Kurzy

Bi 91 Člověk a radioaktivita, základy radiobiologie

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
24409/2018-2-698
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Tento seminář uvede posluchače do problematiky současné radiobiologie s důrazem na biologické účinky ionizujícího záření. V semináři se posluchači dále dozví základní informace z jaderné a radiační fyziky, genetiky, cytologie, embryologie a ekologie, ale seminář se věnuje i radiační ochraně včetně platné legislativy ČR vztažené k jaderným technologiím a nakládání se zdroji ionizujícího záření.

Seminář je pojat komplexně a propojuje poznatky z mnoha vědních disciplín od biologie po fyziku. Měl by posluchače přimět ke komplexnímu uvažování nad problematikou a vnímat ji v širších souvislostech.

Obsah:

  • Historie objevu radioaktivity a využívání zdrojů radioaktivity, radioaktivita, ionizující záření (IZ), veličiny a jednotky (2 hodiny)
  • Interakce ionizující záření s hmotou, cytotoxické účinky, genetické účinky, reparace DNA, deterministické a stochastické účinky ionizujícího záření (3 hodiny)
  • Výskyt zdrojů IZ v přírodě, umělé zdroje IZ, využívání zdrojů IZ člověkem, radioekologie (3 hodiny)
  • Legislativa spojená s využíváním a s nakládáním se zdroji IZ, monitoring, detekce IZ. (2 hodiny) 

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Olomouc 06.12.2019, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

Fy 105 Temná hmota, temná energie a Lambda-CDM model vývoje vesmíru

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
396/2018-2-35
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Přednášky úvodem podávají historický přehled teoretické předpovědi a observačního objevu rozpínání vesmíru, následně podpořeného klíčovou detekcí mikrovlnného kosmického záření a později teorií tzv. nukleosyntézy Velkého třesku. Pokračují prezentací tzv. Lambda-CDM modelu, v současnosti privilegovaného scénáře vývoje vesmíru, v němž dominují dvě hypotetické složky, temné hmota a temná energie.

V závěrečné části je podán vývoj kosmické struktury od fluktuací mikrovlnného záření po dnešní rozložení galaxií, jejich kup, superkup a stěn v tzv. kosmické pavučině.

Kapitoly:

1. Kosmologický princip

2. Rozpínání vesmíru – Friedmannova a Lemaîtrova předpověď

3. Rozpínání vesmíru – Hubbleův objev; Hubbleův zákon

4. Velký třesk

5. Mikrovlnné záření jako potvrzení Velkého třesku

6. Primordiální nukleosyntéza

7. Temná hmota

8. Temná energie a zrychlená expanze

9. Lambda-CDM model

10. Anizotropie mikrovlnného záření

11. Kosmická struktura a její vývoj, budoucnost vesmíru

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 11.12.2019, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

Che 79 Jak porozumět dnešnímu světu – vědecká gramotnost ve 21. století

Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Jak věda funguje a proč je vůbec úspěšná (3 h)

- vědecké poznání jako metodické a systematické rozvíjení přirozeného způsobu získávání poznání; kritické pochybnosti jako základní nástroje vědeckého poznání; naše mysl a přirozená omezení při získávání poznání

Věda jako nový druh gramotnosti (2 h)

- vědecká gramotnost a zásadní vliv vědeckých poznatků a jejich povahy na běžný život každého z nás; jak poznáme, co je škodlivé a co není, a proč tomu tak je; vztah vědy a přírodovědného vzdělávání; osobní postoje k vědeckým poznatkům výrazně ovlivňují společnost (odpíračtví HIV-AIDS, očkování, fluoridace vody, GMO, atp.)

Jak skloubit klasickou znalostní výuku a výuku vědecké gramotnosti (3 h)

- využití historie získávání vědeckých poznatků v kombinaci s probíraným učivem přírodovědných oborů – vybrané příklady z fyziky (např. vývoj modelu Sluneční soustavy), chemie (např. vývoj organické syntézy) i biologie (např. vývoj mikrobiologie); uvěřitelnost i obtížně srozumitelného vědeckého poznatku je vyšší, víme-li, jak byl poznatek získán

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 20.1.2020, 09:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace