Kurzy

BI 156 Nové poznatky v zoologii

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsah:

(i) Obecné souvislosti, konceptuální a metodické posuny: nová hlediska v organismální biologii - fylogenetická systematika, molekulární nástroje, evoluční vývojová biologie, nové cesty zhodnocení historických faktorů a fosilního záznamu.

(ii) Nejstarší historie obratlovců, postavení obratlovců v rámci živočišné říše, specifika tělesné stavby a genomické organisace, vývojové zdroje evolučního rozmachu a adaptivní rozmanitosti této skupiny

(iii) Přehled jednotlivých tříd a řádů - aktuální názory na vymezení jednotlivých skupin, jejich historii a vývojové vztahy, druhové bohatství, fylogenetickou strukturu a klasifikaci 

(iv) Shrnutí: invarianty zoologie

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 24.02.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

BI 160 Úvod do studia biologie - od virů po buňku

Lektor/ka kurzu
RNDr. Lenka Hrubá, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Předmět
Biologie
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V rámci tohoto workshopu si přiblížíme základní informace o virech – jejich rozdělení, strukturu samotné virové částice, jejich životní cyklus, včetně jejich replikace, stejně jako si popíšeme nejčastější virová onemocnění člověka. V části buněčné biologie se budeme nejprve věnovat buňce prokaryotické, u které si popíšeme její jednotlivé části, její genetickou informaci a možnosti její modifikace, stejně jako dělení těchto buněk. Následně budeme pokračovat buňkou eukaryotickou, u níž si popíšeme kromě jednotlivých organel rovněž genetickou informaci a podíváme se na jednotlivé organely z hlediska struktury i funkce. V následné části probereme buněčný cyklus buněk a také mechanismy mitózy a meiózy. Celý workshop tematicky zakončíme ukončíme buněčným metabolismem.

Workshop bude veden formou diskuse, kdy se předpokládá aktivní zapojení studentů. Přednášená látka bude doplněna nákresy a animacemi. V průběhu přednášky dostanou studenti rovněž testy, v nichž si mohou ověřit získané znalosti.

  • Virologie (1,5 hodiny) – obecná charakteristika virů, struktura virové částice, lytický, lyzogenní cyklus, přehled nejčastějších virových onemocnění
  • Prokaryotická buňka (1 hod) – obecná charakteristika, organely, genom prokaryotické buňky, dělení
  • Eukaryotická buňka (1 hod)– obecná charakteristika, organely, genom eukaryotické buňky
  • Buněčný cyklus a jeho regulace, mitóza, meióza (1,5 hod)
  • Buněčný metabolismus (1 hod) – glykolýza, Krebsův cyklus, oxidativní fosforylace

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 07.04.2025, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

TV 92 Jóga jako nástroj zdraví

Lektor/ka kurzu
Ing. Miroslav Kunt, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Tělesná výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář bude obsahovat vysvětlení důležitosti jogínských technik jakožto nástroje pro přiblížení se stavu zdraví, dále bude proveden nácvik vybraných jógových technik podle pětitisíciletých jogínských zkušeností.

  • Vysvětlení důležitosti pozvolného protahování svalů a setrvání v tomto stavu v určitých pozicích (ásanách) dle pětitisíciletých zkušeností praktikujících jogínů v kontextu s technikami novodobé evropské civilizace – 60 minut
  • Nácvik jógového rozcvičení před vlastními technikami (protahovací techniky celého těla zaměřené na protažení krční páteře + pozdrav slunci) – 45 minut
  • Nácvik základních jógových technik (představení jógových pozic důležitých pro protažení základních svalů – padahastásana, talásana, paščimotásana, bhudžangásana, halásana) – 60 minut
  • Vysvětlení důležitosti koncentrace zaměřené na protahované svaly i na energetické změny probíhající v těle při prováděných pozicích (ásanách) dle pětitisíciletých zkušeností praktikujících jogínů v kontextu s technikami novodobé evropské civilizace – 60 minut
  • Nácvik základních jógových technik (představení jógových pozic důležitých pro protažení základních svalů – trikonásana, čakrásana, andhamatsjendrásana, šalahásana, vadžrásana) – 45 minut
  • Základní relaxační techniky – 30 minut
  • Nácvik základních jógových technik (představení jógových pozic důležitých pro protažení základních svalů – dhanurásana, sarvangásana, prathanásana, badrásana, udiijána bandha) – 45 minut
  • Závěrečný test (kontrola správného provedení technik - 15 minut

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 29.1.2025, 08:30–15:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

CHE 121 Chemie pro nechemiky

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Předmět
Chemie
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz je určen zejména pro učitele na ZŠ, kteří mají vyučovat chemii, ale nejsou v ní aprobovaní. Cílem kurzu je vysvětlit složitou látku chemie tak, aby byl učitel schopen se v nové látce zorientovat a efektivně předávat znalosti svým žákům.

  • Představení se a seznámení, bezpečnost a pravidla (1 hodiny)
  • Obecná chemie (1 hodiny)
  • Anorganická chemie (2 hodiny)
  • Organická chemie (2 hodiny)
  • Diskuze a individuální konzultace (2 hodiny)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 17.03.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

EV 39 Ochrana přírody z hlediska výchovy a vzdělávání

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Environmentální výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Stav a ochrana české přírody je v současné době značně diskutovaným tématem. Chceme-li brát ochranu přírody vážně, musí se dotýkat nejen motivovaných dobrovolníků a profesionálů z akademických, úředních, neziskových i firemních sfér, ale (a především) nemotivované široké veřejnosti. Teprve poučená veřejnost může podporovat (či naopak komplikovat) leckdy nepopulární rozhodnutí úřadů a politiků, akce neziskových organizací či základní výzkum akademiků. Poučení veřejnosti přitom spočívá na bedrech nejdůležitějších vzdělávacích institucí – na základních i středních školách. To jsou ty poslední instituce, kterými projdou bez rozdílu všichni budoucí biologové, stavební inženýři, lékaři, úředníci, řidiči, zámečníci, bankovní úředníci i truhláři.  Poznatky, které si ze škol odnesou, je v drtivé většině doprovázejí po celý zbytek života.

Situace na školách však není z hlediska ochrany přírody příliš radostná. Ochrana přírody je často omezena pouze na třídění odpadu a učitelé nemají čas se tomuto tématu věnovat. Když už na ochranu přírody v hodinách dojde, jsou učitelé často v zajetí zastaralých, překonaných představ a přispívají tak k dalšímu upevnění řady mýtů. V semináři se mimo jiné podíváme právě na mylné představy široké veřejnosti, dnešních žáků a studentů na ochranu přírody a nástin možností, jak tuto neradostnou situaci řešit.

Seznámit se základními úkoly ochrany přírody, s typy a problémy biodiverzity, s ochranou genetickou, druhovou, biotopovou i krajiny. Vysvětlit vliv člověka na přírodu. Charakterizovat vývoj ochrany přírody zejména v ČR. Ukázat současný stav a ohrožení přírody a krajiny v ČR a ve světě. Legislativa ochrany přírody a krajiny, včetně NATURA2000. Nejdůležitější mezinárodní dohody a úmluvy. Vysvětlit územní ochranu přírody v ČR a ve světě. Podat přehled velkoplošných chráněných území v ČR (národní parky, chráněné krajinné oblasti, biosférické rezervace, EVL a PO v rámci Natura 2000), nejvýznamnější národní parky Evropy a ostatních světadílů – přírodní podmínky, geologické a geomorfologické podmínky, flóra a fauna, vývoj osídlení, problémy ochrany přírody. Uvést ochranu vně chráněných území. Ukázat ohrožení biomů světa. Popsat základní metody monitoringu a návrhy managementu využitelné na školách. Přiblížit podstatu udržitelného rozvoje. Role biologů a učitelů v ochraně přírody.

  1. hod: Základní úkoly ochrany přírody, typy a problémy biodiverzity -ochrana genetická, druhová, biotopová i krajiny.
  2. hod: Vliv člověka na přírodu z historického pohledu.
  3. hod: Vývoj ochrany přírody zejména v ČR. Současný stav a ohrožení přírody a krajiny v ČR a ve světě.
  4. hod: Legislativa ochrany přírody a krajiny, včetně NATURA2000. Nejdůležitější mezinárodní dohody a úmluvy.
  5. až 6. hod: Územní ochrana přírody v ČR a ve světě. Přehled velkoplošných chráněných území v ČR (národní parky, chráněné krajinné oblasti, biosférické rezervace, EVL a PO v rámci Natura 2000) a nejvýznamnější národní parky světa – přírodní podmínky, flóra a fauna, vývoj osídlení, problémy ochrany přírody, řešení. Ochrana vně chráněných území.

7. hod: Ohrožení biomů světa. Základní metody monitoringu a návrhy managementu využitelné na školách. Podstata udržitelného rozvoje. Role biologů a učitelů v ochraně přírody.

8. hod: diskuze, náměty pro výuku, zejména motivační praktická cvičení, test, hodnocení

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 31.03.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

TV 94 Sport a výživa očima vědce aneb kde bychom měli přidat, a kde naopak ubrat?

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Předmět
Tělesná výchova
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Formy: Běhačky, jednoduchá cvičení, možnost měření tepové frekvence, možnost měření laktátu a glukózy (pro dospělé), workshop, krátká sdělení, skupinové hry

Obor: Biochemie a lékařské vědy

Na co se zaměřit v tak nepřehledném výběru potravin?

  • Praktická ukázka potravin s nízkým a vysokým glykemickým indexem
  • Ukázka potravin obsahujících stejné makroživiny, ale jiné množství mikroživin 
  • Kdy nám fastfood nevadí?
  • Neřešíme jídlo zbytečně moc? Co nám bere posedlost zdravými potravinami? A dává nám něco?

Před čím se mít na pozoru, když začínám sportovat. A jak vlastně začít?

  • Je sport skutečně alfou omegou zdravého životního stylu? 
  • Sportování pro zdraví je co, vlastně?
  • Je skutečně výkonnostní sport nezdravý, jak nám tvrdili?
  • Potřebujeme výživové doplňky?

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 21.05.2025, 9:00–12:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 500 Kč

 objednat

IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů

Lektor/ka kurzu
Bc. Petr Chamula
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Informatika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.

První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.

V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.

V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.

  • Žák a motivace k výuce (45 minut)
  • Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
    • Seznámení s aplikací
    • Ukázka vzorové lekce
    • Popis funkcí
    • Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
  • Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
    • Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
    • Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
    • Seznámení s funkcí Reports
  • Nearpod a Google Slides (45 minut)
    • Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
  • Virtuální tabule a její využití (30 minut)
  • Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 06.06.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace