Kurzy

FY 140 Pachatel na místě činu aneb gama spektrometrické vyšetřování: jak monitorujeme temelínskou elektrárnu?

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
BEZ AKREDITACE MŠMT
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Atomová jádra mohou být radioaktivní – spontánně mění své vnitřní uspořádání, aby se dostala do energeticky výhodnějšího stavu. Jednou z cest takové transformace je přeměna gama – jádro vyzáří energii ve formě elektromagnetického kvanta gama záření. To je pěkná teorie, ale k čemu že to může být dobrý?

Inu, takové kvantum záření gama je jako otisk prstu pachatele na místě činu. Každé radioaktivní jádro může mít i několik takových otisků, které jsou pro něj zcela unikátní! Máme-li detektor, který umí záření gama zachytit a rozpoznat, můžeme určit přítomnost radioaktivních materiálů v různých látkách, a tak např. monitorovat, zda z jaderné elektrárny neuniká žádná radiace!

Během workshopu si vysvětlíme, co přesně je to radioaktivita a jak s ní souvisí tajemné ionizující záření, proměříme si různé radioaktivní předměty a zkusíme vyhledat schované zdroje radiace. Vyrobíme si vlastní jednoduchý detektor, na kterém si ukážeme, jakými principy lze neviditelné ionizující záření zaznamenat, a formou virtuální prohlídky laboratoře na Jaderce (FJFI ČVUT v Praze) si představíme pokročilou detekční technologii, kterou využíváme při monitorování jaderné elektrárny.

Hlavní náplní workshopu pak bude praktický výpočet aktivity radionuklidu 137-Cs ve vzorku hub, stromové kůry a půdy z lesů v okolí jaderné elektrárny Temelín. Vysvětlíme si, proč používáme právě tento izotop cesia, na vlastní ruce si představíme metodiku odběru půdy a připravíme vzorek k měření. Zjednodušenou formou si připravíme náš detektor k měření, uděláme energetickou kalibraci. Finálním úkolem pak bude podle energie emitovaného kvanta záření gama a podle počtu detekovaných impulsů o specifické energii identifikovat druh a množství radioaktivních elementů ve vzorcích.

Na závěr si společně interpretujeme výsledky a pobavíme se o vlivu jaderných elektráren na životní prostředí.

  • Radioaktivita a ionizující záření – úvod do problematiky, zdroje záření kolem nás, působení radiace na člověka
  • Proměřme si různé radioaktivní vzorky a vyhledejme schované zářiče. Udělejme závod v oblékání tyveců. Jaké jsou základní principy radiační ochrany?
  • Vyrobíme si mlžnou komoru, jednoduchý detektor ionizujícího záření
  • Principy detekce ionizujícího záření, polovodičové detektory a virtuální prohlídka laboratoře na Jaderce, představení projektu monitorování jaderné elektrárny Temelín
  • Odběr vzorků půdy, příprava vzorků k měření na polovodičovém detektoru, energetická kalibrace detektoru
  • Výpočet hmotnostní aktivity radionuklidů ve vzorcích, interpretace výsledků a diskuze nad vlivem jaderných elektráren na životní prostředí

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 02.04.2024, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

FY 141 Nanomateriály

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
8473-7-267
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Během přednášky budou učitelé seznámeni se základními fenomény nanotechnologií a nanověd. Dále budou informováni o důležitosti celého tématu a to z hlediska jak aplikací, tak možných rizik. V další části dostanou návody na praktické pokusy a podle možností budou předvedeny konkrétní demonstrační experimenty nebo aspoň ukázány vzorky nanomateriálů. V závěru proběhne diskuse na dané téma se zaměřením na zpřístupnění atraktivního tématu studentům.

  • 1. hodina – seznámení s tématem
  • 2.-3. hodina – vybrané části teorie
  • 3.-5. hodina – praktické aplikace a rizika
  • 6.-7. hodina – experimenty a praktická výuka
  • 8. hodina – diskuse

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha Bude upřesněn

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

IT 43 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů

Lektor/ka kurzu
Bc. Petr Chamula
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
20817/2020-4-467
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.

První část semináře je věnována motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.

V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.

V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.

  • Žák a motivace k výuce (45 minut)
  • Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
    • Seznámení s aplikací
    • Ukázka vzorové lekce
    • Popis funkcí
    • Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
  • Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
    • Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
    • Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
    • Seznámení s funkcí Reports
  • Nearpod a Google Slides (45 minut)
    • Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
  • Virtuální tabule a její využití (30 minut)
  • Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 27.03.2024, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

volných míst: 7
 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace