Přiblížit pomocí fotografií, map a živých rostlin základní biotopy ČR v různých vegetačních stupních a v odlišných abiotických podmínkách (zejména lesy a louky)
Obsah:
Přestávka 30 minut
Přestávka 30 minut
Přestávka 30 minut
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah: Vzdělávací akce je zaměřena na nejdůležitější horniny, na jejich vznik a výskyt v přírodě, vlastnosti a průmyslové využití. Jde o přehledně uspořádaná fakta o horninách coby základu našeho přírodního prostředí i lidské civilizace. Jádrem semináře je sbírka hornin v jejich nejčastějších podobách s důkazem na nejrozšířenější horniny zemské kůry a nejvýznamnější nerostné suroviny; vzorků je cca 100 a sbírka představuje ucelený soubor s vysokým didaktickým potenciálem mírně nad rámec potřeb základních a středních škol. Po krátkém teoretickém úvodu (základní stavba zemského tělesa; co je hornina, jaké typy hornin se rámcově rozeznávají podle vzniku) se probírají jednotlivé nejdůležitější horniny od vyvřelých přes usazené po přeměněné s ukázkami jednotlivých druhů (výčet viz níže) – vzorky kolují mezi účastníky, takže si je mohou „osahat“ a pořádně prohlédnout. Hodně pozornosti je věnováno poznávacím znakům základních hornin; zkušenost ukazuje, že učitelům tato „praktická“ část nauky o horninách často působí potíže, nepochybně proto, že jde o dovednost, již lze získat jen praxí, tj. studiem reálných vzorků, ne pouze teoreticky např. četbou literatury nebo hledáním informací na internetu. Ke každé hornině se účastníci dozví základní informace (složení, vlastnosti, určovací znaky, vznik a výskyt obecně a v ČR, průmyslové použití) i různé zajímavosti, kterými by mohli oživit a zatraktivnit svůj výklad žákům. Velký důraz je kladen na snahu o srozumitelnost bez používání složitější oborové terminologie. Vítány jsou samozřejmě všechny dotazy a připomínky účastníků, byť jasně daná struktura semináře nedává příliš prostoru pro improvizaci témat (na rozdíl od semináře o deskové tektonice).
Témata:
Výčet základních probíraných hornin (pozornost je vždy věnována hlavně nejrozšířenějším horninám z dané skupiny – viz témata, ostatní jen letmo nebo v případě zvláštního zájmu účastníků):
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Charakteristika
Hmyz s více než milionem popsaných druhů představuje nejbohatší skupinu organismů na Zemi. Reprodukční strategie hmyzu odpovídají této rozmanitosti a svojí variabilitou mohou postihnout obecné reprodukční strategie živočichů. Během celého semináře se tak účastníci seznámí s variabilitou především hmyzu, ale i jiných bezobratlých na atraktivních příkladech reprodukčního chování.
Obsah
V úvodu semináře jsou účastníkům představeny základní teoretická východiska reprodukce hmyzu – typy určení pohlaví a stavba pohlavních soustav (1 hod). V dalších částech jsou na konkrétních příkladech představeny zákonitosti sexuální komunikace a kopulační i postkopulační chování (3 hod). Dále je věnován prostor péči o potomky vybraných hmyzích zástupců i jiných bezobratlých (2 hod). V závěru jsou shrnuty nejdůležitější obecné souvislosti v kontextu školního kurikula a didaktiky biologie, resp. přírodopisu (2 hod).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Akce má obecně odborný charakter, který je zaměřen na vzdělávání učitelů SŠ v oborech biologie, fyzika, ekologie a má charakter přednášky s návaznou demonstrací vybraných biofyzikálních metod a následnou rozpravou (seminářem) se zúčastněnými učiteli SŠ
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Vzdělávací akce bude zaměřena na problematiku vlivu potravin a látek v nich obsažených na fyziologické procesy v těle člověka a normalizaci těchto procesů. Dále bude pojednáno o využití výše zmíněných potravin a látek v rámci prevence chorob a podpory zdraví.
V průběhu akce budou dle probíraného tématu zařazeny dialogické metody, brainstormingové aktivity, výklad, testovací úlohy atd.
V průběhu semináře budou využity elektronické materiály připravené autorkou.
1. a 2. hodina: Úvod do problematiky potravin a jejich složek s příznivým působením na fyziologii člověka - vymezení pojmů, historie, trendy ve výzkumu, přínosy a rizika atp.;
3. až 6. hodina: Seznámení s vybranými potravinami a jejich obsahovými složkami v souvislosti se zdravotními přínosy a riziky pro člověka (látky sacharidové, lipidové, proteinové povahy, vitamíny, látky fenolové a terpenové povahy a jiné);
7. hodina: Seznámení se zdroji pro přípravu výukových materiálů, tipy pro výuku, náměty na didaktické materiály (literatura, webové stránky, výuková videa a další);
8. hodina: Diskuze s účastníky, dotazy, ověřovací test, závěrečné shrnutí
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V pregraduálním studiu se bohužel nevěnuje dostatek pozornosti průřezovému tématu environmentální výchova. Spojení geovědních oborů s environmentálními je ve výuce žádoucí. Účastníkům budou poskytnuty inspirace, jak žákům pomocí aktuálních jevů přiblížit problematiku vztahu přírody a lidské činnosti a seznamovat je s principy udržitelného rozvoje v podmínkách omezených zemských zdrojů.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Počet problémových žáků neustále narůstá. Na učitele jsou kladeny stále vyšší nároky v oblasti výchovného působení, především při zvládání problémových žáků a stresových situací s nimi souvisejících. Seminář se skládá ze třech na sebe navazujících částí. V první části se účastníci seznámí s příčinami problémového chování žáků a s možnostmi a hranicemi jeho ovlivnění, protože předpokladem úspěšného řešení problémového chování je hlubší porozumění příčinám. Stěžejní částí druhého semináře je oblast prevence, tedy jak problémovému chování žáků předcházet, jak ho předvídat či eliminovat. Důležitou součástí práce s problémovými žáky je ale i práce s vlastními emocemi, jejichž zvládání se na úspěšnosti ovlivnění problému významně podílí. Na druhém semináři také učitelé dostanou podklady pro vyzkoušení v praxi, které budou v navazujícím semináři předmětem rozboru. Třetí seminář bude převážně praktický a bude úzce navazovat na předcházející části.
Účastníci se seznámí s konkrétními problémovými situacemi a variantami jejich řešení. Předmětem rozboru budou jak kazuistiky z praxe lektorky, tak i z praxe účastníků. Učitelé se také seznámí s technikami a strategiemi, které jsou chybné, dále jaká kázeňská opatření používat a v neposlední řadě také s tím, s kým při řešení problémového chování spolupracovat.
Osnova 1. Semináře (8 x 45 minut):
Osnova 2. Semináře (8 x 45 minut):
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.