Kurz, který seznámí účastníky s možnostmi textového editoru i základními typografickými pravidly, ukázka zápisů méně obvyklých znaků na klávesnici.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seznámení s danou oblastí včetně vhodných zdrojů (NUKIB, aj.). Zdroje informací. Diskuse o situaci. Modelování vhodného chování. Možnost ochrany: SW, pravidla, technické prostředky a možnosti.
Účastníci budou zejména motivováni k aktivnímu zapojení, sdílení zkušeností.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Cílem webináře je seznámit účastníky se systémem LaTeX, který se hojně používá především v přírodních vědách a technických oborech k sázení textů od výukových materiálů až po odborné publikace a skripta.
Po úvodu věnovaném stručné historii LaTeXu a představení odlišných přístupů k tvorbě dokumentů (WYSIWYG vs. WYSIWYM) bude následovat hlavní část webináře věnovaná přímo psaní dokumentů v LaTeXu. Účastníci budou seznámeni se základní strukturou dokumentu v LaTeXu a s problematikou překladu zdrojového textu a generování výsledného pdf dokumentu. Naučí se se vytvářet číslované i nečíslované seznamy, tabulky, psát matematické vzorce a umísťovat obrázky. Stručný výklad bude vždy následován jednoduchým procvičováním tak, aby si účastníci mohli ihned zkoušet to, co právě slyšeli.
Druhá část semináře bude věnována tématům, která se sazbou textu v LaTeXu úzce souvisí. Nejprve se zaměříme na citace, které jsou důležitou součástí odborných textů. Účastníci budou seznámeni s nástrojem JabRef pro správu citací i s tím, jak zahrnout citaci zdrojů do dokumentu v LaTeXu.
Dalším tématem bude grafika. Budou uvedeny rozdíly mezi vektorovou a rastrovou grafikou a jejich výhody a nevýhody. Bude představen program IPE, který umožňuje přesné kreslení (nebo rýsování) vektorových obrázků vhodných např. pro výuku geometrie.
Na závěr druhé části budou představeny další možnosti využití LaTeXu, např. pro tvorbu prezentací (beamer), posterů, životopisů, jedinečných zadání (spojení s programovacím jazykem Python), materiálů do hudební výchovy (spojení s programem Lilypond) atp. Účastníci budou seznámeni se zdroji, ze kterých je možné čerpat další informace a inspiraci.
Na úplném závěr webináře bude představen koncept open-source software. Následovat bude diskuze účastníků o možnostech a výhodách využívání open-source softwaru ve vzdělávání.
Celý webinář bude zaměřen prakticky. Hlavním přínosem pro účastníky by neměly být získané znalosti, ale především získané praktické dovednosti. Proto bude každé probírané téma hned procvičováno a účastníci obdrží stručný manuál shrnující probraná témata. Také se naučí hledat informace, pomocí kterých budou schopni v LaTeXu vysázet i to, co se na webináři přímo nenaučí.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Počet problémových žáků neustále narůstá. Na učitele jsou kladeny stále vyšší nároky v oblasti výchovného působení, především při zvládání problémových žáků a stresových situací s nimi souvisejících. Seminář se skládá ze třech na sebe navazujících částí. V první části se účastníci seznámí s příčinami problémového chování žáků a s možnostmi a hranicemi jeho ovlivnění, protože předpokladem úspěšného řešení problémového chování je hlubší porozumění příčinám. Stěžejní částí druhého semináře je oblast prevence, tedy jak problémovému chování žáků předcházet, jak ho předvídat či eliminovat. Důležitou součástí práce s problémovými žáky je ale i práce s vlastními emocemi, jejichž zvládání se na úspěšnosti ovlivnění problému významně podílí. Na druhém semináři také učitelé dostanou podklady pro vyzkoušení v praxi, které budou v navazujícím semináři předmětem rozboru. Třetí seminář bude převážně praktický a bude úzce navazovat na předcházející části.
Účastníci se seznámí s konkrétními problémovými situacemi a variantami jejich řešení. Předmětem rozboru budou jak kazuistiky z praxe lektorky, tak i z praxe účastníků. Učitelé se také seznámí s technikami a strategiemi, které jsou chybné, dále jaká kázeňská opatření používat a v neposlední řadě také s tím, s kým při řešení problémového chování spolupracovat.
Osnova 1. Semináře (8 x 45 minut):
Osnova 2. Semináře (8 x 45 minut):
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.