Kurzy

M 187 Finanční plánování rodiny aneb, jak si nezatížit finanční rozpočet

Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Výchova k podnikavosti

Jak se neztratit ve světě financí

  • Peníze a jejich role
  • Finanční systém
  • Aktivní a pasivní operace bank
  • Úrok, úvěr
  • Magický trojúhelní financí – nejdůležitější schéma pro život
  • Peníze na útěku

další informace

Olomouc 07.12.2018, 10:30–17:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

M 188 K čemu je ta tvá matematika? Copak jde štěstí vypočítat?

Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8
Tento kurz lze zařadit do šablony
Matematická gramotnost

Tématem kursu je role matematiky v dnešních společenských vědách, zejména ekonomii. Cílem kursu je ukázat, kde může být užitečná a kde jsou v dané oblasti její limity.

Hlavními problémy, na které matematika ve společenských vědách naráží, jsou zejména nedostatek informací (neurčitost) a obtížný popis liských preferencí, obecně pak nemožnost předvídání svobodného rozhodování. To vše zabraňuje mechanickým aplikacím matematických postupů, ale na druhou stranu činí věc zajímavou: je například otázkou, nakolik je naše rozhodování ovlivněno teoriemi, které je původně měly jen popisovat.

Po krátkém představení současné matematiky a jejích možností bude diskutována problematika předpovídání za neurčitosti, popisu lidského rozhodování a modelování konfliktních situací (teorei her), vše demonstrováno na praktických příkladech (od sestavování rozvrhu po korupci či fake news). Následně bude diskutováno téma zmíněné v názvu: jak může a jak nemůže matematika pomoci ve „spravedlivém“ přerozdělování společně vytvořeného bohatství.

Při výkladů nebude zabíháno do detailů – spíše než detailní přehled probraného materiálu by se účastníci měli odnést určitý vhled, který umožňuje nahlížet věci i z jiného než „selského“ úhlu pohledu.

1. hod. Matematika se představuje: starověk, středověk, moderní nadšení, postmoderní vystřízlivění, matematika dnes, co dnes je a co není vědecké

2. hod.  Matematika a myšlení: nevyhnutelnost logiky, myšlení pomalé a rychlé, heuristiky,  kognitivní zahlcení, ahaefekt, racionální a „iracionální“ chování, koherence aneb která news je fake.

3. hod. Matematika a předpovídání: co je a co není náhoda, všudypřítomná statistika, dynamické systémy, teorie chaosu,

4. hod. Matematika a rozhodování: vícekriteriální rozhodování aneb když je něco za něco, NP-úplnost aneb proč nelze sestavit ideální rozvrh, rozhodovíní za neurčitosti,

5. hod. Matematika a hry: modelování konflitních situací, spravedlivá a nespravedlivá hra, Nashovo ekvilibrium aneb jak se dostat do ráje, když každý táhne za jiný provaz, proč hrajeme, i když prohráváme, pojištění proti prohře

6. hod. Matematika a spravedlnost: jak spravedlivě rozdělit koláč, superaditivní efekt aneb jak se podělit, když 1+1=3, co dokáže a co nedokáže neviditelná ruka trhu, nutnost pravidel aneb jak by to vypadalo, kdyby každý jezdil jsk chce, proč by byl socialismus super, jen kdyby….

7-8. hod. Závěrečný „test“: krátká esej či diskusní příspěvek na některé z probíraných témat, prezentace, diskuse (dle počtu účastníků)

další informace

Olomouc 10.12.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

D 92 Rusko známé / neznámé?

Cílová skupina
učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Formou přednášek provázených power pointovými prezentacemi v prolnutí s diskusí s účastníky akce objasnění otázky, jaké bylo Rusko ve 20. století a nakolik v 21. století navazuje na stereotypy, které vytvořilo ve 20. století.

Osnova

1.Jak poznávat realitu moderního Ruska? Geopolitika od 18. století po dnešek

2.Rusko dnes: politika V. V. Putina

3.Rozpad SSSR jako důsledek neúspěchu „perestrojky“ ?

4.Ruská revoluce 1917 – hlavní události

5.Co přinesl Rusku a světu Říjen 1917 ?

6.Lenin - Stalin – Chruščov – Brežněv. Rusko se bez vůdce neobejde?

7.Teror jako nástroj sovětské (ruské) politické moci

8.Moderní literatura o Revoluci 1917, sovětském Rusku a Ruské federaci. Úskalí tzv. faktů a zhodnocení hodnověrnosti jejich interpretace.

další informace

Olomouc 23.10.2018, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

D 96 Jak přistupovat k dějinám komunismu

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jan Kolář
Cílová skupina
učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8

Dějiny komunismu zůstávají i nadále (takřka 30 let po jeho pádu) terčem přepjatých politických hodnocení a stále se vzpírají být uzavřenou minulostí. Pozice pedagoga stojícího před tímto tématem je v tomto ohledu komplikovanější než v případě výkladu starších dějin. Přehledná orientace ve směrech bádání o komunismu, kterou kurs poskytne, obohatí možnosti pedagogického působení účastníků. Ačkoliv absolutní objektivita není zvláště u takto exponovaných témat ničím více než tužbou, smyslem kursu bude předestřít účastníkům, co možná nejširší metodologickou paletu tak, aby jejich výsledný přístup byl co nejkvalifikovanější a odrážel výsledky špičkové české i zahraniční historické vědy. Seminář bude doplněn vhodnými čtenými ukázkami z odborné i krásné literatury a krátkými video-vstupy, které budou společně ilustrovat různé úhly pohledu na nedávnou minulost.

1.Seznámení s problematikou a současným kontextem (45 min)

2.Přístup totalitně-historický (90 min)

3.Přístup revizionistický (90 min)

4.Přístupy post-revizionistické (90 min)

5.Závěrečné shrnutí a diskuse (45 min)

 

další informace

Olomouc 12.11.2018, 09:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

D 88 Československo na rozhraní dvou totalit

Lektor/ka kurzu
PhDr. Michal Pehr, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé ZŠ 2, učitelé SOŠ, učitelé víceletých gymnázií, učitelé 4-letých gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5950/2018-2-239
Počet vyučovacích hodin
8

Seminář se zaměří na komplexní představení poválečného období omezené limitované demokracie v povalečném Československu. Na jedné straně bude popsán proces vyrovnávání se s tíživým dědictvím nacistického totalitního systému. Úvodem kurzu budou účastníci seznámeni s výsledky nejnovějšího bádání na toto téma (např. fenomén národní očisty) a relevantní literaturou k danému tématu. Poté bude postupně analyzován nový nastupující totalitní systém v podobě komunistické ideologie. Současně budou analyzovány i společné kořeny komunistického a nacistického hnutí. Budou porovnány shody a rozdíly v jejich ideologii (tzv. politické náboženství – „ve jménu strany a vůdce“) ale také v jejich každodenní praxi. Seminář se následně zaměří na příčiny úspěchu komunistického hnutí v ČSR a proces upevňování politické moci. Značná pozornost bude věnována rovněž období po únoru 1948, kdy došlo k procesu likvidace možný odpůrců režimu a transformace v totalitní režim.

další informace

Olomouc 20.11.2018, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 560 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace