Kurzy

EV 36 Zápas o zemské zdroje

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
28545/2022-6-863
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V pregraduálním studiu se bohužel nevěnuje dostatek pozornosti průřezovému tématu environmentální výchova. Spojení geovědních oborů s environmentálními je ve výuce žádoucí. Účastníkům budou poskytnuty inspirace, jak žákům pomocí aktuálních jevů přiblížit problematiku vztahu přírody a lidské činnosti a seznamovat je s principy udržitelného rozvoje v podmínkách omezených zemských zdrojů.

  • Země jako uzavřený systém. Důsledkem je omezenost zemských zdrojů. Některé z nich jsou obnovitelné (voda), jiné neobnovitelné (rudy, ropa). Konečnost zásob vyvolává konflikty mezi společnostmi i státy, které mohou končit vydíráním zbytku světa dominantním majitelem určitých komodit (Čína), nebo přímou válkou o zdroje (RF – UA). (1 hodina)
  • I obnovitelné zdroje jsou předmětem konfliktů – voda (boj o rozdělení vod Nilu), ovzduší a jeho znečišťování – globální změna klimatu, půda a její využívání (kácení deštných pralesů) (1 hodina)
  • Zemské cykly – horninový, energetický, hydrologický, biogeochemické cykly. Vznik půdy a její ohrožení erozí. (2 hodiny)
  • Problematika zajišťování energie z neobnovitelných surovin (fosilní paliva, atomová energie) (1 hodina)
  • Výroba energie z obnovitelných zdrojů (voda, vítr, geotermální energie, využití slunečního záření, biomasa). (1 hodina).
  • Využívání obnovitelných zdrojů energie omezené zásobami nerostných surovin potřebných pro výrobu technických prostředků (baterie, solární panely, větrné elektrárny, výrobníky vodíku (1 hodina).
  • Omezené zdroje primárních nepalivových surovin, jejich nahrazování technologickým rozvojem. (1 hodina)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 02.11.2023, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

EV 37 Aktuální problémy životního prostředí

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
22149/2021-7-667
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář je určen především učitelům zeměpisu, ale také dalších předmětů se vztahem k environmentální problematice. Obsahově je zaměřen na vysvětlení příčin a důsledků vybraných aktuálních otázek životního prostředí a na možnosti prezentace těchto témat na školách. Hlavními tématy semináře jsou: ohrožení pedosféry, ohrožení biodiverzity, světelné znečištění, ekologická stopa a environmentální etika.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 23.11.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Z 123 Užitečná geografie - zeměpis všedního i výjimečného dne

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
670/2022-4-27
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V tomto tématu by šlo o představení konkrétních předností zeměpisu na ZŠ a SŠ formou konkrétních příkladů - v učebně i na pozemku, ze kterých by byla jasná použitelnost zeměpisných znalostí a dovedností v běžných i mimořádných životních situacích. Novými poznatky by učitelé zeměpisu ZŠ a SŠ získali podstatné argumenty k udržení, ba i posílení vyučování toho předmětu na svých školách. Didakticky by navíc žáci mohli perspektivně prohloubit své geografické myšlení = ,myšlení v souvislostech, po kterém tak volá společenská praxe.

  • Lokalizační výhody místa pro lidské aktivity (vhodnost lokalizace domu, zahrady, sportoviště, tábořiště apod.) zjistitelné ve veřejně dostupných mapách a jejich potenciální ohrožení přírodním pohromami – myšlení v souvislostech. (2 hod. – přednáška)
  • Krajinné indikátory prospěšných a ohrožujících procesů – poznávání účelových výhod a nevýhod lokalit v terénu. (2 hod. - přednáška)
  • Užitečný(á) zeměpis (geografie) hrou – učíme žáky a studenty účelově hodnotit tematické informace o krajině a skládat je vyhledávací a vylučovací metodou v běžné a počítačové učebně. (2 hod. – koordinovaná samostatná práce účastníků semináře s přinesenými materiály a pomůckami)
  • Terénní praxe na školním pozemku – co vyčteme z horniny, reliéfu, půdy a vegetace, topologie a chorologie místa, k čemu je to dobré a jak nabyté poznatky využít. (2 hod. – praktická práce na pozemku s mapou, zahradními nástroji a kuchyňským příborem)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 01.12.2023, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

PP 593 Zvládání žáků s výchovnými problémy I.a II.

Lektor/ka kurzu
PhDr. Lenka Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
758/2023-7-32
Počet vyučovacích hodin
16 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Počet problémových žáků neustále narůstá. Na učitele jsou kladeny stále vyšší nároky v oblasti výchovného působení, především při zvládání problémových žáků a stresových situací s nimi souvisejících. Seminář se skládá ze třech na sebe navazujících částí. V první části se účastníci seznámí s příčinami problémového chování žáků a s možnostmi a hranicemi jeho ovlivnění, protože předpokladem úspěšného řešení problémového chování je hlubší porozumění příčinám. Stěžejní částí druhého semináře je oblast prevence, tedy jak problémovému chování žáků předcházet, jak ho předvídat či eliminovat. Důležitou součástí práce s problémovými žáky je ale i práce s vlastními emocemi, jejichž zvládání se na úspěšnosti ovlivnění problému významně podílí. Na druhém semináři také učitelé dostanou podklady pro vyzkoušení v praxi, které budou v navazujícím semináři předmětem rozboru. Třetí seminář bude převážně praktický a bude úzce navazovat na předcházející části.

 

Účastníci se seznámí s konkrétními problémovými situacemi a variantami jejich řešení. Předmětem rozboru budou jak kazuistiky z praxe lektorky, tak i z praxe účastníků. Učitelé se také seznámí s technikami a strategiemi, které jsou chybné, dále jaká kázeňská opatření používat a v neposlední řadě také s tím, s kým při řešení problémového chování spolupracovat.

 

Osnova 1. Semináře (8 x 45 minut):

  1. Problémový žák, problémové chování – definice, pojetí, různorodost
  2. Příčiny problémového chování
  3. Problémové chování žáka a třídní klima
  4. Metodika – analýza problému/problémového chování
  5. Komunikace s problémovým žákem
  6. Tlumení agresívních sklonů

 

Osnova 2. Semináře (8 x 45 minut):

  1. Možnosti ovlivnění problémového chování – prevence jako důležitý nástroj předcházení problémových situací
  2. Možnosti ovlivnění problémového chování – reakce na konkrétní problémové situace, kazuistiky, příklady z praxe
  3. Chybné a nefunkční strategie
  4. Kázeňské metody a prostředky
  5. Zvládání vlastních emocí, psychohygiena
  6. Opakování, diskuze, test

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 10.10. a 11.10.2023, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

5 100 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace