Kurzy

ČJ 229 Píšeme, povídáme, prostě stylistika nás baví

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsah: 1. Úvod, seznámení - 30 minut

            2. Stylistické hry a cvičení - 80 minut

            3. Ukázky výsledků práce dětí - 30 minut

            4. Zajímavá témata na psaní i mluvení - 120 minut

            5. Ukázky prací dětí - 30 minut

            6. Hodnocení prací - 20 minut

            7. Diskuse - 40 minut

            8. Závěr - 10 minut

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 06.04.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

ČJ 230 Exkurze do moderní literatury pro děti a mládež

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bude doplněno
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsah semináře vychází z analýzy kurikulí zemí, jejichž žáci se ve čtenářské gramotnosti opakovaně nacházejí na předních místech (průzkumy PISA). Základní rozdíl spočívá v tom, že se tito žáci od počátku učí pracovat s intencionálními texty, jimž bez problémů rozumějí. České učebnice naopak často pracují s ukázkami z literatury pro dospělé čtenáře, což někdy může vést i k demotivaci. Jestliže literatura pro děti a mládež (LPDM) v učebnicích není dostatečně zastoupena, je na učiteli, aby ji svým žákům přiblížil sám. K tomu je třeba, aby sledoval její vývoj, avšak v dnešní době vychází obrovské množství literatury určené dětem a mládeži, je tedy pro učitele časově velmi náročné se v této oblasti patřičně orientovat. Seminář jim má být v tomto ohledu oporou.

Rozpis obsahu:

  • Seznámení s poznatky z analýzy zahraničních kurikulí
  • Postavení LPDM v kurikulu české základní školy
  • Jak rozlišit kvalitní a nekvalitní literaturu (vytváření čtenářského vkusu)
  • Počátky LPDM – autoři a díla, jejichž obliba přetrvala do současnosti
  • Čeští a zahraniční autoři od 2. poloviny 20. století do současnosti
  • Dříve tabuizovaná témata v LPDM - různé druhy handicapu, nemoci, smrt
  • Výběr z poezie pro děti a mládež (smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění)

Učitelé získají  tipy, na co se zaměřit při hledání vhodných textů.  Na vybraných ukázkách si vyzkoušejí některé metody práce s textem.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 23.04.2020, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 800 Kč

 objednat

ČJ 231 Mediální výchova v hodinách českého jazyka

Lektor/ka kurzu
Mgr. Jarmila Sulovská
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář využívá spojení českého jazyka s mediální výchovou. Opírá se o psychologické a sociolingvistické poznatky. Učitelé se seznámí s nástinem historického vývoje médií, se stereotypy, s nimiž média pracují, a se způsoby, jimiž média ovlivňují myšlení a chování lidí. Účastníci se zaměří především na jazykové prostředky, jichž média využívají, a vyzkoušejí si, jak je možno čelit mediální manipulaci. Vybrané aktivity jsou zaměřeny na rozvoj komunikačních kompetencí žáků pomocí autentických tištěných, audio a audiovizuálních materiálů. 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 28.05.2020, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 800 Kč

 objednat

ČJ 234 Jak ověřovat osvojení čtenářských dovedností žáků na 2. stupni ZŠ

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bude doplněno
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář je orientovaný na získání praktických dovedností v oblasti vývoje nástrojů k rozvíjení a ověřování čtenářských dovedností žáků. Účastníci semináře si osvojí základy dovednosti tvořit některé typy úloh ověřujících jednotlivé dovednosti, kterými je tvořena čtenářská gramotnost obecně (budou např. vytvářet úlohy na porozumění textu i jeho částem, nalezení informací v textu, určení či odvození významu slov i větších celků v daném kontextu, využití jednoho textu v jiném textu, interpretace různých druhů textu, interdisciplinární vztahy apod.). Práce v semináři se bude odehrávat s autentickými souvislými i nesouvislými texty využitelnými pro práci s žáky 6.–9. tříd.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 20.02.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 235 Vybraní autoři současné světové literatury II.

Lektor/ka kurzu
Mgr. František Brož
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Volné pokračování semináře Vybraná díla současné světové literatury. Cílem semináře je seznámení účastníků s vybranými autory a jejich některými literárními díly, která v posledním dvacetiletí upoutala pozornost kritiků i čtenářů. Předmětem práce v semináři budou vybraná díla a texty autorů jako D. Kehlmann, J. Zeh, U. Eco, J. Guillou, K. Aust, D. Masłovská aj. Pozornost bude věnována především, nikoli ale výlučně, německé, italské a severské literatuře. Seminář není zaměřen na prezentaci komplexních přehledových informací o současném vývoji jednotlivých světových literatur, ale spíše na hledání cest k rozvoji čtenářských dovedností žáků prostřednictvím vybraných děl některých autorů.

 

Účastníci semináře si vyzkouší tvorbu pracovních listů k použití ve výuce. Absolvování semináře tedy přinese jeho účastníkům nejen dílčí poznatky o vybraných dílech současné světové literatury, ale také náměty k využití převážně nekanonických děl v hodinách českého jazyka a literatury.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 19.03.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 237 Práce s chybou v českém jazyce

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Úmyslná chyba, oprava žákovské chyby, taháky, text učící, mnemotechnické pomůcky a legrace, to jsou možnosti, které dětem češtinu přiblíží. Budeme mluvit o nezvyklých způsobech opravování chyb, o vytváření korektur i o tom, co může chyba způsobit.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 12.03.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

ČJ 242 Nejen Čapkem živ jest člověk, jsou tu také komiksy

Lektor/ka kurzu
Mgr. Pavel Pilch
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Obsahem je představení základní komiksové terminologie a možností práce s komiksem ve výuce – interpretace, praktická cvičení, diskuse o (ne)uměleckosti komiksu, komiksové adaptace literárních děl, hledání místa komiksu v univerzu literárním i univerzu výtvarném. Témata:

-Základní komiksová terminologie (60 min)

-Možnosti interpretace komiksu ve výuce (60 min)

-Praktické využití komiksové tvorby ve výuce (90 min)

-Komiks jako literární adaptace – pro a proti (90 min)

Je komiks umění? A jaké? (60 min)

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 24.02.2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 243 Labyrintem interpretace aneb vztah autora, textu, čtenáře a kontextu v zásadních pracích z teorie interpretace

Lektor/ka kurzu
PhDr. Jan Huleja, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

1.         Dílo jako historický pramen.

 

2.         Nová kritika aneb „smrt autora“.

3.         Hermeneutika a její horizonty očekávání.

4.         Čtenářsky orientovaná literární teorie.

5.         Český strukturalismus. Vše je struktura.

6.         Poststrukturalistické tázání. Co je autor?

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 13.03.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

PP 409 Čtenářskou dílnou ke čtenářské gramotnosti

Lektor/ka kurzu
Mgr. Dana Svobodová
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
32209/2018-2-875  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Dílna čtení je jedna z možných cest, jak se žáky v hodinách českého jazyka hledat smysl čtení. Nezdůrazňuje rozdíly v technice čtení. Žáci nejsou zkoušeni ze čtení, pracují individuálním tempem. O své knize a o pocitech, které žáci při čtení mají, mohou diskutovat s ostatními. Vytváří si záznamy o četbě, ke kterým se mohou vrátit a připomenout si myšlenky a pocity, které je při četbě provázaly. Dílna čtení má velký vliv na utužení třídního kolektivu, při rozhovorech o četbě se setkávají vždy nové dvojice žáků a tím dochází k jejich lepšímu vzájemnému poznávání.

Cíle dílny čtení

· rozvíjení vědomého čtenářství

· vytváření kladného vztahu k vlastní četbě

· motivování k celoživotnímu učení

· podpořit kladné vztahy v kolektivu třídy, pracovat s textem, zpracovávat informace,   

   vyjadřovat názory ke čtenému textu

· seznámit žáky s knižním fondem školní knihovny

Témata:

Čtenářská dílna – význam, pravidla, výhody, nevýhody                                         45 min

Výběr knih pro čtenářskou dílnu                                                                              45 min

Inspirace pro čtenářskou dílnu – prostředí, křeslo pro hosta                                    45 min

Záznamy o četbě – formy zápisu dle čtenářské úrovně                                          135 min

Rozhovory o četbě  - třífázový rozhovor, překřížené skupiny                                 90 min                          

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 26.03.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

RJ 30 Úvod do ruské filosofie

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Předmět je rozdělen do šesti bloků.  Ke každému bloku je doporučena literatura, která je elektronicky k dispozici. Úvod do ruské filosofie bude vycházet ze studijní opory Ruská filosofie a dalších publikací, které jsem uvedeny u každého bloku.

