 h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
EV 50 Životní prostředí - půda
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Zeměpis
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V rámci semináře se dozvíte informace o půdě – vznik, vývoj, půdní vlastnosti, vztah k ostatním složkám životního prostředí, klasifikaci půd, laboratorní pokusy použitelné ve výuce. Výuka bude vedena frontální výuky pomocí prezentace, kterou účastníci dostanou k dispozici k dalšímu využití v jejich výuce. Část laboratorní pokusy bude probíhat prakticky, kdy se účastníci vyzkouší přípravu a měření jednotlivých charakteristik (v případě online webináře budou předvedeny ukázky).
Osnova:
- vznik a vývoj půd, vztah půdy k ostatním složkám životního prostředí (1 vyučovací hodina)
- půdní vlastnosti (2 vyučovací hodiny)
- klasifikace půd (1 vyučovací hodina)
- laboratorní pokusy použitelné ve výuce (2 vyučovací hodiny)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
IT 64 Nebojte se Rka: Praktická statistika a základy programování v R pro učitele
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Informatika
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je určen pro učitele středních škol, kteří si chtějí osvojit základy práce ve statistickém software R. Účastníci se naučí základy programování v R a získají praktické dovednosti v oblasti analýzy dat. Výuka probíhá formou interaktivního praktického semináře. Účastníci si přinesou vlastní laptopy (Před kurzem prosím nainstalovat R a R Studio: 1. https://cran.r-project.org ; 2. https://posit.co/download/rstudio-desktop/ ). Lekce jsou vedeny s důrazem na porozumění základním principům skriptování, ovládání prostředí RStudia a práci s datovými soubory.
Kurz využívá výhradně otevřený (neplacený) software a je vhodný i pro úplné začátečníky bez předchozí zkušenosti s programováním.
- Úvod do prostředí R a RStudio – orientace v prostředí, nastavení adresářů, skripty vs. Konzole
- Základy programování v R – objekty, proměnné, práce s „kalkulačkou“, typy statistických proměnných
- Logické operace, práce s chybějícími hodnotami, grafy funkcí
- Datové tabulky (data.frame) – jejich vytváření, pojmenovávání proměnných, přehled funkcí pro explorativní analýzu dat
- Seznamy (listy) a jejich využití v analýze dat, práce s balíčky (knihovnami)
- Import a export dat – načítání a ukládání objektů, práce s clipboardem, základy editace dat v R
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
TV 101 Sport a výživa očima vědce – aktuální pohled v teorii i praxi
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové, psychologové, asistenti pedagoga
Tělesná výchova
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Praktická biochemie výživy, sportu a vytrvalostních disciplín
Forma: Mini-přednášky, workshop, diskuze, výpočet bazálního metabolismu, možnost měření koncentrace laktátu a glukózy v krvi gluko- a laktátometry.
Biochemie a fyziologie sportu
Hned na úvod se trochu proběhneme s možností změřit si koncentraci laktátu v krvi ve vztahu k tepové frekvenci. Bude navazovat teoretická část zaměřená na:
- Význam vytrvalosti
- Význam posilování
- Malé intervence
- Oxidační stres
- Laktátovou křivku a VO2max
- Základy aerobního vs. anaerobního metabolismu
Biochemie a význam výživy a výživových doplňků
- Význam racionální diety včetně jednotlivých složek
- Význam doplňků stravy
- Hydratace při sportovním výkonu
- Význam iontových nápojů
- Malé intervence
- Antioxidanty a dlouhověkost
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
