Chemie a chemické inženýrství ve výuce a bezpečnosti práce.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
6368/2022-4-234
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Rozdíl v chápání chemie a chemického inženýrství v Česku a ve světě, ve výuce a akreditaci studia, a v praxi. Rozdíl mezi bezpečnosti práce v chemické laboratoři a bezpečnostním inženýrstvím. Základní metody hodnocení rizik s příklady: kontrolní seznam (checklist), analýza "co se stane, když" (what if analýza), předběžná analýza ohrožení (PHA), analýza kvantitativních rizik procesu (QRA), analýza ohrožení a provozuschopnosti (HAZOP), analýza stromu událostí (ETA), Úvod do průmyslové toxikologie, hygienické normy vs. toxicita chemikálií. Analýza „PROBIT“ a příklady. Vliv chemického znečištění na přírodní prostředí. Reaktivita a rizikové chemické reakce.
- Úvod do problematiky: Chápání práce chemika a chemického inženýra. Výuka a akreditace výuky v Česku a ve světě. Bezpečnost práce v chemické laboratoři. Bezpečnostní inženýrství. (1 vyučovací hodina).
- Základní metody hodnocení rizik při práci v poloprovozní laboratoři a v průmyslu (nejenom chemickém).
- Řešení příkladů na konkrétní situace použitím těchto metod (účastníci rozdělení do skupin). (1 vyučovací hodina).
- Úvod do průmyslové toxikologie, hygienické normy vs. toxicita chemikálií. (1 vyučovací hodina).
- Řešení příkladů na konkrétní situace. Analýza „PROBIT“. (1 vyučovací hodina).
- Vliv chemického znečištění na přírodní prostředí.
- Reaktivita a rizikové chemické reakce. (1 vyučovací hodina).
- Závěr, shrnutí, dotazy a odpovědi. (1 vyučovací hodina).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Role fytohormonů v rostlinách
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Na semináři bude vysvětleno fyziologické členění a působení rostlinných hormonů. Bude probrána jejich biochemie, fyziologická aktivita včetně molekulárního působení v životních procesech rostlin. Bude charakterizován příspěvek „české hormonologické školy“ jehož výsledky jsou významně dlouhodobě akceptovány i na mezinárodní úrovni. Úloha jednotlivých fytohormonů bude charakterizována i pro využití v praxi. Zmíněny budou i syntetické růstové regulátory a jejich využití. (použití PC a dataprojektoru, diskuze praktické - rozpouštění látek a jejich aplikovatelnost).
Osnova akce
- Členění fytohormonů a růstových regulátorů a jejich význam. (45 min)
- Signální role fytohormonů a jejich transport. (45 min)
- Auxiny, cytokininy, gibereliny, strigolaktony, kyselina abscisová a etylén. (45 min)
- Hormony obranné reakce – kyselina jasmonová, salicylová a oligosachariny. (45 min)
- Polyaminy, turgoriny, melatonin, florigen, stomagen aj. (45 min)
- Syntetické sloučeniny a využití poznatků v praxi. (45 min)
- Analytika a kvantifikace fytohormonů.(45 min)
- Fyzikální a chemické vlastnosti fytohormonů a růstových regulátorů (45 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.