Cílem semináře je inspirovat učitele k zvýšení zájmu o studium hub u studentů. V České republice lze sběr makromycet (makroskopických hub) považovat téměř za národní sport a není rodina, kde by alespoň někdo se sběrem hub neměl zkušenosti. Je však dobré porozumět i biologii hub, jejich životním strategiím, znát houby léčivé i prudce jedovaté a z praktické stránky se lépe seznámit s problematikou určování hub v terénu. Součástí kurzu budou i aktivizační metody s tématem mykologie a praktické určování hub. Kurz je vhodný pro podzimní období, kdy je možné přinést čerstvé plodnice hub.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V úvodu semináře jsou účastníkům představeny základní teoretická východiska reprodukce hmyzu – typy určení pohlaví a stavba pohlavních soustav (1 hod). V dalších částech jsou na konkrétních příkladech představeny zákonitosti sexuální komunikace a kopulační i postkopulační chování (3 hod). Dále je věnován prostor péči o potomky vybraných hmyzích zástupců i jiných bezobratlých (2 hod). V závěru jsou shrnuty nejdůležitější obecné souvislosti v kontextu školního kurikula a didaktiky biologie, resp. přírodopisu (2 hod).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Lekce č.1 = úvod do parazitologie
Lekce č. 2 = jednobuněční paraziti I
Lekce č. 3 = jednobuněční paraziti II
Lekce č. 4 = parazitičtí červi I
Lekce č. 5 = parazitičtí červi II
Lekce č. 6 = ektoparaziti I
Lekce č. 7 = ektoparaziti II
Lekce č. 8 = informační zdroje a jejich využití ve výuce
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V tomto kurzu si lze „osahat“ některé základní techniky pro práci s DNA, které se používají v DNA diagnostice nebo v genovém inženýrství. Podmínkou je ochota pracovat s vlastní DNA, je třeba počítat s tím, že ostatní účastníci akce se mohou dozvědět nějakou vaši genetickou charakteristiku – např. krevní skupinu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Prenatální vývoj člověka je velmi zajímavým a důležitým tématem spojeným s mnoha vědními disciplínami – embryologií, genetikou, vývojovou biologií, gynekologií a porodnictvím. Pochopení základních principů vývoje člověka může sloužit jak pro samotnou výuku v biologických či biomedicínských oborech, tak může být velmi zajímavé pro klinické souvislosti i pro možný dopad na naše zdraví. V semináři bude diskutována i prevence a klinické poznámky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář seznámí posluchače se základy současných znalostí v genetice. Budou presentovány zcela základní informace o DNA, genetické variabilitě a velice stručně o možnostech analýz DNA. Důraz bude kladen na informace ukazující reálné možnosti DNA diagnostiky, vyvrácení některých mýtů. Probírána bude genetická informace jako prediktor civilizačních onemocnění. Část semináře se bude věnovat geneticky modifikovaným potravinám – zda mohou být opravdu nebezpečné a naopak, kde a jak mohou pomoci.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Vzdělávací program je zaměřen na nejdůležitější minerály (nerosty), na jejich poznávání, fyzikální a chemické vlastnosti, vznik a výskyt v přírodě a praktické využití. Jde o přehledně uspořádaná fakta o minerálech coby přírodninách se zásadním významem přírodovědeckým i praktickým. Jádrem semináře je rozsáhlá přenosná sbírka minerálů v jejich nejčastějších podobách s důkazem na nejrozšířenější minerály zemské kůry a nejvýznamnější suroviny; vzorků je cca 200 a jejich shromáždění je výsledkem několikaleté promyšlené práce, takže v současnosti sbírka představuje ucelený soubor s vysokým didaktickým potenciálem mírně nad rámec potřeb základních a středních škol. Po krátkém teoretickém úvodu (jak je minerál definován, co je minerální druh, mineralogický systém) se probírají jednotlivé minerály od 1. po 10. třídu mineralogického systému formou besedy nad sbírkou minerálů s četnými ukázkami jednotlivých druhů (výčet viz níže) – vzorky kolují mezi účastníky, takže si je mohou „osahat“ a pořádně prohlédnout. Hodně pozornosti je věnováno poznávacím znakům minerálů, které bývají zastoupeny ve školních sbírkách: zkušenost ukazuje, že učitelům tato „praktická“ část mineralogie často působí potíže, nepochybně proto, že jde o dovednost, již lze získat jen praxí, tj. studiem reálných vzorků minerálů, ne pouze teoreticky např. četbou literatury nebo hledáním informací na internetu. Ke každému minerálu se účastníci dozví základní informace (složení, vlastnosti, určovací znaky, vznik a výskyt, použití) i různé zajímavosti, kterými by mohli oživit a zatraktivnit svůj výklad žákům. Velký důraz je kladen na snahu o srozumitelnost bez používání složitější oborové terminologie. Vítány jsou samozřejmě všechny dotazy a připomínky účastníků, byť jasně daná struktura semináře nedává příliš prostoru pro improvizaci témat (na rozdíl od semináře o deskové tektonice).
