Kurzy

PP 410 Efektivní učení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

 V semináři budou předvedeny originálně zpracované didaktické zkušenosti pedagogů z praxe, zaměřené zejména na vzdělávací potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Lektorka zároveň představí vlastní nové a obecně málo známé a frekventované formy a metody vyučování. V první části se lektorka zaměří na obecnější principy metodiky a didaktiky (na praktických příkladech), na využití inovativních, aktivizujících metod, v druhé části pak na ukázky konkrétních možností, jak výuku vést a obohacovat o zajímavé prvky a činnosti, které vedou u žáků se speciálními potřebami k rozvoji pozornosti, vnímání, k rozvoji pravolevé orientace i ke čtení s porozuměním.

 

Témata:

A – O kom hovoříme? (podmínky vzdělávání stanovené RVP) – 45 min

B - Didaktické zásady a efektivní učení (45 min)

C - Rozvoj paměti (90 min)

D – Bloomova taxonomie (45 min)

E – Žáci se sociálním znevýhodněním – metody a formy práce vedoucí k inkluzivnímu a efektivnímu vzdělávání (třífázový rozhovor, soustředné kruhy, metoda barevných papírů, otázky a odpovědi, překřížené skupiny) – 60 min

F – Žáci se SPUCH, LMP – metody a formy čtení a psaní (rozvoj sluchového a zrakového vnímání, pravolevá a prostorová orientace, rozvoj jemné motoriky, knoflíky ve výuce, pětilístek, I.N.S.E.R.T., myšlenková mapa, principy tvorby pracovních listů pro žáky s SPUCH, LMP  (75 min)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 10.03.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 150 Kč

volných míst: 6
 objednat

PP 448 Altruisté nebo sobci? Od psychologie morálky a evoluční etiky ke krizi liberalismu

Lektor/ka kurzu
Mgr. Michal Trčka
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Workshop nabídne posluchačům vstup do oblasti současných teorií psychologie morálky a evoluční etiky. Účastníci budou mít možnost seznámit se s teoriemi, které vysvětlují vznik náboženství, morálky a politických teorií z darwinistické perspektivy. Aktuální vědecké odpovědi na otázku, zda jsou lidé od přírody sobci či altruisté budou použity k vysvětlení hodnotových sporů současné společnosti – především se zaměřením na problémy týkající se migrační krize, nárůstu populismu, krize liberalismu a jeho hodnot.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 23.04.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

PP 451 Odborné informační zdroje

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vyhledání, posouzení, zpracování a využití vědeckých informačních zdrojů a dat mj. pro psaní odborné práce: přednáška, diskuse, práce s vědeckými časopisy v tištěné formě a práce frekventantů na počítači.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 20.11.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 150 Kč

 objednat

PP 454 Tvořivost jako umění syntézy

Lektor/ka kurzu
Petr Sládeček, MBA
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Co jsou vlastně tvůrčí schopnosti? Jak je rozpoznávat, užívat, pěstovat? Každý člověk má předpoklady k tvořivosti, jež může kdykoli v průběhu života rozvíjet. Většinu inovací v každém oboru však vytvoří pouze znalci, odborníci, experti. Interaktivní výklad, cvičení.

  • Tvůrčí myšlení jako největší bohatství lidstva. Stručný výklad psychologických základů a předpokladů tvořivosti (myšlení, cítění, vůle, představivost)  
  • Kreativita jako originalita i užitečnost. Čtyři stadia tvůrčího procesu podle Grahama Wallase
  • Tvůrčí osobnost a její uplatnění ve vědě, technice, průmyslu a obchodu, umění. Mikro kazuistiky: Frederick Winslow Taylor, Tomáš Baťa, William Shakespeare, Wolfgang Amadeus Mozart
  • Kreativita jako hra a zábava. Konvergentní, divergentní a laterální myšlení. Cvičení: dobré nápady podle Edwarda de Bona. 
  • Kreativita pro každého a pro každý den. Pozornost, vnímavost, všímavost, neotenie. Umění paměti, základy mind mappingu a skečnoutingu. Cvičení: Procházka po chodbě
  • Kreativita a inovace v organizační praxi. Originalita a tvůrčí imitace. Inovační čtyřicítka. Jak pracují úspěšné inovativní firmy. Mikro kazuistika: Toyota, Google, Ogilvy, Cirque du Soleil.
  • Krátké cvičení na závěr: Thinking Outside the Box 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 30.04.2021, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 450 Kč

 objednat

PP 457 Mít vše hotovo, aneb práce i život bez stresu

Lektor/ka kurzu
RNDr. Martin Švec, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Základem kurzu je efektivní správa úkolů, projektů a cílů. Účastníci se seznámí se stále více rozšířenou a využívanou metodou “Mít vše hotovo”, jejímž hlavním principem je využívat lidský mozek k přemýšlení a tvoření a správu svých úkolů přenechat promyšlenému a fungujícímu systému, který za svého uživatele hlídá, co je třeba kdy a kde udělat a snižuje tak stres z velkého množství úkolů a termínů v ideálním případě na nulu. Účastníci se naučí, jak zavést osobní produktivitu do života jednotlivce či týmu, jak se vypořádat s návalem úkolů, jaké nástroje (papírové i digitální) využít a naučí se s nimi pracovat.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 09.12.2020, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 050 Kč

 objednat

ČJ 256 Nebojme se starší literatury

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Instrumentální a efektivní přístup ke starší literatuře. Aktivizující prvky.

Použitou technikou bude PC. Aktivitou řešení několika problémových úkolů (typu hádanky; překladu).

  • Antická literatura.
  • Středověká literatura.
  • Literatura epochy renesance.
  • Raněnovověká literatura.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 04.02.2021, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

ČJ 262 Literatura skandální a provokující

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
9374/2020-4-238
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Po celá staletí vycházela literární díla, která se vymykala své době – rozdělovala společnost, často byla považována za nebezpečná, provokovala, byla zakazována, stávala se předmětem soudních sporů, byla příčinou pronásledování jejich autorů. Také současná literatura má svá skandální díla. Nepřijatelnost literárních témat pro většinovou společnost se neustále proměňovala a proměňuje – na tento jev se zaměřuje vzdělávací program. Předmětem práce v programu budou proměny skandálnosti a nepřijatelnosti v průběhu literárních dějin jednak z hlediska tabuizovaných témat, jednak ve vztahu ke konkrétním dílům různých autorů, např. Ch. Baudelaira, G. Flauberta, H. Millera, W. Burroughse, Ch. Bukowského, M. Houellebecqa, D. Masłowské, J. Škvoreckého, L. Klímy, I. M. Jirouse aj. Účastníci budou pracovat s konkrétními ukázkami z děl, která bývala nebo jsou z nějakých (zpravidla neliterárních) důvodů považována za problematická. Program se zaměřuje na možnosti práce s texty těchto autorů v současné škole. Účastníci semináře dostanou ukázky vybraných textů s náměty k práci v hodinách českého jazyka a literatury, u některých děl si zkusí tvorbu pracovních listů.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 11.01.2021, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

ČJ 263 Ověřování čtenářských dovedností testem

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
9374/2020-4-238
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Ideovým východiskem programu je skutečnost, že v současné škole roste frekvence užívání didaktických testů jako výukového, evaluačního i monitorovacího a výzkumného nástroje. Naprostá většina pedagogů nebyla v rámci vysokoškolského studia v této oblasti vzdělávána. Účelem vzdělávacího programu je tedy přispět ke zvýšení didaktických dovedností pedagogů v oblasti testologie. Účastníci se naučí sestavovat didaktický test z českého jazyka a literatury v souladu s principy vývoje standardizovaných testů (evaluačních nástrojů, u nichž uživatel dovede velmi přesně předvídat/odhadnout dosahované psychometrické charakteristiky při jejich použití, a to na základě konstrukčních i obsahových ukazatelů), a to se zaměřením na ověřování úrovně osvojení čtenářských dovedností žáky. V rámci semináře budou postupovat v jednotlivých krocích od stanovení cíle a obsahu testu přes vytvoření specifikace zamýšleného testu, stanovení bodové hodnoty úloh, sestavení testu, až ke stanovení mezní hranice úspěšnosti žáků v řešení testu. Tematické zaměření testu, který budou účastníci vyvíjet, i jeho rozsah budou stanoveny na minimalistické úrovni, tzn tak, aby si účastníci osvojili dovednost sestavit evaluační nástroj, který již splňuje kritéria částečně standardizovaného testu (a také s ohledem na možnosti účastníků v určených časových podmínkách, tedy je realizovatelný v daném čase). Účastníci budou pracovat s baterií úloh vypracovaných lektorem.

Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat):

  • základní principy konstrukce testu; zpracování specifikace testu;
  • vývoj autorského testu; prezentace autorských testů s jejich obhajobou;

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 23.03.2021, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

M 239 Pohádka o Zbohatlíkově aneb jak porozumět statistickým datům?

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz bude zaměřen na porozumění datům, statistickým údajům, se kterými přicházíme do styku při běžné životě ať už v médiích (noviny, rozhlas, televize), tak i při vlastní zkušenosti hospodaření v rodině, rozhodování za neurčitosti, odhadování nákladů apod. Při výkladu budou použity příklady ze všedního života a z médií. Kurz by měl pomoci k lepší orientaci a odstranit některé nesprávné představy o statistice jako takové.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 03.02.2021, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

M 242 Jak účinně popularizovat matematiku na základní škole.

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Matematika je nesporně univerzálním jazykem a účinným nástrojem v řadě oborů lidské činnosti. I přes obvyklý odpor k tomuto předmětu ze strany žáků (bohužel často přenášený z rodinného prostředí) je mnoho cest, jak vzbudit v dnešních dětech a mládeži zájem o pochopení principů matematiky a možností jejích aplikací. Zatímco škola většinou staví při výuce na „co a jak“, což je určitě nezbytné, lze doplnit vhodným a citlivým způsobem i „proč a kde“. Seminář má poskytnout informaci o metodice tohoto přístupu na jedné straně a současně na druhé straně poskytnout zásobárnu příkladů, úloh, kvízů a dalších pomůcek pro oživení výuky matematiky nebo organizaci zájmových kroužků, kde se matematické vzdělání prohlubuje. Seminář je primárně určen pro učitele na základní škole, ale je k dispozici i jeho pokračování pro střední školství.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 10.12.2020, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 650 Kč

 objednat

M 253 Hrajeme si v matematice (nejen) na 1. stupni ZŠ

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5950/2018-2-239
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Jedním z hlavních témat, která jsou diskutována v souvislosti se změnami v českém školství, jsou aktivity, které nabídnou žákovi možnost autonomního rozvoje jeho schopností a dovedností a současně budou dostatečně motivující. Takovými aktivitami jsou např. didaktické hry a aktivity herního a soutěžního typu. Diskutována budou hlavně tato témata:

  • Zařazení didaktických her do vyučování na 1. stupni ZŠ
  • Funkce herních aktivit ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
  • Ukázky konkrétních her vhodných pro vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
  • Diskuse o možnostech zařazení her do vyučování jak v závislosti na věku, tak i na úrovni matematických znalostí a dovedností žáků

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 13.01.2021, 9:30–12:45

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 050 Kč

 objednat

M 254 Jak účinně popularizovat matematiku na středním stupni vzdělávání.

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Matematika je nesporně univerzálním jazykem a účinným nástrojem v řadě oborů lidské činnosti. I přes obvyklý odpor k tomuto předmětu ze strany žáků (bohužel často přenášený z rodinného prostředí) je mnoho cest, jak vzbudit v dnešních dětech a mládeži zájem o pochopení principů matematiky a možností jejích aplikací. Zatímco škola většinou staví při výuce na „co a jak“, což je určitě nezbytné, lze doplnit vhodným a citlivým způsobem i „proč a kde“. Seminář má poskytnout informaci o metodice tohoto přístupu na jedné straně a současně na druhé straně poskytnout zásobárnu příkladů, úloh, kvízů a dalších pomůcek pro oživení výuky matematiky nebo organizaci zájmových kroužků, kde se matematické vzdělání prohlubuje. Seminář je primárně určen pro učitele na středním stupni vzdělávání, i když existuje i jeho verze pro ZŠ.

Jako pokračování základní verze semináře pro:

  • učitelé 1. stupně ZŠ
  • učitelé 2. stupně ZŠ

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 14.01.2021, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 150 Kč

 objednat

BI 105 Paraziti kolem nás

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Lekce č.1 = úvod do parazitologie

Lekce č. 2 = jednobuněční paraziti I

Lekce č. 3 = jednobuněční paraziti II

Lekce č. 4 = parazitičtí červi I

Lekce č. 5 = parazitičtí červi II

Lekce č. 6 = ektoparaziti I

Lekce č. 7 = ektoparaziti II

Lekce č. 8 = informační zdroje a jejich využití ve výuce

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 12.02.2021, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

BI 106 Praktický kurs práce s DNA

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
33609/2019-4-998
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V tomto kurzu si lze „osahat“ některé základní techniky pro práci s DNA, které se používají v DNA diagnostice nebo v genovém inženýrství. Podmínkou je ochota pracovat s vlastní DNA, je třeba počítat s tím, že ostatní účastníci akce se mohou dozvědět nějakou vaši genetickou charakteristiku – např. krevní skupinu.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 05.02.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 150 Kč

 objednat

BI 107 Prenatální vývoj člověka v kostce (klíčové procesy a proč je důležité je znát)

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
33609/2019-4-998
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Prenatální vývoj člověka je velmi zajímavým a důležitým tématem spojeným s mnoha vědními disciplínami – embryologií, genetikou, vývojovou biologií, gynekologií a porodnictvím. Pochopení základních principů vývoje člověka může sloužit jak pro samotnou výuku v biologických či biomedicínských oborech, tak může být velmi zajímavé pro klinické souvislosti i pro možný dopad na naše zdraví. V semináři bude diskutována i prevence a klinické poznámky.

  • Vývoj pohlavních buněk u ženy a u muže
  • Vznik nového jedince, oplození, rýhování, implantace
  • Základní procesy během embryonálního období vývoje
  • Vývoj plodu, plodových obalů a placenty
  • Klinické poznámky, vrozené vady
  • Prenatální diagnostika
  • Vývoj systémů:
  • Kosterní a svalový
  • Srdce a cévy
  • Trávicí a dýchací systém
  • Močový a pohlavní systém
  • Kožní systém
  • Vývoj hlavové a krční oblasti
  • Vývoj nervového a smyslového systému

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 11.01.2021, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

IT 5 Tvoříme odborné a jiné texty v textovém editoru

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Textové editory vnesly do každodenní práce v kancelářích, průmyslu i ve vzdělávacích zařízeních vyšší efektivitu při vytváření dokumentů různého charakteru, ale často pokulhává jejich formální i estetická úroveň, nehledě na (ne-)využívání různých šikovných nástrojů. Vzdělávání v této oblasti je důležité a přínosné i pro ty, kteří používají textový editor denně, ale zdaleka nevyužívají všech jeho možností. Seminář si neklade za cíl dosáhnout u účastníků mistrovství, ale formou praktických ukázek přivést posluchače k pochopení, jak dokumenty vytvářet, aby obstály v současném světě. Pozornost bude zaměřena na celkovou strukturu dokumentu, jeho členění, na jeho vzhled, využívání vložených objektů (tabulky, obrázky), automatizaci (obsahy, rejstříky) a některé další možnosti.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 18.02.2021, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 150 Kč

 objednat

ZSV 42 Ústava České republiky

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář je zaměřen na výklad základních principů demokratického právního státu a klíčových ustanovení Ústavy České republiky. Důraz je kladen na ozřejmění role jednotlivých orgánů státu v systému dělby moci, jejich vzájemné vztahy a kontrolu zajišťující v podmínkách České republiky zákaz zneužití pravomocí. Mnohá ustanovení Ústavy jsou strohá, proto je potřebné seznámit se s tím, jak jsou v praxi interpretována. Jednotlivé probírané instituty ústavního práva jsou z tohoto důvodu vysvětlovány na příkladech z praxe a jejich řešení v nálezech Ústavního soudu.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 15.01.2021, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 450 Kč

 objednat

ZSV 43 Etická výchova a morální výzvy současné společnosti

Lektor/ka kurzu
Mgr. Michal Trčka
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V rámci workshopu bude představena etika jako vědecká disciplína, která mimo jiné zkoumá vliv výchovy a vzdělání či sociální podmíněnosti na mravní charakter jedinců a sama se stává jedním z nástrojů vzdělávání. Účastníci budou postupně seznámeni s metodami zážitkové pedagogiky vhodnými pro otevření etických témat ve výuce, s různými typy diskusních metod inspirovaných modely výuky na západních univerzitách, vedením sókratovského dialogu apod. Teorie se zaměří na otázku, co a jakým způsobem podmiňuje naše morální jednání?  Odpovědi budou využity rovněž jako vysvětlení hodnotových konfliktů současné společnosti. Teoretické poznatky budou uplatněny také v praktických tipech pro výuku.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 19.01.2021, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 450 Kč

 objednat

ZSV 45 Krajina v historické perspektivě

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

  • Akce se bude zabývat problematikou krajiny z hlediska její struktury a vývoje.  Diskutován bude také vztah venkovské a městské krajiny z hlediska ekonomického a sociálního vývoje a migrace mezi městem a venkovem jako faktorem podmiňujícím proměny krajiny. Historický vývoj krajiny bude ilustrován na příkladu antické civilizace.
  • práce s obrazovým materiálem a historickými prameny

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 11.12.2020, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 050 Kč

 objednat

ZSV 47 Buddha a buddhismus

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Přednáška a diskuse s posluchačkami a posluchači na téma buddhismus jako světové náboženství; kdo byl Buddha Šákjamuni; jak buddhisté vidí svět a místo člověka v něm. Přednášky jsou doprovázené množstvím vizuálních materiálů, včetně ukázek z filmů. Přístup k tématu je religionistický, což znamená, že se pro studium náboženství používají vědecké metody. Na závěr bude pojednáno o jedné konkrétní formě buddhismu na přelomu 20. a 21. století v oblasti jezera Bajkal, tedy v Burjatsku – posluchačky a posluchači si tak mohou vytvořit jasnější představu o žité formě náboženství v jedné postkomunistické zemi.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 11.11.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

ZSV 48 Evropská unie pro učitele – jak funguje EU a jak o ní učit?

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Cílem kurzu je představit základní informace a souvislosti o Evropské unii, který by měl znát opravdu každý k pochopení historie, současnosti i dalšího směřování EU. V kurzu shrneme integrační procesy, vysvětlíme dělbu pravomocí mezi EU a členské státy, seznámíme se s organizační strukturou a rolí jednotlivých institucí EU, představíme si význam a základní charakteristiku politik EU, shrneme rozpočtové aspekty EU, a to vše s ohledem na dopady na ČR.

U jednotlivých témat kladu důraz na představení užitečných informačních zdrojů pro učitele. U každého tématu si také ukážeme a popřípadě vyzkoušíme různé aktivity a hry využitelné ve výuce, aby učení o EU žáky a studenty bavilo, samozřejmě s ohledem na stupeň vzdělávání.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 16.04.2021, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

D 125 Třetí československý odboj – protikomunistická rezistence v období československého stalinismu

Lektor/ka kurzu
PhDr. Petr Svoboda, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář je věnován problematice protikomunistického odboje a odporu v Československu v letech 1948–1953. Vybraná témata protikomunistické rezistence jsou pojímána v širších souvislostech československého a mezinárodního vývoje na pozadí studené války. Pozornost je primárně zaměřena na teoretické, metodologické a interpretační přístupy, porozumění dobovému kontextu a problematiku domácích a zahraničních protirežimních aktivit.

  • Československo a jeho místo v poválečné Evropě – třetí československá republika, proměny a očekávání československé společnosti po roce 1945 (nástin)
  • Únor 1948 jako rozhodující mocenský střet a jeho důsledky
  • Období československého stalinismu a jeho specifika
  • Třetí československý odboj jako historický problém – vymezení pojmu, možnosti a limity našeho poznání, specifika třetího odboje, současný stav bádání, komparace prvního, druhého a třetího československého odboje
  • Prameny, odborná literatura a metodologické přístupy k dějinám třetího odboje
  • Identita třetího odboje – legitimita a obecný problém interpretace komunistické minulosti
  • Protikomunistická rezistence v kontextu doby – mezinárodní souvislosti na pozadí vyhrocené fáze studené války, projevy krize komunistického režimu v Československu počátkem 50. let
  • Třetí odboj pohledem druhé strany – StB a její metody na likvidaci protirežimních aktivit
  • Provokace jako systém operativní práce StB
  • Pokus StB o řízenou kontrolu třetího odboje v rámci akce „Skaut“
  • Protikomunistický odboj domácí – struktura, cíle a činnost vybraných skupin, výchozí podmínky a možné podoby rezistence
  • Protikomunistický odboj zahraniční – český, slovenský a československý poúnorový exil, Rada svobodného Československa, zpravodajské skupiny, exilová žurnalistika a vydavatelská činnost, rozhlasové vysílání Rádia Svobodná Evropa
  • Zákon  č. 262/2011 Sb. o účastnících odboje a odporu proti komunismu a jeho (ne)smysl?

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 22.02.2021, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

D 128 Podíl Británie a Francie v důsledcích Mnichovské dohody

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

  • zahraniční a domácí politika Velké Británie a Francie související s vývojem směrem k mnichovské konferenci a dohodě, společenské vnímání dohody v těchto zemích a situace po skončení 2. sv. války
  • práce s prameny, západní odbornou literaturou

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 26.02.2021, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 050 Kč

 objednat

Che 92 Alternativní zdroje energie, zejména v dopravě

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Přednáška na téma energie: zdroje a jejich využití. Pozornost bude zaměřena zejména na využívání různých zdrojů energie v dopravě.

Osnova akce 

  • Přehled současných zdrojů energie – fosilní (uhlí, ropa, zemní plyn) i alternativní (vítr, slunce, biomasa ...) a jaderná; možnosti využití, výhody a nevýhody 
  • Fosilní paliva používané v dopravě – benzín, nafta, LPG
  • Alternativní zdroje energie a jejich potenciál v dopravě – bionafta, bioethanol, solární energie, vodík, elektřina, hybridní pohon. Pozornost bude zaměřena na (i) suroviny, ze kterých se vyrábí, (ii) samotnou výroba, (ii) jejich výhody a nevýhody a (iv) současné a budoucí trendy v jejich využití 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 12.01.2021, 9:00–12:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 050 Kč

 objednat

Che 94 Hmotnostní spektrometrie – vážení molekul snadno a rychle

Lektor/ka kurzu
Mgr. Ondřej Peš, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Hmotnostní spektrometrie patří v současnosti k nejrozšířenějším technikám moderní analytické chemie, biochemie, medicíny a jiných technických a technologických oborů. Zároveň se jedná i o jednu z nejperspektivnějších metod s ohledem na širokou škálu možností, módů a zpracování dat, které nabízí v současnosti dodávané hmotnostní spektrometry. Účastníci akce mohou očekávat seznámení s moderní hmotnostní spektrometrií v atraktivní podobě zahrnující historii, současnost a budoucnost; objasnění kroků, jež vedly k mohutnému rozmachu skrz celou řadu (nejen) technických oborů a zároveň i interaktivní hrátky s hmotnostní spektrometrií v podobě animací, interaktivních prezentací a účastnického kvízu.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 09.04.2021, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 450 Kč

 objednat

FY 116 Alternativní zdroje energie v názorných experimentech

Lektor/ka kurzu
PaedDr. Jiři Diviš
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vzdělávací program  je zaměřen na rozvoj znalostí  environmentální výchovy v oblastech využití alternativních zdrojů energie. Na základě praktických ukázek a PC simulací seznámí účastníky kursu se základy využití alternativních zdrojů energie.

Součástí vzdělávacího programu  je i praktické využívání racionálních metod a postupů (formulace závěrů na základě analýzy, zpracování a vyhodnocování získaných dat, vyvozování závěrů z hypotéz, či modelů, řešení problémových situací formou technického a přírodovědného zkoumání).

Cílem první části s praktickými ukázkami je naznačení motivace k rozvoji zájmu žáků a studentů o obnovitelné zdroje energie a jejich využití. Systémově se zabývá  i začleněním technologií OZE do moderní výuky přírodovědných předmětů.

 

Budou předvedeny a vysvětleny experimenty na základní témata:

  • Fotovoltaika
  • Větrná energie
  • Palivové články (využití v dopravě a domácnostech)
  • Využití biomasy
  • Teplo
  • Ukládání obnovitelných zdrojů
  • Inteligentní sítě a ostrovní systémy
  • Úspora energie
  • Inteligentní ovládání

 

Ve druhé části si účastníci vzdělávacího programu jednotlivé experimenty vyzkoušejí prakticky.

Skupinová práce, střídání u jednotlivých souprav…

 

Realizace experimentů k jednotlivým tématům bude provedena s použitím modulárních měřicích zařízení a speciálních souprav v učebně.

Ke všem experimentům jsou vytvořeny manuály, popisující jak konkrétní měřící postupy, tak metodiku začlenění do výuky

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 18.11.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 150 Kč

 objednat

FY 119 Nanovlákna snadno a rychle

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Výklad o technikách a technologiích přípravy a výroby nanovláken. Kombinace různých fyzikálních a chemických postupů s cílem vyrobit požadovaná vlákna daných vlastností. Jednoduché experimenty za pomoci ručního přístroje na výrobu nanovláken. Seznámení posluchačů na vlastní kůži s netypickými vlastnostmi nanovlákenného materiálu.

  • Historický a jednoduchý teoretický úvod do výroby nanovláken 
  • Technologie a provedení elektrického zvlákňování nanovláken 
  • Jiné způsoby výroby nanovláken a vybrané aplikace 
  • Experimenty účastníků s výrobou nanovláken a diskuze 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 05.03.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

TV 73 Chyť si svou rovnováhu – balanční cvičení v hodinách tělesné výchovy

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jakub Švéda
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27231/2019-1-771
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Lekce je zaměřená na rozvoj koordinačních schopností s orientací na rovnováhu. Pro účastníky je připraveno velké množství praktických ukázek a cvičení s tradičními i netradičními pomůckami, to vše střídmě doplněno teoretickými poznatky. Cílem lekce je podělit se s kolegy o zkušenosti vycházející z každodenní praxe. Kurz je určen pro učitele tělesné výchovy na ZŠ i SŠ. Cvičení je vhodné pro žáky s pohybovým omezením i pro žáky v různých stupních podpůrných opatření, podporuje kooperaci, zvyšuje sebejistotu v kolektivu.

  • úvod, seznámení s obsahem lekce, rušná část
  • popis a vysvětlení jednotlivých cviků, cvičení ve dvojicích
  • teoretická část, cvičení ve skupinách
  • cvičení s netradičními pomůckami, závěrečná diskuze

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 11.12.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 150 Kč

 objednat

TV 74 Aby tělocvik bavil i „nesporťáky“

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dita Culková, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Méně tradiční metody v tělesné výchově, didaktické hry, psychomotorické činnosti, práce s tělem.

  • vzdělávací oblast Člověk a zdraví pohledem ŠVP 
  • pohybové a psychomotorické činnosti jako prostředek osobnostní a sociální výchovy
  • rozvoj tělesné zdatnosti a obratnosti herními formami – deskové a společenské hry jako součást cvičení na stanovištích a kruhového tréninku
  • zpětná vazba v tělesné výchově – časově nenáročné techniky s využitím pohybu a těla
  • pohybové výzvy – prostředek, jak motivovat k pohybu? 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 30.04.2021, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 450 Kč

 objednat

HV 55 Za málo peněz hodně muziky

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jakub Kacar, DiS.
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz je zaměřen na metodické náměty do výuky HV na různých typech škol. Součástí je obsáhlý zásobník hudebních her a činností, které mohou zatraktivnit a okořenit hodiny hudební výchovy. Jednotlivé činnosti v žácích rozvíjí rytmické, intonační, improvizační, ale i hudebně teoretické znalosti. Dále se seznámíme s metodikou práce s nástrojem boomwhackers. V rámci programu si na několika praktických ukázkách představíme boomwhackers jako doprovodný i samostatný nástroj nebo jako doplnění Orffova instrumentáře.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 20.01.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 150 Kč

 objednat

VV 96 Výtvarné práce pro skupinovou výuku dětí ve třídě

Lektor/ka kurzu
Květuše Belanová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V hodinách výtvarné výchovy se dá pracovat i ve skupinách. Kdy  jsou děti vedeny k vzájemné spolupráci na určitém projektu, nebo jiném zadání. Výtvarné prostředky a techniky v tomto případě jsou různorodé. Od jednoduchých čar, s pomocí pravítka až pro zhotovení prostorových útvarů lepením. Zakomponování do plošné malby či kresby.

  • Celá akce je rozdělena na tři části  projektant, stavař, designer s vysvětlením co a jak se bude dělat.
  • Příprava pomůcek pro všechny tři profese
  • Vytvoří se skupiny a ty budu následně pracovat od projektu až po realizaci nějaké budovy, domu, sídliště s využitím všech možných dostupných výtvarných prostředků a technik.
  • Po dohotovení se celá práce zhodnotí s poukazem na chyby a nedostatky ať rázu výtvarného, technického provedení nebo komunikační chyby při společné práci
  •  Využití zhotovených prací jako soutěže o nejlepší budovu, projekt, nebo design vnitřku. Možnost vystavení s přestřižením stuhy, tak jako je to v reálu.

 

Požadavky na účastníky (co si mají donést s sebou): Velké papíry, /balicí papír lepší kvality, tak aby se nepromáčel/, vodové barvy nebo jiné barvy, které jsou ředitelné vodou, dle možností každé školy.  Zbytky různých papírů, ať barevných, nebo kratonů, vlnkových papíru, lepících barevných, centropeny černé silné, slabé, noviny. Lepidlo, nůžky, pravítko, trojúhelník, tužka. Štětce různě silné. Kelímky na vodu, hadry na utírání štětců. Kancelářský papír bílý cca 5 ks, kancelářské svorky, ev. Sešívačka. Krabičky různých velikostí.  Dále staré noviny, prospekty nebo nabídkové letáky , staré papíry bude použito na lavice, aby se neumazaly.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 30.03.2021, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 860 Kč

 objednat

VV 99 Základy animované tvorby

Lektor/ka kurzu
MgA. Julie Lupačová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz seznámí posluchače se základními principy oživení obrazu. V průběhu osmi vyučovacích hodin se budeme věnovat základům ploškové animace, stop-motion (loutkové animace) a kreslené animace. Účastníci si budou moci vyzkoušet každou z disciplín naživo. Součástí kurzu bude taky návod na sestaveni animačního „studia“ v zázemí klasické učebny. Celý kurz bude veden tak, aby bylo možné jej zrealizovat na hodinách výtvarné výchovy za použití minimálního technického vybavení (PC, fotoaparát, stativ a freeware software pro zpracování videa).

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 08.04.2021, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 150 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace