Kurzy

PP 409 Čtenářskou dílnou ke čtenářské gramotnosti

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
32209/2018-2-875  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Dílna čtení je jedna z možných cest, jak se žáky v hodinách českého jazyka hledat smysl čtení. Nezdůrazňuje rozdíly v technice čtení. Žáci nejsou zkoušeni ze čtení, pracují individuálním tempem. O své knize a o pocitech, které žáci při čtení mají, mohou diskutovat s ostatními. Vytváří si záznamy o četbě, ke kterým se mohou vrátit a připomenout si myšlenky a pocity, které je při četbě provázaly. Dílna čtení má velký vliv na utužení třídního kolektivu, při rozhovorech o četbě se setkávají vždy nové dvojice žáků a tím dochází k jejich lepšímu vzájemnému poznávání.

Cíle dílny čtení

· rozvíjení vědomého čtenářství

· vytváření kladného vztahu k vlastní četbě

· motivování k celoživotnímu učení

· podpořit kladné vztahy v kolektivu třídy, pracovat s textem, zpracovávat informace,   

   vyjadřovat názory ke čtenému textu

· seznámit žáky s knižním fondem školní knihovny

Témata:

Čtenářská dílna – význam, pravidla, výhody, nevýhody                                         45 min

Výběr knih pro čtenářskou dílnu                                                                              45 min

Inspirace pro čtenářskou dílnu – prostředí, křeslo pro hosta                                    45 min

Záznamy o četbě – formy zápisu dle čtenářské úrovně                                          135 min

Rozhovory o četbě  - třífázový rozhovor, překřížené skupiny                                 90 min                          

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 09.09.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

PP 410 Efektivní učení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

 V semináři budou předvedeny originálně zpracované didaktické zkušenosti pedagogů z praxe, zaměřené zejména na vzdělávací potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Lektorka zároveň představí vlastní nové a obecně málo známé a frekventované formy a metody vyučování. V první části se lektorka zaměří na obecnější principy metodiky a didaktiky (na praktických příkladech), na využití inovativních, aktivizujících metod, v druhé části pak na ukázky konkrétních možností, jak výuku vést a obohacovat o zajímavé prvky a činnosti, které vedou u žáků se speciálními potřebami k rozvoji pozornosti, vnímání, k rozvoji pravolevé orientace i ke čtení s porozuměním.

 

Témata:

A – O kom hovoříme? (podmínky vzdělávání stanovené RVP) – 45 min

B - Didaktické zásady a efektivní učení (45 min)

C - Rozvoj paměti (90 min)

D – Bloomova taxonomie (45 min)

E – Žáci se sociálním znevýhodněním – metody a formy práce vedoucí k inkluzivnímu a efektivnímu vzdělávání (třífázový rozhovor, soustředné kruhy, metoda barevných papírů, otázky a odpovědi, překřížené skupiny) – 60 min

F – Žáci se SPUCH, LMP – metody a formy čtení a psaní (rozvoj sluchového a zrakového vnímání, pravolevá a prostorová orientace, rozvoj jemné motoriky, knoflíky ve výuce, pětilístek, I.N.S.E.R.T., myšlenková mapa, principy tvorby pracovních listů pro žáky s SPUCH, LMP  (75 min)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 22.10.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

PP 442 Rizika online ve výuce na základní škole

Lektor/ka kurzu
RNDr. Bc. Ludvík Hanák
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence, speciální pedagogové
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bude doplněno
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vzdělávací akce ,,Rizika online ve výuce na základní škole‘‘ rozšiřuje vědomosti pedagogů 1.i 2. stupně základních škol o velmi aktuální téma nebezpečí a rizika online světa, tedy světa internetu a s tím souvisejících aktivit žáků  ZŠ – digitální hry, sociální sítě a YouTube.  Seminář se snaží též upozornit na problematiku násilí na internetu, důvěryhodnosti  informačních zdrojů v digitální podobě a také ožehavé téma závislého chování v prostředí  internetu.

Primárně si klade za cíl seznámit účastníky s aktuálními riziky daného prostředí a aplikovat daná témata do výuky napříč předměty. Druhotným cílem je získání informací o probírané problematice formou diskuse účastníků a lektora, burzy nápadů, příkladů z praxe, odkazů na relevantní  informační zdroje, jichž lze ve školách využít.

Základní charakteristiky digitálního světa – využití  internetu  ve světě a v ČR, online a offline prostředí, digitální domorodci a přistěhovalci, klíčové pojmy digitálního světa 

Chování dětí na internetu dle věku – typické aktivity a znaky používání digitálních technologií z hlediska věkových kategorií  

Sociální sítě,  YouTube a Youtubeři – charakteristika nejpoužívanějších sociálních sítí, jejich rizika, užívání sociálních sítí dětmi, fenomén YouTube  

Gaming - hraní digitálních her  - základní pojmy, online hry, společnost a digitální hry, rizika propojení online her s hazardní hrou 

Závislost nebo nadměrné užívání digitálních technologií? – vymezení pojmů, klasifikace a parametry závislého chování, dotazníky pro závislost na  internetu 

Kyberšikana a kybergrooming – hlavní znaky násilí v prostředí internetu, charakteristiky kyberšikany, kybergroomingu, případy kyberšikany na českých školách

Rizika internetové komerce a práce s fake news  - přehled lákavých a podvodných nabídek na internetu, rizika fake news, dezinformací a poplašných zpráv

Možnosti začlenění témat ,,Online rizik‘‘ do vyučování – analýza školního prostředí z hlediska online rizik, ŠVP, projektové dny,  mezipředmětové vazby,  používání mobilů ve škole 

Diskuse lektora a účastníků – dotazy, příklady dobré  praxe, burza nápadů, odkazy na zdroje informací a literaturu k dané problematice aj.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 04.11.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

PP 448 Altruisté nebo sobci? Od psychologie morálky a evoluční etiky ke krizi liberalismu

Lektor/ka kurzu
Mgr. Michal Trčka
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Workshop nabídne posluchačům vstup do oblasti současných teorií psychologie morálky a evoluční etiky. Účastníci budou mít možnost seznámit se s teoriemi, které vysvětlují vznik náboženství, morálky a politických teorií z darwinistické perspektivy. Aktuální vědecké odpovědi na otázku, zda jsou lidé od přírody sobci či altruisté budou použity k vysvětlení hodnotových sporů současné společnosti – především se zaměřením na problémy týkající se migrační krize, nárůstu populismu, krize liberalismu a jeho hodnot.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 22.12.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

PP 451 Odborné informační zdroje

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Vyhledání, posouzení, zpracování a využití vědeckých informačních zdrojů a dat mj. pro psaní odborné práce: přednáška, diskuse, práce s vědeckými časopisy v tištěné formě a práce frekventantů na počítači.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 20.11.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

PP 454 Tvořivost jako umění syntézy

Lektor/ka kurzu
Petr Sládeček, MBA
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Co jsou vlastně tvůrčí schopnosti? Jak je rozpoznávat, užívat, pěstovat? Každý člověk má předpoklady k tvořivosti, jež může kdykoli v průběhu života rozvíjet. Většinu inovací v každém oboru však vytvoří pouze znalci, odborníci, experti. Interaktivní výklad, cvičení.

  • Tvůrčí myšlení jako největší bohatství lidstva. Stručný výklad psychologických základů a předpokladů tvořivosti (myšlení, cítění, vůle, představivost)  
  • Kreativita jako originalita i užitečnost. Čtyři stadia tvůrčího procesu podle Grahama Wallase
  • Tvůrčí osobnost a její uplatnění ve vědě, technice, průmyslu a obchodu, umění. Mikro kazuistiky: Frederick Winslow Taylor, Tomáš Baťa, William Shakespeare, Wolfgang Amadeus Mozart
  • Kreativita jako hra a zábava. Konvergentní, divergentní a laterální myšlení. Cvičení: dobré nápady podle Edwarda de Bona. 
  • Kreativita pro každého a pro každý den. Pozornost, vnímavost, všímavost, neotenie. Umění paměti, základy mind mappingu a skečnoutingu. Cvičení: Procházka po chodbě
  • Kreativita a inovace v organizační praxi. Originalita a tvůrčí imitace. Inovační čtyřicítka. Jak pracují úspěšné inovativní firmy. Mikro kazuistika: Toyota, Google, Ogilvy, Cirque du Soleil.
  • Krátké cvičení na závěr: Thinking Outside the Box 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 04.12.2020, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 250 Kč

 objednat

PP 457 Mít vše hotovo, aneb práce i život bez stresu

Lektor/ka kurzu
RNDr. Martin Švec, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Základem kurzu je efektivní správa úkolů, projektů a cílů. Účastníci se seznámí se stále více rozšířenou a využívanou metodou “Mít vše hotovo”, jejímž hlavním principem je využívat lidský mozek k přemýšlení a tvoření a správu svých úkolů přenechat promyšlenému a fungujícímu systému, který za svého uživatele hlídá, co je třeba kdy a kde udělat a snižuje tak stres z velkého množství úkolů a termínů v ideálním případě na nulu. Účastníci se naučí, jak zavést osobní produktivitu do života jednotlivce či týmu, jak se vypořádat s návalem úkolů, jaké nástroje (papírové i digitální) využít a naučí se s nimi pracovat.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 09.12.2020, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

850 Kč

 objednat

PP 458 ŽIVÉ SLOVO - vychutnat si, upoutat, oslovit

Lektor/ka kurzu
Mgr. MgA. Eva Čechová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, asistenti pedagoga
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Řeč je základním nástrojem učitele. Umění zaujmout nezáleží pouze na obsahu slov, ale i na osobnosti a celkovém projevu učitele. Seminář má praktický charakter. Účastníci se pomocí cvičení učí vnímat a kultivovat svou řeč tak, aby skutečně promlouvala a mohla druhé oslovit. V práci s textem se zaměří na plasticitu sdělování s představou, srozumitelnost a vedení pozornosti  posluchačů.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 20.10.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

PP 461 Jak podpořit třídu, aby byla fungujícím týmem

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jiří Hruška
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bude doplněno
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Program je zaměřený na pojmenování různých příležitostí, jak stmelit třídní kolektiv. Je vhodný zejména pro třídní učitele s tím, že ostatní učitelé podporují tento proces zařazováním diskusních aktivit, skupinové práce a kooperativního učení.

 

Účastníci jsou spolutvůrci programu. Na začátku dostávají příležitost položit otázky, na které by v rámci programu chtěli dostat odpovědi.

 

Budování týmu třídy se v praxi odehrává ve třech fázích, které uvedený program rozebírá:

  1. Přípravná fáze – seznamovací, poznávací a sebepoznávací aktivity, adaptace a harmonizace týmu, stmelování týmu, empatie, důvěra, tolerance, nastavení pravidel
  2. Realizační fáze – analýza reality (SWOT), plánování a realizace činností, zpětná vazba a průběžné vyhodnocování
  3. Vyhodnocovací fáze – vyhodnocení daného období na základě předem nastavených kritérií hodnocení

Přehled témat (příklady aktivit či podtémat) - popis:

