Kurzy

PP 384 Hlasová výchova pro pedagogy

Lektor/ka kurzu
Miroslav Dvořák, DiS.
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5950/2018-2-239
Počet vyučovacích hodin
8

Práce s dechem a hlasová výchova

  • řízení dechu při mluvení
  • vědomá dechová kapacita a správná opora hlasu, měkký hlasový začátek
  • vznik zdravé fonace, brániční impuls
  • tvoření hlasu, síla hlasu
  • barva a znělost hlasu
  • co o nás prozradí hlas a jak zaujmout hlasem
  • jak umluvit prostor bez námahy

Technika řeči

  • respirace, fonace, artikulace, modulace - jak potřebné teoretické informace proměnit v mluvní praxi
  • srozumitelná artikulace - vokálů a konsonantzvuková osnova věty
  • jak mluvit hodiny bez únavy hlasu
  • hlasová hygiena

Kultivovaný mluvený projev a publikum

  • jak získat a udržet pozornost posluchačů svým hlasovým a mluveným projevem
  • řečnické zlozvyky a nedostatky a jak se jim vyhnout
  • zvládání trémy při verbálním projevu

METODY

  • INTERAKTIVNÍ TRÉNINK se zapojením všech účastníků, teoretické zásady se okamžitě nacvičují v praxi, opakovaná cvičení, zpětná vazba lektora každému posluchači, rady a doporučení ke zlepšení dovedností,
  • dechová cvičení, význam dechu pro vznik hlasu, brániční impuls
  • rezonanční cvičení
  • artikulace vokálů a konsonant
  • vlastní příprava projevu
  • hlas a prostor, zvuková osnova věty - artikulace, větný a slovní přízvuk, intonace, tempo a dynamika
  • audio a video trénink

Lektor prakticky předvádí dechová a hlasová cvičení, individuálně konzultuje s posluchači a prakticky s nimi nacvičuje základní hlasové návyky:

  • nacvičujeme správné držení těla při mluveném projevu
  • prohlubujeme práci s dechem a s bránicí, vědomé brániční dýchání
  • cvičíme správné tvoření hlasového tónu, měkké hlasové začátky
  • naučíme se, jak šetřit hlas a ekonomicky využívat dech
  • procvičíme využívání rezonančních dutin
  • trénujeme důslednou a čistou vokalizaci, samohlásky a jejich dělení, artikulaci
  • používáme hlasová cvičení dle dispozic jednotlivců
  • dbáme na přesnou výslovnost a správný tvar mluvidel, artikulace
  • nacvičujeme texty s cílem vytvořit praktické dovednosti a návyky v oblasti mluveného projevu
  • video, audio trénink

HLASOVÁ VÝCHOVA

  • Vědomé dýchání - práce s dechem a jeho význam verbální projev
  • Brániční impuls
  • Hlasové začátky - správná fonace
  • Rezonance - zesílení hlasu, přirozená mluva na prostor
  • Artikulace - správná výslovnost vokálů a konsonant
  • Hlas je pracovní nástroj každého pedagoga
  • Všechna cvičení si zájemci vyzkouší prakticky, konkrétní a názorné ukázky

RÉTORIKA

  • Základní informace o vědomém a profesionálním dýchání, znění hlasu a artikulaci
  • Ukázka připraveného projevu
  • Zvuková osnova věty – frázování, větný přízvuk, intonace, tempo a dynamika
  • Neverbální část projevu – postoj, oční kontakt, jak vnímat a upoutat posluchače
  • Řečnické okrasy
  • Všechna cvičení si zájemci vyzkouší prakticky, konkrétní a názorné ukázky

další informace

Olomouc 25.11.2019, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

ZŠ 94 Jak na hudebku

Lektor/ka kurzu
Mgr. Ivana Janovská
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

1.-2.hodina

Hudební hry, hry na tělo, rytmické hry. Propojení hudby, slova a pohybu. Didaktické postupy zaměřené na rozvoj rytmického cítění.

3.-4.hodina

Formy aktivního poslechu. Možnosti realizace poslechových skladeb tak, aby poslech nebyl nudnou složkou hudební výchovy.

5.-6.hodina

Orffův instrumentář, boomhackery (perkusní tyče)  a jejich využití ve skupinové výuce. Možnost práce s hudebním repertoárem formou úprav pro Orffovy nástroje a soustavu boomhackerů (perkusních tyčí). Ukázky nácviku skladeb formou hry, tedy bez nutnosti práce s notovým zápisem.

7.-8- hodina

Muzikoterapie jako součást vyučování. Praktické možnosti využití muzikoterapie v běžné hodině hudební výchovy.

další informace

Olomouc 11.12.2019, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

HV 48 Hudební interpret a mladý posluchač - konsekvence předvedení hudebního díla

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Kurz je zaměřen na prohlubování odborné kvalifikace pedagogů základních a středních škol v předmětu hudební výchova (§10 vyhlášky č. 317ú2005 Sb.) z pohledu mladého posluchače, který nemá k dispozici notový zápis díla, ale pouze jeho znějící formu, kterou mu ve vlastním hudebním záměru předkládá interpret. Hudební interpret a jím předvedená znějící forma hudebního díla na koncertě jsou jedinými předloženými prvky pro vnímání mladého posluchače. Součástí náplně kurzu jsou informace z oblasti hudební interpretace, hudební psychologie a sociologie se zaměřením na jejich využití v pedagogickém procesu.

Složení témat umožní účastníkům kurzu proniknout přes vědeckou odbornou literaturu a systém vzdělávání k charakteristice hudebního interpreta a jeho tvůrčímu prostředí, které formuje jeho osobnost při konečném předvedení znějícího díla na koncertě. Daná témata motivují pedagogické pracovníky objasňovat svým žákům a studentům důležitost osobnosti hudebního interpreta při konečné kvalitě poslechu hudby na koncertě, umožní nastolit variabilitu znějícího díla a tak nezavrhovat klasickou hudbu obecně.

Problematika zkušenosti mladého posluchače s poslechem klasické hudby na živém koncertě umožní, pomocí výzkumů v oblasti hudební psychologie, chápat přijímaní jednotlivých slyšených hudebních prostředků u mladého posluchače a následný pohled do reflexe jeho zkušeností s živým koncertem. Poukáže i na metodu, s jejíž pomocí mladý posluchač začíná vnímat různorodost předvedeného znějícího díla, což je jeden z nejdůležitějších faktorů pro vytvoření zájmu mladého člověka o oblast klasické hudby.

Časové dotace a přehled témat

  • 1 hodina - Hudební interpret v kontextu vědecko-odborné literatury
  • 1 hodina - Distinkce mezi notačně zapsaným hudebním dílem a jeho předvedením
  • 2 hodiny - Tvůrčí prostředí hudebního interpreta ve vzdělávacím procesu v ČR
  • 2  hodiny - Mladý posluchač a klasická hudba, přijímání jednotlivých slyšených hudebních prostředků
  • 1 hodina - Reflexe esteticko-recepční zkušenosti mladých posluchačů s poslechem klasické hudby na koncertě v ČR
  • 1 hodina – Koncertní zkušenost jako metoda k vyhledávání informací v oblasti klasické hudby

další informace

Olomouc 23.1.2020, 09:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace