Kurzy

EV 42 Quo vadis, plasty?

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Environmentální výchova
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz se zaměřuje na environmentální aspekty plastů a jejich roli v cirkulární ekonomice. Účastníci se seznámí s klíčovými výzvami a možnostmi, jak mohou plasty přispět k udržitelnému rozvoji a ochraně životního prostředí. Kurz se zaměřuje na historický vývoj polymerů, jejich výhody oproti tradičním materiálům a jejich schopnost podpořit cirkulární ekonomiku. Důraz bude kladen na rozpoznání efektivní recyklace, odlišování mezi skutečně udržitelnými přístupy a populárními mýty o plastech.

Účastníci budou mít možnost se zapojit do praktických ukázek, včetně her, videí a soutěží, které jim ukážou, jak správně pracovat s plasty, jejich recyklovatelností a ekologickým přínosem. Seminář je určen všem pedagogům, kteří chtějí začlenit environmentální aspekty do výuky a seznámit své studenty s odpovědným používáním plastů v souladu s Průmyslem 5.0 a principy udržitelnosti.

Jak mohou plasty přispět k udržitelné budoucnosti? A jaká je jejich role v cirkulární ekonomice? Plasty, ač často kritizované, jsou neodmyslitelnou součástí moderního světa a mohou hrát klíčovou roli v ochraně životního prostředí – pokud s nimi zacházíme správně. Přijďte se dozvědět, jaké možnosti nabízejí plasty v udržitelném rozvoji a jak je lze využít v intencích cirkulární ekonomiky a Průmyslu 5.0.

Plasty v historii a současnosti: Jak nahradily přírodní materiály, od slonoviny po hedvábí, a jak mohou podporovat udržitelnost (1 hodina).
Proč jsou polymery klíčem k udržitelným řešením: Lepší vlastnosti než sklo, papír nebo slitiny kovů – a nižší environmentální zátěž při správném použití (1 hodina).
Cirkulární ekonomika v praxi: Pravdy a mýty o recyklaci plastů. Naučíte se rozpoznat skutečně efektivní přístupy od „recyKeců“ (2 hodiny).
Praktické ukázky a inspirace: Videoukázky, hry a soutěže, které vám přiblíží environmentální přínosy plastů a možnosti jejich recyklace (2 hodiny).

Seminář je zaměřen na pedagogy všech stupňů vzdělávání a asistenty pedagoga. Získáte nejen odborný pohled na polymery a jejich environmentální potenciál, ale i inspiraci, jak toto téma zapojit do výuky s důrazem na odpovědné zacházení s materiály a udržitelný rozvoj.

Přidejte se a zjistěte, jak mohou plasty hrát důležitou roli v ochraně planety!

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 07.03.2025, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat

EV 39 Ochrana přírody z hlediska výchovy a vzdělávání

Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Předmět
Environmentální výchova
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Stav a ochrana české přírody je v současné době značně diskutovaným tématem. Chceme-li brát ochranu přírody vážně, musí se dotýkat nejen motivovaných dobrovolníků a profesionálů z akademických, úředních, neziskových i firemních sfér, ale (a především) nemotivované široké veřejnosti. Teprve poučená veřejnost může podporovat (či naopak komplikovat) leckdy nepopulární rozhodnutí úřadů a politiků, akce neziskových organizací či základní výzkum akademiků. Poučení veřejnosti přitom spočívá na bedrech nejdůležitějších vzdělávacích institucí – na základních i středních školách. To jsou ty poslední instituce, kterými projdou bez rozdílu všichni budoucí biologové, stavební inženýři, lékaři, úředníci, řidiči, zámečníci, bankovní úředníci i truhláři.  Poznatky, které si ze škol odnesou, je v drtivé většině doprovázejí po celý zbytek života.

Situace na školách však není z hlediska ochrany přírody příliš radostná. Ochrana přírody je často omezena pouze na třídění odpadu a učitelé nemají čas se tomuto tématu věnovat. Když už na ochranu přírody v hodinách dojde, jsou učitelé často v zajetí zastaralých, překonaných představ a přispívají tak k dalšímu upevnění řady mýtů. V semináři se mimo jiné podíváme právě na mylné představy široké veřejnosti, dnešních žáků a studentů na ochranu přírody a nástin možností, jak tuto neradostnou situaci řešit.

Seznámit se základními úkoly ochrany přírody, s typy a problémy biodiverzity, s ochranou genetickou, druhovou, biotopovou i krajiny. Vysvětlit vliv člověka na přírodu. Charakterizovat vývoj ochrany přírody zejména v ČR. Ukázat současný stav a ohrožení přírody a krajiny v ČR a ve světě. Legislativa ochrany přírody a krajiny, včetně NATURA2000. Nejdůležitější mezinárodní dohody a úmluvy. Vysvětlit územní ochranu přírody v ČR a ve světě. Podat přehled velkoplošných chráněných území v ČR (národní parky, chráněné krajinné oblasti, biosférické rezervace, EVL a PO v rámci Natura 2000), nejvýznamnější národní parky Evropy a ostatních světadílů – přírodní podmínky, geologické a geomorfologické podmínky, flóra a fauna, vývoj osídlení, problémy ochrany přírody. Uvést ochranu vně chráněných území. Ukázat ohrožení biomů světa. Popsat základní metody monitoringu a návrhy managementu využitelné na školách. Přiblížit podstatu udržitelného rozvoje. Role biologů a učitelů v ochraně přírody.

  1. hod: Základní úkoly ochrany přírody, typy a problémy biodiverzity -ochrana genetická, druhová, biotopová i krajiny.
  2. hod: Vliv člověka na přírodu z historického pohledu.
  3. hod: Vývoj ochrany přírody zejména v ČR. Současný stav a ohrožení přírody a krajiny v ČR a ve světě.
  4. hod: Legislativa ochrany přírody a krajiny, včetně NATURA2000. Nejdůležitější mezinárodní dohody a úmluvy.
  5. až 6. hod: Územní ochrana přírody v ČR a ve světě. Přehled velkoplošných chráněných území v ČR (národní parky, chráněné krajinné oblasti, biosférické rezervace, EVL a PO v rámci Natura 2000) a nejvýznamnější národní parky světa – přírodní podmínky, flóra a fauna, vývoj osídlení, problémy ochrany přírody, řešení. Ochrana vně chráněných území.

7. hod: Ohrožení biomů světa. Základní metody monitoringu a návrhy managementu využitelné na školách. Podstata udržitelného rozvoje. Role biologů a učitelů v ochraně přírody.

8. hod: diskuze, náměty pro výuku, zejména motivační praktická cvičení, test, hodnocení

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 31.03.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

IT 54 Jak jednoduše oživit klasickou prezentaci interaktivními prvky a zvýšit motivaci studentů

Lektor/ka kurzu
Bc. Petr Chamula
Cílová skupina
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, výchovní poradci
Předmět
Informatika
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.

První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.

V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.

V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.

  • Žák a motivace k výuce (45 minut)
  • Aplikace Nearpod – teoretická část (90 minut)
    • Seznámení s aplikací
    • Ukázka vzorové lekce
    • Popis funkcí
    • Ukázka integrace s ostatními aplikacemi
  • Aplikace Nearpod – praktická část (90 minut)
    • Praktické vytvoření interaktivní lekce z klasické PowerPoint prezentace
    • Otestování funkčnosti lekce ve dvojicích
    • Seznámení s funkcí Reports
  • Nearpod a Google Slides (45 minut)
    • Integrace aplikací a ukázka vytvoření lekce ve Slides jako náhradě za MS PowerPoint
  • Virtuální tabule a její využití (30 minut)
  • Tipy na ostatní aplikace k obohacení výuky (60 minut)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 06.06.2025, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

descartes
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace