Cílem semináře je inspirovat učitele k zvýšení zájmu o studium hub u studentů. V České republice lze sběr makromycet (makroskopických hub) považovat téměř za národní sport a není rodina, kde by alespoň někdo se sběrem hub neměl zkušenosti. Je však dobré porozumět i biologii hub, jejich životním strategiím, znát houby léčivé i prudce jedovaté a z praktické stránky se lépe seznámit s problematikou určování hub v terénu. Součástí kurzu budou i aktivizační metody s tématem mykologie a praktické určování hub. Kurz je vhodný pro podzimní období, kdy je možné přinést čerstvé plodnice hub.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah:
Reprodukce: gametogeneze, základní procesy a pojmy
Embryologie 1: přehled embryonálního a fetálního vývoje
Problematika reprodukčního zdraví, (ne)plodnosti (popis aktuálního stavu, příčiny, možná řešení), zázraky“ reprodukční medicíny : představení možností, jakými prostředky současná medicína může pomoci při řešení problému neplodnosti, etika
Seznámení se zdroji pro přípravu výukových materiálů, tipy pro výuku, náměty na didaktické materiály (literatura, webové stránky, výuková videa a další), diskuze s účastníky, dotazy
V průběhu semináře budou využity elektronické materiály připravené autorkou.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
1. hod Vysvětlit pojem životní prostředí (různé definice a členění životního prostředí, jeho základní složky). Uvést negativní důsledky lidské činnosti na životní prostředí z historického pohledu (konkrétní dopady ve světě i na území našeho státu)
2. hod Zaměřit se na konflikt člověka se ŽP v současnosti – globální problémy světa a jejich charakteristika (příčiny vzniku, příklady lokálních, regionálních i globálních vlivů).
Podstata globalizace. Možná členění globálních vlivů.
V dalších hodinách budou hodnoceny hlavní globální problémy současnosti
(tyto budou dále chronologicky podrobněji charakterizovány – jaký je dopad na životní prostředí, včetně člověka, nastíněna budou i možná řešení)
3. hod Rozbor změn klimatu a degradace půdy (včetně desertifikace)
4. hod Příčiny a důsledky nedostatku vody (zejména pitné); úbytek zdrojů (především neobnovitelných)
5. hod Rozbor populační krize současného světa (proč ne exploze); hrozba terorismu neustává
6. hod. Chudoba (hlavně rozvojových zemí); epidemie i v 21. století
7. hod Ohrožení genetické, druhové a ekosystémové biodiverzity (příčiny, stav, příklady i z ČR); příklady základních invazivních a expanzivních rostlin ČR – jejich původ, morfologie, ekologické nároky, stanoviště, jejich negativní vlivy, způsoby likvidace
8. hod Charakteristika a negativní ovlivnění základních biomů světa v posledních desetiletích.
Diskuze a náměty na prakticky orientovanou výuku.
Při vzdělávací akci budou využity četné autorkou připravené elektronické podpory a skripta s velkým množstvím obrazového materiálu – zejména fotodokumentace autorky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obeznámit učitele s nejmodernějšími přístupy k detekci částic v mikrosvětě a ukázat užitečnost a důležitost těchto měření, na která ČR jen do CERNu přispívá už 15 let cca 80 milionů Kč ročně. Přiblížit důvody, proč se musí budovat tak drahá a náročná měřící zařízení, jak fungují, co měří a co je tím demonstrováno. (1h)
Ukázat, proč je důležité žákům a studentům tyto věci předkládat a jejich návaznost na celkové představy o uspořádání mikro- a makrosvěta. Přiblížit a zpřístupnit dobrou argumentaci a faktografii nejen učitelům fyziky, ukázat vědeckou metodu práce a rozlišit to od různých jiných přístupů nevědeckých a tzv „meta-fyzikálních“. Nejedná se jen o samotná výsledná měřící zařízení, ale o vědeckou metodologii v praxi a o důležitost ukázat sepětí vědy s její metodami. (6h)
Diskuse nad částicemi, jejich měřitelností, nad tím, co pro nás jejich existence znamená, a zda a jak je možné toto téma přiblížit žákům a studentům (1h).
Obsah:
1. Zlehka úvodem: částice, proč o nich vědět
2. Tvrdě na věc: pokud jsou, měřme je!
3. Ještě tvrději na věc: měříme!
4. Relaxace: hlavní části detektoru
5. Do hloubky: co všechno se řeší pro dráhový detektor
6. Závěrečná exkurze: po některých experimentech
7. Závěr
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.