Cílem webináře je seznámit účastníky se systémem LaTeX, který se hojně používá především v přírodních vědách a technických oborech k sázení textů od výukových materiálů až po odborné publikace a skripta.
Po úvodu věnovaném stručné historii LaTeXu a představení odlišných přístupů k tvorbě dokumentů (WYSIWYG vs. WYSIWYM) bude následovat hlavní část webináře věnovaná přímo psaní dokumentů v LaTeXu. Účastníci budou seznámeni se základní strukturou dokumentu v LaTeXu a s problematikou překladu zdrojového textu a generování výsledného pdf dokumentu. Naučí se se vytvářet číslované i nečíslované seznamy, tabulky, psát matematické vzorce a umísťovat obrázky. Stručný výklad bude vždy následován jednoduchým procvičováním tak, aby si účastníci mohli ihned zkoušet to, co právě slyšeli.
Druhá část semináře bude věnována tématům, která se sazbou textu v LaTeXu úzce souvisí. Nejprve se zaměříme na citace, které jsou důležitou součástí odborných textů. Účastníci budou seznámeni s nástrojem JabRef pro správu citací i s tím, jak zahrnout citaci zdrojů do dokumentu v LaTeXu.
Dalším tématem bude grafika. Budou uvedeny rozdíly mezi vektorovou a rastrovou grafikou a jejich výhody a nevýhody. Bude představen program IPE, který umožňuje přesné kreslení (nebo rýsování) vektorových obrázků vhodných např. pro výuku geometrie.
Na závěr druhé části budou představeny další možnosti využití LaTeXu, např. pro tvorbu prezentací (beamer), posterů, životopisů, jedinečných zadání (spojení s programovacím jazykem Python), materiálů do hudební výchovy (spojení s programem Lilypond) atp. Účastníci budou seznámeni se zdroji, ze kterých je možné čerpat další informace a inspiraci.
Na úplném závěr webináře bude představen koncept open-source software. Následovat bude diskuze účastníků o možnostech a výhodách využívání open-source softwaru ve vzdělávání.
Celý webinář bude zaměřen prakticky. Hlavním přínosem pro účastníky by neměly být získané znalosti, ale především získané praktické dovednosti. Proto bude každé probírané téma hned procvičováno a účastníci obdrží stručný manuál shrnující probraná témata. Také se naučí hledat informace, pomocí kterých budou schopni v LaTeXu vysázet i to, co se na webináři přímo nenaučí.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastníci nejprve projdou stručný úvodem do oboru etiky (deskriptivní, normativní a aplikované).Tyto poznatky pak budou aplikovány na oblast umělé inteligence a s ní spojené etické výzvy. Kurz se přitom zaměří na aktuální a reálná morální dilemata spojená s využitím umělé inteligence v různých oblastech společenského života (zdraví, doprava, justice, hudba, vzdělání), příklady nastavení morálních hodnot AI a debatu, jak bychom měli algoritmy “moralizovat”. Neopomeneme ani diskuzi o možných důsledcích vzniku superinteligence, vyšší formě inteligence, která by na nás byla nezávislá, a rozebereme problém jejího dlouhodobého ovládání. V závěru kurzu bude primárně věnovaná pozornost otázkám a příkladům, jak umělá inteligence vstupuje do oblasti vzdělávání.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Problematika užívání kyberprostoru žáky a studenty ve škole či mimo školu se stává více a více palčivějším negativním fenoménem, který zaměstnává nejen rodiče, ale především pedagogy, školní psychology nebo preventisty. Virtuální prostor skýtá pro žáky mnoho výhod, ale bohužel také velkou část rizik, o jejichž předcházení, včasném záchytu a efektivním řešení by měl mít základní přehled každý pedagog.
Vysvětlíme si různé typy rizikových projevů v kyberprostoru, jako je Kybergrooming, Webcamtrolling, Sexting, Happy slapping, Hoax a další fenomény, které jsou v dnešní době velmi aktuální a mohou se u žáků vyskytnout. Samozřejmě neopomeneme základní informace o sociálních sítích, které naprostá většina žáků a studentů denně využívá a bohužel také zneužívá nebo se prostřednictvím jich stává jejich obětí.
Hlavní zřetel bude kladen na problematiku kyberšikany, u které si vysvětlíme mechanismus jejího vzniku, její fáze, základní typy a především její prevenci, diagnostiku a adekvátní řešení.
Škola by se měla k výskytu kyberšikany (nebo jiných „kyber“ útoků) postavit čelem vždy – jak v případě, že k ní dochází v době výuky (resp. na půdě školy), tak i když probíhá mimo ni. V prvním případě existují ucelené postupy, kterých by se měla každá škola držet. V případě druhém je doporučeno pracovat s kolektivy, kde ke kyberšikaně dochází, protože naprostá většina případů kyberšikany souvisí s reálnými vztahovými potížemi (agrese, nepřátelství, šikana) ve třídě i mimo virtuální prostor.
Seminář obsahuje jednak teoretická východiska problematiky užívání kyberprostoru žáky, na straně druhé budou účastníci seznámeni s ukázkami konkrétních aktivit – detailně si vysvětlíme některé techniky, přímo použitelné při prevenci, diagnostice nebo řešení projevů rizikového chování u žáků a studentů spojeného s používáním kyberprostoru.
Probereme si také konkrétní kazuistiky z praxe, při kterých se reálná kyberšikana řešila.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.