Rozdělení výuky:

  1. Úvod do ruské filosofie, vlivy západní filosofie, slavjanofilové a západníci. Doporučená literatura: Naldoniová, Ruská filosofie (1 hodina)
  2. Ruský nihilismus; „Otcové a děti“. Doporučená literatura: Naldoniová, Turgeněvovy nihilistické děti  (1 hodina)
  3. Masaryk a Dostojevskij; Dostojevskij a Solovjov; Dostojevskij a Nietzsche. Doporučená  literatura: Naldoniová, Peterburgskij period tvorčestva Vladimira Solovjova; Dostojevskij a Nietzsche: antropologické vědomí kreativního člověka (2 hodiny).
  4. Filosofie lásky v kontextu ruské filosofie: Solovjov (erós), Florenskij (přátelství). Doporučená literatura: Naldoniová, Erós a jeho metamorfózy (2 hodiny)
  5. Sofiologie; Platón a Solovjov ve vztahu k ruskému symbolismu; sborník Věchi. Doporučená literatura: Naldoniová, Ruská sofiologie a věčné ženství (1 hodina):
  6. Ruský kosmismus – Fjodorov, Ciolkovského kosmická filosofie, Vernadského pojetí noosféry, nesmrtelnost a vzkříšení jako kosmický projekt. Doporučená literatura: Naldoniová, Počátky ruského kosmismu u N. F. Fjodorova a K. E. Ciolkovského; Přechod z biosféry k noosféře v pojetí Vladimíra Vernadského. (1 hodina)

 

Na konci každého tematického bloku účastníci dostanou test, který prokáže, zda byla jednotlivá témata pochopena. Na základě výsledku testu lektorka zopakuje a opět vysvětlí témata, která nebyla účastníkům jasná.

KURZ JE VEDEN V ČESKÉM JAZYCE

 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 28.02.2020, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

AJ 246 Britská literatura posledních 20 let

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bude doplněno
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář se zaměří na představení nejzajímavějších autorů, děl a trendů v britské literatuře posledních dvou desetiletí. Pozornost bude věnována jak autorům již etablovaným na literární scéně (zejména pak silné generaci, která do literatury vstoupila v osmdesátých letech minulého století), tak autory nové, jejichž první díla vykazují silný literární potenciál. V diskusi bude přihlédnuto i k problematice překladu do češtiny

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 16.03.2020, 09:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

950 Kč

 objednat

ČJ 244 Integrované dítě v hodinách českého jazyka

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bude doplněno
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Integrace dětí se smyslovým či tělesným postižením do běžných škol, práce s dětmi, které mají dyslexii, dysgrafii či dysortografii. Hledání cest, jak opravdu tyto děti začlenit mezi ostatní, jak využít pomoci asistenta. Prostě jak pomoci a neublížit. Celý seminář budou provázet příběhy skutečných dětí.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 18.05.2020, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

880 Kč

 objednat

ČJ 249 Tvůrčí psaní jako nástroj motivace a sebereflexe

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář má vždy svou praktickou a reflexivní část, během nichž se střídá vlastní činnost s analýzou prováděných kroků, záleží na zvoleném tématu. Vedle konkrétních nástrojů praxe tvůrčího psaní jde rovněž o rozvoj kreativity a v případě učitelské veřejnosti také o tipy na práci s vlastním duševním potenciálem, řekněme s psychohygienou a sebekoučováním. Pro jednotlivé tematické semináře připravuji obvykle handouty s konkretizovanými hlavními tezemi a doporučenou literaturou…

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 29.5. 2020, 10:00–17:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

ČJ 250 Rozumíme reklamě a umíme (se) před ní bránit?

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tematický blok Rozumíme reklamě a umíme (se) před ní bránit? představí různé formy marketingové komunikace a soustředí se především na jednu z jejích forem – na reklamu (vizuální i audiovizuální, marketingovou, sociální i politickou). Seznámí s jejími globálními cíli, s její historií a zaměří se také na jazykové i nejazykové prostředky a strategie, jimiž autoři reklam manipulují různými cílovými skupinami (vše bude doloženo ukázkami reklam). Součástí semináře budou otázky zneužití reklamy a obrany před jejím působením.

Témata:

1.         Marketingová komunikace, Marketingový komunikační mix

2.         Druhy a typy reklamy

3.         Cíle a funkce reklamy

4.         Verbální prostředky v reklamě

5.         Cílová skupina – rozhodující faktor při tvorbě reklamy

6.         Vývoj vyjadřovacích prostředků a strategií v české reklamě

7.            Odborný styl a česká reklama

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Hradec Králové 07.04.2020, 9:00–16:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace