V rámci tohoto workshopu si přiblížíme základní informace o struktuře nukleových kyselin a genetické informaci prokaryotických a eukaryotických buněk. Přičemž hlavní pozornost bude věnována lidskému genomu a jeho vyšetřování. V průběhu přednášky si přiblížíme základní genetické pojmy a základní mechanismy, včetně mendelistické dědičnosti. Ale podíváme se rovněž na vazbu genů a genetiku populací, včetně faktorů, které ji ovlivňují. V praktické části workshopu si vyzkoušíme celou řadu genetických příkladů a také analýzu rodokmenů.
Workshop bude veden formou diskuse, kdy se předpokládá aktivní zapojení studentů. Přednášená látka bude doplněna nákresy a animacemi. V průběhu přednášky dostanou studenti rovněž testy, v nichž si mohou ověřit získané znalosti.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Obsah:
(i) Obecné souvislosti, konceptuální a metodické posuny: nová hlediska v organismální biologii - fylogenetická systematika, molekulární nástroje, evoluční vývojová biologie, nové cesty zhodnocení historických faktorů a fosilního záznamu.
(ii) Nejstarší historie obratlovců, postavení obratlovců v rámci živočišné říše, specifika tělesné stavby a genomické organisace, vývojové zdroje evolučního rozmachu a adaptivní rozmanitosti této skupiny
(iii) Přehled jednotlivých tříd a řádů - aktuální názory na vymezení jednotlivých skupin, jejich historii a vývojové vztahy, druhové bohatství, fylogenetickou strukturu a klasifikaci
(iv) Shrnutí: invarianty zoologie
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Vzdělávací program je zaměřen na nejdůležitější minerály (nerosty), na jejich poznávání, fyzikální a chemické vlastnosti, vznik a výskyt v přírodě a praktické využití. Jde o přehledně uspořádaná fakta o minerálech coby přírodninách se zásadním významem přírodovědeckým i praktickým. Jádrem semináře je rozsáhlá přenosná sbírka minerálů v jejich nejčastějších podobách s důkazem na nejrozšířenější minerály zemské kůry a nejvýznamnější suroviny; vzorků je cca 200 a jejich shromáždění je výsledkem několikaleté promyšlené práce, takže v současnosti sbírka představuje ucelený soubor s vysokým didaktickým potenciálem mírně nad rámec potřeb základních a středních škol. Po krátkém teoretickém úvodu (jak je minerál definován, co je minerální druh, mineralogický systém) se probírají jednotlivé minerály od 1. po 10. třídu mineralogického systému formou besedy nad sbírkou minerálů s četnými ukázkami jednotlivých druhů (výčet viz níže) – vzorky kolují mezi účastníky, takže si je mohou „osahat“ a pořádně prohlédnout. Hodně pozornosti je věnováno poznávacím znakům minerálů, které bývají zastoupeny ve školních sbírkách: zkušenost ukazuje, že učitelům tato „praktická“ část mineralogie často působí potíže, nepochybně proto, že jde o dovednost, již lze získat jen praxí, tj. studiem reálných vzorků minerálů, ne pouze teoreticky např. četbou literatury nebo hledáním informací na internetu. Ke každému minerálu se účastníci dozví základní informace (složení, vlastnosti, určovací znaky, vznik a výskyt, použití) i různé zajímavosti, kterými by mohli oživit a zatraktivnit svůj výklad žákům. Velký důraz je kladen na snahu o srozumitelnost bez používání složitější oborové terminologie. Vítány jsou samozřejmě všechny dotazy a připomínky účastníků.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Nanotechnologie je moderní interdisciplinární obor, který se zabývá využitím poznatků materiálové chemie, fyziky a biologie v měřítku řádově nanometrů (10-9 m). Principiálně se v nanotechnologiích pracuje s molekulami a atomy. Významnou součástí nanotechnologií je nanomedicína. Nanomedicína se zaměřuje na diagnostiku a léčbu závažných onemocnění. Její přístupy začínají hrát v medicíně skutečně velmi významnou roli. Díky nanomedicíně jsou připraveny unikátní nanotransportéry pro léčbu rakoviny či je využita při vývoji vakcín. Intenzivně probíhá vývoj nanostrojů. Zcela autonomní nanoroboti by mohli pomáhat imunitnímu systému, podílet se na procesech látkové výměny, případně uskutečňovat operační výkony.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V rámci tohoto workshopu si přiblížíme strukturu genetické informace prokaryotické a eukaryotické buňky, včetně stručného popisu těchto buněk. Následně se zaměříme na strukturu nukleových kyselin (DNA, RNA), mechanismy replikace DNA, transkripce a translace, včetně posttranskripčních a posttranslačních modifikací. Pozornost bude věnována nejen samotným mechanismům, ale také rozdílům, s jakými probíhají u prokaryotických a eukaryotických buněk.
Workshop bude veden formou diskuse, kdy se předpokládá aktivní zapojení studentů. Přednášená látka bude doplněna nákresy a animacemi. V průběhu přednášky dostanou studenti rovněž testy, v nichž si mohou ověřit získané znalosti.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tento seminář uvede posluchače do problematiky molekulární biologie a genetiky. V jednotlivých lekcích se posluchači dozví o lidské DNA, kde se v našich buňkách nachází, jakou má strukturu, k čemu nám slouží, jak byla postupně objevována a pochopena. Účastníci si poslechnou jak podle DNA buňka tvoří proteiny, naučí se rozumět genetickému kódu, pochopí dělení a smrt buňky podle příkazů z DNA. Dále se účastníci dozví pravidla genetiky, jak se předávají vlastnosti a vlohy z rodiče na potomky, jak spolupracují geny a prostředí.
Seminář povede k zamyšlení, do jaké míry jsme „otroci“ našich genů a do jaké míry můžeme tento „vnitřní osud“ ovlivnit, či už životním stylem, nebo na úrovni medicíny.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
V rámci tohoto workshopu si přiblížíme základní informace o virech – jejich rozdělení, strukturu samotné virové částice, jejich životní cyklus, včetně jejich replikace, stejně jako si popíšeme nejčastější virová onemocnění člověka. V části buněčné biologie se budeme nejprve věnovat buňce prokaryotické, u které si popíšeme její jednotlivé části, její genetickou informaci a možnosti její modifikace, stejně jako dělení těchto buněk. Následně budeme pokračovat buňkou eukaryotickou, u níž si popíšeme kromě jednotlivých organel rovněž genetickou informaci a podíváme se na jednotlivé organely z hlediska struktury i funkce. V následné části probereme buněčný cyklus buněk a také mechanismy mitózy a meiózy. Celý workshop tematicky zakončíme ukončíme buněčným metabolismem.
Workshop bude veden formou diskuse, kdy se předpokládá aktivní zapojení studentů. Přednášená látka bude doplněna nákresy a animacemi. V průběhu přednášky dostanou studenti rovněž testy, v nichž si mohou ověřit získané znalosti.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Přednáška a diskuse s účastníky semináře.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seznámení se základním vývojem, strukturou a fungováním smyslových orgánů u člověka, (ne)unikátnost smyslů v širším kontextu, význam vybraných odchylek s případným nastíněním korekce. Cílem je lepší porozumění způsobům, jakým získáváme, přijímáme a vyhodnocujeme informace ze zevního a vnitřního prostředí, včetně porozumění odchylkám, které mohou vzniknout.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Fylogeneze člověka (vývoj lidského druhu) je velmi zajímavá zejména v komparaci s dalšími živočišnými druhy a leckdy má přesah do budování struktur lidského organizmu, pomáhá nám pochopit prenatální vývoj člověka (prenatální ontogenezi). Znalost obou procesů nám dává možnost vysvětlit odchylky ve stavbě těla a je v některých ohledech i klíčová pro pochopení fyziologie a patologie jednotlivých orgánů, je tedy také velmi důležitá pro klinickou medicínu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Seminář bude obsahovat vysvětlení důležitosti jogínských technik jakožto nástroje pro přiblížení se stavu zdraví, dále bude proveden nácvik vybraných jógových technik podle pětitisíciletých jogínských zkušeností.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Zajímají Vás možnosti využití technologií ve výuce? Na semináři se seznámíte s pár tipy na ovládání operačního systému windows. Vyzkoušíme si bezplatné webové stránky pro tvorbu materiálů do výuky - osmisměrky, přeskládávačky, křížovky, trimina, dobble. Ukážeme si pomocníky do vyučovací hodiny - losovátko, turnajový pavouk, organizér do třídy. Představím vám možnosti sdílení souborů - OneDrive, Disk Google. Ukážeme si, možnosti jak využít umělou inteligenci pro potřebu učitele. Pro zapojení telefonu a tabletu využijeme Quizziz a Wordwall. Vytvoříme si plakát v Canvě a vyzkoušíme i instalaci programu Tarzia. Cílem semináře je představit počítač/notebook/telefon/tablet jako pomocníka učitele při vyučovací hodině. Seminář je určen pro začátečníky v užívání technologií. Doporučujeme vzít si s sebou notebook, aby jste si vše mohli ihned vyzkoušet. Seminář je pro učitele I., II. i III. stupně.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Kurz je určen zejména pro učitele na ZŠ, kteří mají vyučovat chemii, ale nejsou v ní aprobovaní. Cílem kurzu je vysvětlit složitou látku chemie tak, aby byl učitel schopen se v nové látce zorientovat a efektivně předávat znalosti svým žákům.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Formy: Běhačky, jednoduchá cvičení, možnost měření tepové frekvence, možnost měření laktátu a glukózy (pro dospělé), workshop, krátká sdělení, skupinové hry
Obor: Biochemie a lékařské vědy
Na co se zaměřit v tak nepřehledném výběru potravin?
Před čím se mít na pozoru, když začínám sportovat. A jak vlastně začít?
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Stav a ochrana české přírody je v současné době značně diskutovaným tématem. Chceme-li brát ochranu přírody vážně, musí se dotýkat nejen motivovaných dobrovolníků a profesionálů z akademických, úředních, neziskových i firemních sfér, ale (a především) nemotivované široké veřejnosti. Teprve poučená veřejnost může podporovat (či naopak komplikovat) leckdy nepopulární rozhodnutí úřadů a politiků, akce neziskových organizací či základní výzkum akademiků. Poučení veřejnosti přitom spočívá na bedrech nejdůležitějších vzdělávacích institucí – na základních i středních školách. To jsou ty poslední instituce, kterými projdou bez rozdílu všichni budoucí biologové, stavební inženýři, lékaři, úředníci, řidiči, zámečníci, bankovní úředníci i truhláři. Poznatky, které si ze škol odnesou, je v drtivé většině doprovázejí po celý zbytek života.
Situace na školách však není z hlediska ochrany přírody příliš radostná. Ochrana přírody je často omezena pouze na třídění odpadu a učitelé nemají čas se tomuto tématu věnovat. Když už na ochranu přírody v hodinách dojde, jsou učitelé často v zajetí zastaralých, překonaných představ a přispívají tak k dalšímu upevnění řady mýtů. V semináři se mimo jiné podíváme právě na mylné představy široké veřejnosti, dnešních žáků a studentů na ochranu přírody a nástin možností, jak tuto neradostnou situaci řešit.
Seznámit se základními úkoly ochrany přírody, s typy a problémy biodiverzity, s ochranou genetickou, druhovou, biotopovou i krajiny. Vysvětlit vliv člověka na přírodu. Charakterizovat vývoj ochrany přírody zejména v ČR. Ukázat současný stav a ohrožení přírody a krajiny v ČR a ve světě. Legislativa ochrany přírody a krajiny, včetně NATURA2000. Nejdůležitější mezinárodní dohody a úmluvy. Vysvětlit územní ochranu přírody v ČR a ve světě. Podat přehled velkoplošných chráněných území v ČR (národní parky, chráněné krajinné oblasti, biosférické rezervace, EVL a PO v rámci Natura 2000), nejvýznamnější národní parky Evropy a ostatních světadílů – přírodní podmínky, geologické a geomorfologické podmínky, flóra a fauna, vývoj osídlení, problémy ochrany přírody. Uvést ochranu vně chráněných území. Ukázat ohrožení biomů světa. Popsat základní metody monitoringu a návrhy managementu využitelné na školách. Přiblížit podstatu udržitelného rozvoje. Role biologů a učitelů v ochraně přírody.
7. hod: Ohrožení biomů světa. Základní metody monitoringu a návrhy managementu využitelné na školách. Podstata udržitelného rozvoje. Role biologů a učitelů v ochraně přírody.
8. hod: diskuze, náměty pro výuku, zejména motivační praktická cvičení, test, hodnocení
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Tento workshop nás provede světem lipidů v biologickém světě. Objevíme jejich vlastnosti, životní cyklus, ale i způsoby syntézy a přípravy. Seznámíme se s jejich použitím v různých oborech lidské činnosti. Společně se proměníme v tým, jehož úkolem bude navrhnout formu lipidu vhodnou pro danou aplikaci, navrhnout způsob a postup produkce navrženého lipidu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Sledování procesů a změn v životním prostředí, v potravinách nebo v lidském těle se dosud nejčastěji provádí tak, že se odebere vzorek, který se transportuje do laboratoře, kde se po chemických a fyzikálních úpravách provede stanovení změny určité látky pomocí nákladných přístrojů jako je plynová nebo kapalinová chromatografie ve spojení s hmotnostním spektrofotometrem. Časově náročnému odběru a transportu vzorků do laboratoře a chromatografickým analýzám se můžeme vyhnout použitím senzorů. Senzory měří přímo na místě a zjištěné údaje mohou být přenášeny bezdrátově pro další zpracování a vyhodnocování. Chemické reakce probíhající v živých buňkách mají dvě základní vlastnosti, které jsou požadované od analytických reakcí – selektivitu a vysokou účinnost. Živá buňka i její části tak mohou být využity jako indikátory, detektory a obecně citlivé elementy při měření fyzikálních veličin a chemického složení za podmínek, které nevedou ke zničení biologického materiálu.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Během semináře budou nastíněny nové možnosti prezentace učiva skrze technologie. Účastník bude seznámen s aplikacemi, které jsou vhodným prostředkem pro zvýšení interaktivity prezenční i distanční výuky a zvýšení motivace žáků i vyučujících. Zejména pak s aplikací Nearpod.
První část semináře je věnována diskuzi o motivaci žáka ke studiu a možnostem jejího pozitivního ovlivnění pomocí vhodného použití technologií a aplikací. Zmíněna bude také motivace učitele při výuce za použití technologií.
V hlavní části semináře se zaměříme na aplikaci Nearpod jako hlavní prostředek k obohacení prezentací o interaktivní prvky. Účastníci poznají aplikaci Nearpod a její možnosti nejprve z pohledu žáka. Bude jim prezentována vzorová lekce vytvořená v programu MS PowerPoint obohacená o ankety, kvízy, otevřené otázky, virtuální prohlídky apod. vytvořené skrze aplikaci Nearpod. Zároveň uvidí aplikaci z pohledu vyučujícího a její možnost nahlédnout do práce žáků a okamžitě jim poskytnout zpětnou vazbu. V další části si budou účastníci moci vyzkoušet vytvoření vlastní lekce a ve dvojicích cvičně otestovat funkčnost aplikace. Posluchači budou následně seznámeni s funkcí „Reports“, která jim po vyučovací hodině umožní nahlédnout do výsledků jednotlivých žáků a případně jejich počínání ohodnotit.
V poslední části semináře se účastník seznámí s možností vytvoření prezentace v aplikaci Google Slides s integrací aplikace Nearpod. Dále bude seznámen s možnostmi virtuální tabule a jejím využitím v prezenční i distanční výuce. Závěrečná část bude věnována diskuzi a použití ostatních aplikací ve výuce a jejich případnému spojení s aplikací Nearpod.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Ionizující záření je dobrý sluha, ale zlý pán. Dokáže popálit i zabít, ale také jako neviditelný zachránce vyléčit rakovinu či ulevit od bolesti. Jak radiace působí na lidskou buňku a proč někdy pomáhá a někdy škodí? Umí se naše buňky bránit? Po krátké úvodním vhledu do fyziky ionizujícího záření kurz nabídne přehled moderních radioterapeutických postupů a miniworkshop plánování fotonové terapie.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.