Kurzy

AJ 204 ANGLIČTINA KRE4T1VNĚ: od začátečníků až po velmi pokročilé

Lektor/ka kurzu
PhDr. Petr Hedbávný
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Cizí jazyky

TÉMA I. - Sebedůvěra v cizím jazyce

  • Překonání prvotního strachu z cizího jazyka aneb „v okamžiku, kdy se cizí jazyk začínáte učit, jej už docela dobře ovládáte“
  • Trénink neohroženosti aneb ani v mateřštině jsme neexcelovali na první dobrou
  • Trénink kreativity: když neznám slovíčko, tak to neznamená, že se nedorozumím

TÉMA II. - Znalosti a používání jazyka, reálie

  • Jak se vyjádřit (i s minimální slovní zásobou)
  • Jak rozvíjet základní i pokročilou slovní zásobu
  • Jak si oblíbit gramatiku a jak ji procvičovat
  • Jak přesvědčivě argumentovat v cizím jazyce
  • Jak si osvojit reálie dané země

TÉMA III. - Výuka „na míru“

  • Aktivity pro práci se skupinou různě pokročilých žáků
  • Jak nechat vyniknout žáky, kteří jsou napřed v určité oblasti (např. díky tomu, že do hloubky zajímají o daný obor)
  • Jak umožnit každému se rozvíjet vlastním tempem

TÉMA IV. - Cizí jazyk jako cesta

  • Zažít víceznačnost slov, bohatství jejich významů aneb Proč polygloti občas dělají více chyb než ostatní
  • Tolerantnost vůči chybám: cizí jazyk jako skvělý trenažér
  • O symbióze učitele a internetu aneb musí učitel znát nazpaměť Velký slovník česko-anglický?

VYBRANÉ AKTIVITY, KTERÉ SI NA WORKSHOPU PŘEDSTAVÍME A VYZKOUŠÍME

  •  „Mamma mia! aneb Italština pro začátečníky“
  • Slovní ping-pong
  • Černý lev aneb O nejlepší hashtag
  • Slovní fotbal pro překladatele a jejich děti
  • O co, že to není Dostojevský?

další informace

Brno 17.10.2018, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

volných míst: 0
 objednat

Brno 8.1.2019, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

AJ 193 Internet ve výuce angličtiny II.

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Cizí jazyky, ICT

Toto je druhý díl úspěšného kurzu, kde se seznámíme s dalšími užitečnými programy a nástroji pro výuku angličtiny. Do tohoto semináře se mohou přihlásit i ti, kteří neabsolvovali první díl, náplň semináře nijak nenavazuje na předchozí seminář.

Obsahem semináře bude například práce s nástroji Google Drive, naučíme se vytvářet vlastní webovou stránku, podíváme se na sdílené prezentace a textové dokumenty a další možnosti Googlu. Dále se naučíme vytvářet další materiály pro opakování slovíček s využitím obrázků, vytváření online dotazníků,  různé způsoby prezentování učiva pomocí online prezentací, vytváření online plakátů, atd. Účastníci též získají mnoho užitečných odkazů pro vlastní výuku.

Je vhodné, aby si účastníci dopředu vytvořili účet v Google.com

Stručný obsah: Nástroje Google Drive,  dotazník Survey Monkey a Google, vytvoření vlastní webové stránky v Google, prezentace v Prezi a PowToon, práce s obrázky pro zpestření výuky i pro opakování slovíček - ToonDoo, Thinglink, online plakáty a pozvánky, Padlet, Linoit.

další informace

Brno 19.11.2018, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

volných míst: 0
 objednat

Brno 11.1.2019, 09:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

AJ 195 Strategie pro práci s dyslektiky a aktivity pro správnou výslovnost na 2. stupni

Lektor/ka kurzu
Mgr. Sylvie Doláková
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2
Kurz akreditován MŠMT pod č.
22820/2017-3-829
Počet vyučovacích hodin
8

I. BLOK

V úvodu si shrneme poznatky o tom, jak se specifické poruchy učení projevují ve vyučovacím procesu a čím bychom mohli eliminovat nežádoucí dopady (organizace a management třídy)

Nastíníme aktivity, vedoucí ke kvalitnějšímu a efektivnějšímu čtení s porozuměním, probereme si techniky správného psaní s autonomní kontrolou, prodiskutujeme kritéria hodnocení žáků se SPU.

Ukážeme si fungující techniky, jak zaměřit pozornost dyslektiků k soustředěné práci a jak ji udržet ji po určitou dobu (manipulační hry, mnemotechnické pomůcky, pohybové aktivity, poslechové hry, kartičky, slovní hříčky).

Součástí kurzu bude i diskuzní platforma, kde si účastníci budou moci vyměnit poznatky ze své vlastní praxe.

Obsah:

Specifikace poruch učení, které ovlivňují vzdělávací proces v cizím jazyce (30 min)

Optimální podmínky pro rozvoj žáka se SPU v prostředí školní třídy (30 min)

Čtenářské techniky, čtecí návyky, práce s textem (30 min)

Psaní a kontrola ravopisu v cizm jazyce (30 min)

Hodnocení výsledků práce žáka se SPU (30 min)

Příklady dobré praxe – diskuze (30 min)

Závěr a shrnutí

II. BLOK

Výslovnost je základním kamenem výuky angličtiny, její bezchybné zvládnutí je úkolem nejen pro žáky, ale i pro učitele. Naučíme se techniky jak správně zvládat a vyučovat základy správné výslovnosti.  Projdeme si metody, které nejsou běžně známé, ale jsou velmi účinné. Ujasníme si, jak připravovat vlastní hry a pracovní listy, vyzkoušíme si důležitost vizualizace učiva (vycházení vstříc žákům s vizuálním, sluchovým i pohybovým učebním stylem) a způsoby, jak poskytovat vhodné činnosti pro všechny učební styly svých žáků. Dozvíme se,  kde můžeme konzultovat správnou výslovnost a připravovat výslovnostní cvičení pro žáky, podíváme se na zdroje dostupné na internetu.

Obsah:

Cvičení zaměřená na správné osvojení zvuků v řečovém projevu (45 min)

Intonace a metody nácviku střídání silných a slabých slabik v řečovém projevu (45 min)

Vázání slov – jak co nejlépe a přirozeně vyslovovat (30 min)

Problémy a možnosti práce s fonetickou transkripcí (60 min)

další informace

Brno 26.10.2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

AJ 199 Správná výslovnost a transkripce v anglickém jazyce do českých škol

Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Cizí jazyky

Účastníci semináře se nejprve seznámí se 44 fonémy v britské angličtině na základě fonémické tabulky (phonemic chart) od Adriana Underhilla a následně se s fonémy, které činí českým rodilým mluvčím problémy, pracuje jednotlivě. Pracuje se hned s několika moderními učebnicemi anglické výslovnosti, účastníci jsou v neustálém kontaktu s kvalitními nahrávkami od britských rodilých mluvčích a mají dostatek prostoru k procvičování. Účastníci se seznámí s užitečnými webovými stránkami, na kterých jsou volně dostupné další možnosti procvičování správné anglické výslovnosti. Nedílnou součástí semináře je procvičování transkripce, nejprve jednotlivých slov (a to především takových, která bývají českými rodilými mluvčími chybně vyslovována) a později celých vět. Transkripce se procvičuje nejen na základě psaného textu ale i diktátu, čímž se účastníci trénují v poslechu a tedy schopnosti být dobrými posluchači. Důraz je kladen také na další podstatné aspekty správné anglické výslovnosti, a těmi jsou slabé formy (weak forms) u funkčních slov (např. zájmen, předložek či spojek), vázání slov (linking), slovní a větný přízvuk a v neposlední řadě také základní intonační vzorce. Cílem je dosáhnout plynulé a vázané mluvy, v angličtině označované termínem 'connected speech'.

 

- seznámení s fonémickou tabulkou od Adriana Underhilla (phonemic chart) a následně procvičování fonémické transkripce jak na základě psaného textu tak diktátu

- analýza problematických fonémů v anglickém jazyce pro české rodilé mluvčí (např. ə, ɜː, æ, θ, ð, ŋ), nácvik jejich tvorby a následné procvičování za pomocí kvalitních nahrávek od anglických rodilých mluvčích a také online seminářů

- představení slabých forem u funkčních slov (weak forms) a jejich používání v mluvené angličtině + následné procvičování

- vázání slov (linking), konkrétně: 'consonant + vowel linking', 'linking r', 'linking j', linking w' a jejich procvičování (mimo jiné pomocí písně 'Human' od současného britského zpěváka 'Rag'n'Bone Man')

- slovní a větný přízvuk

- základní intonační vzorce

další informace

Brno 13.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

AJ 201 Anglická gramatika v souvislostech - morfologie

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Cizí jazyky

Seminář bude věnován morfologickým aspektům jazyka s přihlédnutím k hlavním slovním druhům, tj. podstatnému jménu a slovesu. Náplní semináře bude představit morfologii jako lingvistickou disciplínu, anglický jazyk z pohledu morfologické typologie, souvislost mezi morfologií a syntaxí, souvislosti historického vývoje jazyka s aktuálními pravidly angličtiny, souvislosti mezi formou a funkcí slovních druhů, příznakovost aj.

Součástí semináře jsou praktická cvičení, ve kterých si studenti vyzkouší vybrané oblasti morfologické analýzy.

další informace

Brno 7.12.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 181 Integrace cizího jazyka do výuky (nejen) matematiky

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jan Wossala, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1, učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Cizí jazyky, Matematická gramotnost

Absolvováním semináře získají vyučující základní povědomí o přístupu CLIL, tedy integraci cizího jazyka do výuky nejazykového předmětu. V průběhu semináře získají inspiraci pro vlastní zařazení CLILu do výuky, která pak bude podpořena konkrétními náměty pro aktivity. Mezi aktivity bude patřit např. tzv. „language showers“, výuková videa v cizím jazyce, řešení slovních úloh zadaných v anglickém jazyce, matematické hry, pracovní listy pro zařazení do výuky, využití cizojazyčných vzdělávacích aplikací, atd.

V první části semináře (2 - 3 vyučovací hodiny) budou účastníci seznámení s přístupem CLIL a jeho specifiky. Náplní druhé části (5 - 6 vyučovacích hodin) pak budou praktické ukázky vybraných aktivit v hodinách matematiky a některých dalších předmětů, včetně námětů pro výběr dalších aktivit.

další informace

Brno 16.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

ZŠ 77 Reading Skills - Rozvíjení čtenářské gramotnosti

Lektor/ka kurzu
Mgr. Sylvie Doláková
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
16
Tento kurz lze zařadit do šablony
Cizí jazyky

JEDNÁ SE O BLOK DVOU SEMINÁŘŮ PO 8 VYUČOVACÍCH HODINÁCH VE DVOU DNECH (CELKOVÁ HODINOVÁ DOTACE JE 16 VYUČOVACÍCH HODIN)

Aktivity zaměřené na nácvik správného čtení, od anglického hláskování až po vnímání souvislého textu. Procvičíme si používání čtenářských technik, které umožňují přehledné a srozumitelné členění textu s následnými aktivitami k uvědomění si a zapamatování obsahu. Ukázky použitých technik budou prezentovány na základě běžně používaných textů klasických i moderních pohádek a příběhů, zjednodušená četba z nabídky různých nakladatelství apod.)


1. blok

Přípravná fáze (90 min)

Poslechová analýza, práce s hláskami a klíčovými slovy (techniky práce s flashcards)

Práce s příběhem (90 min)

Poslech příběhů, veršů – porozumění na základě slyšeného textu,

stanovení klíčových slov a práce s nimi, otázky k textu
(vybarvované čtení, obrázkové čtení, práce s obrázkovou knihou)

Technika čtení  (90 min)

Abeceda – osvojování, skládání a kombinace (kartičková technika)
Word recognition – upevňování rozlišení skupin hlásek, které jsou typické pro angličtinu – usnadnění vnímání textu (blends and clusters, rime and onset, písmenkové loto, bingo, letter wheels)

Systém pojmového chápaní věcí a souvislostí (mind maps)

Techniky ke zvyšování čtenářské výkonnosti (90 min)

Struktura textu, osnova, ověřovací otázky (Concept Check Questions - CCQs Paměťová cvičení

 

2. blok

Práce s textem  (90 min)

Členění a struktura textu, fráze typické pro začátek a konec

Využívání autentických textů (90 min)

Práce s články, písničkami, nursery rhymes (rekonstrukce textu)
odhadování textu podle názvu, po odstavci, konec příběhu – jak to dopadne, podle obrázků a ilustrací, podle postav (vyrobení autobiografické knížky postavy, obrázkové slovníky - glosáře)

Non-fiction aneb literatura faktu  (90 min)

Jak z textu využít vše, co je užitečné – technika zápisků a poznámek z textu, shrnutí obsahu, interpretace, cvičení vybavování posloupnosti

dramatizace textu

Specifika práce se žáky se SPU (jejich možnosti, jaké požadavky na ně klademe, jak jim pomoci vnímat text - prezentace a demonstrace podpůrných pomůcek)

další informace

Brno 30.11. a 14.12. 2018, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

3 120 Kč

 objednat

ZŠ 78 Angličtina od začátku – JAK dál?

Lektor/ka kurzu
Mgr. Sylvie Doláková
Cílová skupina
učitelé ZŠ 1
Kurz akreditován MŠMT pod č.
158/2016-3-32
Počet vyučovacích hodin
6

V kurzu najdeme základní, postupně rozvíjené a navazované činnosti, které vedou k osvojování jazyka. Učitelé se seznámí se způsobem práce s jazykem na základě aktivit, které využívají k práci v jiných předmětech. Propojenost hraje klíčovou roli v jazykové práci. Bohatým využíváním neverbálních komunikačních prostředků lze dosáhnout efektivního osvojování. Seznámení s možnostmi využití reálií, obrázků, kartiček,  hudebně-taneční a pohybové hry, didaktické hry. Ukážeme si, jak lze využít pohádek při osvojování jazyka.

Důležitou oblastí výuky je organizace prostoru a jazyk, kterým dáváme pokyny. Podíváme se, jaké nejčastější chyby se v této oblasti vyskytují a pokusíme se vytvořit sadu pokynů pro typické situace - zahájení činností, přechod mezi jednotlivými částmi, instrukce k aktivitám, hodnocení.

Úvod do problematiky, vlastní zkušenosti - 45 min

Geometrické tvary, proč jsou důležité, jak naučit a jak s nimi pracovat - 60 min

Classroom language and management - jak organizovat činnosti, jaký jazyk používat, překládat?  - 90 min

Využití písniček a her - uplatnění poznatků z předchozí části v praxi - 45 min

Pohádka ve výuce - propojení s výtvarnou, hudební oblastí  - 90 min

Závěr, shrnutí, diskuze - 30 min

další informace

Brno 07.11.2018, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

AJ 203 Internet ve výuce angličtiny

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Cizí jazyky, ICT

Opakování loňského úspěšného semináře pro učitele angličtiny, v němž učitelé získají teoretické znalosti i množství praktických dovedností. Seznámení s webovými stránkami, které nabízejí množství materiálů pro výuku angličtiny, tvorba vlastních prezentací i interaktivních cvičení, která studenty zaujmou a motivují.

Účastníci budou seznámeni nejen s nejrůznějšími stránkami, kde najdou materiály vhodné pro výuku angličtiny, ale naučí se i vytvářet interaktivní cvičení a prezentace, aby tak mohli oživit a obohatit svou výuku a mohli studentům zadávat domácí úkoly, které se samy vyhodnotí, tudíž šetří práci učitelů. Účastníci budou pracovat s programy, které mohou pomoci ve výuce angličtiny a v motivování studentů k samostudiu.

Představení online platformy, kde budou mít účastníci uloženy všechny odkazy i ukázky cvičení, práce s online slovníky a webovým korpusem, web 2.0, seznámení s užitečnými stránkami pro výuku angličtiny, programy pro vlastní tvorbu cvičení, seznámení se stránkami určenými pro vlastní práci učitele a sebevzdělávání. Ukázky různých způsobů prezentace nového učiva.

V praktické části se účastníci naučí vytvářet testy, které se samy vyhodnocují, interaktivní cvičení k opakování slovní zásoby i gramatiky, ukážeme si též, jak upravovat pro vlastní potřeby cvičení vytvořená jinými učiteli, podíváme se na zdroje vhodné k aktivizaci a motivaci studentů, ale i určené pro vlastní práci a další sebevzdělávání učitelů, jako jsou speciální online slovníky a jazykový korpus. Vytvoření vlastního blogu a práce s ním, použití blogu ve výuce.

Seminář je rozdělen do čtyř bloků, v první části je lektorka pomocí PPT provede výhodami a nevýhodami použití ICT ve výuce, účastníci se zapojí do diskuse a vysvětlí, jak oni sami ICT používají. Dále jsou účastníci seznámeni s platformou vytvořenou lektorkou, v níž je množství odkazů na programy a nástroje, které mohou použít ve výuce i mimo ni. Lektorka vyzdvihne některé z nich a doporučí způsob jejich využití.

Ve druhém bloku se účastníci naučí pracovat s Quizletem, programem na výuku a procvičování slovní zásoby.

Ve třetím bloku pracujeme s Learning Apps, programem, v němž se dají vytvářet interaktivní cvičení pro procvičování gramatiky, slovní zásoby, poslechu, reálií, literatury, historie, atd.

V závěrečném bloku pracujeme s Edmodem – účastníci si nejdříve vytvoří účet jako studenti, aby se s programem seznámili z pohledu studenta, pak si vytvoří učitelský účet a naučíme se vytvářet kvizy a vše další, co Edmodo umožňuje.

další informace

Brno 22.10.2018, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

volných míst: 1
 objednat

Brno 9.11.2018, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 850 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace