Kurzy
ČJ 379 Nová média ve výuce českého jazyka a literatury: Kreativita, kritické myšlení a praktické aplikace
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Český jazyk
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz nabízí učitelům 2. st. základních škol a středních škol komplexní pohled na možnosti integrace moderních technologií do výuky českého jazyka a literatury. Kurz se zaměřuje jak na teoretické koncepty (např. hypertext, remediace, kolektivní inteligence), tak na praktické dovednosti. Účastníci se seznámí s nástroji pro tvorbu interaktivních textů, s možnostmi využití digitálních her ve výuce literatury, s generativními nástroji pro tvorbu poezie a s principy fungování velkých jazykových modelů. Důležitou součástí kurzu je kritická reflexe vlivu digitálních médií na společnost a na žáky. Pozornost bude zaměřena také na aktuální otázku: Jak digitální čtení ovlivňuje čtenářské dovednosti, motivaci a celkový vztah k literatuře u dětí a dospívajících? Budou prozkoumány výhody i rizika a nabídnuty strategie, jak s těmito trendy pracovat ve školním prostředí. Účastníci se naučí, jak vést žáky k bezpečnému a zodpovědnému využívání online zdrojů a jak hodnotit jejich důvěryhodnost; získají také tipy na konkrétní aktivity a projekty s ověřenými online zdroji pro předmět český jazyk a literatura.
- Úvod do problematiky nových médií (1 hodina)
- Interaktivní texty a jejich tvorba (1 hodina)
- Digitální hry a literatura (1 hodina)
- Poezie a digitální nástroje pro její tvorbu (1 hodina).
- Čtení v digitálním věku (1 hodina)
- Závěrečná diskuze, prezentace výsledků práce, reflexe (1 hodina)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 380 Situace české literatury po roce 1989
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Český jazyk
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Důsledky pádu železné opony na českou literaturu a literární život
Periodizace období po roce 1989 z hlediska nakladatelských strategií
Základních tendence české prózy po roce 1989
Dominantní umělecké prostředky a postupy využívané v současné české próze
Projevy postmodernismu v české literatuře
Techniky a metody: PPT prezentace, výklad, analýza, syntéza
Blok č.1, časová dotace 90 min.
- Uvedení do širšího společensko-politického a kulturního kontextu změn v literatuře a v literárním životě po roce 1989
- Vysvětlení specifického postavení české literatury a obeznámení s jevy současného literárního života (literární časopisy, literární ceny a ankety, autorská čtení, nakladatelské strategie)
Blok č.2, časová dotace 90 min.
- Charakterizace a definování jednotlivých proudů české prózy po roce 1989
- Projevy postmodernismu v české literatuře
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 373 Literatura renesance
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Workshop se snaží přiblížit literaturu v kontextu jednotlivých kultur: italská, španělská, francouzská, i česká. Každá z těchto kultur má svá specifika, každá má i svá literární specifika. Zájem je kladen na analýzu kulturně-historickou i jazykovou tak, aby zdůraznila specifika jednotlivých kulturních kontextů. Druhá rovina je historická: srovnáním, ve které se renesanční literatura vyvíjela. Pokusíme se zodpovědět otázky po relevanci odrazu společnosti v literatuře na straně jedné a na straně druhé, zda je možné charakterizovat kulturu na základě renesanční literatury. Jinými slovy, kde autor vzal inspiraci, co kromě hlavních motivů, chronicky známých chtěl také svými díly říci. Do jaké míry a s jakými konkrétními rysy se držel kulturních rysů dané společnosti.
- Renesanční literatura: kulturně-historické členění; vlivy, motivy, inspirace - 1 hodina
- Literatura rané renesance – Itálie a směs křesťansko-antických rysů – 1 hodiny
- Španělská renesanční literatura: hrdina a jeho činy – 1 hodina
- Francouzská renesanční literatura – 1 hodina
- Shakespeare netradiční pohled na motivy a kulturní kontext – 2 hodina
- Jak k renesanci přispívá česká literatura – 2 hodina
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 381 Holokaust v české próze
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Český jazyk
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Výklad základních historických fakt vážících se k holokaustu, stejně jako širokého kulturního kontextu tohoto fenoménu
Pojmenování základních tendencí prózy reflektující holokaust a jejího žánrového rozvrstvení
Přiblížení uměleckých prostředků a postupů využívaných v próze o holokaustu
Literárněvědná analýza a interpretace základních prozaických děl tematizujících holokaust (Weil, Fuks, Denemarková)
Techniky: PPT prezentace, výklad, analýza, interpretace, syntéza
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
ČJ 374 Ústní lidová slovesnost a literatura
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Český jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Co je folklor a jaké jsou jeho podoby: rozdělení folkloru pod literárních útvarů (pohádka, bajka, říkanky, humorky, legendy, pověstí, rozdělení folkloru podle žánrů. Folklor evropský a mimoevropský.
I folklor podléhá módě. Charakteristika evropského folkloru. Jak se proměňují prvky od minulosti po současnost. A do jaké míry podléhá módě i mimoevrospké mytologie? Nebo je to vše již pasé.
V dalším horizontu se kurz snaží analýzou některých rysů ústní lidové slovesnosti srovnat folklorní útvary evropské a mimoevropské. Poukážeme i na specifika jednotlivých rysů a daných kulturách. A vysvětlíme, jak souvisí mýtus s uspořádáním společnosti.
- Co je ústní lidová slovesnost (dále je ULS) a jak souvisí s folklorem (kdo je nositelem, jaké jdou evidence, a co je poté)
- Česká a evropská ULS: rysy, charakter, náměty, jazyk, kde se všude objevuje
- Mimoevropská ULS: pohádky nebo mytologie?
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Z 132 Cestopisy a vše z cest
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Zeměpis
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Všichni, kdo cestovali a snad i cestují daleko mino naši společnost mají nutkavou potřebu zanechat o tom jakoukoli zprávu. Od nepaměti se cestovatelé, obchodníci, misionáři, jacíkoli šiřitelé své vlastní kultury snaží dostat co nejdále a přinést odtamtud cokoli z materiální i duchovní kultury. Všech z cest lze členit na cestopisy, jazykové práce, zprávy, kroniky, cestovatelské počiny stejně jako články, vyprávění, obrazy, filmy. Za první cestopis považujeme Milion Marka Póla.
Součástí kurzu je přiblížení podob jednotlivých skupiny dokumentů, srovnat jak v rámci skupiny dokumentů diachronicky, synchronicky, také porovnat jednotlivé dokumenty mezi sebou a poukázat na některé zajímavé a jejich kulturní přesah.
- Jsou cestopisy literatura? – 1 hodina
- Jaké známe cesty a kam – 1 hodina
- Prvotní dokumenty s s tematikou mimo vlastní kulturu – 1 hodina
- Klasifikace dokumentů – 1 hodina
- Jazykové dokumenty – 1 hodina
- Obrazy a jejich tvůrci – 1 hodina
- Literatura a cestopisy – 1 hodina
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
AJ 397 Literatura: Co bych měl učit? Pojďme diskutovat o nejoblíbenějších knihách, nejoblíbenějších knihách a neznámých knihách, které můžeme začlenit do výuky.
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Anglický jazyk
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
V semináři se zaměříme na výběr a metodiku výuky anglické literatury pro české studenty, zejména na gymnáziích a středních školách, ale s přihlédnutím i k mladším žákům. Prozkoumáme, jak vybrat texty, které jsou relevantní, poutavé a přístupné pro různé úrovně studentů. Budeme diskutovat o různých žánrech, autorech a tématech a o tom, jak je efektivně integrovat do výuky anglického jazyka. Lektor bude používat ukázky z textů, audio a video materiály, a fotografie k inspiraci a diskuzi. Účastníci se zapojí do praktických aktivit a sdílení osvědčených postupů.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat):
- Úvod: Proč učit literaturu a jak překlenout propast (90 min)
- Výběr vhodných textů pro různé úrovně a věkové skupiny (90 min)
- Integrace literatury s výukou jazyka: Aktivity a strategie (90 min)
- Hodnocení a kreativní projekty v literární výuce (90 min)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
PP 727 Aktivní učitel - Vyučovací hodiny s využitím techniky II
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Pedagogika a psychologie
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Umíte již používat výstřižky, tvořit osmisměrky a křížovky a chcete umět více pro přípravu do vyučovací hodiny a nevadí vám registrovat si účty, které jsou zadarmo a nebojíte se instalovat programy?Přihlas se na tento seminář. Ukážeme si pár tipů v operačním systému windows.Digipad využijeme pro prezentaci a nahrávání práce. Pro tvorbu plakátů a jednoduché grafiky využijeme Canvu. Pro tvorbu aktivit využijeme Learning Apps. Zkusíme jednoduše využít google účet – Disk Google pro sdílení souborů a YouTube pro vyhledávání a nahrávání videí. Google účet také využijeme pro tvorbu aktivit z flippity – Quizz, Breakout,Videa si vyzkoušíme upravit v CapCut. Představíme si programy Open Board a Tarsii. Quizziz si ukážeme více do hloubky. Pro práci s PDF formátem využijeme PDF Creator a pro tvorbu přípravy na vyučovací hodinu využijeme ScioBota.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.