  • Harmonizace a adaptace týmu (seznamovací a poznávací aktivity, lov lidí, přebíhaná, mašinky) – jednotliví zástupci týmu se poznávají v situacích, které nejsou běžné, učí se, že jinakost zástupců týmu je ku prospěchu týmu apod.
  • Empatie a důvěra (poslední slovo patří mně, pád důvěry, místo po mé pravici je volné…) – umění vcítit se do druhého a důvěřovat ostatním jsou nezbytnou podmínkou fungujícího týmu
  • Podnětné a bezpečné prostředí (materiální a technické vybavení učebny, sociálně komunikativní prostředí, efektivní x neefektivní komunikace, třídní pravidla) – podnětné prostředí je důležitým prostředkem pro nastavení týmu, pravidla nastavují podmínky pro vytvoření pocitu bezpečí a pohody pro každého zástupce týmu
  • Analýza a plánování (SWOT, plánování od konce, akční plán) – každý tým něco společně dělá/(řeší, vytváří), a proto je důležité vědět, jak na to, aby to dobře dopadlo!
  • Spolupráce x soupeření (o nebo x, počítám s tvojí pomocí, čtverce spolupráce) – na jednoduchých aktivitách tým pozná, že strategie spolupráce se vyplácí, že se práce zvládne rychleji kvalitněji, než když týmy mezi sebou soupeří
  • Skupinová práce (řeka) – je to, že dáme hlavy dohromady
  • Kooperativní učení (tvorba produktu) – všichni musí spolupracovat, každý má svoji roli a zadaní je tak složité, žádný zástupce týmu nemůže udělat práci za ostatní
  • Učení se navzájem (skládankové učení, kolující flipy, galerie) – když žáci dostanou příležitost, učí se navzájem
  • Diskuze a komunikace (čára, sociodrama, třífázový rozhovor) – tolerance názorů, přesvědčování se pomocí argumentů, demokratické rozhodování jako další pilíře fungujícího týmu
  • Řešení problémů (simulace, simulační hry) – strategie vítěz – vítěz versus strategie vítěz – poražený či poražený - poražený
  • Projekty (co je to projekt, příklady projektů) – činnost, která se od ostatních aktivit liší svým obsahem, rozsahem a dopadem
  • Kritéria hodnocení (průběžné a výroční vyhodnocování společné práce na základě předem nastavených kritérií hodnocení, průběžná zpětná vazba a sebehodnocení) – důraz na formativní hodnocení, kdy se hodnotí posun každého žáka, a na to, že hodnotu pro žáka má je to, čemu se hodnota přiřazuje, žák má dopředu vědět, za co a jak bude hodnocen
  • Reflexe učitele (otázky, dotazník) – učitel si nastavuje zrcadlo k vyhodnocení úspěšnosti své práce, aby svoji činnost neustále vylepšoval

Některé aktivity budou zařazeny jako ukázka, ostatní budou pouze představeny.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 19.10.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

M 239 Pohádka o Zbohatlíkově aneb jak porozumět statistickým datům?

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Kurz bude zaměřen na porozumění datům, statistickým údajům, se kterými přicházíme do styku při běžné životě ať už v médiích (noviny, rozhlas, televize), tak i při vlastní zkušenosti hospodaření v rodině, rozhodování za neurčitosti, odhadování nákladů apod. Při výkladu budou použity příklady ze všedního života a z médií. Kurz by měl pomoci k lepší orientaci a odstranit některé nesprávné představy o statistice jako takové.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 03.02.2021, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ZSV 43 Etická výchova a morální výzvy současné společnosti

Lektor/ka kurzu
Mgr. Michal Trčka
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V rámci workshopu bude představena etika jako vědecká disciplína, která mimo jiné zkoumá vliv výchovy a vzdělání či sociální podmíněnosti na mravní charakter jedinců a sama se stává jedním z nástrojů vzdělávání. Účastníci budou postupně seznámeni s metodami zážitkové pedagogiky vhodnými pro otevření etických témat ve výuce, s různými typy diskusních metod inspirovaných modely výuky na západních univerzitách, vedením sókratovského dialogu apod. Teorie se zaměří na otázku, co a jakým způsobem podmiňuje naše morální jednání?  Odpovědi budou využity rovněž jako vysvětlení hodnotových konfliktů současné společnosti. Teoretické poznatky budou uplatněny také v praktických tipech pro výuku.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 19.01.2021, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 250 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace