Kurzy
Ženy jako vládkyně
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz seznámí účastnice a účastníky s moderní disciplínou – dějinami žen (gender history), zaměří se nejen na politické dějiny, ale též na sociální dějiny, dějiny každodennosti a historickou antropologii. Pozornost bude věnována také tzv. ženské zkušenosti, specifikám vlády žen a kulturním dějinám. Budou uvedeny konkrétní případy z novověkých evropských dějin. Kurz, který bude mít podobu přednášky a semináře s důrazem na diskuzi, bude doplněn powerpointovými prezentacemi a ukázkami z dokumentárních i uměleckých filmů.
- Dějiny žen (gender history), problém nástupnictví v novověké Evropě, panovnice a regentky
- Anglické a skotské královny (Marie Skotská, Alžběta I., Marie I., Anna I., Viktorie)
- Ruské carevny a regentky (Žofie Alexejevna, Kateřina I., Anna Ivanovna, Anna Leopoldovna, Alžběta Petrovna, Kateřina II.)
- Marie Terezie (Pragmatická sankce, války, reformy, manželství a potomci)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Třetí československý odboj – protikomunistická rezistence v období československého stalinismu
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář je věnován problematice protikomunistického odboje a odporu v Československu v letech 1948–1953. Vybraná témata protikomunistické rezistence jsou pojímána v širších souvislostech československého a mezinárodního vývoje na pozadí studené války. Pozornost je primárně zaměřena na teoretické, metodologické a interpretační přístupy, porozumění dobovému kontextu a problematiku domácích a zahraničních protirežimních aktivit.
- Československo a jeho místo v poválečné Evropě – třetí československá republika, proměny a očekávání československé společnosti po roce 1945 (nástin)
- Únor 1948 jako rozhodující mocenský střet a jeho důsledky
- Období československého stalinismu a jeho specifika
- Třetí československý odboj jako historický problém – vymezení pojmu, možnosti a limity našeho poznání, specifika třetího odboje, současný stav bádání, komparace prvního, druhého a třetího československého odboje
- Prameny, odborná literatura a metodologické přístupy k dějinám třetího odboje
- Identita třetího odboje – legitimita a obecný problém interpretace komunistické minulosti
- Protikomunistická rezistence v kontextu doby – mezinárodní souvislosti na pozadí vyhrocené fáze studené války, projevy krize komunistického režimu v Československu počátkem 50. let
- Třetí odboj pohledem druhé strany – StB a její metody na likvidaci protirežimních aktivit
- Provokace jako systém operativní práce StB
- Pokus StB o řízenou kontrolu třetího odboje v rámci akce „Skaut“
- Protikomunistický odboj domácí – struktura, cíle a činnost vybraných skupin, výchozí podmínky a možné podoby rezistence
- Protikomunistický odboj zahraniční – český, slovenský a československý poúnorový exil, Rada svobodného Československa, zpravodajské skupiny, exilová žurnalistika a vydavatelská činnost, rozhlasové vysílání Rádia Svobodná Evropa
- Zákon č. 262/2011 Sb. o účastnících odboje a odporu proti komunismu a jeho (ne)smysl?
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Odsun Němců z Československa jako téma historického výzkumu a společenské debaty
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Cílem je seznámit posluchače s důležitým tématem moderních českých dějin na základě nejnovějšího stavu odborného výzkumu a pomoci s jeho uchopením v rámci výuky dějepisu 20. století. Výuka proběhne formou odborného výkladu doprovázeného prezentací se seminárním využitím dobových materiálů.
- Cesta k odsunu: Politické souvislosti zrodu a přípravy plánů na plošné vysídlení německých obyvatel, odsun v kontextu dějin nucených migrací (1h)
- Průběh a periodizace jednotlivých fází vysídlení v letch 1945–1953, včetně nástinu politiky vůči německému obyvatelstvu a problematiky zvláštní legislativy (prezidentské dekrety), kategorizace německých obyvatel, problematika poválečného násilí, tzv. divokého odsunu, hromadného vysídlení, tzv. vnitřního odsunu a postavení neodsunutých obyvatel.(3h)
- Odsun Němců a politické mýty poválečného Československa (1h)
- Odsun jako problém dlouhého trvání. Politické, ekonomické a sociální dopady vysídlení německých obyvatel. Odsun jako myšlenkové dědictví. (2h)
- Možnosti didaktického využití tematiky. (1h)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Slovanství a panslavismus – realita či fikce?
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
- Slovanství sehrávalo velmi důležitou roli při formování moderního českého národa. Současně ovšem bylo účelově využíváno k jednostranné propagandě. To se netýkalo jen slovanského světa jako celku, ale i jeho jednotlivých částí, především Ruska (rusofilství). Tato skutečnost přežívá doposud. Je proto nutné jednoznačně definovat, v čem podstata slovanství (a jeho jednotlivých částí, zejména rusofilství, polonofilství a česko-slovanství) a panslavismu spočívá, v čem je jejich význam a kde jsou rizika jejich propagování. V tomto směru je objasnění podstaty slovanství a panslavismu nezbytnou součást výchovy a vzdělání moderního člověka.
Obsahem vzdělávací akce objasnění co to slovanství (a jeho části) a panslavismus skutečně jsou, jakou roli hrály v minulosti (nejen) českého národa, nakolik byly (a doposud jsou) ideologicky zneužívány a jakou úlohu hrají v současném (nejen českém) světě a jeho myšlení. S ohledem na intenzitu, s jakou některé propagandistické (nejen české) kruhy s těmito pojmy (a jejich obsahem) pracuji, je cílem semináře odpovědět na otázku, nakolik se máme slovanství a panslavismu bát. Vzdělávací akce je příspěvkem k objasnění procesu formování moderního národního vědomí, vzniku a působení nacionalismu a tolerace / netolerance vůči ostatním komunitám (včetně příchozích emigrantů).
- Co to je slovanství a panslavismus
- Co to byl a v současnosti je (?) „slovanský svět“, jak na něj hledět
- Role slovanství a panslavismu v minulosti českého národa (od 2. poloviny 18. století do současnosti)
- Zneužívání slovanství a panslavismu tendenční propagandou (od minulosti k současnosti)
- Jaká nebezpečí se ta touto propagandou skrývají
- Co to je slavistika a jakou pozornost slovanství a panslavismu věnuje
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Bílá Hora a Temno – kulturní vítězství nebo národní tragédie?!
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář je zaměřen na problematiku Bílé Hory a období následné rekatolizace po 30-ti leté válce pohledem zvenčí s přihlédnutím k proměně naší „kulturní krajiny“.
- Seznámení s historickými fakty předbělohorského období – vznik a důvod konfliktu (1 hodina)
- Vlastní bitva a její následná interpretace pohledem z obou stran; legenda o bitvě (1 hodina)
- Pobělohorské období - změna právního a majetkového uspořádání – obnova univerzity, ideologický zápas o „Čechy“, Jezuité a „nová šlechta“ emigrace/imigrace (1 hodina)
- Přetváření kulturní krajiny – bojující obrazy a sochy: Karel Škréta , Jan Brokoff, Jan Jiří Bendl, Mariánský sloup, Karlův most, (1hodina)
- Noví hrdinové, světci a blahoslavení – Šimon Abeles a „barokní antisemitismus“ (1 hodina)
- Proměny na venkově – kázáním zpěvem a písmem. Poutnictví a poutní místa v našich zemích – vznik a osudy Poutního místa Panny Marie Vítězné na Bílé Hoře (1 hodina)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Plavba po moři knih aneb Česká próza po roce 1989
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář bude zaměřen na vývoj české prózy po listopadu 1989, kdy se otevřel široký prostor pro uměleckou tvorbu nejrůznějšího druhu. Účastníci semináře se seznámí s hlavními vývojovými tendencemi prózy uplynulých pětadvaceti let (např. autenticitní a postmodernistická literatura, historický román, próza s náboženskými a duchovními motivy, ženy v literatuře, konfrontace s „cizími“ etniky a kulturami apod.), bude informován o důležitých autorech tohoto období a nejvýznamnějších dílech. Výklad bude doplněn ukázkami z vybraných próz. Seminář přispívá k rozvoji čtenářské gramotnosti.
Vývojové fáze prózy po r. 1989
Postmodernismus
Autenticitní tendence
„Umění“ versus „komerce“
Náboženské a spirituální motivy
Historický román
Reflexe současných společenských problémů a „nová angažovanost“
Feminita a feminismus
Konfrontace s „cizím“
Čeští autoři v cizině
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Mesoamerické kultury
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Tématem vzdělávací akce jsou kultury kulturně-geografického areálu Mesoamerika s důrazem jak na velké kulturní oblasti a jejich jednotlivé kulturní prvky – olmecká, mayská, aztécká, tak na jejich menší, nikoli co do významu, sousedy – Tarasco, Mixtec, Zapotec aj. Neopomeneme historickou perspektivu nativním obyvatel a jejich současné postavení. Presentace předhispánských kultur doplní ukázka dešifrace piktografického a hieroglyfického textu, kterou si budou moci účastníci vyzkoušet, ukázky synkretismu na příkladu na Día de Muertos a některé další rysy současných indiánů Mesoameriky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Perspektiva a 3D zobrazení; západo-východní příběh pohledu na svět
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář je zaměřen na poznání historie zobrazovacích technik od 2D-k 3D s praktickým výcvikem perspektivy a multikulturním přesahemsrovnání západních a východních kultur.
Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
- Historický úvod do způsobů zobrazování v jednotlivých kulturách, ikonografie ve výtvarném umění
- Arabská geometrie a matematika – 3D arabská geometrie.
- Objev renesanční perspektivy – vysvětlení podstaty 3D zobrazení
- Vývoj 3D zobrazení ve výtvarném umění, ale i v technických oborech od objevu perspektivy do současnosti
- Pohled ven z obrazu - portrétní umění na západě – dialog objektu se subjektem
- Závěrečný Workshop – vlastní volná tvorba v 2D, 3D na zadané téma – vyhodnocení
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Scotland, her present and past. Bits and pieces from British and American history.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Skotsko – země a lidé. Nejkrásnější místa Skotska, krajina, která utvářela charakter lidí, kteří tam žili, jejich historii i jazyk. Přehled nejdůležitějších momentů vývoje Skotska, kořeny konfliktů s Anglií. Povídání o lidech, jejichž význam pro Skotsko byl takový, že se stali ikonami dnešního Skotska. Vývoj skotské kultury a umění, okénko do jazyků. Seminář je koncipován interaktivně s velkým množstvím aktivit, které je možno použít s vlastními studenty.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Současnost a reálie Ruské federace
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurs se zaměří na vývoj ruské státnosti od Kyjevské Rusi, přes Moskevskou Rus, Ruskou říši 18. a 19. století, Sovětský svaz až po současnost. Popíše současnou strukturu Ruské federace, způsoby jejího členění a vývoj státní symboliky (hymna, erb, vlajka). Přiblíží náboženskou různorodost dnešního Ruska. Pojedná o různých národech Ruské federace, jejich členění a početnosti. Dále se zaměří na reálie hlavních měst Ruské federace se zaměřením na Moskvu, Petrohrad a další významná města.
- Ruský stát a jeho struktura
- Státní symbolika Ruské federace a její vývoj
- Náboženství a ideologie Ruské federace
- Národy Ruské federace
- Města Ruské federace
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Americká historie a kultura: Stručný pohled na historii Spojených států amerických a jejich dopad na světovou politiku a kulturu. Jak můžeme tyto informace začlenit do hodin angličtiny.
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
39989/2020-2
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Na semináři se budeme zabývat historii Spojených států od jejich koloniálních kořenů až po současnost. Budeme diskutovat o tom, jak Amerika ovlivnila geo-politickou krajinu, a také o tom, jak americká kultura ovlivnila globální společnost. Probrány budou taktéž varianty americké angličtiny, slangu a idiomů. Budeme diskutovat o strategiích integrace těchto informací do hodin anglického jazyka.
Osnova akce
-Úvod do historie Spojených států (90 min)
-Americký vliv ve světě, s důrazem na Českou republiku (90 min)
-Americká angličtina: gramatika, výslovnost, slang a idiomy (90 min)
- Začlenění nápadů relací do EFL učebny (90 minut)
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.