Témata:
Výčet základních probíraných minerálů (další jen v případě speciálního zájmu):
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Mikroskopická charakteristika jednotlivých tkání a orgánů dovoluje přiblížit strukturu a její vztah k funkci našeho organismu, dotýká se anatomie, buněčné biologie a patologických odchylek ve struktuře i funkci. To vše je důležité pro logické objasnění vztahu mezi buňkami a tkáněmi a pro pochopení fungování našeho organismu.
Osnova akce
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tato vzdělávací akce bude určena především učitelům chemie a biologie, ale i dalším pedagogům a odborníkům, kteří chtějí získat informace o moderních toxických látkách vypouštěných lidmi do životního prostředí. Posluchačům budou představeny nejen běžné polutanty ovzduší, vod a půd, ale i ty, které vzbuzují mimořádné obavy. Účastníci kurzu budou také seznámeni s možnostmi analýz a monitoringu hlavních polutantů pomocí moderních instrumentálních metod a na závěr jim budou nastíněna možná řešení problému znečištění planety.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Vzdělávací program je zaměřen na rozvoj znalostí environmentální výchovy v oblastech využití alternativních zdrojů energie. Na základě praktických ukázek a PC simulací seznámí účastníky kursu se základy využití alternativních zdrojů energie.
Součástí vzdělávacího programu je i praktické využívání racionálních metod a postupů (formulace závěrů na základě analýzy, zpracování a vyhodnocování získaných dat, vyvozování závěrů z hypotéz, či modelů, řešení problémových situací formou technického a přírodovědného zkoumání).
Cílem první části s praktickými ukázkami je naznačení motivace k rozvoji zájmu žáků a studentů o obnovitelné zdroje energie a jejich využití. Systémově se zabývá i začleněním technologií OZE do moderní výuky přírodovědných předmětů.
Budou předvedeny a vysvětleny experimenty na základní témata:
Ve druhé části si účastníci vzdělávacího programu jednotlivé experimenty vyzkoušejí prakticky.
Skupinová práce, střídání u jednotlivých souprav…
Realizace experimentů k jednotlivým tématům bude provedena s použitím modulárních měřicích zařízení a speciálních souprav v učebně.
Ke všem experimentům jsou vytvořeny manuály, popisující jak konkrétní měřící postupy, tak metodiku začlenění do výuky
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Vysvětlení jak vzniká barva, jak ji lze změřit a popsat, jak barvu reprodukovat. Účastníci se na vlastní oči přesvědčí, že svět kolem nás nemusí být takový, jaký ho vidíme.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Výklad o technikách a technologiích přípravy a výroby nanovláken. Kombinace různých fyzikálních a chemických postupů s cílem vyrobit požadovaná vlákna daných vlastností. Jednoduché experimenty za pomoci ručního přístroje na výrobu nanovláken. Seznámení posluchačů na vlastní kůži s netypickými vlastnostmi nanovlákenného materiálu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je zaměřen na nejvýznamnější karcinogeny a teratogeny v našem životním prostředí, závažnost jejich zdravotních dopadů, testování karcinogenity a teratogenity
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář je zaměřen na představení tématu klimatické změny jako fenoménu současné doby, který se prolíná prakticky do všech oborů lidské činnosti a v určité míře ovlivňuje velkou část světové populace. V semináři bude nastíněna fyzikální podstata variability klimatického systému Země, vliv člověka na tento systém a pravděpodobné scénáře vývoje klimatu do blízké budoucnosti. Diskutovány budou různé pohledy na danou problematiku a význam opatření ke zmírnění dopadů klimatické změny v našich podmínkách. Kurz poskytne svým účastníkům rámec pro efektivní zapojení tématu klimatické změny do školní výuky.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Teoretická část:
Praktická část:
Určeno pro učitele: Biologie, přírodověda, výchova ke zdraví, tělesná výchova, zdravotní tělesná výchova, přírodopis
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Účastníci semináře budou nejprve seznámeni s vývojem středoevropské krajiny v kontextu současných problémů naší přírody (2 hod). Z vývoje krajiny vyplynou nejdůležitější příčiny hlavních problémů ochrany přírody i způsoby řešení (2 hod). Následně bude zhodnocena daná problematika z hlediska stavu ochrany přírody v českých školách (2 hod) a nástin možností, které školy, domácnosti i jednotlivci mají (2 hod).
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.