Kurzy

Bi 91 Člověk a radioaktivita, základy radiobiologie

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
24409/2018-2-698
Počet vyučovacích hodin
8

Tento seminář uvede posluchače do problematiky současné radiobiologie s důrazem na biologické účinky ionizujícího záření. V semináři se posluchači dále dozví základní informace z jaderné a radiační fyziky, genetiky, cytologie, embryologie a ekologie, ale seminář se věnuje i radiační ochraně včetně platné legislativy ČR vztažené k jaderným technologiím a nakládání se zdroji ionizujícího záření.

Seminář je pojat komplexně a propojuje poznatky z mnoha vědních disciplín od biologie po fyziku. Měl by posluchače přimět ke komplexnímu uvažování nad problematikou a vnímat ji v širších souvislostech.

Obsah:

  • Historie objevu radioaktivity a využívání zdrojů radioaktivity, radioaktivita, ionizující záření (IZ), veličiny a jednotky (2 hodiny)
  • Interakce ionizující záření s hmotou, cytotoxické účinky, genetické účinky, reparace DNA, deterministické a stochastické účinky ionizujícího záření (3 hodiny)
  • Výskyt zdrojů IZ v přírodě, umělé zdroje IZ, využívání zdrojů IZ člověkem, radioekologie (3 hodiny)
  • Legislativa spojená s využíváním a s nakládáním se zdroji IZ, monitoring, detekce IZ. (2 hodiny) 

další informace

Olomouc 06.12.2019, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

EV 17 Radioaktivita přírodního prostředí České republiky

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257
Počet vyučovacích hodin
6

Ukázka radiometrických přístrojů a měření radiace. Životní prostředí a radioaktivita.

Přednáška - presentace PPT:    Současný (2019) stav přírodních a umělých zdrojů radiace v přírodním prostředí ČR a jejich hodnocení ve srovnání s obecně platnými limity ozáření populace ve světě a v ČR. Kosmické záření, radioaktivita hornin ČR, radioaktivita vod, radioaktivita půdního a atmosférického vzduchu. Anthropogenní zdroje radioaktivity a jaderný spad v ČR. Zákon č. 263/2016 Sb. (atomový zákon) a ochrana obyvatelstva ČR před ionizujícím zářením: radonový index stavebních pozemků, radioaktivita stavebních materiálů, radiace v obytných a pobytových objektech, testy radioaktivity vod. Referenční hodnoty  a limitní hodnoty radioaktivity. Jaderné energie svyět a ČR.

další informace

Olomouc 17.10.2019, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

990 Kč

 objednat

Fy 101 Měření neviditelného – jak měříme částice v mikrosvětě a na co je to dobré.

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Obeznámit učitele s nejmodernějšími přístupy k detekci částic v mikrosvětě a ukázat užitečnost a důležitost těchto měření, na která ČR jen do CERNu přispívá už 15 let cca 80 milionů Kč ročně. Přiblížit důvody, proč se musí budovat tak drahá a náročná měřící zařízení, jak fungují, co měří a co je tím demonstrováno. (1h)

Ukázat, proč je důležité žákům a studentům tyto věci předkládat a jejich návaznost na celkové představy o uspořádání mikro- a makrosvěta. Přiblížit a zpřístupnit dobrou argumentaci a faktografii nejen učitelům fyziky, ukázat vědeckou metodu práce a rozlišit to od různých jiných přístupů nevědeckých a tzv „meta-fyzikálních“. Nejedná se jen o samotná výsledná měřící zařízení, ale o vědeckou metodologii v praxi a o důležitost ukázat sepětí vědy s její metodami. (6h)

Diskuse nad částicemi, jejich měřitelností, nad tím, co pro nás jejich existence znamená, a zda a jak je možné toto téma přiblížit žákům a studentům (1h).

Obsah:

1. Zlehka úvodem: částice, proč o nich vědět

2. Tvrdě na věc: pokud jsou, měřme je!

3. Ještě tvrději na věc: měříme!

4. Relaxace: hlavní části detektoru

5. Do hloubky: co všechno se řeší pro dráhový detektor

6. Závěrečná exkurze: po některých experimentech

7. Závěr

další informace

Olomouc 14.10.2019, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Che 79 Jak porozumět dnešnímu světu – vědecká gramotnost ve 21. století

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257
Počet vyučovacích hodin
8

Jak věda funguje a proč je vůbec úspěšná (3 h)

- vědecké poznání jako metodické a systematické rozvíjení přirozeného způsobu získávání poznání; kritické pochybnosti jako základní nástroje vědeckého poznání; naše mysl a přirozená omezení při získávání poznání

Věda jako nový druh gramotnosti (2 h)

- vědecká gramotnost a zásadní vliv vědeckých poznatků a jejich povahy na běžný život každého z nás; jak poznáme, co je škodlivé a co není, a proč tomu tak je; vztah vědy a přírodovědného vzdělávání; osobní postoje k vědeckým poznatkům výrazně ovlivňují společnost (odpíračtví HIV-AIDS, očkování, fluoridace vody, GMO, atp.)

Jak skloubit klasickou znalostní výuku a výuku vědecké gramotnosti (3 h)

- využití historie získávání vědeckých poznatků v kombinaci s probíraným učivem přírodovědných oborů – vybrané příklady z fyziky (např. vývoj modelu Sluneční soustavy), chemie (např. vývoj organické syntézy) i biologie (např. vývoj mikrobiologie); uvěřitelnost i obtížně srozumitelného vědeckého poznatku je vyšší, víme-li, jak byl poznatek získán

další informace

Olomouc 11.11.2019, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Fy 103 Organická elektronika a Bioelektronika jako nové vědní obory

Lektor/ka kurzu
Doc. Ing. Ota Salyk, CSc.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

1. Organické polovodiče, princip, funkce a aplikace

2. Emise záření z organických polovodičů a její aplikace ve světelných zdrojích a ektroluminiscenčních displejích.

3. Vnitřní fotoektrický jev v organických polovodičích a jeho aplikace ve fotovoltaice

4. Elektronika a senzorika na bázi organických polovodičů pro biomedicínské aplikace.

5. Technologie tisku organické elektroniky 

další informace

Olomouc 23.10.2019, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Fy 104 Slunce jako hvězda. Sluneční aktivita a její projevy i vliv na Zemi.

Lektor/ka kurzu
RNDr. Pavel Kotrč, CSc.
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Historické i současné představy o Slunci. Slunce, jeho charakteristiky, složení a struktura.  Chod teploty a hustoty, chemické složení.  Termonukleární reakce, sluneční neutrina. Přenos záření, radiace, konvekce.  Slunce jako zdroj téměř veškeré energie na Zemi. Časový vývoj a budoucnost Slunce.

Sluneční aktivita a její vliv na Zemi. Sluneční magnetismus, sluneční dynamo.  Sluneční skvrny, erupce, protuberance, výrony koronální hmoty, geomagnetické bouře. Cykly sluneční aktivity. Zakládání slunečních observatoří v době 2. světové války. Vlivy na ionosféru. Monitorování a předpovědi sluneční a geomagnetické aktivity. Super erupce na magnetických hvězdách červení trpaslíci 3000 K  dalekohledem Kepler. 104 mohutnější než na Slunci, 1036 erg. Erupce tvoří až 8 procent jasu hvězdy.

Pozorování Slunce pozemskými i kosmickými přístroji v různých spektrálních oborech.  Vyzařovací funkce Slunce. Radiové, mikrovlnné, infračervené, optické, ultrafialové, rentgenové pozorování Slunce.  Dalekohledy, spektrografy, interferometry, sluneční seismologie. Mezinárodní spolupráce a projekty. Účast a výsledky vědců z ČR při výzkumu Slunce.

Proměnlivý tvar sluneční korony. Přirozená i „umělá“ zatmění slunečního disku. Pozemské expedice, PROBA 3 -experiment pro stálé monitorování sluneční koróny při umělém zatmění. Let dvou satelitů v přesné formaci. Vzdálenost satelitů 150 m, přesnost na dráze plus/minus 5 mm.  Rozptýlené světlo 2 x 10-4. Slunce jako inspirátor ve vědě, technice i v kultuře. Možnosti pozorování Slunce při školní výuce, bezpečnost při pozorování.

Každému tématu věnovat dvě vyučovací hodiny s maximálním zapojením posluchačů v diskusi.

další informace

Olomouc 15.10.2019, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

Fy 105 Temná hmota, temná energie a Lambda-CDM model vývoje vesmíru

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Přednášky úvodem podávají historický přehled teoretické předpovědi a observačního objevu rozpínání vesmíru, následně podpořeného klíčovou detekcí mikrovlnného kosmického záření a později teorií tzv. nukleosyntézy Velkého třesku. Pokračují prezentací tzv. Lambda-CDM modelu, v současnosti privilegovaného scénáře vývoje vesmíru, v němž dominují dvě hypotetické složky, temné hmota a temná energie.

V závěrečné části je podán vývoj kosmické struktury od fluktuací mikrovlnného záření po dnešní rozložení galaxií, jejich kup, superkup a stěn v tzv. kosmické pavučině.

Kapitoly:

1. Kosmologický princip

2. Rozpínání vesmíru – Friedmannova a Lemaîtrova předpověď

3. Rozpínání vesmíru – Hubbleův objev; Hubbleův zákon

4. Velký třesk

5. Mikrovlnné záření jako potvrzení Velkého třesku

6. Primordiální nukleosyntéza

7. Temná hmota

8. Temná energie a zrychlená expanze

9. Lambda-CDM model

10. Anizotropie mikrovlnného záření

11. Kosmická struktura a její vývoj, budoucnost vesmíru

další informace

Olomouc 28.11.2019, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace