Kurzy
Boomwhackers pro I. stupeň: Atraktivní hudba skrytá v plastu
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Vzdělávací program je zaměřen na prezentaci a osvojení metod práce s atraktivním hudebním nástrojem Boomwhackers. V rámci školení se jednotliví účastníci seznámí a prakticky si osahají množství námětů a her, které jsou snadno proveditelné na 1. stupni ZŠ případně ve skupinách dětí v daném věku. Během programu se pedagogové seznámí s charakterem nástroje a zásadami pro jeho využití ve školní třídě. Jednotlivé činnosti v žácích rozvíjejí rytmické, intonační a improvizační schopnosti, ale i znalosti hudebně teoretické. V rámci kurzu si na několika praktických ukázkách představíme boomwhackers jako doprovodný i samostatný nástroj nebo jako doplnění Orffova instrumentáře. Součástí programu je i praktický návod k vytváření jednoduchých grafických zápisů a notových materiálů pro hru na boomwhackers.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Body drumming (bubnování o svoje tělo)
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Účastníci kurzu se naučí „hrát“ na svoje tělo a začít ho používat i jako hudební nástroj.
Procvičí si koordinaci celého těla a pomocí rytmických cvičení i rytmiku.
- Pomocí rytmických cvičení zlepšení rytmiky
- Rozvoj hudebního vnímání
- Formou pohybových cvičení zlepšení koordinace celého těla
- Propojení rytmu a tance
- Zlepšení koncentrace a paměti
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Za málo peněz hodně muziky
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé ZUŠ a SUŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Kurz je zaměřen na metodické náměty do výuky HV na různých typech škol. Součástí je obsáhlý zásobník hudebních her a činností, které mohou zatraktivnit a okořenit hodiny hudební výchovy. Jednotlivé činnosti v žácích rozvíjí rytmické, intonační, improvizační, ale i hudebně teoretické znalosti. Dále se seznámíme s metodikou práce s nástrojem boomwhackers. V rámci programu si na několika praktických ukázkách představíme boomwhackers jako doprovodný i samostatný nástroj nebo jako doplnění Orffova instrumentáře.
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Hlasová výchova pro pedagogy
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
5950/2018-2-239
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Práce s dechem a hlasová výchova
- řízení dechu při mluvení
- vědomá dechová kapacita a správná opora hlasu, měkký hlasový začátek
- vznik zdravé fonace, brániční impuls
- tvoření hlasu, síla hlasu
- barva a znělost hlasu
- co o nás prozradí hlas a jak zaujmout hlasem
- jak umluvit prostor bez námahy
Technika řeči
- respirace, fonace, artikulace, modulace - jak potřebné teoretické informace proměnit v mluvní praxi
- srozumitelná artikulace - vokálů a konsonant, zvuková osnova věty
- jak mluvit hodiny bez únavy hlasu
- hlasová hygiena
Kultivovaný mluvený projev a publikum
- jak získat a udržet pozornost posluchačů svým hlasovým a mluveným projevem
- řečnické zlozvyky a nedostatky a jak se jim vyhnout
- zvládání trémy při verbálním projevu
METODY
- INTERAKTIVNÍ TRÉNINK se zapojením všech účastníků, teoretické zásady se okamžitě nacvičují v praxi, opakovaná cvičení, zpětná vazba lektora každému posluchači, rady a doporučení ke zlepšení dovedností,
- dechová cvičení, význam dechu pro vznik hlasu, brániční impuls
- rezonanční cvičení
- artikulace vokálů a konsonant
- vlastní příprava projevu
- hlas a prostor, zvuková osnova věty - artikulace, větný a slovní přízvuk, intonace, tempo a dynamika
- audio a video trénink
Lektor prakticky předvádí dechová a hlasová cvičení, individuálně konzultuje s posluchači a prakticky s nimi nacvičuje základní hlasové návyky:
- nacvičujeme správné držení těla při mluveném projevu
- prohlubujeme práci s dechem a s bránicí, vědomé brániční dýchání
- cvičíme správné tvoření hlasového tónu, měkké hlasové začátky
- naučíme se, jak šetřit hlas a ekonomicky využívat dech
- procvičíme využívání rezonančních dutin
- trénujeme důslednou a čistou vokalizaci, samohlásky a jejich dělení, artikulaci
- používáme hlasová cvičení dle dispozic jednotlivců
- dbáme na přesnou výslovnost a správný tvar mluvidel, artikulace
- nacvičujeme texty s cílem vytvořit praktické dovednosti a návyky v oblasti mluveného projevu
- video, audio trénink
HLASOVÁ VÝCHOVA
- Vědomé dýchání - práce s dechem a jeho význam verbální projev
- Brániční impuls
- Hlasové začátky - správná fonace
- Rezonance - zesílení hlasu, přirozená mluva na prostor
- Artikulace - správná výslovnost vokálů a konsonant
- Hlas je pracovní nástroj každého pedagoga
- Všechna cvičení si zájemci vyzkouší prakticky, konkrétní a názorné ukázky
RÉTORIKA
- Základní informace o vědomém a profesionálním dýchání, znění hlasu a artikulaci
- Ukázka připraveného projevu
- Zvuková osnova věty – frázování, větný přízvuk, intonace, tempo a dynamika
- Neverbální část projevu – postoj, oční kontakt, jak vnímat a upoutat posluchače
- Řečnické okrasy
- Všechna cvičení si zájemci vyzkouší prakticky, konkrétní a názorné ukázky
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
Literatura a film
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
40993/2019-4-38
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)
Seminář cílí na výchovu filmového a divadelního diváka, estetickou výchovu, rozvoj kritického myšlení a kultury mluveného projevu. Účastníci se seznámí s teoretickými poznatky z oblasti literatury a filmu i s jejich vzájemným prolínáním. Na vybraných ukázkách si názorně vyzkoušejí možnosti jejich didaktického využití ve výuce.
- Literatura a film - vztah mezi verbálním a audiovizuálním uměním
- Vztah filmu k dalším uměleckým formám
- Motivační potenciál literatury a filmu
- Modely adaptace, adaptační teorie, druhy adaptačních postupů
- Analýza, interpretace a komparace literárního díla a jeho filmové adaptace
- Film a jeho výrazové prostředky
- Didaktické aplikace – scénář, vypravěč, postavy, hudba, zvuk, kamera, filmový plakát
- Komparace vybraných adaptací
Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.